Vi som pluggar - del 5

Funderade också på juridikkursen, men om jag förstod det rätt så var det en salstenta vilket gjorde att jag hoppade den. Har läst 7,5hp kulturarvsrätt men den innehöll bara något poäng grundläggande juridik, så jag hoppas att jag kan läsa ett par fler poäng framöver.

Japp, salstenta hos både Mittuniversitetet och Lunds Universitet.
 
Alldeles för långt för mig att åka tyvärr, hade fungerat om jag kunnat skriva vid UU då jag är i Uppsala väldigt ofta, men för mycket pengar att lägga på resa och boende tyvärr.

Man kan skriva i Stockholm om man läser vid Lund och MiU har samarbete med jättemånga lärcentra :)
 
Uppsatsjävel. Det är allt jag har att säga.

Däremot har några yngre och dansanta kursare börjat rodda i examensfest. Det är roligt!
Ska tydligen bli en riktig baluns ute på lokal med en kuvertavgift av rang. Så tydligt att hela kursen är så jävla less nu, och börjar se andra värden i livet. Typ vin, kvinnor och sång.

Men idag plugg hemma hos medförfattaren, inklusive bjudfika. Äta bör en osv...
En annan kursare frågade mig i morse om uppsatsen känns rimlig. En jävla fråga att ta ställning till när resultatet i studien är utkristalliserad och en börjat snajda ihop diskussionen. Klart som fan den är rimlig! Annars hänger ju 15 hp löst i rymden. :angel:
 
Urk, jag gillar verkligen inte kursen vi läser nu. Den är jätteintressant MEN läraren är så sjukt överambitiös och trots att kursen bara ska gå på halvfart så är det den kurs med högst tempo jag varit med om.

Precis nu, en lördag, la läraren upp ännu fler saker vi ska ha läst till måndag, 2 kapitel till i en bok, 4 artiklar/pdfer (ca 30 sidor styck) och så en föreläsning på 1,5 timma som vi ska lyssna på, förutom de 400 sidor som redan står på schemat :turd::turd::turd:
 
Sökte sommarkursen häromdagen: 1; statsvetenskap GR A; digital politik från e-tjänster till sociala medier, 2; Kriminologi GR; itroduktion till Kriminologi, 3; Sociologi GR A; ledarskap och organisationsteori, 4; Historia GR A; demokrati och medborgarskap, 5; Historia GR A; folkhemmet och välfärdstaten samt företagsekonomi GR A; ledning i projekt . Gäller att inte krocka med kommande kurser, eftersom jag ska fortsätta med sociologin i höst samt påbörja 30 HP juridik från våren 2020 (såvida de inte ändrar antagningskraven eftersom min reserverade plats hänger på det)

Har inga stora förhoppningar att komma in, så jag söker samtidigt sommarjobb så har arbetsintervju om 3 veckor på ett stort nöjesfält inom deras administration och kundtjänst. Vore guld att ha det på mitt CV inför framtida jobbansökningar :up:
 
Överambitiösa lärare som dessutom inte har någon som helst koll på tekniken, vi börjar ny kurs, på momentschemat står det tre facklitteratur böcker som ska läsas, varav en är en e-bok och de andra två som pdf. Superbra! Men nej inte riktigt, e-boken har en läsare maximalt åt gången och vi är 24 i klassen, vi får alltså läsa den en timme var om dygnet. :banghead: Jag är överlycklig att högskolan i närheten också har ett ex men i bokform så jag reserverade den omgående!
 
Till hösten ska jag söka in till en utbildning inom datavetenskap. Igår satt jag och funderade och insåg, tänk om jag inte kommer in?! Jag ligger just nu lite under antagningspoängen som den utbildningen låg på 2017, och 6 april ska jag skriva högskoleprovet igen och hoppas på ännu bättre resultat denna gången. Jag har hela tiden tänkt att jag söker till samma utbildningar i städer runt omkring som backup om jag inte kommer in i min hemstad. Insåg igår att alla dom skolorna har högre behörighetskrav...

Fick smått panik när jag insåg att jag kanske inte kommer in och pratade med min sambo om det. Han säger "det gör väl inget, jobba ett år till och sök igen nästa år bara?". Men jag känner bara NEEJ! Jag vägrar jobba ytterligare ett år på mitt skitjobb. Men vad händer om jag inte kommer in då? Vad F*N gör jag då??? Känner att jag behöver någon typ av backup-plan, men vad? Det har alltid stått mellan hästar och data för mig. Skulle hästar vara lösningen? Jag har inte ens någon häst längre och har inte ridit på ett halvår.

Detta har fått mig att börja tvivla på allt! Tänk om jag till och med valt fel utbildning nu och inte alls borde läsa datavetenskap?? Gaaahhh!!
 
Överambitiösa lärare som dessutom inte har någon som helst koll på tekniken, vi börjar ny kurs, på momentschemat står det tre facklitteratur böcker som ska läsas, varav en är en e-bok och de andra två som pdf. Superbra! Men nej inte riktigt, e-boken har en läsare maximalt åt gången och vi är 24 i klassen, vi får alltså läsa den en timme var om dygnet. :banghead: Jag är överlycklig att högskolan i närheten också har ett ex men i bokform så jag reserverade den omgående!
Sådär hade vi det också i en kurs. Ett mail till ansvarig på biblioteket löste det och de kunde öppna upp boken för obegränsat med användare under kursens gång :)
 
Sådär hade vi det också i en kurs. Ett mail till ansvarig på biblioteket löste det och de kunde öppna upp boken för obegränsat med användare under kursens gång :)
Tydligen inte här, de hade bara köpt licens för en läsare. Men vår lärare konstatera glatt att den gick att hitta som pdf-fil från folk som har laddat upp den. Att det kanske inte var helt lagligt, ja sånt kunde man inte bry sig om. Hen har även i tidigare kurser föreslagit att vi ska streama filmer från dreamfilm osv.:cautious:
 
Idag blev föreläsningen (obligatorisk) inställd med jättekort varsel så jag var redan halvvägs framme till skolan och fick vända och åka hem igen. Känns så surt att slösa 2 timmar på att åka till ingenstans och dessutom betala tågbiljett för det :turd:

Annars så tragglar vi på. Ena kursen är trevlig och den andra raka motsatsen, och imorgon är det dags att börja skrivs på ett stort PM med luddiga instruktioner. Den känns som ett alldeles för stort projekt för att slänga in såhär mot slutet av kursen som dessutom ska gå på halvfart, men jag tror att det är för att läraren egentligen ville att vi skulle skriva hemtenta men istället behövde ha salstenta. Läraren la upp några instuderingsfrågor och trots att jag noga läst all litteratur och varit med på alla föreläsningar hade jag inte en aning om svaret på någon fråga, så det här bådar gott.. :D
 
¨Sportlov från jobbet betyder full fart på pluggandet. Tentan jag borde skrivit efter jul går nästa fredag igen och ska jag ha en chans är det full satsning nu som gäller. Fuskade första dagarna så nu är det ont om tid men det kan gå om jag jobbar duktigt fredag-söndag. Just nu försöker jag bli klok på immunsystemet och aktivering av olika celler som hör till det. Intressant men faktiskt rätt knepigt. Utmaningen i resten av kursen är mest att memorera konstiga ord och latinska namn på olika delar i kroppen.
För övrigt har jag sökt både fjällekologi och fjällfloristik som sommarkurser, får se vilken det blir av dem. Floristiken har en lång 2 veckors träff i Abisko mitt i juli medan ekologin har två kortare i slutet av juni resp början av augusti, åtminstone är det så det brukar vara, jag har inte sett några scheman för sommarens kurser. Beror lite på vad kompisen jag tänkt gå dem med säger också. Hon lär inte komma in på ekologin eftersom hon glömde skriva högskoleprovet i höstas men jag är inte 100 på att hon kan gå nån längre och det är den som egentligen lockar mig mest. Jaja, jag behöver ju inte bestämma mig än, men jag vill inte vänta hur länge som helst heller, tågbiljetter brukar stiga i pris ju närmre resan man kommer.
 
Jag är inne i en riktig "rut" här och har helt tappat inspirationen :arghh:. Läser en kurs som tar slut om tre veckor och jag har noll lust känner jag. Var sjuk ett par veckor och tappade alla mina rutiner och nu har jag svårt att komma tillbaka in i det igen. Går bara och räknar ner till kursen tar slut och jag åker på semester :meh:.

Jag ska skriva en större uppsats under de här tre veckorna och måste sätta faaaart.
 
Vi har en riktigt rolig kurs nu, Perspektiv på utomeuropeisk litteratur, mycket spännande litteratur och mycket möjligheter att diskutera!
Jag har även sökt sommarkurser men enbart gått på det som verkar roligt och intressant, Harry Potter och hans världar, någon gång borde söktrycket minska på den, Astrid Lindgren och hennes författarskap, Att läsa och skriva i lärarutbildningen och yrke inriktning ämneslärare och Nobelpriset, Svenska Akademien och kvinnorna. :D Sen får jag se hur mycket energi jag har när sommaren kommer. ;)
 
Kommer förhoppningsvis plugga till hösten så tänkte kolla med er vad man får ut efter skatt med fullt lån och bidrag utan några extra tillägg för barn å så?
Å hur kommer det sig att kag ska söka CSN redan nu och inte när jag vet om jag har kommit in. Förstår mig inte riktigt på det å hur det fungerar och varför man ska göra så.
 
@MidnightSoul Det är ingen skatt på CSN :). Jag tar halva CSN och får ut omkring 7000 kronor i månaden, men det är du inklusive ett utökat lån som man kan ta om man är över en viss ålder och har arbetat tidigare.

När du söker in till universitetet kan du klicka i att du är intresserad av att söka CSN om du kommer in på utbildningen. Sedan när du kommit in kan du göra själva faktiska ansökan om studiemedel. Om du ångrat dig då och inte vill ta CSN är det inga problem alls. Likaså behöver du inte bestämma dig nu angående studiemedel utan kan söka senare också om du vill.
 
@MidnightSoul jag tar fullt bidrag och lån och får ut 14044kr varav 3600kr är det utökade lån som även @niphredil nämnde. Det är ett lån som du kan ansöka om ifall du är över 25 år och har haft en viss årsinkomst innan du började plugga. Exakt vilken summa det handlar om fastställer CSN årligen. Utan det lånet skulle fullt lån innebära 10444kr.
 
@MidnightSoul jag tar fullt bidrag och lån och får ut 14044kr varav 3600kr är det utökade lån som även @niphredil nämnde. Det är ett lån som du kan ansöka om ifall du är över 25 år och har haft en viss årsinkomst innan du började plugga. Exakt vilken summa det handlar om fastställer CSN årligen. Utan det lånet skulle fullt lån innebära 10444kr.
+ @niphredil finner det väldigt underhållande att en tjej som tidigare har pluggat med csn sitter och säger till mig att man betalar skatt på csn. Tur man har buke :up::idea::love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
32
· Visningar
2 333
Senast: Scata
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp