Vi som pluggar - del 5

I vilket område är sommararbetet?
Slutenvård, geriatrisk rehabilitering på ett litet sjukhus. Kanske inte det området jag vill fastna i, men har haft praktik där och trivdes väldigt bra med kollegorna och som första jobb blir det trevligt att ha många kollegor att rådfråga
 
Längtar tills jag är där! Fast jag är hemskt nervös över opponeringen. Har aldrig gjort det! :angel: Är det inför hela klassen? :)

Jag läser ett program som är väldigt spretigt (psykologprogrammet) och där det finns en enorm bredd på olika forskningsfrågor och metoder. Vi har smågrupper (opponent och respondent-paret + lärare) på kandidatuppsatsen, och det verkar vara liknande upplägg under mastersuppsatsen. De brukar försöka matcha uppsatsämnena så att vi opponerar på andra studenter inom relativt lika grenar och med en lärare som har forskat med hyfsat närliggande metoder. Blir lätt för ytligt annars.

Jag kan tycka att det är synd att det inte blir opponering i lite större grupp och med lite skarpare opponenter än vad klasskompisarna ofta kan bidra med. Steget blir så väldigt stort från våra ganska snälla opponeringar i smågrupp på utbildningen till att försvara en doktorsavhandling inför publik med en väldigt inläst och kompetent opponent.
 
Slutenvård, geriatrisk rehabilitering på ett litet sjukhus. Kanske inte det området jag vill fastna i, men har haft praktik där och trivdes väldigt bra med kollegorna och som första jobb blir det trevligt att ha många kollegor att rådfråga

Blir nog super, skönt med kollegor. Arbetar själv inom akutsjukvården med tidig rehabilitering.
 
Funderar på om det karriärmässigt spelar någon roll om jag pluggar på Högskolan i Gävle eller Uppsala Universitet?
 
Jag läser ett program som är väldigt spretigt (psykologprogrammet) och där det finns en enorm bredd på olika forskningsfrågor och metoder. Vi har smågrupper (opponent och respondent-paret + lärare) på kandidatuppsatsen, och det verkar vara liknande upplägg under mastersuppsatsen. De brukar försöka matcha uppsatsämnena så att vi opponerar på andra studenter inom relativt lika grenar och med en lärare som har forskat med hyfsat närliggande metoder. Blir lätt för ytligt annars.

Jag kan tycka att det är synd att det inte blir opponering i lite större grupp och med lite skarpare opponenter än vad klasskompisarna ofta kan bidra med. Steget blir så väldigt stort från våra ganska snälla opponeringar i smågrupp på utbildningen till att försvara en doktorsavhandling inför publik med en väldigt inläst och kompetent opponent.

Å andra sidan brukar man varit ute på en och annan konferens och presenterat sin forskning innan disputation och även presenterat den på institutionsseminarier ett antal ggr. Så man brukar vara rätt bra förberedd efter forskarstudierna.
 
Nix, ingen klar plan. Finns mycket behandlingshem i närheten och det lockar lite grann just nu.
Okej, då skulle jag gissa att det inte spelar så stor roll. Jag föreställer mig att utbildningen i sig kan vara likvärdig och att lärosätets varumärke spelar mindre roll för sådana tjänster än om du hade velat bli t.ex. konsult inom organisationsutveckling. Men för säkerhets skull kanske du kan höra med de aktuella arbetsgivarna?
 
Nu är det bara att ladda om för en muntlig del i en uppgift om omvårdnad. HATAR muntliga uppgifter! Blir nervös flera dagar innan och är kass! Känner inte att det blir ett dugg bättre av att utsätta sig för det heller.
32 år och kan inte prata inför folk... suck!
 
Å andra sidan brukar man varit ute på en och annan konferens och presenterat sin forskning innan disputation och även presenterat den på institutionsseminarier ett antal ggr. Så man brukar vara rätt bra förberedd efter forskarstudierna.

Visserligen, men jag tänker att det hade varit bra med en viss stegring av svårigheten redan under grundutbildningen :) . Om inte annat så att man är mer förberedd för presentationerna under forskarutbildningen. Vi har en hel del presentationsexamminatoner under programmet men jag tror att det hade varit bra att ta det lite mera stegvis.
 
Nu är det bara att ladda om för en muntlig del i en uppgift om omvårdnad. HATAR muntliga uppgifter! Blir nervös flera dagar innan och är kass! Känner inte att det blir ett dugg bättre av att utsätta sig för det heller.
32 år och kan inte prata inför folk... suck!

Känner igen det där, jag tycker nästan att det blir värre ju fler gånger man måste göra det. :yuck:
 
Funderar på om det karriärmässigt spelar någon roll om jag pluggar på Högskolan i Gävle eller Uppsala Universitet?

Vet ej.

Däremot tänker jag att de skiljer sig kanske lite i deras upplägg? Kan vara värt att kolla upp. Vissa grunder finns men att ev kurser kan vara olika.

Så är det i arbetsterapiutbildningen jag gått. Vissa lärosäten satsar på mkt mer arbetsterapi än andra.
 
Vet ej.

Däremot tänker jag att de skiljer sig kanske lite i deras upplägg? Kan vara värt att kolla upp. Vissa grunder finns men att ev kurser kan vara olika.

Så är det i arbetsterapiutbildningen jag gått. Vissa lärosäten satsar på mkt mer arbetsterapi än andra.

Jag tror det det är samma kurser som ingår av vad jag läst lite ytligt, att jag väljer mellan de båda beror på att Gävle är på ”distans” och lite närmare hemifrån (7 mil istf 10).

*kl
Jag har alltså sökt till båda ställena och har HP så jag kommer in sett till förra årets statistik. Gävle har 0-3 obligatoriska dagar på skolan per vecka fast det är distans.
 
Jag har hittat en som kan handleda mig inför ett 30hp arbete, men hen har precis bytt från SU till UU, så nu blir det lite mer komplicerat med ett externt arbete..
 
Jag tror det det är samma kurser som ingår av vad jag läst lite ytligt, att jag väljer mellan de båda beror på att Gävle är på ”distans” och lite närmare hemifrån (7 mil istf 10).

*kl
Jag har alltså sökt till båda ställena och har HP så jag kommer in sett till förra årets statistik. Gävle har 0-3 obligatoriska dagar på skolan per vecka fast det är distans.

Men kan du ändra ordningen på dem nu? Annars blir du väl struken från den som du lagt sist av dem om du kommer in på den första.
 
Har skickat iväg en himla massa sena anmälningar på kurser, har såhär i sista stund kommit på att jag nog vill läsa kandidaten också och förhoppningsvis även läsa in en master efter den, hade ingen aning om att man kunde läsa så mycket intressant på masternivå med vår utbildning så nu är jag jätte taggad inför det :nailbiting:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 920
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 730
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 017
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp