Vi som pluggar - del 5

Någon som har tips på hur en ska göra för att klara av att studera på distans? Började läsa lite kurser i januari och har knappt tagit mig någonstans. Kan inte fokusera hemma, blir avbruten av hund och katter eller kommer på att något helt annat måste göras. Har dåligt med tid för att ta mig till studiecentrum och de gånger jag väl tagit mig dit får jag inte heller mycket gjort.

Jag läser min 4e termin på högskolan, och mitt bästa tips är att "sluta se alla måsten" om tiden är kort. Hur mycket tid har du per vecka och vad ska hinnas med? Struktur och rutin är a och o.

Jag själv har studietid mellan 06.30 till 12.00 vilket innebär att den måste vara strukturerad för att hinna med eftersom jag antingen tränar korta pass vid 9-10 eller äter frukost. Jag har en planeringskalender där allt står tex idag står det "ekvationssystem Kap 1, analytisk geometri Kap 1. Räknestugan 10.15 - 12.00 (XX)". Räknestugan åker jag sällan in till men det är skönt att veta redan på förhand vilken lärare det är för alla är inte behöriga för Ma2b. Just denna vecka är bara Ma2b eftersom jag ligger före min planering på högskolan då jag bara har en kurs.

De dagar jag ska träna så hoppar jag i träningskläderna när jag går upp och duschar när jag hämtat barnen. Tar paus i mina studier när jag känner för det, kan bli efter 10 min eller 2 timmar. Jag fungerar inte just nu på schemalagda tider för det stressar mig att si eller så måste vara klart innan dess.
 
Jag läser min 4e termin på högskolan, och mitt bästa tips är att "sluta se alla måsten" om tiden är kort. Hur mycket tid har du per vecka och vad ska hinnas med? Struktur och rutin är a och o.

Jag själv har studietid mellan 06.30 till 12.00 vilket innebär att den måste vara strukturerad för att hinna med eftersom jag antingen tränar korta pass vid 9-10 eller äter frukost. Jag har en planeringskalender där allt står tex idag står det "ekvationssystem Kap 1, analytisk geometri Kap 1. Räknestugan 10.15 - 12.00 (XX)". Räknestugan åker jag sällan in till men det är skönt att veta redan på förhand vilken lärare det är för alla är inte behöriga för Ma2b. Just denna vecka är bara Ma2b eftersom jag ligger före min planering på högskolan då jag bara har en kurs.

De dagar jag ska träna så hoppar jag i träningskläderna när jag går upp och duschar när jag hämtat barnen. Tar paus i mina studier när jag känner för det, kan bli efter 10 min eller 2 timmar. Jag fungerar inte just nu på schemalagda tider för det stressar mig att si eller så måste vara klart innan dess.

Jobbar heltid plus en del extrapass, har hästar och lite andra djur som tar tid. Jobbar skift (fm, kväll, natt), så studietiden blir väldigt oregelbunden. Försöker prioritera studierna, men oftast blir det mellan 21-23 och då får jag inte speciellt mycket gjort.

Var ledig igår och åkte in på studiecentum för två mattelektioner. Det var välbehövt, känner mig lite mer peppad nu :)
 
4 veckor kvar till examen.
Ledig idag efter dubbla vändskift i veckan (jobba kväll, sen upp för dagskift morgonen därpå). Kropp och hjärna sopslut.

Borde sitta och göra den sista skriftliga uppgiften idag, men har suttit med kaffe och dregglat mellan 09 och 14 utan att kroppen kvicknar till och börjar kläcka kloka tankar på C-nivån... :crazy: Kanske naivt att tro att det bara är att kliva upp på morgonen och koppla om från klinisk praktik med stor mental påfrestening till att börja producera akademia.
Skulle telefonen ringa nu skulle jag inte vara säker på att ens komma ihåg mitt eget namn när jag svarar. Och om jag skulle göra det, så skulle min befattning och praktikavdelningens namn halka med på köpet.

Så mentalt och socialt utmattad att det börjar bli en thin line between att svara privat:
"Välkommen! Det är Murphy, sjuksköterskestudent på avd. xx, nn-kliniken."

...till att avsluta tjänstesamtal till tex en arbetsterapeut:
"Tack för upplysningarna. Älskardigpusshej!"

Har inte hänt än, men status ger att det fan inte är långt borta. :p

Nu ska jag äta choklad, dricka mer kaffe och trycka in tre vetenskapliga artiklar i en sammanfattning av den omvårdnadsdiagnostik jag gjort på en patient och skicka in för bedömning. Eller så kommer jag bara att äta choklad, fan vet...
 
Ja det där med choklad och kaffe känner jag igen. Har nog inte ens fattat att jag är stressad. Extrajobb, sjuk hund och uppsats som ska in. Nyss haft handledning och jag var så nervös först eftersom jag fan inte producerat något den här veckan men jag fick pepp, råd och ännu mera pepp så nu känns det som att jag ska fixa att komma igång iallafall. Är dock deg i hjärnan nu så tror inte jag får gjort något idag men skall försöka. Först ut i solen med hundarna. Äntligen lite värme hos oss igen. :love:
 
Ja det där med choklad och kaffe känner jag igen. Har nog inte ens fattat att jag är stressad. Extrajobb, sjuk hund och uppsats som ska in. Nyss haft handledning och jag var så nervös först eftersom jag fan inte producerat något den här veckan men jag fick pepp, råd och ännu mera pepp så nu känns det som att jag ska fixa att komma igång iallafall. Är dock deg i hjärnan nu så tror inte jag får gjort något idag men skall försöka. Först ut i solen med hundarna. Äntligen lite värme hos oss igen. :love:
Deg i hjärnan är vardag nu... Liksom att kosten är helt fucked up sen uppsatshelvetet. Mkt kaffe, rödvin och sena nätters fika blev det. Har varken tagit tag i det eller att sluta gå på stan i pyjamasbyxor än... INGET blir lättare av att vi har landstingspyjamas på praktiken. Killing me softly innada mysboxor! :laugh:

Låter tufft med... allt. Hur mycket extrajobbar du, och hur funkar arbetstiderna jämte uppsatsen? Är du helt fri at styra pluggtiden helt efter eget huvud?
 
Jag är så LESS. Tentan ska in i dag, jag har 300 ord kvar att skriva men får nada gjort. Slog precis på den här låten:

Så nu har jag sjungit och dansat istället 🤦‍♀️.

På't igen! Heja heja! Snart är det helg!
 
Jag är så LESS. Tentan ska in i dag, jag har 300 ord kvar att skriva men får nada gjort. Slog precis på den här låten:

Så nu har jag sjungit och dansat istället 🤦‍♀️.

På't igen! Heja heja! Snart är det helg!
Du kan få en 300 ord av mig - jag ligger på överskott! :D

Men yay! för din muzak - det där är fan prokastrinering av ädlaste mått. :heart
 
Deg i hjärnan är vardag nu... Liksom att kosten är helt fucked up sen uppsatshelvetet. Mkt kaffe, rödvin och sena nätters fika blev det. Har varken tagit tag i det eller att sluta gå på stan i pyjamasbyxor än... INGET blir lättare av att vi har landstingspyjamas på praktiken. Killing me softly innada mysboxor! :laugh:

Låter tufft med... allt. Hur mycket extrajobbar du, och hur funkar arbetstiderna jämte uppsatsen? Är du helt fri at styra pluggtiden helt efter eget huvud?
Jag läser på distans, vi har tider för handledning och inlämning men annars lägger vi upp det själva. Jag jobbar ungefär 1 gång i veckan nu i maj, men med facit i hand kanske jag skulle jobbat mindre. Jag har ju inte jobbat sen jag fick stroken, började plugga direkt och det tog på mer än vad jag trodde att jobba samtidigt, har bara gjort det sen början på april.. Skall prata med dom så jag inte jobbar alls sista veckan innan inlämning iallafall, tror jag behöver det för hunden ska opereras då också!
 
Super! Är övertygad om att det du skriver in passar perfekt i min uppsats om Foucault, Nietzsche och kvinnors mänskliga rättigheter :up:
Möjligtvis om en tycker att Foucault är lite skitnödigt: jag skriver om prevention av opioidinducerad förstoppning hos inneliggande patienter. :D
Personligen gillar jag Foucault, men han är fan lite off i sammanhanget. Skitnödig eller ej.

----------------------------
Har iaf lyckats skala ner lite i patientanamnesen och vunnit lite plats (utgår från att texten inte hamnade hos Niffe!), samt öhm... typ hittat lite vetenskaplig evidens för mina föreslagna åtgärder. Med betoning på "typ". Borde gräva lite mer där jag står (alltså, i bajset) för att säkra upp det där, men jag ORKAR FAN INTE! :wtf:
 
Jag läser på distans, vi har tider för handledning och inlämning men annars lägger vi upp det själva. Jag jobbar ungefär 1 gång i veckan nu i maj, men med facit i hand kanske jag skulle jobbat mindre. Jag har ju inte jobbat sen jag fick stroken, började plugga direkt och det tog på mer än vad jag trodde att jobba samtidigt, har bara gjort det sen början på april.. Skall prata med dom så jag inte jobbar alls sista veckan innan inlämning iallafall, tror jag behöver det för hunden ska opereras då också!
Oj, det låter sannerligen tufft... Lova att du är räddom dig!
Det finns så många terminer, men bara ett liv. :heart
 
:crazy: Det är lite mycket grupparbeten som löper parallellt just nu, så jag råkade visst boka in mig på gruppträff samtidigt med båda grupperna. :banghead: Tack och lov är den ena gruppen självvald, så de flyttade snällt vår träff två timmar tidigare, samtidigt som vi jobbar hemifrån alla tre och fyller på med material i gruppmappen så det arbetet är jag inte så orolig för. Den andra gruppen däremot. :crazy: Nu tror jag att det löser sig men det är trots hälften av gruppen, inte tack vare. Den ena har lyckats få fram fyra kartor på två veckor, jag sökte fram samma kartor på en halvtimme men kände att hen nog behövde bidra med något åtminstone.
Men även om det är mycket så är det mesta bara roligt, svårast är att inte ramla iväg på sidospår eftersom mycket av arbetet just nu är att leta i arkiven, det finns så sjukt mycket roligt och jag råkade börja söka på min egen släkt istället. :angel: Men nu är jag på rätt spår igen! :D
 
@niphredil kul med Foucault tycker jag! Jag har dålig koll på honom när det kommer till kvinnors mänskliga rättigheter, vad är det han skrivit om där? :)
Nä, alltså vi analyserar ett policydokument utifrån bl a Foucaults syn på makt. Intressant egentligen men 1) jag är inte vän med Foucault, alls, 2) jag är så stressad att jag bara vill bli KLAR och då blir det liksom inget kul.

Men nu är det inlämnat och så får jag hålla tummarna för att slippa komplettera sen :).
 
Sitter med mitt examensarbete men känner inte att jag kommer någon vart, så jag har börjat bearbeta texten jag har istället för att bidra med ny. Är det någon som har tips på ord att söka på och ändra? Just nu sitter jag och försöker korrigera alla "man", men kommer inte på något annat ord eller uttryck som bör bytas ut.
 
Istället för att skriva "man kan göra..", "studier visar på att man", "frågor man kan ställa sig" osv. Ofta kan man (hehe) skriva om meningen för att få bort det onödiga "man" och därmed bli mer specifik.
Undrar om det finns fler ord som slentrianmässigt skrivs, eller skrivs onödigt ofta.
 
Istället för att skriva "man kan göra..", "studier visar på att man", "frågor man kan ställa sig" osv. Ofta kan man (hehe) skriva om meningen för att få bort det onödiga "man" och därmed bli mer specifik.
Undrar om det finns fler ord som slentrianmässigt skrivs, eller skrivs onödigt ofta.
Men varför finns man:et där från början? Jag har alltid pluggat på andra språk än svenska så jag har ingen erfarenhet av att använda specifikt ordet 'man' (i akademiska texter) men däremot är jag ju van vid hur man ska tänka och uttrycka sig när man skriver akademiska texter. Och då bör man ju redan när man skriver inte använda den typen av formuleringar. Det speglar ju liksom hur man tänker, tänker jag.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 935
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp