Vi som pluggar - del 5

@Masqueradee jag kommer också vara 29 när jag tar min masterexamen om det går som planerat. Jag tycker att det känns okej, tänk vad många år vi ändå kommer hinna jobba - och då förhoppningsvis med något vi faktiskt tycker är roligt också!
 
Jag är 36 och har inte tagit kandidaten ännu. Kommer vara 38 innan jag ens får söka magisterutbildningen.
Inte ett dugg stressad. Take chill pills, kids!
Ni är president i era egna liv, och nu blev livet som det blev och levs som det levs. Det får folk gilla läget med.
 
Fortsätter jag på min utbildning så kommer jag vara 37 när jag tar examen, 38 om vi ska ha ett till barn. Då har jag dessutom AT och ST kvar, plugga hela livet :laugh:
 
Jag kommer vara 34 när jag tar masterexamen (om det blir av). Har precis som du haft kandidatexamen släpandes efter mig i ett år nu då jag inte fick tag på tillräckligt med material för att slutföra. Jag tänker ofta att jag egentligen är för gammal och borde ta tag i själva arbetslivet istället och velar ständigt. Senast i fredags var jag på familjekalas och får då den syrliga kommentaren av farmor att det "nog är bäst att jag får ett välbetalt jobb så att jag kan få någon pension"... tack för hetsen, liksom. :meh:
@Masqueradee jag kommer också vara 29 när jag tar min masterexamen om det går som planerat. Jag tycker att det känns okej, tänk vad många år vi ändå kommer hinna jobba - och då förhoppningsvis med något vi faktiskt tycker är roligt också!
Jag är 36 och har inte tagit kandidaten ännu. Kommer vara 38 innan jag ens får söka magisterutbildningen.
Inte ett dugg stressad. Take chill pills, kids!
Ni är president i era egna liv, och nu blev livet som det blev och levs som det levs. Det får folk gilla läget med.
Tack för lite pepp hörrni! Tror jag blir stressad över att jag är den i släkten som gått min egna väg, den första som läser vid universitet och den av oss kusiner som inte har respektive eller barn. Älskar egentligen studentlivet, både det som sker i och utanför undervisningssalen, är bara väldigt bra på att oroa mig. Tror jag landar mer och mer till att åka "hem" igen och fortsätta masterstudierna vid det campus jag började, må det bära eller brista ekonomiskt!
 
Tack för lite pepp hörrni! Tror jag blir stressad över att jag är den i släkten som gått min egna väg, den första som läser vid universitet och den av oss kusiner som inte har respektive eller barn. Älskar egentligen studentlivet, både det som sker i och utanför undervisningssalen, är bara väldigt bra på att oroa mig. Tror jag landar mer och mer till att åka "hem" igen och fortsätta masterstudierna vid det campus jag började, må det bära eller brista ekonomiskt!

Jag ifrågasätts ständigt i min släkt så fort vi har några sammankomster. Folk förstår inte vad jag läser, eller varför, eftersom jag inte vet precis vad jag vill göra. Det är väldigt jobbigt stundtals. Kommer från arbetarfamilj, syster tog examen detta år som förskolelärare och aldrig blivit ifrågasatt på samma sätt som jag som läser filosofiska ämnen. "Vad ska du göra sen då?" är en fråga jag skyr som pesten numera. Har inte heller barn, och vill inte heller ha några. :p
 
Jag ifrågasätts ständigt i min släkt så fort vi har några sammankomster. Folk förstår inte vad jag läser, eller varför, eftersom jag inte vet precis vad jag vill göra. Det är väldigt jobbigt stundtals. Kommer från arbetarfamilj, syster tog examen detta år som förskolelärare och aldrig blivit ifrågasatt på samma sätt som jag som läser filosofiska ämnen. "Vad ska du göra sen då?" är en fråga jag skyr som pesten numera. Har inte heller barn, och vill inte heller ha några. :p
Vad kommer du att tjäna? Är typ standardfrågan, jag som inte ens vet vad jag vill bli/vart jag kommer jobba ^^ Jag tänker hellre ha roligt nu än eventuellt ha roligt sen typ.. Tänker på sketchen med Magnus och Brasse (Barnombudsmannen):
"... för det andra, Pensionsreformering! Hela pensionssystemet måste läggas om. ATP blir ALM: "allmän levnadsförskott" Ge oss pengarna nu medan vi orkar göra oss av med dem, istället för när vi blir gamla och inte orkar längre"
 
Skit också. Missade anmälan till högskoleprovet. Mitt förra prov har precis gått ut och mina betyg är kassa. Så det kanske inte blir studier till hösten trots allt :(
 
Vi fördjupar oss inte så mycket, det är lite trist och frustrerande ibland. ”Lite om mycket” känns som en bra beskrivning.

Fast du läste till socionom ? Jag upplever att det sällan är på djupet om man läser program eftersom det är så mycket som ska hinnas med på 3 - 3,5 år?
 
Fast du läste till socionom ? Jag upplever att det sällan är på djupet om man läser program eftersom det är så mycket som ska hinnas med på 3 - 3,5 år?

Jepp. Socionom kan ju göra mycket med examen så det ligger väl extra mycket i ”lite om mycket” i den kursplanen.
 
Kan inte riktigt avgöra hur jag ska förhålla mig till mitt examensarbete.
Är det något jag styrt upp med vänsterhanden och inte vill kännas vid, eller är det mitt skötebarn jag närt vid min barm och kommer försvara med näbbar och klor?
 
Tack för lite pepp hörrni! Tror jag blir stressad över att jag är den i släkten som gått min egna väg, den första som läser vid universitet och den av oss kusiner som inte har respektive eller barn. Älskar egentligen studentlivet, både det som sker i och utanför undervisningssalen, är bara väldigt bra på att oroa mig. Tror jag landar mer och mer till att åka "hem" igen och fortsätta masterstudierna vid det campus jag började, må det bära eller brista ekonomiskt!

Om du dessutom gått din egen väg är det inte så konstigt att det skulle kunna anses som sent att ta masterexamen vid 29.

Jag var 31 när jag tog min och hade inte heller haft ett heltidsjobb innan. Men i samband med examen började jag jobba där jag gjort mitt masterexjobb och blev kvar där på säsong/timmar i flera år. Hösten efter examen fick jag också timanställning som blev vik som blev fast på institutionen som varit ansvariga för min kandidatutbildning. Heltid började jag med ett par år efter anställningen, så det är både mitt första heltids- och tillsvidarejobb och det går hur bra som helst att det kom så sent.
 
Fortsätter jag på min utbildning så kommer jag vara 37 när jag tar examen, 38 om vi ska ha ett till barn. Då har jag dessutom AT och ST kvar, plugga hela livet :laugh:

Ska du bli läkare också, utöver din(a?) andra utbildningar :eek:? Jag har sedan den dagen för ganska precis fem år sedan när vi blev färdiga (för er andra, @Ainon och jag tog examen samma dag med samma handledare på samma utbildning) tackat min lyckliga stjärna för att jag får jobba istället för att plugga :p. Men vad kul för dig! Du måste ju ha mycket av grundkunskaperna "gratis" från sist, tänker jag :)?
 
Ska du bli läkare också, utöver din(a?) andra utbildningar :eek:? Jag har sedan den dagen för ganska precis fem år sedan när vi blev färdiga (för er andra, @Ainon och jag tog examen samma dag med samma handledare på samma utbildning) tackat min lyckliga stjärna för att jag får jobba istället för att plugga :p. Men vad kul för dig! Du måste ju ha mycket av grundkunskaperna "gratis" från sist, tänker jag :)?

Vi får se, prövar en termin och ser om jag orkar studera en andra ( ;) ) krävande utbildning. Hade nog inte bytt bana om det fanns lite intressantare icke kliniska arbeten här uppe, vill inte flytta söderut.
 
Vi får se, prövar en termin och ser om jag orkar studera en andra ( ;) ) krävande utbildning. Hade nog inte bytt bana om det fanns lite intressantare icke kliniska arbeten här uppe, vill inte flytta söderut.

Håller tummarna för att du kommer trivas :)! Förstår att ni inte vill flytta efter jobb (och att du inte har lust att börja jobba kliniskt pga. jobbmarknaden. Det är fördelen med DK, jag kan bo i Odense och ändå jobba i Kbh :up:.
 
:banghead: hatar hatar grupparbeten, vi är fyra, vi kom överens för en vecka sen att vi skulle stanna kvar på efm och göra presentationen vi ska hålla nästa vecka. Två meddelar under lektionen att nej de kan inte stanna kvar men det löser sig nog ändå. Så nu har jag och den andra vettiga i princip gjort klart presentation och får väl tala om för de andra två vad de ska säga. :wtf:
 
Jag hatar också grupparbeten. Vi har ett rättegångsspel som sträcker sig över 3 veckor och inkluderar diverse rapportskrivande och sånt. Vi är åtta personer i varje grupp och det är verkligen hur svårt som helst att hitta en tid där alla åtta kan samtidigt! Min grupp hade tur och kunde dela in oss två och två för den uppgift vi jobbar på nu, men de andra grupperna måste skriva allt tillsammans och sliter med att försöka träffas.

När detta grupparbete är över börjar nästa, men där fick vi tack och lov välja egna grupper och är bara 2-3 personer i varje så det är mycket bättre! Jag hoppas ändå på att det inte blir så mycket mer grupparbeten den här våren..
 
Avskyr också grupparbete! Har dock haft tur med vettiga grupper nästan jämt.

Vi hade en tenta före jul i hälsoeffekter. Jag skrev den tentan på 30 minuter, jag gick alltså på minuten när man får gå. Jag förstod inte ens frågorna på vg-delen, jag började skriva lite, insåg att jag typ skrivit av det som stod i frågan, gav upp och lämnade in. Jag skrev enbart för att fördriva tiden tills man fick gå.

Jag går in och ser att resultatet från kursen är rapporterat. VG. Det enda man kunde få VG på var tentan. Jag undrar om min lärare fått en stroke? :rofl: jag ska dock inte fråga :D
 
8 dagar kvar till anmälan för sommarkurser. Vill jag jobba eller plugga? I somras satt jag ute hela dagarna och pluggade, så det vore ju drömmen i år igen men får vi samma sköna sommar igen? :grin:

Höstens betyg är klara; A, B, VG och G (med riktigt bra feedback dock!) på 4 kurser :banana: Jag har sagt det förut, och jag säger det igen: Tusen tack för den länk om skrivtips som jag fick när jag skrev om min frustration att aldrig nå höga betyg trots en bra studieteknik och mycket anteckningar.

Min akilleshäl, Ma2b som varit med mig snart 1 år, utöver heltiden på högskolan både på sommaren och hösten har nått halvtid då jag fick mail idag om att fredagens prov i kap 3 var godkänt. Kursen ska bli klar i vår då jag bara studerar 50% på högskolan under våren just för att jag vill läsa en kurs på högskolan som är "låst" pga att Ma2b saknas :cautious: Optimalt för en mamma med 3 barn och en sjövild hund att ha så högt tempo? Nej! Och förmodligen det som var sista droppen till att jag är sjukskriven för utbrändhet (+ flera års extremt högt tempo och inte av högskolan som många i min närhet vill tro :meh:) Bör tilläggas att jag har ingen sjukersättning av FK så de lägger sig inte i min sjukskrivning och CSN gör inte det heller så länge jag uppnår mina studieresultat.
 
Senast ändrad:
Grupparbeten ja. Vi har dubbelt seminarium imorgon. V har varit sjuk sedan i söndags men feberfri, pigg och galen idag = bör kunna vara på föris imorgon.

Då sitter jag med 39 på tempen istället. Har gjort min del av det skriftliga och tänkte spela min del av det muntliga. Sedan måste jag komplettera båda seminarierna skriftligt förutom hemtentan som ska vara klar den 25e. Blir svettigt nästa vecka :crazy:
 
Att ens barn eller att man själv blir sjuk har jag full förståelse för, men när man helt struntar i inplanerade arbetstid och inte ens försöker dra sitt strå till stacken får mig att bli tokig. Jag har nästan två timmar pendlingstid enkel resa så jag vill gärna effektivisera när jag är på plats. De två som struntade i dagens sammankomst har sagt att de gärna jobbar via nätet, men det visade sig att de i praktiken vill att jag ska göra jobbet och dela med mig via nätet. :cautious:
Tack och lov för en fantastisk grupp kompis som jobbar som jag och vi har dessutom skitkul under tiden.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 935
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp