Vi som pluggar - del 5

Kul!! Vad vill du bli då??? :p
Jag vet inte. :D Jobbar nog egentligen med det jag vill, rent utförandemässigt sett. Sen kan jag sakna de kraftigt begränsade förutsättningarna till att vidareutveckla mig. Nog därför jag nu letar mig till studier utanför mina yrkesramar för mer stimulans. Även om det hålls till fritiden så ger ju bra resultat nu vidare öppningar att välja. :)

Nu har jag skickat in hemtentan från hell, jag vet inte ens om jag har svarat på det han vill ha svar på, men jag skrev 5,5 sidor och använde mig av kurslitteraturen. Det kan bli ett VG och det kan bli ett U, jag har verkligen ingen aning.

Jag har hittat en master jag är sugen på, som ges på distans från Göteborg universitet. Någon här som har erfarenhet av universitetet och dess plattform? Är det ett "smidigt" uni att ha att göra med? Just nu lockar inte någon av LiUs masters så jag kikar på alternativ som ges på distans, men det ska ju gå att stå ut med i två år också.

Jag funderar på att byta a-kassa, kommer aldrig vara aktuellt att vara med i den nuvarande senare. Finns det någon som är billig/gratis när man studerar?

Jag är inte med i facket och kommer inte bli det heller under tiden jag pluggar.

Jag har bara gjort sena anmälningar till vårterminen, pga att jag velade lite för länge... :o Hoppas jag tar mig in på något av de tre första valen, så jag har rätt till studenbostad. Vore skönt! Annars har jag sökt en del kurser som känns nyttiga/relevanta och jag känner mig ganska säker på att jag bör komma in, trots sen anmälan. Men man vet ju aldrig, så jag håller tummarna.

Jag funderar på att byta a-kassa, kommer aldrig vara aktuellt att vara med i den nuvarande senare. Finns det någon som är billig/gratis när man studerar?

Jag är inte med i facket och kommer inte bli det heller under tiden jag pluggar.
Jag som har pluggat färdigt är med i akademikernas, det kostar 100 kronor per månad. Unionen tror jag tar samma.

Jag har hittat en master jag är sugen på, som ges på distans från Göteborg universitet. Någon här som har erfarenhet av universitetet och dess plattform? Är det ett "smidigt" uni att ha att göra med? Just nu lockar inte någon av LiUs masters så jag kikar på alternativ som ges på distans, men det ska ju gå att stå ut med i två år också.
Jag är inne på mitt fjärde år på GU och är mycket nöjd med universitetet. Men jag har studerat på två helt olika institutioner och det är stor skillnad i hur de fungerar. Men GUL som läroplattformen heter är väl sådär, fungerar iofs bättre på denna institution än den förra då lärarna använder den på ett bättre sätt.
Har vänner som studerat på många olika institutioner och den generella åsikten är att de är nöjda med utbildningen, känner dock ingen som studerat där på distans så kan inte säga hur det fungerar.
Jag har sedan jag började varit engagerad som studentrepresentant på alla olika nivåer på universitetet och kan med den erfarenheten säga att de är lyhörda för studenternas åsikter och har studenten i centrum.

Blev svamligt, men kontentan är att jag anser att GU är bra. :)

Jag förstår att det är flera här som läser på distans och som tvingas använda den förhatliga plattformen Moodle. Hur som helst, jag har en fråga till er vad ni föredrar: Föredrar ni att veckoinformationen (dvs. informationen om vad som görs under veckan - typ allmän information läggs upp som: (a) etikett, (b) uppladdad fil, eller som (c) sida?

Etikett är alltså när informationen hamnar i "flödet", vilket gör att man når informationen genom att scrolla sig ner till aktuell vecka. Etiketter syns inte i mappstrukturen som finns i vänsterkanten.

Uppladdad fil är t.ex. en pdf. Då syns namnet på filen och filen i mappstrukturen i vänsterkanten, men det hamnar ingen text om veckoinformationen i flödet.

Sida syns i form av en rubrik och "sida" i mappstrukturen i vänsterkanten och när man klickar på den så öppnas en ny sida upp med text. Ingen text hamnar i flödet.

Med andra ord, föredrar ni att se alla rubriker, t.ex. "veckoinformation" i mappstrukturen och som en konsekvens av det bara se kursdatum och mapp och sidorubriker i flödet eller föredrar ni att inte se allt i mappstrukturen och att informationen finns tillgänglig i flödet utan att man behöver klicka sig fram till den?

Jag funderar på vad som är bäst. Själv föredrar jag att information ligger i flödet eftersom man inte behöver klicka så många gånger. Men uppenbarligen tycker inte alla som jag. Jag fick synpunkter från en student som ogillade att jag lade information i flödet eftersom hen då tyckte att det var svårt att hitta informationen. Därav frågan. :)

Jag tycker de fungerar bra när de kommer upp i flödet, visst kan de bli mycket text, men vi haft tydliga rubriker så det har inte varit svårt att hitta det man letar och som du säger man slipper klicka runt en massa😊

Veckans uppgift.... skriv om dig själv utifrån de ord och den grammatik vi gått igenom. Vänligen skriv minst 200 ord... O_o

Kirre -> färdigbeskriven på 50 ord. :banghead::laugh: På svenska. Tänkte att jag skriver på svenska först och översätter sen. Ska jag få dit 150 ord till så blir det måååånga som vi inte gått igenom. Och det blir svårt ändå. På nivån typ att min häst är brun med svart man och svans. :angel:

Ingen måtta på nivåhoppen i kursen. Eller så är jag bara ovan. Förra veckan var uppgiften att översätta 10 enkla meningar typ "Affären är stor".
Jaja, jag gör det ju för att det är kul så har egentligen inga krav på mig. :)

Tänkte att jag skriver på svenska först och översätter sen
Hur kommer det sig att du väljer att göra så? När jag pluggade spanska var mina lärare superhårda på att vi inte skulle översätta utan istället formulera meningarna direkt på spanska istället. För att lära oss att tänka på det språk vi vill uttrycka oss på så att säga. Det var tufft, men jag tyckte att det gjorde otroligt mycket för språkinlärningen.

Vilket språk är det du studerar? :)

Hur kommer det sig att du väljer att göra så? När jag pluggade spanska var mina lärare superhårda på att vi inte skulle översätta utan istället formulera meningarna direkt på spanska istället. För att lära oss att tänka på det språk vi vill uttrycka oss på så att säga. Det var tufft, men jag tyckte att det gjorde otroligt mycket för språkinlärningen.

Vilket språk är det du studerar? :)
Jag tänker att dels har jag svårt för att få ihop tillräckligt med text, har alltid haft genom skolåren. Så för att just tänka utanför enkla treordiga meningar och ÄNNU kortare text skriver jag ner ungefär på svenska så får jag formulera det sen på nya språket.

Jag läser iriska/gaeliska. :)

@Kirre Ååååh vad spännande!!! Jag körde Duonlingo ett tag på walesiska/kymriska och det var fantastiskt roligt! Jag älskar språkstudier och extra mycket när det är riktig hjärngympa dvs språket skiljer sig mycket från det man är van vid. Vad roligt att du valt att läsa iriska! Hur kommer det sig att du gjorde det?

Det roligaste jag gjort är lätt att plugga persiska. Det var perfekt - vackert att skriva, roligt att lära sig och riktigt bra hjärngympa :heart.

@niphredil Hjärngympa, jotack! :D Lite därför också jag skriver på svenska för måste tänka på vilka ordklasser det är för att välja rätt form på orden och då behöver jag se det framför mig. Det är väldigt roligt dock. Som förra övningen där jag satt och klurade en del för att få till det och nästan nailade allt när vi idag fick svaren. Det är svårt att prata dock då det är så mycket att tänka på men det kommer väl.

Jag har ju bott på Irland och älskar landet. Åker dit minst en gång om året och har länge tänkt att åka på språkkurs dit tills jag nu av en händelse snubblade över att den gavs på distans vid Uppsala universitet och jag kom in på sen anmälan. Går en del två till våren som jag också sökt. Har dock franska som förstaval och vet inte hur smart det är att läsa två språk samtidigt. :angel:

@Kirre Ja men visst är det härlig hjärngympa? :D Jag älskar känslan, hur man liksom känner att hjärnan får anstränga sig och jobba för att få ihop det. Med persiskan var det ju inte bara nya ord och grammatik utan helt annat alfabet och dessutom skriva åt andra hållet. Lätt den bästa hobbyn jag haft :D.
Jag tror absolut att talet kommer sen också. Det lossnar ju efter ett tag, särskilt om du kan använda språket.

Haha två språk på en och samma gång känns inte som en superidé :D. Jag tycker det bästa är när man kan fokusera totalt på ett språk, för mig skulle det störa med ett till (beroende på hur stark din franska är såklart, talar du det flytande så är det ju en annan femma).

Veckans uppgift.... skriv om dig själv utifrån de ord och den grammatik vi gått igenom. Vänligen skriv minst 200 ord... O_o

Kirre -> färdigbeskriven på 50 ord. :banghead::laugh: På svenska. Tänkte att jag skriver på svenska först och översätter sen. Ska jag få dit 150 ord till så blir det måååånga som vi inte gått igenom. Och det blir svårt ändå. På nivån typ att min häst är brun med svart man och svans. :angel:

Ingen måtta på nivåhoppen i kursen. Eller så är jag bara ovan. Förra veckan var uppgiften att översätta 10 enkla meningar typ "Affären är stor".
Jaja, jag gör det ju för att det är kul så har egentligen inga krav på mig. :)
Pluggar inte men - att skriva på svenska först, är inte det att göra det onödigt svårt? Det språk jag är sämst på är grekiska, och om jag tittade mig omkring i mitt kök där jag sitter nu och skrev ner vad jag såg på svenska skulle jag ha jättesvårt att översätta det. Om jag däremot beskrev det jag såg direkt på grekiska skulle jag ändå få ihop nåt, även om det blev annorlunda. Om man går direkt på det främmande språket så får man ju använda de ord och den grammatik man har, så att säga.

@niphredil Persiska låter som på en helt annan nivå. Imponerande!
Nybörjare på franska också så finns ju risk för total förvirring är jag rädd. Jag får se hur jag gör.
Det kluriga med iriskan är ju att man i princip behöver vara på Irland för att kanske hitta någon att prata med. Frågade en fd kollega som är irländare om han ville öva lite med mig men han kom inte ihåg nästan någonting så det var ju kört. Ska leta vidare för prata är ju ändå det som känns viktigast.

Pluggar inte men - att skriva på svenska först, är inte det att göra det onödigt svårt? Det språk jag är sämst på är grekiska, och om jag tittade mig omkring i mitt kök där jag sitter nu och skrev ner vad jag såg på svenska skulle jag ha jättesvårt att översätta det. Om jag däremot beskrev det jag såg direkt på grekiska skulle jag ändå få ihop nåt, även om det blev annorlunda. Om man går direkt på det främmande språket så får man ju använda de ord och den grammatik man har, så att säga.
Tanken är ju inte att övetsätta rakt av, det går inte. Utan att ha en hum om vad jag ska ha med för att ffa få ihop till de där 200 orden. Eftersom ordföljd skiljer sig från svenska och engelska och "böjning" av ord beror på ordklass mm så tror jag att det hjälper mig att kunna se det för att få det rätt än att försöka hålla i huvudet vilka ordklasser orden är jag jobbar med för att samtidigt hitta orden och sen böja dom osv. Så svenska texten är mer som stöd och vägledning för översätta rakt av går inte, språken är för olika. :)

Jag förstår att det är flera här som läser på distans och som tvingas använda den förhatliga plattformen Moodle. Hur som helst, jag har en fråga till er vad ni föredrar: Föredrar ni att veckoinformationen (dvs. informationen om vad som görs under veckan - typ allmän information läggs upp som: (a) etikett, (b) uppladdad fil, eller som (c) sida?

Etikett är alltså när informationen hamnar i "flödet", vilket gör att man når informationen genom att scrolla sig ner till aktuell vecka. Etiketter syns inte i mappstrukturen som finns i vänsterkanten.

Uppladdad fil är t.ex. en pdf. Då syns namnet på filen och filen i mappstrukturen i vänsterkanten, men det hamnar ingen text om veckoinformationen i flödet.

Sida syns i form av en rubrik och "sida" i mappstrukturen i vänsterkanten och när man klickar på den så öppnas en ny sida upp med text. Ingen text hamnar i flödet.

Med andra ord, föredrar ni att se alla rubriker, t.ex. "veckoinformation" i mappstrukturen och som en konsekvens av det bara se kursdatum och mapp och sidorubriker i flödet eller föredrar ni att inte se allt i mappstrukturen och att informationen finns tillgänglig i flödet utan att man behöver klicka sig fram till den?

Jag funderar på vad som är bäst. Själv föredrar jag att information ligger i flödet eftersom man inte behöver klicka så många gånger. Men uppenbarligen tycker inte alla som jag. Jag fick synpunkter från en student som ogillade att jag lade information i flödet eftersom hen då tyckte att det var svårt att hitta informationen. Därav frågan. :)
Jag försöker fundera på vad som är vettigast, jag gillar mappar som är lätta att hitta. Jag scrollade mig vansinnig när jag skulle försöka hitta tillbaka till tidigare veckor för att kunna dubbelkolla saker.
Men samtidigt är det trevligt med flödet och få koll på vad som ska göras nu.

Det viktigaste är dock att alltid göra på samma sätt. De värsta kurserna har varit där läraren verkar lägga ut material utan någon som helst plan. Just nu har vi blackboard och där finns olika mappar att välja på som är "fasta". Information, kursmaterial, anslag osv och den läraren kunde lägga ut kursmaterial på alla tre ställen under samma vecka. :banghead: Diskussionerna på Facebooksidan gick enbart ut på vår man hittade materialet.

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 614
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 985
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 116
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka