Vi som pluggar - del 5

Håller med dig och @niphredil , man är såklart olika! Men jag skulle ändå inte klara mig utan dator, mycket grupparbeten med Word online osv på skolan. :) får förresten stark Flashback till fysiologin nu! :D
Eller hur - vad gjorde en utan online-docs? Skitbra system.
Haha, jajävlar vad jag lärde mig rita under anatomi, fysiologi, virologi och kirurgi... Hatade det innan. Sen började en få tentafrågor om att "rita upp osteoporosen":cautious: och gav således vika. :D
 
@Unafraid För mig är det mest att jag behöver skriva för hand för att få in det i hjärnan. Har alltid varit så. Antecknar jag på datorn så "fastnar" det inte på samma sätt 🤷‍♀️ . Sen är ju ett annat bekymmer att jag inte kan läsa mina egna anteckningar när jag behöver dem 🤦‍♀️ .
 
Jag har övervägt att lära mig stenografera för att sammanföra det didaktiska i att skriva för hand med effektiviteten i ett tangentbord. Minns många föreläsare där ALLT är viktigast...
 
Jag har 36 ord för mycket på hemtentan, så lite men samtidigt så mycket :arghh: Och då känns det ändå som att jag är väldigt ytlig och inte alls går på djupet med reflektioner och analyser. Betygskriterierna matchar inte upplägget alls, jag förstår inte hur läraren har tänkt :(
 
Jag har i alla fall fått min förra tenta godkänd, tack gode gud. Den var riktigt svår och jag var orolig så det är väldigt skönt att slippa göra om den. I värsta fall blir det alltså bara den här tentan, den jag sitter med nu, som jag kanske får göra om i sommar. I bästa fall blir den godkänd och jag slipper göra om något alls. Hoppas såklart på det sistnämnda!

Nu: tillbaks till plugget.
 
Snabbaste resultatet ever? Lämnade in tentan 20.40 igår kväll. Rättad tenta och kursbetyg registrerat i Ladok 12.20 idag. Godkänd på min iriskakurs och läraren hoppades att vi ses på tredje kursen till hösten. :D

I franskan låg gränsen för VG på tentorna på 90%. (Är inte det ovanligt högt? Samt 70% för G.) Jag hade 86.6 resp 89.3. :cautious: Fått godkänt registrerat på den ena hittills. Inväntar betyg på de två sista delarna samt totalt för kursen. Tror det blir G, helt ok i så fall.
 
Ni som säger att OSCE är hemskt- vad är det som är hemskt?

//nyfiken
I alla fall där jag läser går Osce till på så sätt att vi får en lista på ca 12 olika undersökningsmoment, varav 8 ska visas upp. Vi får inte reda på vilket moment det är som examineras förrens vi står utanför dörren till rummet där läraren sitter. Sedan har man 5 minuter på sig att göra momentet, viktigt att hela tiden berätta vad man gör och varför. Efter 5 minuter blåser dom i en visselpipa. Man lämnar rummet och går till nästa rum och ser vad man ska göra där, går in, gör momentet osv... Resultat kommer nån gång inom 3 veckor och vi får inte ut vad som krävs för att bli godkänd i dom olika momenten, varkens innan eller efter (sist vi hade det var det en station där ingen kunde räkna ut vad det var dom kollade efter för godkänd ens efter vi fått resultaten).
Jag skulle säga det är nervositet och osäkerheten som gör det så hemskt. Samt att man är ensam i ett litet rum med en person som bedömmer allt man gör, utan att man får direkt feedback. Och den jäkla visselpipan ger folk flashbacks senare i livet :nailbiting::p
 
Ni som säger att OSCE är hemskt- vad är det som är hemskt?

//nyfiken
För oss är det sista examinationen på utbildningen - känn ingen press liksom!

I övrigt är det så sjukt suspekt vad som förväntas komma inne i dessa rum med examinator och tidtagarur. Vad som helst under 3 års utbildning kan komma ifråga. Sen att det är konstlade scenarion är döden för mig (är jättebra på salstenta och verkliga patienter, men kukar ur på alla dessa bedömda låtsasscenarion).

Sen atmossfären med låsta rum en sitter tyst på en stol och väntar utanför och sedan släpps in som inför avrättning. Det satt ganska många tysta och grå studenter med kallsvett utanför våra metodrum i veckan. Undrar om någon kräktes? Vet att folk grät iaf.

Sen detta med 5 minuter och ha praktiska fall som ska visas upp utan att en vet i vilken utsträckning?
Skitsvårt att disponera tid! Vi hade ett hygienrum där vi skulle lägga om sår X på patient Y med smitta Z.
Frågan var "Hur gör du?"
Ska jag visa att det ingår en ev. luftsluss när jag går in genom dörren som inte finns?
Ska jag duka upp omläggningsmaterial aseptiskt? Prata mig igenom detta?
Ska jag bemöta patientdockan som ligger i sängen och bli bedömd på det?
...eller ska jag bara visa att jag kan sprita in händerna på salen och visa vilken nivå av barriärvård jag vill klä mig för utan att kontaminera denna?

Så OSCE är vagt innan och vagt under tiden. Samt illa omtalat av alla - skrämselpropagandan är hög.
Vi fick dock reda på direkt om vi var godkända eller inte.
 
För oss är det sista examinationen på utbildningen - känn ingen press liksom!

I övrigt är det så sjukt suspekt vad som förväntas komma inne i dessa rum med examinator och tidtagarur. Vad som helst under 3 års utbildning kan komma ifråga. Sen att det är konstlade scenarion är döden för mig (är jättebra på salstenta och verkliga patienter, men kukar ur på alla dessa bedömda låtsasscenarion).

Sen atmossfären med låsta rum en sitter tyst på en stol och väntar utanför och sedan släpps in som inför avrättning. Det satt ganska många tysta och grå studenter med kallsvett utanför våra metodrum i veckan. Undrar om någon kräktes? Vet att folk grät iaf.

Sen detta med 5 minuter och ha praktiska fall som ska visas upp utan att en vet i vilken utsträckning?
Skitsvårt att disponera tid! Vi hade ett hygienrum där vi skulle lägga om sår X på patient Y med smitta Z.
Frågan var "Hur gör du?"
Ska jag visa att det ingår en ev. luftsluss när jag går in genom dörren som inte finns?
Ska jag duka upp omläggningsmaterial aseptiskt? Prata mig igenom detta?
Ska jag bemöta patientdockan som ligger i sängen och bli bedömd på det?
...eller ska jag bara visa att jag kan sprita in händerna på salen och visa vilken nivå av barriärvård jag vill klä mig för utan att kontaminera denna?

Så OSCE är vagt innan och vagt under tiden. Samt illa omtalat av alla - skrämselpropagandan är hög.
Vi fick dock reda på direkt om vi var godkända eller inte.


Tack till dig och @Madalitso för hur ni tänker/känner. :)

Jag jobbar ju på SLU och djursjukskötarna har osce, jag minns inte hur många men åtminstone i slutet på åk 1. Jag har dock inte upplevt att det är samma stress kring momentet hos dem- men är inte särskilt involverad i deras utbildning längre så kanske känner de likadant. Kändes i alla fall viktigt att ta reda på mer om hur de känner.
 
UPPGIFTEN ÄR GODKÄND!!!!11!1!11!!!!!!1!! O_o:confused::eek::cry::love::bump:

Jag är alltså färdig sjuksköterska nu.
Med jobb klart. Och en kandidatexamen, samt en yrkesexamen, på ingående bara morgonens munta kommer in i Ladok. Shit alltså... alla dessa terminer och högskolepoäng... att det blev en examen ändå. Att jag kunde hitta rätt tillslut. :up:
Stort grattis!!!
 
Nu har jag lämnat in min sista tenta! Det lossnade för mig häromdagen och jag visste helt plötsligt hur jag skulle tänka inför den delen som jag trodde skulle bli svårast. Så jag satte mig ner och skissade mina idéer och skrev det bara.

Det läskiga är att jag lämnade in den LÅNGT i förväg vilket gör att det känns som att jag måste missat något. Eller så har de givit oss väldigt generöst med tid, eller så är jag exceptionellt smart :p. (obs skämt)

Aja. Sommarlov! Blir jag underkänd på den här sätter jag mig med den i augusti, det är inte hela världen. Nu är jag ledig tills höstterminen startar igen, känns helt obeskrivligt SKÖNT med så mycket ledighet :heart.

Tack för stödet här i pluggtråden hörrni! Vi hörs i höst igen ;) :D.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 844
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
781
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 011
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp