Vi som pluggar - del 5

Jag sitter i skolbänken igen!
Fast bara över sommaren. Har börjat på två sommarkurser men den ena är jag lite tveksam till om jag kommer orka göra klart. Vi får se helt enkelt!

Dels är det en kurs i akademiskt lärarskap på Malmö uni. Det är totalt 6 dagar schemalagt (kommer dock missat minst en) men som utnyttjas på ett himla bra sätt. Superpepp på denna och får gå den inom jobbet vilket är himla bra då det kostar lite med resor och boende i Malmö när det behövs. Himla kul upplägg och examinationen är helt fri så länge vi visar att vi uppnår kursmålen. Det har jag tänkt testa på någon av mina kurser så det är ju jättebra att få testa själv först!

Den andra är Djurparker i dagens samhälle (eller vad den heter) på Linné. Tänkte att det kunde vara lite "enkla poäng" för att läsa och fundera över något jag ändå har som stort intresse och jobbar med (är själv kursledare i en annan djurparkskurs fast på SLU). Men får se om motivationen håller i sig att göra examinationsuppgiften helt enkelt.
 
:arghh: Jag hade så stor förhoppningar på sommarkursen och så är första examinationsfrågorna av typen "nu ska vi kolla om ni har läst kurslitteraturen" istället för att faktiskt få diskutera barn och ungdomslitteratur och hur den är uppbyggd.
 
Klar med Biologi 2 på gymnasiet och är mycket nöjd över resultatet. :D

Så nu är hela pluggvåren slut och jag måste börja planera hösten istället. Antingen blir det ett tekniskt basår för att få behörigheten eller så fortsätter jag läsa komvuxkurser på distans. Beror på om jag får läsa mer på distans för kommunen eller inte. :)
 
Hej allihopa!
Jag har en fråga som jag tänkte är enklare att ställa här än att skapa en ny tråd bara för den saken. Jag sitter och funderar över vilka kurser jag ska söka nu i nästa omgång, pluggar på distans och är lite sugen på att välja spanska som en av dem. Men, hur funkar det att läsa ett språk på distans som man inte har någon baskunskap i alls? Någon som gjort och kan ge input? Smidigt eller korkat?
 
Funderar på om jag vill ge mig in på en forskningsutbildning (doktorand) eller ej. Lite skrämd... Någon som gjort/gör?
 
Funderar på om jag vill ge mig in på en forskningsutbildning (doktorand) eller ej. Lite skrämd... Någon som gjort/gör?

Det beror på om det är ett projekt som du tror att du kan brinna för och om det är en handledare du synkar med. Om du svarar ja på båda dessa saker så kör, om inte tänk både en, två och tre gånger.
Jag har disputerat i kemi, och forskningen var kul men hade inte ämnet verkligen intresserat mig hade jag nog inte tyckt att det varit värt det.
 
Jag har gjort tre år och har två år kvar:)

Hur fungerar det för dig? Har du någon fritid? 😅

Det beror på om det är ett projekt som du tror att du kan brinna för och om det är en handledare du synkar med. Om du svarar ja på båda dessa saker så kör, om inte tänk både en, två och tre gånger.
Jag har disputerat i kemi, och forskningen var kul men hade inte ämnet verkligen intresserat mig hade jag nog inte tyckt att det varit värt det.

Inget är färdigt men jag forskar idag inom ett projekt jag styrt upp med en handledare. Tycker forskning är roligt och har ett ämne jag kan tänka mig att fördjupa mig i. Är dock orolig över att helt tappa min övriga värld för att forskningen kommer ta så mycket tid. Jag vill ha både och.
 
Hur fungerar det för dig? Har du någon fritid? 😅

Ja, fritid finns. Jag hinner med både häst och två jaktlabbar. :) Det går i perioder, ibland är det väldigt intensivt och jag jobbar sena kvällar och ibland är det lugnare. Djuren får anpassa sig efter det.

Men jag tror också att man verkligen behöver brinna för ett ämne för att orka doktorera. Det är så mycket annat som är tungt runt yrket/studierna så man behöver den drivkraften för att orka. Det är ganska vanligt med sjukskrivningar och utmattning, åtminstone på mitt universitet.

Det finns mycket positivt med att vara doktorand. Det är kul att få fördjupa sig i någonting, det är roligt att ingå i ett community och åka på konferenser, och jag älskar att undervisa (vilket jag gör på 20%). :)
 
Ja, fritid finns. Jag hinner med både häst och två jaktlabbar. :) Det går i perioder, ibland är det väldigt intensivt och jag jobbar sena kvällar och ibland är det lugnare. Djuren får anpassa sig efter det.

Men jag tror också att man verkligen behöver brinna för ett ämne för att orka doktorera. Det är så mycket annat som är tungt runt yrket/studierna så man behöver den drivkraften för att orka. Det är ganska vanligt med sjukskrivningar och utmattning, åtminstone på mitt universitet.

Det finns mycket positivt med att vara doktorand. Det är kul att få fördjupa sig i någonting, det är roligt att ingå i ett community och åka på konferenser, och jag älskar att undervisa (vilket jag gör på 20%). :)

Är skrämd av min bror som är doktorand i England. Helt annat där. Men då kan det kanske vara något. Jag undervisar en del, åker på en del konferenser för att göra reklam för mina studier. Jag klarar för tillfället att producera ca 200%. Får se hur det blir, avslutar min master sommaren 2019.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 736
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 981
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp