Vi som pluggar - del 5

Känner mig lite splittrad inför hösten :). Någon av kurserna blir det nog, i vår läser jag inget nytt utan har bara en släpande slutuppgift i för av en ganska lång uppsats från förra vårens kurs. Ingen input alls så det känns trist.
1554276495325.png
 
Avdelning goddag yxskaft, konversation med Antagning.se angående reellkompetens

Hej
Jag har sökt kursen Kryptogamer och naturvård på SLU som kräver Engelska B som särskild behörighet då den ges på engelska. Jag har bara betyget 2 från mina gymnasiestudier men vill ansöka med reellkompetens då jag har disputerat i kemi och under dessa studier såväl läst som skrivit vetenskaplig engelska. Vad krävs det för dokumentation av detta? Kan jag scanna in framsidan på min avhandling, skicka med länken till den på Diva eller behövs det något mer?
Med Vänliga Hälsningar
Tulip

E-post:

[09:36:46] -: Välkommen till Antagningsservice! Skriv din fråga och vänta sedan på ett svar. Stäng inte chattfönstret!
[09:36:46] -: Avisering till
[09:36:56] Hej, jag heter NN, ett ögonblick så ska jag titta på ditt ärende.
[09:38:02] NN: Ni kan få ett undantag från särskilda behörighetskrav genom att ansöka om en prövning av reell kompetens

Sen blev jag utloggad eftersom jag råkade vara borta från datorn nån minut. Nästa försök resulterade i information om att jag själv fick skicka in det jag vill åberopa samt fråga om vilket universitet jag skulle läsa på vilket ju stod i frågan. Jag gav upp och har testat med att skicka in en pdf av avhandlingen som jag kunde ladda ner från Diva. Hoppas att det räcker.
 
Avdelning goddag yxskaft, konversation med Antagning.se angående reellkompetens

Hej
Jag har sökt kursen Kryptogamer och naturvård på SLU som kräver Engelska B som särskild behörighet då den ges på engelska. Jag har bara betyget 2 från mina gymnasiestudier men vill ansöka med reellkompetens då jag har disputerat i kemi och under dessa studier såväl läst som skrivit vetenskaplig engelska. Vad krävs det för dokumentation av detta? Kan jag scanna in framsidan på min avhandling, skicka med länken till den på Diva eller behövs det något mer?
Med Vänliga Hälsningar
Tulip

E-post:

[09:36:46] -: Välkommen till Antagningsservice! Skriv din fråga och vänta sedan på ett svar. Stäng inte chattfönstret!
[09:36:46] -: Avisering till
[09:36:56] Hej, jag heter NN, ett ögonblick så ska jag titta på ditt ärende.
[09:38:02] NN: Ni kan få ett undantag från särskilda behörighetskrav genom att ansöka om en prövning av reell kompetens

Sen blev jag utloggad eftersom jag råkade vara borta från datorn nån minut. Nästa försök resulterade i information om att jag själv fick skicka in det jag vill åberopa samt fråga om vilket universitet jag skulle läsa på vilket ju stod i frågan. Jag gav upp och har testat med att skicka in en pdf av avhandlingen som jag kunde ladda ner från Diva. Hoppas att det räcker.
Prata direkt med SLU, när jag krånglade och på pappret skulle läsa 200 % men med tillgodo räkning i praktiken skulle läsa 36 HP så pratade jag med den högskola jag skulle läsa "extra" på så lade in något i systemet så jag kunde bli antagen på båda utbildningar. Det universitetet jag läser programmet på var inte så intresserade av att hjälpa mig utan jag fick tjata och kolla så att de skickade in allt. 🙄 men antagning.se kunde inte ge några svar alls.
Så prata med den som är ansvarig för utbildningen och ta det där ifrån.
 
Sådärja!
Uppsatsen belönad med B, och på väg upp på Diva. Känns gött att den blir allmän handling om examinatorn lämnat den typen av bifall. Även bra omdöme vid opponeringen: "En eloge för era synpunkter på de andras arbeten!".

Nu är det bara praktiken kvar. Well, "bara" 8 veckor på klinik är mastigt nog, och sen en avslutning med slutprov på hela utbildningen. :nailbiting: Svettig mellan tuttarna lär ju bara vara förnamnet... Inte den verksamhetsförlagda utbildningen då, men kliniska slutprovet. Satan i gatan!
Gissar att examensfesten måndagen efter kan bli något i hästväg när 60 studenter i blandade åldrar* ska reboota 3 års ångest.

Vi är en mycket blandad klass med avseende på ålder, kön och etnicitet. Snorkul - och borgar för ett rungande kalas! Vid sidan av en diversifierad yrkeskår innada making. Jag är snart 40, och min klinikkursare är minst 10 år äldre, så det är aldrig för sent!
 
Har fått alla uppgifter rättade nu i den kurs jag läst (Ledarskap och organisation A). Det kommer att bli ett B i slutbetyg på den (om jag inte räknat fel🙈)! Inte så tokigt tycker jag, som har jobbat 100%, pluggat 50%, köpt hus, flyttat (inklusive flyttstädning) och haft en häst att ta hand om/rida.

Nu har nästa kurs börjat (Marknadsföring A) och den är inte alls lika intressant enligt mig. Tycker det är så himla många olika begrepp att ta till sig, känns bara rörigt än så länge. Hoppas på att det klarnar vartefter jag lär mig mer, men det känns trögt som sirap att få in i huvudet 😅
 
1.) Yay! Behöver inte söka kurser inför 15/4. Första gången sen 2007 jag slipper den ångesten på papper!

2.) Pluggdag hemma från kliniken. Sitter med lite inspelade föreläsningar och repeterar lite förordningar och praktiskt handhavande enligt Vårdhandboken. Inte för att jag måste för att typ möta några suspekta lärandemål eller uppfylla instuderingskrav inför mer eller mindre givande seminarier, utan för att helt enkelt kunna klara ut situationer på kliniken. Helt annan approach på studierna såhär nära examen. Skönt!
 
Jag loggade in på ladok och fick se att jag hade ett nytt besked, A på den omöjliga tentan och A i hela mardrömskursen :nailbiting: Jag vågar inte riktigt alls tro på det innan jag tagit mig till skolan imorgon och hämtat ut tentan och sett vad det står på den, för herregud jag kan inte tro det. Var helt säker på att jag skulle kugga den eller få ett svagt svagt E. Jag skakar helt extremt och gråter och känner mig svimfärdig, herregud vad jag vill veta nu om det stämmer eller inte :nailbiting:
 
I tisdags hade jag möte med min handledare igen. Första gången vi sågs efter att jag la kandidatuppsatsen på vila, för knappt ett år sedan. Vi sprang på varandra i höstas och hon gav mig lite tips i förbifarten, då kändes allt jättebra och jag blev pepp på att ta upp uppsatsen igen. Sagt och gjort, tog kontakt med kursansvarig, är registrerad och bokade in handledning eftersom vi har timmar kvar sen i våras. Bestämdes att jag skulle skicka in den text jag hade innan vi sågs, vilket jag gjorde. Bjöd ju inte på några överraskningar eftersom vi skulle bestämma ut ny riktning ändå.

Kom dit i tisdags, pepp och med nya idéer i fickan som jag ville lyfta, och visst fick jag hjälp och mycket tips att fortsätta med, men hennes engagemang och ton var verkligen trist mellan varven. :down: Sa saker som att "J, nu kan du inte bara släppa det här som du gjorde i våras", "ja, nu är det ju dags att du bestämmer dig", "nu kan du inte bara droppa det här" osv. Inte i peppande ton heller, mer uppgiven. Det kändes inte jättekul. Hon har inga andra studenter att handleda denna vår utöver mig eftersom hon har fullt upp med eget fältarbete, så hon ville inte ta något ansvar för att ha koll på några datum/tider, det lämnade hon till mig. Inte hade hon läst något av texten jag skickade heller, eller de exempel med artiklar som jag ville komplettera materialet med.

Jag fick intrycket av att hon bara vill få det gjort, det vill ju jag också, men så trist att be mig om text som hon inte ens bemödar sig att läsa. Hoppas att det känns bättre nästa handledning och att tonen är annorlunda.
 
😍 Typ bästa kursen jag har läst, läser jag nu. Vi läser en kurs som heter Att undervisa historia 2, ena läraren delar sin tjänst mellan universitetet och undervisa i högstadiet. Hela tiden handfasta tips och råd samtidigt som vi lär oss historia. Lite längre fram ska vi få låna hans elever och ha stadsguidning om historian på plats. Den andra kursen som vi läser parallellt handlar om att problematisera historia som ämne och forskningsområde, så spännande att vrida och vända på tankar och teorier. En suverän lärare även där! Så härlig vår framför oss! 😍
 
Riktigt låg dag idag... Hur fan ska jag få ihop det här på 7 veckor innan examen? :(

Hemstudiedag idag inför morgondagens diagnosseminarium och torsdagens bedside-bedömning (en sitter och samtalar med en av sina patienter om ett problem/symtom och vilka resurser och lösningar som finns hos mig och pat. själv - en adjunkt sitter med och bedömmer det hela). Vi har med andra ord inte mycket att "plugga" till längre, utan allt vi gör nu är att samla 3 års praktiska och teoretiska kunskaper för att lösa VERKLIGA omvårdnadsproblem, på livs levande människor.

Här slår den dåliga självkänslan till med en hammare av prestationsångest... Har jag ens läst det här programmet? Minns jag allt? Kommer jag faila varenda bedömning? Kommer patienterna få komplikationer och dö nu? JAG KOMMER ALDRIG I HELVETET ATT FÅ VARKEN LEGITIMATION ELLER JOBB!!!!! :cry:
Lite så känns det. Oklar verklighetsförankring på det. Men ändå - ångest.

Och lite, lite kul! Mindre än 2 månader kvar till examen! :D:laugh::banana:
 
Sista ansökningsdagen för kurser i höst, har ni bestämt er? Min kryptogamkurs är fortfarande "Underhandläggning" Räknar iofs egentligen helt på att jag ska anses som behörig men funderar på att leta upp nån mer kul biologikurs. Nån som har några tips om intressant distanskurs i biologi med helg exkursioner som bara kräver typ basblocket i biologi. Kan iofs tänka mig rena distanskurser också men eftersom jag läst nästan all min biologi på distans är det framför allt utedelen jag vill ha mer av, den är ju dessutom svårast att läsa sig till själv.
 
Sista ansökningsdagen för kurser i höst, har ni bestämt er? Min kryptogamkurs är fortfarande "Underhandläggning" Räknar iofs egentligen helt på att jag ska anses som behörig men funderar på att leta upp nån mer kul biologikurs. Nån som har några tips om intressant distanskurs i biologi med helg exkursioner som bara kräver typ basblocket i biologi. Kan iofs tänka mig rena distanskurser också men eftersom jag läst nästan all min biologi på distans är det framför allt utedelen jag vill ha mer av, den är ju dessutom svårast att läsa sig till själv.

Jag har sökt en master, men funderar på att söka något mer i fall jag inte skulle komma in.
 
En fundering som någon av er mer erfarna studenter kanske vet svaret på.

Min franskakurs är på 15hp totalt. På kurssidan är den dock indelad i Introduktion 1hp, grammatik 5hp, hörförståelse och muntlig färdighet 5hp samt ord mm 4hp.

Introduktionen är inrapporterad som godkänd så jag ser det på antagning.se bland mina meriter. Innebär detta att det blir ett betyg per del enligt ovan eller blir det ändå bara ett betyg för resterande 14hp?
Vi har två lärare som verkar ansvara för olika delar. En för det muntliga och en för det skriftliga.

Anledning till frågan är att jag är rädd jag failar det muntliga. Är hopplöst dålig på det. Skulle dock behöva csn till hösten och det funkar ju om jag får godkänt på de andra delarna var för sig, dvs godkänt på 10hp men inte om underkänt på muntliga gör att resten av kursbetyget då också blir underkänt. :crazy:
 
En fundering som någon av er mer erfarna studenter kanske vet svaret på.

Min franskakurs är på 15hp totalt. På kurssidan är den dock indelad i Introduktion 1hp, grammatik 5hp, hörförståelse och muntlig färdighet 5hp samt ord mm 4hp.

Introduktionen är inrapporterad som godkänd så jag ser det på antagning.se bland mina meriter. Innebär detta att det blir ett betyg per del enligt ovan eller blir det ändå bara ett betyg för resterande 14hp?
Vi har två lärare som verkar ansvara för olika delar. En för det muntliga och en för det skriftliga.

Anledning till frågan är att jag är rädd jag failar det muntliga. Är hopplöst dålig på det. Skulle dock behöva csn till hösten och det funkar ju om jag får godkänt på de andra delarna var för sig, dvs godkänt på 10hp men inte om underkänt på muntliga gör att resten av kursbetyget då också blir underkänt. :crazy:
Beror lite på upplägget, men oftast när det är beskrivet så där så brukar det vara separata delkurser som rapporteras separat allt eftersom.
 
En fundering som någon av er mer erfarna studenter kanske vet svaret på.

Min franskakurs är på 15hp totalt. På kurssidan är den dock indelad i Introduktion 1hp, grammatik 5hp, hörförståelse och muntlig färdighet 5hp samt ord mm 4hp.

Introduktionen är inrapporterad som godkänd så jag ser det på antagning.se bland mina meriter. Innebär detta att det blir ett betyg per del enligt ovan eller blir det ändå bara ett betyg för resterande 14hp?
Vi har två lärare som verkar ansvara för olika delar. En för det muntliga och en för det skriftliga.

Anledning till frågan är att jag är rädd jag failar det muntliga. Är hopplöst dålig på det. Skulle dock behöva csn till hösten och det funkar ju om jag får godkänt på de andra delarna var för sig, dvs godkänt på 10hp men inte om underkänt på muntliga gör att resten av kursbetyget då också blir underkänt. :crazy:
Som jag tolkar det så betygssätts du på de olika delarna, men du bedöms på betyget för hela kursen. Exempel:
Muntlig del: 5p VG
Seminariet: 5p VG
Teoretisk del 5p g
Totalt för kursen: g

Då har du ett g, om kriterierna ser ut som att du måste ha VG på alla delar.
 
Som jag tolkar det så betygssätts du på de olika delarna, men du bedöms på betyget för hela kursen. Exempel:
Muntlig del: 5p VG
Seminariet: 5p VG
Teoretisk del 5p g
Totalt för kursen: g

Då har du ett g, om kriterierna ser ut som att du måste ha VG på alla delar.
Hur räknas det hos CSN då? Säg att jag får g på tre delkurser, underkänt på en och säg underkänt totalt?
 
Hur räknas det hos CSN då? Säg att jag får g på tre delkurser, underkänt på en och säg underkänt totalt?
Jag vet faktiskt inte, jag tror att det är totalt som räknas. Jag har folk i min klass som i alla fall inte klarat hela kursen och blivit av med CSN, men jag vet ju inte exakt hur många delar de klarat.
 
Hur räknas det hos CSN då? Säg att jag får g på tre delkurser, underkänt på en och säg underkänt totalt?
Jag vet faktiskt inte, jag tror att det är totalt som räknas. Jag har folk i min klass som i alla fall inte klarat hela kursen och blivit av med CSN, men jag vet ju inte exakt hur många delar de klarat.
Det beror helt på om kursen har faktiska delkurser som rapporteras separat eller om uppdelningen är mer "administrativ" av skolan. VI har haft båda delarna på mitt program. Om delkurserna rapporteras separat så borde du kunna få CSN även utan att kursen är slutrapporterad (det har jag fått). Jag hade skickat ett mail till administratören för att få klarhet i det hela. Kursen blir ju dock inte slutrapporterad innan alla poäng är klarade.
 
Det beror helt på om kursen har faktiska delkurser som rapporteras separat eller om uppdelningen är mer "administrativ" av skolan. VI har haft båda delarna på mitt program. Om delkurserna rapporteras separat så borde du kunna få CSN även utan att kursen är slutrapporterad (det har jag fått). Jag hade skickat ett mail till administratören för att få klarhet i det hela. Kursen blir ju dock inte slutrapporterad innan alla poäng är klarade.
Iom introduktionskursen är separat registrerad redan hoppas jag på att övriga delmoment också blir det.
Går det alls att få godkänt på hela om man fått underkänt på något delmoment?
Tycker verkligen det är jättesvårt att både prata och att höra, om jag inte har text framför mig.
Det blir ju som det blir men vill verkligen inte sumpa möjligheten till fortsatt CSN.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
32
· Visningar
2 334
Senast: Scata
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp