Vi som pluggar - del 5

Blev antagen till Ekonomutbildning på distans, som jag blev reserv på i höstas (kom in på reservplats men valde av olika anledningar att tacka nej).
Så nu är planen att jobba 100%, plugga 50% och häst på fritiden. Får se hur det går. Men jag tycker det ser ut att vara mycket på första kursen, en 7.5 p kurs med 7 individuella inlämningar och 2 gruppinlämningar. Är inte det ganska mycket för en såpass liten kurs? Kanske är små uppgifter iofs :p
 
Blev antagen till Ekonomutbildning på distans, som jag blev reserv på i höstas (kom in på reservplats men valde av olika anledningar att tacka nej).
Så nu är planen att jobba 100%, plugga 50% och häst på fritiden. Får se hur det går. Men jag tycker det ser ut att vara mycket på första kursen, en 7.5 p kurs med 7 individuella inlämningar och 2 gruppinlämningar. Är inte det ganska mycket för en såpass liten kurs? Kanske är små uppgifter iofs :p

Beror på hur stora uppgifterna är.
En av mina kurser på 7,5 HP har 10 individuella uppgifter, en ny varann vecka. De tar ungefär 10 timmar per vecka för mig att göra, vilket är 25% studietakt i tid.
 
Ingen ny kurs till våren, planen är att göra klart sista uppgiften i bevarandebiologin som jag gick förra våren och hoppas på att de vill rätta den. Kursen verkar i alla fall gå även i vår så jag hoppas att de gör det , de vill väl förhoppningsvis ha in pengarna för mina poäng. Innan dess är det dock tenta i fysiologikursen 18/1, har inte gjort så mycket än, inbillar mig att jag ska vara effektiv på jullovet. Lämnade in hemlabben i tid i alla fall så allt annat är klart vilket ju gör att det vore surt att missa det sista.
Börjar längta efter att sommarkurserna kommer ut, än så länge är det ont om dem men jag antar att det beror på att det är ett tag kvar innan anmälan öppnar.
 
Jag har en rejäl depp i pluggandet. Allting haltar efter och kompletteringarna efter missade seminarier läggs på hög. Såhär i efterhand skulle jag nog ha gjort ett annat val i ämnet, medie- och kommunikationsvetenskap ligger så nära samhälls- och kulturanalys metodmässigt så det mesta är bara upprepningar från saker jag redan gjort vilket medfört att motivationen dalat totalt. Har väldigt svårt att hålla spåret och humöret uppe. Samtidigt vill jag göra klart, för jag vet att det kan komma till nytta i framtiden. Åh. :arghh:
 
Blev antagen till Ekonomutbildning på distans, som jag blev reserv på i höstas (kom in på reservplats men valde av olika anledningar att tacka nej).
Så nu är planen att jobba 100%, plugga 50% och häst på fritiden. Får se hur det går. Men jag tycker det ser ut att vara mycket på första kursen, en 7.5 p kurs med 7 individuella inlämningar och 2 gruppinlämningar. Är inte det ganska mycket för en såpass liten kurs? Kanske är små uppgifter iofs :p

Ekonomi på distans och på 50%, vilken skola har det? 🧐
 
Jaha, där ser man. Har själv tidigare funderat på den utbildningen men hade ingen aning om att man kunde välja att plugga 50% där.
Ja, tycker det är synd att det inte framgår när man söker på antagning att man kan läsa 50%. Så smidigt att kunna göra det! Alla kurser går två och två så man kan läsa ena och ta nästa kurs nästa termin, så det är ju riktigt smidigt :)
 
Dugga avklarad igår, maxpoäng var 30. För godkänt var man tvungen att få 15. Fick 27, "gött" tänkte jag och förväntade mig ett VG. Men icke! "G+" blev betyget, visade sig att gränsen för VG låg på 28. :cautious: Tycker det verkar väldigt snålt, men jaja.

Idag skulle vi ha lämnat in en uppgift men jag har bestämt mig för att skjuta upp den. Kanske inte ett jättebra beslut, men mitt psyke behöver jullov. De senaste dagarna har jag fått knapra Oxascand dagligen. Jag får tanka ordentligt med energi och ta tag i uppgiften igen efter nyår.
 
Dugga avklarad igår, maxpoäng var 30. För godkänt var man tvungen att få 15. Fick 27, "gött" tänkte jag och förväntade mig ett VG. Men icke! "G+" blev betyget, visade sig att gränsen för VG låg på 28. :cautious: Tycker det verkar väldigt snålt, men jaja.

Idag skulle vi ha lämnat in en uppgift men jag har bestämt mig för att skjuta upp den. Kanske inte ett jättebra beslut, men mitt psyke behöver jullov. De senaste dagarna har jag fått knapra Oxascand dagligen. Jag får tanka ordentligt med energi och ta tag i uppgiften igen efter nyår.
:heart
Jag struntade i seminariet igår, de är inte obligatoriska så det kändes till och med skönt och ger inget merarbete. Jag har en komplettering som jag måste fixa över jul och litteratur som ska läsas men nu tar jag en vecka ledigt! :)
 
Dugga avklarad igår, maxpoäng var 30. För godkänt var man tvungen att få 15. Fick 27, "gött" tänkte jag och förväntade mig ett VG. Men icke! "G+" blev betyget, visade sig att gränsen för VG låg på 28. :cautious: Tycker det verkar väldigt snålt, men jaja.

Idag skulle vi ha lämnat in en uppgift men jag har bestämt mig för att skjuta upp den. Kanske inte ett jättebra beslut, men mitt psyke behöver jullov. De senaste dagarna har jag fått knapra Oxascand dagligen. Jag får tanka ordentligt med energi och ta tag i uppgiften igen efter nyår.
OT, men var försiktig med oxascanden! Den är lömsk :(
 
:heart
Jag struntade i seminariet igår, de är inte obligatoriska så det kändes till och med skönt och ger inget merarbete. Jag har en komplettering som jag måste fixa över jul och litteratur som ska läsas men nu tar jag en vecka ledigt! :)

Vi har obligatoriska seminarier och jag har tyvärr missat flera stycken under hösten som måste kompletteras, så det hänger över mig som en ständigt närvarande skugga. I förra programmet fick vi seminarieuppgifter som vi ofta gjorde själva. Här ska de istället ständigt göras i par eller mindre grupp (:arghh:), och eftersom jag skippar en hel del föreläsningar (ej obligatoriska) gör det att jag liksom aldrig hittar en partner, eller blir tillfrågad heller. Har hamnat väldigt mycket "utanför" klassen. Tillslut kändes det pinsamt att hela tiden vara den som dyker upp själv på seminarierna, så då började jag skippa istället. Jättedumt.
 
Vi har obligatoriska seminarier och jag har tyvärr missat flera stycken under hösten som måste kompletteras, så det hänger över mig som en ständigt närvarande skugga. I förra programmet fick vi seminarieuppgifter som vi ofta gjorde själva. Här ska de istället ständigt göras i par eller mindre grupp (:arghh:), och eftersom jag skippar en hel del föreläsningar (ej obligatoriska) gör det att jag liksom aldrig hittar en partner, eller blir tillfrågad heller. Har hamnat väldigt mycket "utanför" klassen. Tillslut kändes det pinsamt att hela tiden vara den som dyker upp själv på seminarierna, så då började jag skippa istället. Jättedumt.
Sånt där är svårt, vi har några som kommer sporadiskt, duktiga studenter men ja de blir lätt utanför när man ska dela in sig i grupper. Jättesvårt, för även om jag vill bjuda in så är jag samtidigt rädd att de inte ska dyka upp när vi exempel ska presentera.
 
Sånt där är svårt, vi har några som kommer sporadiskt, duktiga studenter men ja de blir lätt utanför när man ska dela in sig i grupper. Jättesvårt, för även om jag vill bjuda in så är jag samtidigt rädd att de inte ska dyka upp när vi exempel ska presentera.

Ja, även om jag aldrig skulle drömma om att inte dyka upp på en presentation eller liknande, så förstår jag hur du menar. Jag har fått bra kontakt med en annan i klassen, hon är betydligt mer engagerad i att gå på föreläsningar och dylikt, men har samma situation som jag: har redan studerat, kan redan mycket om ämnet, är äldre än de andra och lever inte "studentliv", så vi har teamat ihop oss ett par gånger. Men hon åker campusbussen in till universitet, så hon har fått kontakt med flera andra i klassen som hon också kan teama ihop sig med. Själv har jag bara henne. :o

Det har tagit emot mycket att köra bil i tre timmar en dag för en föreläsning på två timmar i ämnen man redan gått igenom i förra programmet, så jag har skippat flera stycken. Det har också hjälpt stressnivån att istället kunna sitta hemma i lugn och ro med litteraturen istället. Men jag vet inte om jag kanske måste tänka om på den punkten, för att kunna komma in mer i klassen.
 
Ja, även om jag aldrig skulle drömma om att inte dyka upp på en presentation eller liknande, så förstår jag hur du menar. Jag har fått bra kontakt med en annan i klassen, hon är betydligt mer engagerad i att gå på föreläsningar och dylikt, men har samma situation som jag: har redan studerat, kan redan mycket om ämnet, är äldre än de andra och lever inte "studentliv", så vi har teamat ihop oss ett par gånger. Men hon åker campusbussen in till universitet, så hon har fått kontakt med flera andra i klassen som hon också kan teama ihop sig med. Själv har jag bara henne. :o

Det har tagit emot mycket att köra bil i tre timmar en dag för en föreläsning på två timmar i ämnen man redan gått igenom i förra programmet, så jag har skippat flera stycken. Det har också hjälpt stressnivån att istället kunna sitta hemma i lugn och ro med litteraturen istället. Men jag vet inte om jag kanske måste tänka om på den punkten, för att kunna komma in mer i klassen.
Det gäller att skapa sig kontakter! Jag har helt klart fördel av att ha läst med några stycken sen dag 1 på utbildningen, de vet vad jag går för och vi vet var vi har varandra. De riktigt unga har droppat av under tiden, så nu är det nästan bara studenter som är målinriktade kvar. Men man är inte jättepoppis när man långpendlar, jag har varit stenhård med att jag inte åker till universitet för att träffas någon timme, antingen sitter vi i flera timmar eller så längre vi träffarna i anslutning till föreläsning/seminarier. Jag väljer också att skippa vissa delar, vissa föreläsare måste man gå på, men som den vi har nu som enbart läser innantill i sin powerpoint, ja då kan jag lika gärna läsa hemma och slippa resan!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 957
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 758
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 023
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp