Vi som pluggar - del 5

Hörrni, åsikter tack. Jag sitter med en otroligt rolig men klurig tenta, som dessutom avgör mitt betyg för hela kursen (15 hp).

Vi har alla valt ett rättsfall var och ska utifrån vårt rättsfall svara på fem frågor. De två första rör domstolen och dess funktion, den tredje är att vi briefly ska beskriva rättsfallet men bara tillräckligt mycket så att uppsatsen blir begriplig. Fjärde frågan är en analysfråga, och den femte är typ ett förslag vi ska skriva där vi föreslår vad som bör problematiseras och vilken teoretisk approach man bör ha för att analysera problemet på ett vettigt sätt.

Vi har fått urfuttigt antal ord att använda så uppgiften är jävligt svår på grund av det.

Hur hade ni fördelat era ord? Mina frågor 1-3 har blivit ca hälften, och så kommer fjärde frågan få större utrymme och sedan lite mindre på femte. Ger jag då 1-3 för stort utrymme? Nån med en åsikt? Det är svårt att banta ner särskilt nr 3 eftersom jag kort ska redogöra dels för brottet men även för domslutet (där en domare har varit av avvikande åsikt, eller vad man nu säger på svenska).

Måste du betala för att skriva? :cautious:

Jag har också tenta imorgon, oklart om jag klarar alla tre delarna, försvann en hel pluggdag igår då jag var på kurs med jobbet i sthlm.

Jag pluggar på distans och har inte lust att åka till Karlstad och tenta, utan tentar på lärcenter. Tyvärr finns det inget i min kommun så jag måste göra det i grannkommunen och de tar (fullt förståeligt) betalt av icke kommuninvånare. Lite knepigt att det ska bero på var man bor om man tentar gratis eller ej tycker jag dock att det är, inget större problem för egen del jag pluggar parallellt med heltidsjobb så jag har ju råd, men lever man på studiemedel är ju 500 rätt mycket.

Hörrni, åsikter tack. Jag sitter med en otroligt rolig men klurig tenta, som dessutom avgör mitt betyg för hela kursen (15 hp).

Vi har alla valt ett rättsfall var och ska utifrån vårt rättsfall svara på fem frågor. De två första rör domstolen och dess funktion, den tredje är att vi briefly ska beskriva rättsfallet men bara tillräckligt mycket så att uppsatsen blir begriplig. Fjärde frågan är en analysfråga, och den femte är typ ett förslag vi ska skriva där vi föreslår vad som bör problematiseras och vilken teoretisk approach man bör ha för att analysera problemet på ett vettigt sätt.

Vi har fått urfuttigt antal ord att använda så uppgiften är jävligt svår på grund av det.

Hur hade ni fördelat era ord? Mina frågor 1-3 har blivit ca hälften, och så kommer fjärde frågan få större utrymme och sedan lite mindre på femte. Ger jag då 1-3 för stort utrymme? Nån med en åsikt? Det är svårt att banta ner särskilt nr 3 eftersom jag kort ska redogöra dels för brottet men även för domslutet (där en domare har varit av avvikande åsikt, eller vad man nu säger på svenska).
Jag sitter också med en 15 hp rolig men klurig tenta just nu. Heja oss!

Utifrån det du skriver om frågorna så tänker jag spontant att jag hade velat ha ungefär 50 % på analysfrågan, det vill säga fråga 4. Utifrån frågorna låter det lite som att tentan är uppbyggd som en mini-uppsats, och min erfarenhet av uppsatser är att själva analysen ska ligga på ungefär 50 % eller strax under. Jag tänker också att det är i analysen du faktiskt kan visa att du förstår såväl fallet och teorierna och att du kan omsätta din kunskap på empirin. En uppsats ska ju inte vara framtung.

Fråga 1-3 verkar vara mest beskrivande? Där hade jag försökt bara skriva det som behövs för godkänt, det vill säga det allra nödvändigaste utan broderier och så konkret som möjligt. Är frågorna bara av beskrivande typ är de bara "godkänd eller inte"-typ av frågor medan du i analysen och i förslaget på problematisering kan nosa på högre betygskriterier.

Spontant hade jag, utifrån det du beskriver, alltså lagt ungefär 35-40 % på fråga 1-3, 50 % på fråga 4 och 10-15 % på fråga 5.

@niardasp Ja jag vet! Du har rätt. Men vi har alltså maximalt 1200 ord på oss. Nada mer, och läraren är supertuff på att vi inte får lämna in för mycket. Det blir alltså jävligt kort om ord, eftersom jag dels vill beskriva rättsfallet men även domslutet.

Jag har bantat ner trean så mycket jag kan, men ska kämpa på med mer. Tack för feedback! 1-2 kan jag inte banta ner, det är så kortfattat det bara går av ett rätt komplicerat juridiskt system.

tillägg: Och det blir ju inte lättare av att alla mina spanska källor har så många jävla ord i sig! Bara domstolen ska hänvisas till som "La Segunda Sección de la Audencia Provencial de X" :rage:.

Senast ändrad av en moderator:
@niphredil oj vad få ord! Vi ska hålla oss inom 4500-5500 för en poängmässigt lika stor tenta som din. Förstår att du har det tight! Har läraren motiverat varför det är så tight ordgräns? Det är ju bara drygt 200 ord per fråga och det hinner man ju inte säga mycket på...

@niphredil oj vad få ord! Vi ska hålla oss inom 4500-5500 för en poängmässigt lika stor tenta som din. Förstår att du har det tight! Har läraren motiverat varför det är så tight ordgräns? Det är ju bara drygt 200 ord per fråga och det hinner man ju inte säga mycket på...
Han har alltid supertight ordgräns och det gör det så djävulskt svårt verkligen! Han vill att vi ska kunna få fram det absolut viktigaste, att det ska vara kort och koncist, inget babbel utan bara rakt på vad vi vill säga. Vilket jag gillar och absolut har gillat i våra tidigare inlämningar. Men för den här blir det SVÅRT.

Jag har bantat ner min beskrivning av själva rättsfallet nu i alla fall och ska försöka få ner den än mer. Jag skulle lätt kunna skriva en bok om det här dessutom, vilket gör det ännu svårare :p.

Jättetack för input! :)

Jag har haft de två första tentorna på programmet den här veckan och mina första salstentor någonsin. En i juridik och en i filosofi vilket blev ganska motsägelsefullt och jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om att läsa två kurser parallellt än, men nu är de två första avklarade iallafall. Tentorna kändes bättre än jag trodde men särskilt den sista verkade ha klurig/svår betygsättning så jag känner mig inte alls säker.

Förutom det så måste jag bara säga att jag redan har fått två så jäkla bra vänner i klassen! Vi hittade varandra nästan från början och har hängt ihop och haft så kul att alla andra trodde att vi känt varandra sedan innan. Jag brukar ha väldigt svårt i sociala sammanhang så jag kan inte förstå hur det gick till, men det känns så himla bra nu inför de här åren!

:arghh: mitt första U. :( på en tenta som jag dessutom la mängder på tid på. Visserligen otroligt otydlig frågeställning men jag trodde ändå att jag skulle klara ett G när han efteråt har gått igenom vad han ansåg att många hade misslyckats med och jag hade svarat på det. :cautious: så på tisdag ska jag försöka få ut min tenta för att se kommentarerna och lämna in komplettering.

Dagens seminarium godkänt även i Blackboard :D Har också fått schema för terminens sista kurs så vi kan planera lite då den sträcker sig över jul och nyår. Lade in barnet som ledig julveckan bara som tur är :eek:

Ligger sjukt mycket efter nu, inte alls bra. Inser att jag inte kommer klara nästa veckas tenta, men det känns okej. Det viktigaste just nu är att jag får alla uppgifter till kursen färdiga så jag bara har tentan kvar sedan.
Mitt problem har varit studiemiljön, att sitta i en datorsal med 40 andra som dessutom pratar med varandra är ingen bra miljö att fokusera i för mig med adhd. Ska till enheten som har hand om studenter med funktionsnedsättningar nästa vecka, hoppas på att de har idéer på hur jag ska kunna lösa min studiemiljö.

Ser dock fram emot nästa kurs, 7.5p i geomorfologi och lite sånt. Känns häftigt att få lära sig lite naturgeografi, även om jag själv mest är intresserad av kulturgeografin.

Nä, jag antar att detär vanligt förekommande. Jag är liksom allmänless. Lika mkt ångest inför uppsatsen som inför avslutande klinikplacering. Är jag liksom redo att ansöka om leg efter det här?!:nailbiting: Och varför BRINNER jag inte mer och längtar efter kompetens eller att bara på spräcka målsnöret?

Jaa men det där är ju klassiskt. Liksom varför släpper de ut oss, vet de inte hur lite vi kan? Men det har ju varit så för alla och så länge man är ödmjuk och tar det lugnt i början tänker jag att det kommer gå bra. :) Hade jag kunnat resa fram i tiden ett par år och sluppit genomlida den här första ansvarsångesten hade jag gärna gjort det. :p

Jaa men det där är ju klassiskt. Liksom varför släpper de ut oss, vet de inte hur lite vi kan? Men det har ju varit så för alla och så länge man är ödmjuk och tar det lugnt i början tänker jag att det kommer gå bra. :) Hade jag kunnat resa fram i tiden ett par år och sluppit genomlida den här första ansvarsångesten hade jag gärna gjort det. :p
Menellerhur?
Alla utexade jag pratar med säger att det var ju samma sak för dem. Så... det är väl så.
Dödstrött på att fortfarande plugga - livrädd för att bli klar. :nailbiting::rofl:

Jag tror jag klarade dagens tenta, borde ha klarat 2/3 delar i alla fall, men våran lärare är nog sugen på att sätta dit oss, så känns det i alla fall. Men 1/3 på omtenta kan jag leva med!

:arghh: Jag bryter ihop snart, vi har i uppgift att se fyra spelfilmer med koppling till andra världskriget och läsa Pojken i randig pyjamas och jag drömmer mardrömmar och mår dåligt över alltihopa. Till lektionen innan har vi tittat på fyra olika dokumentärer om andra världskriget. :cry:
Jag orkar inte se mer elände nu men jag måste skriva en tenta på det hela också med fokus på framställningen vilket betyder att jag kommer att behöva titta igen för att kunna ange exakta minuter för vissa sekvenser.

:arghh: Jag bryter ihop snart, vi har i uppgift att se fyra spelfilmer med koppling till andra världskriget och läsa Pojken i randig pyjamas och jag drömmer mardrömmar och mår dåligt över alltihopa. Till lektionen innan har vi tittat på fyra olika dokumentärer om andra världskriget. :cry:
Jag orkar inte se mer elände nu men jag måste skriva en tenta på det hela också med fokus på framställningen vilket betyder att jag kommer att behöva titta igen för att kunna ange exakta minuter för vissa sekvenser.
Ogillar :(

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 614
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 989
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 118
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 498
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka