Vi som pluggar - del 5

Vi har haft 2 kurser parallelt nu och blöh vad jag tycker att det var jobbigt den här gången. Har lagt alldeles för mycket tid på att klara den ena, så nu när jag skulle göra tentan på den andra så var jag både för långsam (går på tid, 30 sek/fråga) och kunde inte allt.
Men jag har iallafall mer koll på hur tentan ser ut nu, det hjälper ju iallafall!
 
Jag får fullständigt bryt på vår lärare, jag fick U på senaste hemtentan, jag hämtade ut den idag eftersom vi naturligtvis var tvungna att hämta ut dem på plats för det var tydligen orimligt krångligt att få dem inskannade som vi har fått med alla andra tentor. :meh: Där skulle det nämligen stå vad jag behövde göra för att komplettera. Kommentaren var "Du behöver mer konkreta textexempel från boken X", jag blev väldigt fundersam eftersom när jag jämförde med de som hade fått G på uppgiften hade nästan dubbelt så många citat från texten. Så jag frågade honom vad han egentligen menade, han läste min text igen, lite snabbt på stående fot och började humma och eh ja hm. :meh: "Jag tyckte nog att de kunde diskuteras mer runt dina citat" MEN SKRIV DÅ DET :banghead::banghead::banghead: Så hade jag inte frågat utan gett ännu fler konkreta exempel så hade jag fortfarande inte blivit godkänd. Min fråga blev även om vi fortfarande var tvingade att hålla oss inom det givna sidantalet och vad jag i såna fall skulle stryka i min text eftersom jag redan var nästan en halv sida för lång. Men nej det behövde jag inte alls tänka på, bara det var relevant. :meh:

Så nu ska jag skriva en ny tenta tills på fredag och försöka hinna skriva komplettering på den här och börja planera lektioner som jag ska hålla nästa vecka på praktiken! :up::arghh:
 
En liten dugga avklarad. webbaserad och med obegränsat antal försök. Men 30 frågor (kryssfrågor mestadels iofs) om ben, leder och muskler på latin på 7 minuter ger ju inte direkt tid att fundera. Skönt att ha den avklarad. Nu ska jag försöka ta tag i labb, labbrapport och resten av kursen. Vill ha reda på tentan också men det lär väl dröja de vanliga tre veckorna.
 
Lämnat personlig uppgift som är anslutning på första kursen. Inlämning senast fredag men jag vill inte peta mer i det :eek:
 
Jävla metodkurs! Jävla metodbok! Fackingjävlakukåmål!!!
MVH, frustrerad_83

Nämen seriöst... det går framåt. Nåt VG har ramlat in, och jag har bara slaktat text åt medstudenter som de själva kunnat återställa igen (f'låt!). Tror jag börjar begripa lite av fundamenten i det här, och det kommer ju komma väl till pass strax. Är dessutom glad över bra föreläsare i kursen - fantastiska och belästa/pedagogiska kvinnor med hur mycket kunskap som helst att dela med sig av! :love:

Så oavsett vad jag tycker om huvudlitteraturen, där det är så uppenbart att författarna fått betalt per ord, så är det gemytligt att det är kvinnliga författare. Bra skit!

Har förövrigt skaffat mig en liten häst att tömköra ett par ggr i veckan. Vitamininjektion! :up:
 
Jag måste hitta ett sätt att balansera både uppsats och nuvarande kurs.

Jag SLITER! :arghh: Jag förstår inte hur jag ens kan fundera på en doktorand när jag är så jävla hopplös som student. Allting skjuts upp och så sitter jag med ångest och handlingsförlamning in i det sista.

Nu sitter vi med metodkurs, och samma metoder har jag ju redan gått igenom i förra utbildningen, vilket gör att jag helt enkelt skiter i det lite extra. Men uppgifterna blir ju liksom inte gjorda för det. :banghead:
 
Jag var på enheten för särskilt pedagogiskt stöd idag. Det för att jag misslyckats rätt hårt med förra kursen p.g.a. koncentrationssvårigheter (har adhd), bland annat så har arbetsmiljön har inte fungerat alls för mig. Ifrån att ha kommit dit med småpanik över att jag inte klarat kursen så kändes det efteråt betydligt bättre. Kommer bl.a. ha rätt till att få längre tid på mig med hemtentor och inlämningsuppgifter, samt få en mentor som hjälper mig strukturera upp mina studier.
Känns så skönt att ha fått sitta ned med någon som lyssnar på ens svårigheter och hittar sätt att göra det lättare för mig på.

Hade också introföreläsning för nya kursen idag, en naturgeografisk kurs med fokus på geomorfologi. Ser fram emot att få lära mig en massa om det och ser mycket fram emot exkursionen vi kommer ha i kursen. :)
 
Jag förstår att det är flera här som läser på distans och som tvingas använda den förhatliga plattformen Moodle. Hur som helst, jag har en fråga till er vad ni föredrar: Föredrar ni att veckoinformationen (dvs. informationen om vad som görs under veckan - typ allmän information läggs upp som: (a) etikett, (b) uppladdad fil, eller som (c) sida?

Etikett är alltså när informationen hamnar i "flödet", vilket gör att man når informationen genom att scrolla sig ner till aktuell vecka. Etiketter syns inte i mappstrukturen som finns i vänsterkanten.

Uppladdad fil är t.ex. en pdf. Då syns namnet på filen och filen i mappstrukturen i vänsterkanten, men det hamnar ingen text om veckoinformationen i flödet.

Sida syns i form av en rubrik och "sida" i mappstrukturen i vänsterkanten och när man klickar på den så öppnas en ny sida upp med text. Ingen text hamnar i flödet.

Med andra ord, föredrar ni att se alla rubriker, t.ex. "veckoinformation" i mappstrukturen och som en konsekvens av det bara se kursdatum och mapp och sidorubriker i flödet eller föredrar ni att inte se allt i mappstrukturen och att informationen finns tillgänglig i flödet utan att man behöver klicka sig fram till den?

Jag funderar på vad som är bäst. Själv föredrar jag att information ligger i flödet eftersom man inte behöver klicka så många gånger. Men uppenbarligen tycker inte alla som jag. Jag fick synpunkter från en student som ogillade att jag lade information i flödet eftersom hen då tyckte att det var svårt att hitta informationen. Därav frågan. :)
Lite sent svar men nu i andra kursen jag läser så är det oerhört frustrerande att dokument och veckoinformation bara ligger i ett onlineflöde dvs jag måste koppla upp mig, logga in och leta reda på infon varje gång jag vill kolla något. Här används pingpong.
I den första kursen läggs dokumenten ut som pdf-dokument eller annat nedladdningsbart format i studentportalen och då kan jag ladda ner det och sen ha tillgång till det närhelst jag vill utan att behöva logga in. Oerhört mycket bättre, imho.
 
Lite sent svar men nu i andra kursen jag läser så är det oerhört frustrerande att dokument och veckoinformation bara ligger i ett onlineflöde dvs jag måste koppla upp mig, logga in och leta reda på infon varje gång jag vill kolla något. Här används pingpong.
I den första kursen läggs dokumenten ut som pdf-dokument eller annat nedladdningsbart format i studentportalen och då kan jag ladda ner det och sen ha tillgång till det närhelst jag vill utan att behöva logga in. Oerhört mycket bättre, imho.

Tack! Jättebra feedback.
 
Alltså.. Det bästa med att plugga måste ju ändå vara alla styrelser att sitta med i och förtroendeuppdrag som finns att få.
Jag har under min förra utbildning varit superengagerad i studentkåren, varit ordförande o.s.v. Så den grejen har jag gjort och är klar med. Istället sitter jag nu som representant i Folkuniversitetets styrelse sedan snart två år tillbaka. Nu har jag insett att jag vill ha mer uppdrag, så sökt ett förtroendeuppdrag i universitetsgruppen som beslutar om alla stora ombyggnationer som sker på universiteten nu, men ikväll också sökt till att sitta i bolagsstyrelserna för de bolag som stadens studentkårer äger gemensamt.
Älskar sånt här!

Ingen annan student som engagerar sig i universitetet? :)
 
Alltså.. Det bästa med att plugga måste ju ändå vara alla styrelser att sitta med i och förtroendeuppdrag som finns att få.
Jag har under min förra utbildning varit superengagerad i studentkåren, varit ordförande o.s.v. Så den grejen har jag gjort och är klar med. Istället sitter jag nu som representant i Folkuniversitetets styrelse sedan snart två år tillbaka. Nu har jag insett att jag vill ha mer uppdrag, så sökt ett förtroendeuppdrag i universitetsgruppen som beslutar om alla stora ombyggnationer som sker på universiteten nu, men ikväll också sökt till att sitta i bolagsstyrelserna för de bolag som stadens studentkårer äger gemensamt.
Älskar sånt här!

Ingen annan student som engagerar sig i universitetet? :)

Hade jag inte haft barnet hade jag gjort det nen nu finns inte tiden.
 
Hade jag inte haft barnet hade jag gjort det nen nu finns inte tiden.
Det förstår jag, men många möten är under dagtid. Och i alla fall på vårt universitet har vi rätt till att ta del av det vi missat under den tid vi varit på möten. Känner flera med barn som är/varit engagerad, men förstår att det kan vara kämpigt med tiden. :)
 
Alltså.. Det bästa med att plugga måste ju ändå vara alla styrelser att sitta med i och förtroendeuppdrag som finns att få.
Jag har under min förra utbildning varit superengagerad i studentkåren, varit ordförande o.s.v. Så den grejen har jag gjort och är klar med. Istället sitter jag nu som representant i Folkuniversitetets styrelse sedan snart två år tillbaka. Nu har jag insett att jag vill ha mer uppdrag, så sökt ett förtroendeuppdrag i universitetsgruppen som beslutar om alla stora ombyggnationer som sker på universiteten nu, men ikväll också sökt till att sitta i bolagsstyrelserna för de bolag som stadens studentkårer äger gemensamt.
Älskar sånt här!

Ingen annan student som engagerar sig i universitetet? :)

Jag var engagerad när jag var student, både i utskott och i vår kårstyrelse. Tycker helt klart att det var en så väldigt nyttig erfarenhet och försöker alltid peppa mina studenter att engagera sig!
 
Jag var engagerad när jag var student, både i utskott och i vår kårstyrelse. Tycker helt klart att det var en så väldigt nyttig erfarenhet och försöker alltid peppa mina studenter att engagera sig!
Ja, jag har utvecklats en massa som person av allt kårarbete och i alla råd och styrelser jag suttit i. Denna omgång studier är jag dock med i en annan kår, som jag inte känner mig hemma i, så jag väljer universitetsgemensamma uppdrag istället. Numera väljer jag också bara uppdrag jag får bra betalt för och tycker är roliga, känner att jag är värd det efter allt jag slitigt tidigare. ;)
 
Ja, jag har utvecklats en massa som person av allt kårarbete och i alla råd och styrelser jag suttit i. Denna omgång studier är jag dock med i en annan kår, som jag inte känner mig hemma i, så jag väljer universitetsgemensamma uppdrag istället. Numera väljer jag också bara uppdrag jag får bra betalt för och tycker är roliga, känner att jag är värd det efter allt jag slitigt tidigare. ;)

Låter klokt att tänka så när man varit med förr! :D där jag pluggade och var engagerad var både kör och campus litet, campuset där jag jobbar är större med mycket större kår (men inte särskilt stort jämfört med andra) och där finns ännu fler möjligheter för studenterna att engagera sig. Och en av mina studenter är ordförande nu så hon har studieuppehåll för det och jag blir fasen mäkta stolt över henne!!!

Och så mycket bra arbete de gör. Så himla viktigt!
 
Idag irriterad på Blackboard-appen som inte öppnar några föreläsningar utan jag måste gå via hemsidan på datorn. Bah.
 
Det förstår jag, men många möten är under dagtid. Och i alla fall på vårt universitet har vi rätt till att ta del av det vi missat under den tid vi varit på möten. Känner flera med barn som är/varit engagerad, men förstår att det kan vara kämpigt med tiden. :)

Tiden som försvinner har jag svårt att ta igen, möten på kvällstid hade varit bättre :p

Men vi har redan två engagerade i klassen varav den ena i min studiegrupp :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 733
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 978
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp