Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Prata direkt med SLU, när jag krånglade och på pappret skulle läsa 200 % men med tillgodo räkning i praktiken skulle läsa 36 HP så pratade jag med den högskola jag skulle läsa "extra" på så lade in något i systemet så jag kunde bli antagen på båda utbildningar. Det universitetet jag läser programmet på var inte så intresserade av att hjälpa mig utan jag fick tjata och kolla så att de skickade in allt.Avdelning goddag yxskaft, konversation med Antagning.se angående reellkompetens
Hej
Jag har sökt kursen Kryptogamer och naturvård på SLU som kräver Engelska B som särskild behörighet då den ges på engelska. Jag har bara betyget 2 från mina gymnasiestudier men vill ansöka med reellkompetens då jag har disputerat i kemi och under dessa studier såväl läst som skrivit vetenskaplig engelska. Vad krävs det för dokumentation av detta? Kan jag scanna in framsidan på min avhandling, skicka med länken till den på Diva eller behövs det något mer?
Med Vänliga Hälsningar
Tulip
E-post:
[09:36:46] -: Välkommen till Antagningsservice! Skriv din fråga och vänta sedan på ett svar. Stäng inte chattfönstret!
[09:36:46] -: Avisering till
[09:36:56] Hej, jag heter NN, ett ögonblick så ska jag titta på ditt ärende.
[09:38:02] NN: Ni kan få ett undantag från särskilda behörighetskrav genom att ansöka om en prövning av reell kompetens
Sen blev jag utloggad eftersom jag råkade vara borta från datorn nån minut. Nästa försök resulterade i information om att jag själv fick skicka in det jag vill åberopa samt fråga om vilket universitet jag skulle läsa på vilket ju stod i frågan. Jag gav upp och har testat med att skicka in en pdf av avhandlingen som jag kunde ladda ner från Diva. Hoppas att det räcker.
Sista ansökningsdagen för kurser i höst, har ni bestämt er? Min kryptogamkurs är fortfarande "Underhandläggning" Räknar iofs egentligen helt på att jag ska anses som behörig men funderar på att leta upp nån mer kul biologikurs. Nån som har några tips om intressant distanskurs i biologi med helg exkursioner som bara kräver typ basblocket i biologi. Kan iofs tänka mig rena distanskurser också men eftersom jag läst nästan all min biologi på distans är det framför allt utedelen jag vill ha mer av, den är ju dessutom svårast att läsa sig till själv.
Beror lite på upplägget, men oftast när det är beskrivet så där så brukar det vara separata delkurser som rapporteras separat allt eftersom.En fundering som någon av er mer erfarna studenter kanske vet svaret på.
Min franskakurs är på 15hp totalt. På kurssidan är den dock indelad i Introduktion 1hp, grammatik 5hp, hörförståelse och muntlig färdighet 5hp samt ord mm 4hp.
Introduktionen är inrapporterad som godkänd så jag ser det på antagning.se bland mina meriter. Innebär detta att det blir ett betyg per del enligt ovan eller blir det ändå bara ett betyg för resterande 14hp?
Vi har två lärare som verkar ansvara för olika delar. En för det muntliga och en för det skriftliga.
Anledning till frågan är att jag är rädd jag failar det muntliga. Är hopplöst dålig på det. Skulle dock behöva csn till hösten och det funkar ju om jag får godkänt på de andra delarna var för sig, dvs godkänt på 10hp men inte om underkänt på muntliga gör att resten av kursbetyget då också blir underkänt.![]()
Som jag tolkar det så betygssätts du på de olika delarna, men du bedöms på betyget för hela kursen. Exempel:En fundering som någon av er mer erfarna studenter kanske vet svaret på.
Min franskakurs är på 15hp totalt. På kurssidan är den dock indelad i Introduktion 1hp, grammatik 5hp, hörförståelse och muntlig färdighet 5hp samt ord mm 4hp.
Introduktionen är inrapporterad som godkänd så jag ser det på antagning.se bland mina meriter. Innebär detta att det blir ett betyg per del enligt ovan eller blir det ändå bara ett betyg för resterande 14hp?
Vi har två lärare som verkar ansvara för olika delar. En för det muntliga och en för det skriftliga.
Anledning till frågan är att jag är rädd jag failar det muntliga. Är hopplöst dålig på det. Skulle dock behöva csn till hösten och det funkar ju om jag får godkänt på de andra delarna var för sig, dvs godkänt på 10hp men inte om underkänt på muntliga gör att resten av kursbetyget då också blir underkänt.![]()
Hur räknas det hos CSN då? Säg att jag får g på tre delkurser, underkänt på en och säg underkänt totalt?Som jag tolkar det så betygssätts du på de olika delarna, men du bedöms på betyget för hela kursen. Exempel:
Muntlig del: 5p VG
Seminariet: 5p VG
Teoretisk del 5p g
Totalt för kursen: g
Då har du ett g, om kriterierna ser ut som att du måste ha VG på alla delar.
Jag vet faktiskt inte, jag tror att det är totalt som räknas. Jag har folk i min klass som i alla fall inte klarat hela kursen och blivit av med CSN, men jag vet ju inte exakt hur många delar de klarat.Hur räknas det hos CSN då? Säg att jag får g på tre delkurser, underkänt på en och säg underkänt totalt?
Hur räknas det hos CSN då? Säg att jag får g på tre delkurser, underkänt på en och säg underkänt totalt?
Det beror helt på om kursen har faktiska delkurser som rapporteras separat eller om uppdelningen är mer "administrativ" av skolan. VI har haft båda delarna på mitt program. Om delkurserna rapporteras separat så borde du kunna få CSN även utan att kursen är slutrapporterad (det har jag fått). Jag hade skickat ett mail till administratören för att få klarhet i det hela. Kursen blir ju dock inte slutrapporterad innan alla poäng är klarade.Jag vet faktiskt inte, jag tror att det är totalt som räknas. Jag har folk i min klass som i alla fall inte klarat hela kursen och blivit av med CSN, men jag vet ju inte exakt hur många delar de klarat.
Iom introduktionskursen är separat registrerad redan hoppas jag på att övriga delmoment också blir det.Det beror helt på om kursen har faktiska delkurser som rapporteras separat eller om uppdelningen är mer "administrativ" av skolan. VI har haft båda delarna på mitt program. Om delkurserna rapporteras separat så borde du kunna få CSN även utan att kursen är slutrapporterad (det har jag fått). Jag hade skickat ett mail till administratören för att få klarhet i det hela. Kursen blir ju dock inte slutrapporterad innan alla poäng är klarade.