Vi som pluggar - del 5

@niardasp Tack för förståelsen! Vi får kämpa på fram till sommaren nu. Jag är ledig hela sommaren så jag behöver verkligen bara hålla ihop det här nu i fem veckor och några dagar, sen får jag semester på riktigt. Kan knappt vänta, är så satans lessssss.

Vad spännande med utbytestermin ändå! Var är du någonstans? Och vad kul med ett spännande sommarjobb, grattis!
 
@niphredil jag har en nedräknare i mobilen tills terminen är slut, bara 33 dagar kvar! Jag hoppas för bådas vår skull att det går snabbt :) och vad skönt att du ska vara helt ledig, det var jag förra sommaren och det var så skönt.

Jag är i Sydney! Inget jag alls hade planerat men så fick jag veta i höstas att vi kunde söka om några få platser och när jag fick en av dom så var det bara att packa väskan. Var nog både ett bra och mindre bra beslut, jag läser intressanta och inte så avancerade kurser här vilket är bra med tanke på min skoltrötthet men samtidigt hade jag nog gärna varit hemma i min lägenhet denna termin :) men som sagt, snart sommar!

Och tack. Det känns väldigt roligt med jobbet så jag ser verkligen fram emot det!
 
@niardasp Wow vad coolt med Sydney! Förstår att det kanske är lite blandade känslor men som du säger, snart är det sommar och då är vi klara med plugget för den här terminen. Ett år avklarat! Vi får härda ut ihop! :)
 
I dagsläget 3 v kvar på kliniken, och totalt 5 v kvar av terminen och därmed utbildningen.
Kvar är:
- slutbedömningen om 2,5 v med de klikniska adjunkterna
- skriftlig inlämning om 4 sidor som akademiskt följer upp besidebedömningen av en patient på avdelningen med avseende på relevans för omvårdnadsdiagnoser och dess åtgärder och mål.
- OSCE, en praktisk/muntlig examination som sammanfattar 3 års utbildning.

Känner mig rätt chill inför slutbedömningen, förutom en kringuppgift rörande journalgranskning. Men jag gillar journaler och dokumentation, så jag gissar att det går vägen av rent intresse och fallenhet.
Bedsideuppföljningen är så jävla tråkig och fel i tiden att jag inte ens förmår mig sätta mig med den... Hörde dessutom från min handledare i veckan att MÅNGA får kompletteringar på uppgiften relaterat till tidsbrist under praktiken, vilket leder till slarvigt arbete.

OSCE... scares me shitless! :nailbiting:
Men om 4 veckor vet vi om det gick vägen.
 
Går en brutalt dålig kurs just nu. Metodik. Nivån är typ "vad är det första man gör när man möter en kund?" "Eh.. presenterar sig?" "Rätt! Diskutera i fem minuter".

Alltså, jag är inte tio år gammal. Höj nivån tack. :meh:
 
I dagsläget 3 v kvar på kliniken, och totalt 5 v kvar av terminen och därmed utbildningen.
Kvar är:
- slutbedömningen om 2,5 v med de klikniska adjunkterna
- skriftlig inlämning om 4 sidor som akademiskt följer upp besidebedömningen av en patient på avdelningen med avseende på relevans för omvårdnadsdiagnoser och dess åtgärder och mål.
- OSCE, en praktisk/muntlig examination som sammanfattar 3 års utbildning.

Känner mig rätt chill inför slutbedömningen, förutom en kringuppgift rörande journalgranskning. Men jag gillar journaler och dokumentation, så jag gissar att det går vägen av rent intresse och fallenhet.
Bedsideuppföljningen är så jävla tråkig och fel i tiden att jag inte ens förmår mig sätta mig med den... Hörde dessutom från min handledare i veckan att MÅNGA får kompletteringar på uppgiften relaterat till tidsbrist under praktiken, vilket leder till slarvigt arbete.

OSCE... scares me shitless! :nailbiting:
Men om 4 veckor vet vi om det gick vägen.
Vi har haft 3 OSCE under utbildning. Det är jätteläskigt, aldrig är klassen så nervös inför en examination som inför OSCE :nailbiting:
 
Vi har haft 3 OSCE under utbildning. Det är jätteläskigt, aldrig är klassen så nervös inför en examination som inför OSCE :nailbiting:
Hittills inte mött någon som inte försmäktar inför OSCE. Ett nödvändigt ont?
Vi har även haft andra kliniska/praktiska examinationer där en filmas(!) och sedan tvingas titta på skiten och utvärdera sin insats. Halva kursen kuggade på flera av dem pga kräknervös. Mig själv inkluderad. :o
 
Tenta igår. Hade memorerat fel saker. Kan klara ett E men är förberedd på omtenta i augusti, var inte ensam om det...

På måndag börjar grundläggande rättskunskap i socialt arbete. Kommer bli intensivt. Första veckan 3 pass 10-16 på zoom och ett 10-16 på plats på högskolan :eek: (zoom inte obligatoriskt men troligen bra... ). Puh!
 
Någon som har tips på hur en ska göra för att klara av att studera på distans? Började läsa lite kurser i januari och har knappt tagit mig någonstans. Kan inte fokusera hemma, blir avbruten av hund och katter eller kommer på att något helt annat måste göras. Har dåligt med tid för att ta mig till studiecentrum och de gånger jag väl tagit mig dit får jag inte heller mycket gjort.
 
Någon som har tips på hur en ska göra för att klara av att studera på distans? Började läsa lite kurser i januari och har knappt tagit mig någonstans. Kan inte fokusera hemma, blir avbruten av hund och katter eller kommer på att något helt annat måste göras. Har dåligt med tid för att ta mig till studiecentrum och de gånger jag väl tagit mig dit får jag inte heller mycket gjort.
Det handlar om att strukturera och se bortom att man är hemma. För mig har det fungerat att först göra undan alla "måsten" på morgonen, disken, stoppa i en tvättmaskin, gå en sväng med hunden osv. Sen se till att sitta en timme, ta en paus på en liten stund, sätta på kaffe, hänga tvätt eller bara vila 5-10 min, sen fokusera en timme igen.
Ha bestämda tider, exempelvis kaffe kl 10, lunch 12 osv se till att faktiskt ta pauser. Fundera över vad som är rimligt att du ska hinna göra en dag/ Vad du måste göra, blir du klar tidigare, var ledig! Och till nästa dag planera in lite mer. ;)
Struktur är A och O! Samtidigt älskar jag att plugga på distans/hemma, är det kanonväder, ja då kan jag lägga en längre promenad mitt på dagen och sen plugga på kvällen istället. ;)
 
Någon som har tips på hur en ska göra för att klara av att studera på distans?

Det är svårt! Framförallt med enskilda kurser tycker jag.
Bästa sättet för mig är att planera, skriv ner vad som ska vara läst/gjort till när och sen göra ett schema. Där även repetition står med.

För mig funkar pomodoro-appar jättebra, ffa de som stänger av wifi under arbetspassen.

Och sen försöka acceptera och bestämma sig för att sitta med skolarbetet. Tvätten får vänta, disken får vänta. Det är ett jobb att plugga, eller iaf något som leder till ett bättre jobb sen.
 
Näst sista handledningen idag inför framläggningen av uppsatsen. Det jag lämnade in i fredags för handledaren att läsa makes no sense när jag tittar igenom det nu. Försöker intala mig själv att man överlever gott ändå utan examen. :meh:
 
Jag känner att jag börjar bli sådär sjukt skoltrött och behöver verkligen det där efterlängtade sommarlovet som är en hel månad bort. Studieviljan och motivationen är helt borta!

Så jag försöker göra det jag brukar göra när det händer och göra klart allt jag kan redan nu, så att jag kan slappa sen. Ikväll har jag skrivit klart första utkastet till det pm som ska in i en av kurserna om några veckor, vilket också kommer bli sista stora uppgiften innan tentorna. Jag önskar att jag kunde beta av tentorna redan nu dem med, för särskilt ena kommer bli extremt tuff.. Usch, men sen är det sommarlov.
 
Någon som har tips på hur en ska göra för att klara av att studera på distans? Började läsa lite kurser i januari och har knappt tagit mig någonstans. Kan inte fokusera hemma, blir avbruten av hund och katter eller kommer på att något helt annat måste göras. Har dåligt med tid för att ta mig till studiecentrum och de gånger jag väl tagit mig dit får jag inte heller mycket gjort.

Jag är värdelös på det men hankar mig fram ändå. Att bestämma vad jag ska göra fungerar bäst, dvs inte ”plugga i två timmar” utan ”läsa kapitel 1-8” eller ”instuderingsfrågor 4-8”.

Behöver också göra undan resten innan jag börjar så jag tar hand om djuren och motionerar hästen innan jag börjar.
 
Näst sista handledningen idag inför framläggningen av uppsatsen. Det jag lämnade in i fredags för handledaren att läsa makes no sense när jag tittar igenom det nu. Försöker intala mig själv att man överlever gott ändå utan examen. :meh:

Puh! Handledningen gick väldigt bra. Var beredd på redig sågning men fick mest bara ros. Väldigt skönt. Nu ska introdelarna filas och en analys skrivas.
 
Här är det oxå ganska pressat. Nu ska mitt arbete vara klart inom en månad! Panik över excel som inte har någon logik what so ever :banghead:
 
Det är svårt! Framförallt med enskilda kurser tycker jag.
Bästa sättet för mig är att planera, skriv ner vad som ska vara läst/gjort till när och sen göra ett schema. Där även repetition står med.

För mig funkar pomodoro-appar jättebra, ffa de som stänger av wifi under arbetspassen.

Och sen försöka acceptera och bestämma sig för att sitta med skolarbetet. Tvätten får vänta, disken får vänta. Det är ett jobb att plugga, eller iaf något som leder till ett bättre jobb sen.

Jag är jättebra på att göra schema! Men redan 1tim efteråt så struntar jag i det och gör något annat. Har verkligen noll självdiciplin (har jag insett nu) :o. Tänker att jag ska göra allt sen. Och sen blir inte av, eller i bästa fall kl 23 när man är slut efter jobb, stall osv och ingenting går in i skallen. Måste öva på detta!
 
Jag känner att jag börjar bli sådär sjukt skoltrött och behöver verkligen det där efterlängtade sommarlovet som är en hel månad bort. Studieviljan och motivationen är helt borta!
Exakt samma här. Fyra och en halv vecka kvar på terminen och fem jävla tentor. SKJUT MIG känner jag bara. Men det är bara att kämpa på 💪.
 
Det handlar om att strukturera och se bortom att man är hemma. För mig har det fungerat att först göra undan alla "måsten" på morgonen, disken, stoppa i en tvättmaskin, gå en sväng med hunden osv. Sen se till att sitta en timme, ta en paus på en liten stund, sätta på kaffe, hänga tvätt eller bara vila 5-10 min, sen fokusera en timme igen.
Ha bestämda tider, exempelvis kaffe kl 10, lunch 12 osv se till att faktiskt ta pauser. Fundera över vad som är rimligt att du ska hinna göra en dag/ Vad du måste göra, blir du klar tidigare, var ledig! Och till nästa dag planera in lite mer. ;)
Struktur är A och O! Samtidigt älskar jag att plugga på distans/hemma, är det kanonväder, ja då kan jag lägga en längre promenad mitt på dagen och sen plugga på kvällen istället. ;)

Jag gör alltid bort alla "måsten" först. Skulle inte kunna fokusera om det är disk framme eller så. Tror största problemet just nu är att ena kursen är så fruktansvärt tråkig. Den andra kursen jag läser är matte, vilket jag har tyckt varit roligt och har faktiskt varit rätt duktig på att plugga det hemma. Men fick ig senaste matteprovet (skrev mitt i fölvak så hade inte sovit okej på två veckor), så nu känner jag för att ge upp och har faktiskt inte öppnat matteboken sen dess :o. Lärde mig en sak av det iallafall, att vara utvilad och förberedd inför prov! :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 935
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp