Vi som pluggar - del 5

Någon som har något tips för att överleva examensarbetet? Jag har påbörjat examensarbetet, gjort några intervjuer osv, och idag är jag så stressad över allt att jag tror att jag kommer bli tokig innan det här är avklarat. :(
 
Någon som har något tips för att överleva examensarbetet? Jag har påbörjat examensarbetet, gjort några intervjuer osv, och idag är jag så stressad över allt att jag tror att jag kommer bli tokig innan det här är avklarat. :(
Känns det fortfarande tungt?

För egen del hjälper det att dela upp arbetet i delar (vi var tvungna att skicka med en plan över vår tidsplanering innan vi började för fullt på examensarbetet) och även om jag vet vad jag vill ha med i den färdiga uppsatsen så vet jag vilka analyser jag kan skära om jag inte kommer att hinna med all datainsamling. Jag skriver dock med en kvantitativ metod, inom ett för mig välkänt område och styr halvhyfsat över datainsamlingen (eller snarare dataextrahering men jag kan inte direkt påverka antalet samtyckande personer). Dessutom så har jag fullt förtroende och en nära kontakt med min handledare. Däremot så misstänker jag att jag kommer vara ganska trött och sliten i slutet av nästa termin samt att jag inte kommer att vara jättepepp. Ser också med skräckblandad förtjusning och fasa framför mig hur jag får uppsatsen kommenterad av handledaren med revisioner innan inlämning.
 
Det är bevisat, jag har ingen koll. Fick tentaresultatet idag och hade skrivit VG, dvs minst 80%. När jag räknade absolut maxpoäng när jag skrev den hamnade jag en bra bit under den gränsen och jag var på allvar inte säker på att jag klarat de 50% som krävdes för godkänt. Jaja, känns ju kul men nu måste jag ju ännu mer ta tag i resten av kursen. Jag ska inte påstå att jag gjort så mycket mer än att lyssna på lite föreläsningar de senaste veckorna.
 
Senast ändrad:
Det är bevisat, jag har ingen koll. Fick tenta resultatet idag och hade skrivit VG, dvs minst 80%. När jag räknade absolut maxpoäng när jag skrev den hamnade jag en bra bit under den gränsen och jag var på allvar inte säker på att jag klarat de 50% som krävdes för godkänt. Jaja, känns ju kul men nu måste jag ju ännu mer ta tag i resten v kursen. Jag ska inte påstå att jag gjort så mycket mer än att lyssna på lite föreläsningar de senaste veckorna.
Grattis till noll koll! :rofl:

Jag håller på att vänta ihjäl mig på både en tenta och en rapport... (Rapporten har halva klassen fått tillbaka)
 
Har sökt program till våren. Efter mycket om och men bestämde jag mig för att söka ekonomi och om jag kommer in så blir det att testa på. Kommer jag inte in har jag lite mer tid inför hösten att fundera mellan ekonomi och agronom. Men man måste ju börja någonstans :laugh:
 
Äntligen fått tillbaka mina två tentor jag skrev för några veckor sedan. De två första salstentorna någonsin för min del och med bara ett par dagar emellan, tror inte riktigt jag gillar det upplägget när de handlar om olika kurser. Aja, jag fick A på den ena och B på den andra och känner mig så jäkla besviken och dålig. Det var jag inte beredd på, jag som var inställd på att vara glad om jag bara fick godkänt.
 
Igår skulle vi få resultatet på hemtentamen i första kursen. Resten av min grupp klarade godkänt men jag har inte fått något resultat alls, bara 5hp godkänt i Ladok vilket inte är tentan, den är på de andra 10hp som ingår. I blackboard ligger inget resultat alls.

Så jag vet inte om jag har fått Fx, F eller godkänt.

Känns inte så bra.
 
Igår skulle vi få resultatet på hemtentamen i första kursen. Resten av min grupp klarade godkänt men jag har inte fått något resultat alls, bara 5hp godkänt i Ladok vilket inte är tentan, den är på de andra 10hp som ingår. I blackboard ligger inget resultat alls.

Så jag vet inte om jag har fått Fx, F eller godkänt.

Känns inte så bra.
Kan du se på något sätt att tentan är rättad över huvud taget?



Själv skulle jag få resultaten av första analysen från 4 provtagningar och så är alla resultat identiska, dvs något helt kajko eftersom flera prover (blanker) inte ens innehöll något :( Synd... De går inte att köra om. Ska köra gårdagens prover nästa fredag, så får vi se hur det går.
 
Igår skulle vi få resultatet på hemtentamen i första kursen. Resten av min grupp klarade godkänt men jag har inte fått något resultat alls, bara 5hp godkänt i Ladok vilket inte är tentan, den är på de andra 10hp som ingår. I blackboard ligger inget resultat alls.

Så jag vet inte om jag har fått Fx, F eller godkänt.

Känns inte så bra.

Jag tillhör en av dem som inte gillar blackboard, men om du går in på my grades. Kan du se om den är bedömd eller väntar på bedömning? Tar för givet att din hemtenta ligger där under, eftersom alla mina uppgifter gör det.

Registrering till Ladok kan ta tid, för mig tog det 3 veckor med lite tjat på läraren innan det registrerades i våras.
 
Jag minns inte vem eller vilka jag ska tacka för alla tips kring studier. Jag gick en kurs i studieteknik som gav mig lite mer input om att jag tänkte rätt, men jag insåg att felet låg i hur jag formulerade texterna. Så sen den länk om olika skrivtips så börjar mina höga betyg rassla in :D

Lyckades få 7/10 på en uppgift trots att jag totalt missade andra uppgiften (glömde läsa det "finstilta" och missade alla viktiga begrepp som de ville ha med :o). Men 7/10 trots totalhaveri på slutet är imponerande :laugh::banghead:

Hade även en dugga på 19/20 rätt samt tillhörande hemuppgift på en annan kurs. Fick B på den uppgiften, och eftersom dessa är betygsgrundande i kursen så får jag högt. Hur högt vet jag inte, men jag skulle tro B eftersom inget av mina test är på A-nivå. Hur som haver, jag är så nöjd :banana:

Jag vill dock aldrig mer läsa 125 % med 3 barn varav ett som kräver insatser hemma och i skolan plus ett aktiv unghund. Lägger man in min träning så förstår man varför jag somnar innan 21 på kvällarna :laugh:
 
Förra kursen godkänd, både på tenta och projekt! 15hp till - check! :D
Nuvarande kurs har jag sett tidigare tenta på. 18 stycken 1, X, 2 -frågor. Alltså, kan man ens göra en sån tenta till en kurs på universitetet? Det känns som ett skämt. :rofl:
 
Jag bråkar vidare med Moodle, har nästan gett upp kursen bara av den anledningen.

Ni som har mer erfarenhet av Moodle, använder ni alls navigationsmenyn som finns till vänster? Jag tänkte att den är till för att navigera i kaoset men enligt min lärare ska jag bara scrolla i ”flödet” eller vad det nu kallas. Läraren menade att hen inte har något att göra med navigationsmenyn men kunde ändå ändra vad som står där. Men är det alltså upplagt så att man ska scrolla i evighet?

Och så en fråga till er som läser eller har läst språk. Den här kursen jag går nu krävde gymnasiepoäng för att vara behörig så det är inte helt nybörjarnivå. Det jag mest undrar över är att det inte förekommer vad jag uppfattar som undervisning. Som det är upplagt nu skulle jag kunna läsa en grammatikbok på eget bevåg, göra uppgifter och rätta med hjälp av facit. Det förekommer inga föreläsningar av någon sort, respons på inlämningsuppgifter är av typen ”det här är fel, rätta det”, när jag bad om hjälp för att reda ut hur verbrektion fungerar fick jag en länk till en avancerad grammatiksamling på nätet där jag förväntades reda ut det själv. Är det så här det är när man läser språk på denna nivå?

Jag har tidigare läst svenska men det var med fokus för lärare och grammatikdelen var liten men hade många föreläsningar, övningsuppgifter och typ världens bästa lärare som kunde förklara. Jag har även läst ett annat språk på nybörjarnivå på universitet och där hade vi föreläsning varje vecka där övningsuppgifterna gicks igenom, nya grejer förklarades och man kunde fråga om typ verbrektion. Det var dock andra universitet och andra lärare.
 
@Cilva Nu var det förra hösten jag använde Moodle så jag kan minnas fel, men nog använde vi menyn till vänster! Skulle ju vara ett hopplöst upplägg om man ska behöva sitta och scrolla igenom hela tiden för att hitta något. :crazy:

Jag vet iaf att vi använde en meny, och där fanns de olika delarna för kursen, uppgifter, instruktioner osv. Lite rörigt kunde jag uppleva det för att undermenyerna gärna blev många, men annars fungerade Moodle fint.
 
Kommer jag inte in har jag lite mer tid inför hösten att fundera mellan ekonomi och agronom. Men man måste ju börja någonstans :laugh:

Du kan ju läsa agronom-ekonomi också ;)
Håller tummarna för att du kommer in på programmet till våren, kan ju vara skönt att få testa på en utbildning om man står och tvekar mellan två olika.
 
1,5 p över gränsen för G på tentan jag var säker på att faila! :banana: Så jäkla skönt! Och tentan förra veckan har vi redan fått tillbaka, den trodde jag också skulle bli underkänd eftersom jag varit sjuk i två veckor och inte sett föreläsningarna eller läst litteraturen. Jag ordbajsade ihop något med källhänvisningar till det jag lite snabbt hittat i litteraturen och lyckades bli godkänd! :bump:
Nu väntar jag på resultatet från engelska-kursen, hade en komplettering där som jag gjorde i onsdags..Sen är den kursen klar!
 
Ni som har mer erfarenhet av Moodle, använder ni alls navigationsmenyn som finns till vänster?
Absolut. Jag scrollar dock ofta även ner i flödet, eftersom det är lätt att hitta även där för oss. Allt vårt material ligger uppdelat på vecka så vi har ingenting "löst" som ligger, om du förstår hur jag menar. Men varje avsnitt är döpt klart och tydligt så om man vill kan man kika bara till vänster.
Är det så här det är när man läser språk på denna nivå?
Jag har läst språk på universitet där man skulle ha läst det på gymnasiet innan (vet inte om det är den nivån du läser på, eller om du läser en högre). Men alltså första nivån som kräver förkunskaper på universitet. Och vi hade absolut inte sådär! Jag läste på distans och varje vecka la läraren upp två föreläsningar om grammatik på vår plattform och så skulle man titta på dem och göra uppgifter. Sen hade vi en träff i veckan om grammatik som inte var obligatorisk men där vi kunde ställa frågor och diskutera. Otroligt värdefullt. Utöver det läste vi tung litteratur och hade en skriftlig inlämning i veckan på litteraturen och ett seminarium i veckan där vi skulle diskutera boken vi läste. Utöver det hade vi "salstentor" i grammatik, ett par per termin.

Min lärare var inte jättebra men upplägget var faktiskt super :).
 
Jag tillhör en av dem som inte gillar blackboard, men om du går in på my grades. Kan du se om den är bedömd eller väntar på bedömning? Tar för givet att din hemtenta ligger där under, eftersom alla mina uppgifter gör det.

Registrering till Ladok kan ta tid, för mig tog det 3 veckor med lite tjat på läraren innan det registrerades i våras.
Kan du se på något sätt att tentan är rättad över huvud taget?



Själv skulle jag få resultaten av första analysen från 4 provtagningar och så är alla resultat identiska, dvs något helt kajko eftersom flera prover (blanker) inte ens innehöll något :( Synd... De går inte att köra om. Ska köra gårdagens prover nästa fredag, så får vi se hur det går.

Den är inte bedömd i BB alls, vi lämnade in för tr veckor och resultat skulle lämnas igår och ingen annan i klassen har frågat så det verkar bara vara mitt resultat som är ofullständigt. Jag tappar ju tid om jag ska komplettera/göra om men inte får veta om det på utsatt tid (dvs igår).

Har mailat examinatorn idag.
 
Den är inte bedömd i BB alls, vi lämnade in för tr veckor och resultat skulle lämnas igår och ingen annan i klassen har frågat så det verkar bara vara mitt resultat som är ofullständigt. Jag tappar ju tid om jag ska komplettera/göra om men inte får veta om det på utsatt tid (dvs igår).

Har mailat examinatorn idag.

Nu har fler frågat. Vet inte om det känns bättre eller sämre :eek:
 
@Cilva Nu var det förra hösten jag använde Moodle så jag kan minnas fel, men nog använde vi menyn till vänster! Skulle ju vara ett hopplöst upplägg om man ska behöva sitta och scrolla igenom hela tiden för att hitta något. :crazy:

Jag vet iaf att vi använde en meny, och där fanns de olika delarna för kursen, uppgifter, instruktioner osv. Lite rörigt kunde jag uppleva det för att undermenyerna gärna blev många, men annars fungerade Moodle fint.

Ja det är ju det jag tycker att det blir, hopplöst alltså. Det är dessutom ingen riktig ordning på det som finns i flödet. Jag försökte skapa ordning genom att ladda ner allt som gick till min egen dator och där lägga upp det som jag vill men allt går inte att ladda ner.
 
Absolut. Jag scrollar dock ofta även ner i flödet, eftersom det är lätt att hitta även där för oss. Allt vårt material ligger uppdelat på vecka så vi har ingenting "löst" som ligger, om du förstår hur jag menar. Men varje avsnitt är döpt klart och tydligt så om man vill kan man kika bara till vänster.

Uppdelat på vecka låter bra tycker jag. Det hade underlättat i flödet. Tyvärr är vårt inte organiserat så. Det är uppdelat i moment och bara ett av momenten har en förteckning över vilka kapitel ur boken som är tänkta till vilken vecka. Jag har inte ens orkat fråga om den gäller för de andra momenten.

Jag läste på distans och varje vecka la läraren upp två föreläsningar om grammatik på vår plattform och så skulle man titta på dem och göra uppgifter. Sen hade vi en träff i veckan om grammatik som inte var obligatorisk men där vi kunde ställa frågor och diskutera. Otroligt värdefullt. Utöver det läste vi tung litteratur och hade en skriftlig inlämning i veckan på litteraturen och ett seminarium i veckan där vi skulle diskutera boken vi läste. Utöver det hade vi "salstentor" i grammatik, ett par per termin.

Ungefär som du skriver är jag van vid att det är. Jag har läst på halvfart så det var inte så mycket som ni hade men upplägget liknar det. Jag ät jättebesviken på den här kursen och det känns inte alls motiverat att läsa till de tentor som är kvar. Än mindre fortsätta med nästa del efter jul. Läraren känns via mejl inte särskilt trevligt inställd mot studenter så jag antar att jag får skriva mina synpunkter om det kommer någon kursutvärdering i slutet.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 757
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp