Vi som pluggar - del 5

Nu har jag skickat in ansökan för höstterminen. 12 kurser :D Hoppas innerligt på den första, men eftersom jag missade högskoleprovet så tror jag att det är dåliga odds tyvärr. Har kassa betyg.
 
Alltså ni som har gruppbuppgifter som i slutet på varje kurs ska redovisas inför klassen. Brukar lärarna ställa skitdryga frågor efteråt till er? Liksom sätta er på pottkanten och pressa er på kunskap? Börja bläddra i lagboken och påpeka fel i redovisningen och sånt? Jag tycker inte redovisningen är värst längre, utan det är grillningen som är värst , får sån hjärtklappning och panik. Tur någon snabb i gruppen har ett svar. Men den dagen jag redovisar själv då?! Hur ser det ut för er?
 
Alltså ni som har gruppbuppgifter som i slutet på varje kurs ska redovisas inför klassen. Brukar lärarna ställa skitdryga frågor efteråt till er? Liksom sätta er på pottkanten och pressa er på kunskap? Börja bläddra i lagboken och påpeka fel i redovisningen och sånt? Jag tycker inte redovisningen är värst längre, utan det är grillningen som är värst , får sån hjärtklappning och panik. Tur någon snabb i gruppen har ett svar. Men den dagen jag redovisar själv då?! Hur ser det ut för er?

Nej inga grillningar.
 
Alltså ni som har gruppbuppgifter som i slutet på varje kurs ska redovisas inför klassen. Brukar lärarna ställa skitdryga frågor efteråt till er? Liksom sätta er på pottkanten och pressa er på kunskap? Börja bläddra i lagboken och påpeka fel i redovisningen och sånt? Jag tycker inte redovisningen är värst längre, utan det är grillningen som är värst , får sån hjärtklappning och panik. Tur någon snabb i gruppen har ett svar. Men den dagen jag redovisar själv då?! Hur ser det ut för er?
Mer "frågestund" än grillning. Och inget problem om man inte har ett bra svar.
 
Då har jag skickat in min anmälan till höstterminen, dags att sätta sig i skolbänken igen efter två års uppehåll!

1 - Masterprogram i ABM - Musei- och kulturarvsvetenskap
120 högskolepoäng, Uppsala universitet, Studieort: Uppsala

2 - Masterprogram i digital konstvetenskap
120 högskolepoäng, Uppsala universitet, Studieort: Ortsoberoende

3 - Masterprogram i humaniora - Konstvetenskap
120 högskolepoäng, Uppsala universitet, Studieort: Uppsala

4 - Magisterprogram i hållbar destinationsutveckling - Tillämpad kulturarvspolitik
60 högskolepoäng, Uppsala universitet, Studieort: Gotland

5 - Masterprogram i hållbar destinationsutveckling
120 högskolepoäng, Uppsala universitet, Studieort: Gotland
 
Opponering på uppsatsen imorgon. Oklart om jag vill adjö en smula eller längtar lite.
Ganska nyfiken på vad opponenterna har hittat för flaws och funderingar kring vårt arbete. I det stora hela är vi stolta över det vi gjort, och ser verkligen fram emot att både försvara och presentera vårt verk.

Dock lite tveksam till slutspurten av uppsatsloppet då jag retlaterat till en större preoperativ behandling inför käkkirurgi är hänvisad till en blandning av smärtstillande och flytande föda... :cautious: Kan bli spännande både imorgon och nästa fredag. Men patientperspektivet växer iaf på denna blivande sjuksköterska! :D
Och det är otroligt spännande att vara på G inför operationen nästa år. :up:
 
Kikade antagningen för hösten, och roligt att det står behörig med villkor istället för ej behörig :D Men jag antar att det även påverkar vilka kurser man står inskriven på , för jag får mina 30 HP inom sociologi när vårterminen är slut. Vilket är krav för två utbildningar i höst så jag chansade helt enkelt att söka. Har hemtentamen nu i näst sista kursen för våren samt att sista kursen är rätt lätt så jag känner mig väldigt säker att få läsa det jag vill i höst.
 
Opponering på uppsatsen imorgon. Oklart om jag vill adjö en smula eller längtar lite.
Ganska nyfiken på vad opponenterna har hittat för flaws och funderingar kring vårt arbete. I det stora hela är vi stolta över det vi gjort, och ser verkligen fram emot att både försvara och presentera vårt verk.

Dock lite tveksam till slutspurten av uppsatsloppet då jag retlaterat till en större preoperativ behandling inför käkkirurgi är hänvisad till en blandning av smärtstillande och flytande föda... :cautious: Kan bli spännande både imorgon och nästa fredag. Men patientperspektivet växer iaf på denna blivande sjuksköterska! :D
Och det är otroligt spännande att vara på G inför operationen nästa år. :up:

Är det ni som får fika idag i hus 33? :p
 
Har sökt kurs 3 i iriskan till hösten. Det får räcka.

Fick info från min lärare om stipendie från institutionen att söka för en veckas kurs på Irland i sommar. Kan jag få ledigt från jobbet den veckan? Nä. *sur*
 
Jag har en tenta imorgon som inte känns bra. Hela kursen har varit hemsk (vilket alla i klassen är överens om) och det är så himla oklart vad vi ska kunna eller inte. Läraren ville egentligen att vi skulle ha hemtenta men fick inte välja på det, så vi ska ha salstenta. Istället för vanliga frågor ska vi därför få stora frågor och skriva uppsatser där på salstentan, och läraren vill fortfarande att vi ska referera till böckerna men vi får inte ha dem med oss. Hon sa att vi inte behöver kunna namn, men har lagt ut exempel på frågor där det bara står "vad är Anna x ståndpunkt?" typ, utan ledtråd vilket ämne det är. En av böckerna vi har läst är på 1000 sidor och innehåller ca 20 olika författare, så det gäller att komma ihåg vilket kapitel som vilken författare skrivit och vad det handlar om, där ämnet dessutom är extremt komplex.

Nä, jag vill verkligen bara klara den här tentan så att jag kan lägga kursen bakom mig, men jag tvivlar. Sen gäller det ju att man får den stora PM uppgiften godkänt också för att klara kursen.. Och den var lika virrig där och ett par dagar innan vi skulle vara klara så ändrade läraren på en massa saker. Hela kursen har varit så fullspäckad med uppgifter att vi alla varit helt sönderstressade, och jag undrar om läraren verkligen uppfattat att kursen går på deltid.. Det känns inte som det. Den andra kursen vi läst har hamnat helt i skymundan, den har varit mer normal i tempot så i jämförelse har det känts som att vi inte gjort något där.

Sorry, behövde bara klaga lite. Ångesten är brutal :p
 
Statistiken för antal sökningar är släppt för sommaren, 78 st har sökt samma som mitt första val. Så det känns inte helt omöjligt att läsa 50% över sommaren eftersom universitets sommarstatistik över 2018 visar att de tar in väldigt många studenter på kurserna. Inget säkert förrän beskedet kommer i april men det känns bra :banana:
 
Vi fick hemtenta igår och idag ska jag nog städa huset. 😇 Med tre lärare som har en varsin fråga, men varje fråga har mycket innehåll. Diskutera minst två verk utifrån minst 3 begrepp och använd minst tre av artiklarna som referenser för ditt resonemang. 🙄 Fem sidor på varje fråga vill de ha in.
 
Försökte vara smygledig en förmiddag.
Kl 8:15 vill handledaren diskutera utfallet av opponeringen. :cautious::meh: Den här uppsatsen kommer förfölja mig till mitt sista andetag känns det som.

Men lik väl detta - kom ju iaf ut till datorn och kunde upptäcka att vår anslagsposter inför den populärvetenskapliga konferensen innehåller ett korrekturfel. På ordet "sjuksköterska"... och detta INOM RUBRIKEN. :banghead: Jag svär - vi ÄR både högutbildade och skrivkunniga. Egentligen.

Nu vill jag fan ut från institutionen och jobba på riktigt. Så jäkla pluggless! :wtf:
Vilket iofs kan ha hörsammats av Kosmos: möte med en enhetschef på en sjukhusavdelning på måndag! :D
 
Jag har en tenta imorgon som inte känns bra. Hela kursen har varit hemsk (vilket alla i klassen är överens om) och det är så himla oklart vad vi ska kunna eller inte. Läraren ville egentligen att vi skulle ha hemtenta men fick inte välja på det, så vi ska ha salstenta. Istället för vanliga frågor ska vi därför få stora frågor och skriva uppsatser där på salstentan, och läraren vill fortfarande att vi ska referera till böckerna men vi får inte ha dem med oss. Hon sa att vi inte behöver kunna namn, men har lagt ut exempel på frågor där det bara står "vad är Anna x ståndpunkt?" typ, utan ledtråd vilket ämne det är. En av böckerna vi har läst är på 1000 sidor och innehåller ca 20 olika författare, så det gäller att komma ihåg vilket kapitel som vilken författare skrivit och vad det handlar om, där ämnet dessutom är extremt komplex.

Nä, jag vill verkligen bara klara den här tentan så att jag kan lägga kursen bakom mig, men jag tvivlar. Sen gäller det ju att man får den stora PM uppgiften godkänt också för att klara kursen.. Och den var lika virrig där och ett par dagar innan vi skulle vara klara så ändrade läraren på en massa saker. Hela kursen har varit så fullspäckad med uppgifter att vi alla varit helt sönderstressade, och jag undrar om läraren verkligen uppfattat att kursen går på deltid.. Det känns inte som det. Den andra kursen vi läst har hamnat helt i skymundan, den har varit mer normal i tempot så i jämförelse har det känts som att vi inte gjort något där.

Sorry, behövde bara klaga lite. Ångesten är brutal :p
Gnäll på bara, ibland är det skönt att skjuta en topplockspackning och sätta ord på eländet.

Hoppas att det går vägen med tentan, eller att ni kan diskutera detta med berörda via en representant.
Annars - har ni möjlighet att belysa detta i en kursvärdering sedan? Många lärosäten brukar vara väldigt lyhörda för vad studenterna säger i dessa.
 
Gnäll på bara, ibland är det skönt att skjuta en topplockspackning och sätta ord på eländet.

Hoppas att det går vägen med tentan, eller att ni kan diskutera detta med berörda via en representant.
Annars - har ni möjlighet att belysa detta i en kursvärdering sedan? Många lärosäten brukar vara väldigt lyhörda för vad studenterna säger i dessa.

Tentan är gjord nu och jag började nästan skratta när jag läste frågorna, den var tillochmed värre än jag trodde. Helt sjuka frågor där man skulle komma ihåg precis vilka argument olika författare använt om saker som inte har tagits upp på kursen alls, en hel sida skulle skrivas om ett begrepp som står på ett ställe i en bok men aldrig nämnts osv. Ingen i klassen kunde frågorna och dessutom låg gränsen för godkänt extremt högt så det räcker inte att man har rätt på alla frågor för att få godkänt. Nä, det var ett riktigt skämt så hela klassen får nog omtenta..

Kursutvärdering brukar vi få göra efter så jag ska absolut dela med mig av mina synpunkter där. Det här är första kursen läraren har på skolan, så det känns lite extra viktigt att göra det.
 
Försökte vara smygledig en förmiddag.
Kl 8:15 vill handledaren diskutera utfallet av opponeringen. :cautious::meh: Den här uppsatsen kommer förfölja mig till mitt sista andetag känns det som.

Men lik väl detta - kom ju iaf ut till datorn och kunde upptäcka att vår anslagsposter inför den populärvetenskapliga konferensen innehåller ett korrekturfel. På ordet "sjuksköterska"... och detta INOM RUBRIKEN. :banghead: Jag svär - vi ÄR både högutbildade och skrivkunniga. Egentligen.

Nu vill jag fan ut från institutionen och jobba på riktigt. Så jäkla pluggless! :wtf:
Vilket iofs kan ha hörsammats av Kosmos: möte med en enhetschef på en sjukhusavdelning på måndag! :D

Jag har tv¨å stavfel i titeln på min avhandling. På omslagssidan...
 
Statistiken för antal sökningar är släppt för sommaren, 78 st har sökt samma som mitt första val. Så det känns inte helt omöjligt att läsa 50% över sommaren eftersom universitets sommarstatistik över 2018 visar att de tar in väldigt många studenter på kurserna. Inget säkert förrän beskedet kommer i april men det känns bra :banana:
352 har sökt min som förstahandsval. Kändes mindre bra. :meh:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 939
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp