Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kollade min högskolas egen guide som de alltid hänvisar till.. Där står det att första gången ska all information anges, och efter det ska författare + korttitel anges. Det är det som är förvirrande. De säger att man alltid ska göra enligt skolans egen guide, men nu stämmer guiden inte in med instruktionerna.. Förvirrande
Alltid förvirrande med alla dessa instruktioner! Jag hade mejlat läraren för att kolla hur de vill ha fotnoten, varje lärare har alltid sina egna idéer tycker jag och det är tråkigt att falla på såna grejer. En lärare gav komplettering åt en kurskamrat för att hen hade missat en kursivering i en fotnot. :meh:
 
Jag har en till fråga om fotnoter som jag inte lyckats googla mig till, om någon här orkar och vill svara.

När man skrivit en mening så anger man fotnoten efter punkten, som jag har förstått det. Men om jag vill referera utan att sätta punkt, hur gör jag då? Tex om jag vill använda en källa, sen sätta kommatecken och sen använda en annan källa I andra delen av meningen?

Typ den här meningen, om jag skulle göra om den med fotnoter istället: "Det finns en bild av att x beror på y (Andersson, 2007, s 87), men man kan också se att.. (Karlsson, 1999, s 367)."?
 
Jag har en till fråga om fotnoter som jag inte lyckats googla mig till, om någon här orkar och vill svara.

När man skrivit en mening så anger man fotnoten efter punkten, som jag har förstått det. Men om jag vill referera utan att sätta punkt, hur gör jag då? Tex om jag vill använda en källa, sen sätta kommatecken och sen använda en annan källa I andra delen av meningen?

Typ den här meningen, om jag skulle göra om den med fotnoter istället: "Det finns en bild av att x beror på y (Andersson, 2007, s 87), men man kan också se att.. (Karlsson, 1999, s 367)."?
Sätt en fotnot istället för (Andersson, 2007, s. 87) Det går fint! :D Jag sitter också med sånt pyssel just nu, fast jag får använda Harvard :D
 
Jag har en till fråga om fotnoter som jag inte lyckats googla mig till, om någon här orkar och vill svara.

När man skrivit en mening så anger man fotnoten efter punkten, som jag har förstått det. Men om jag vill referera utan att sätta punkt, hur gör jag då? Tex om jag vill använda en källa, sen sätta kommatecken och sen använda en annan källa I andra delen av meningen?

Typ den här meningen, om jag skulle göra om den med fotnoter istället: "Det finns en bild av att x beror på y (Andersson, 2007, s 87), men man kan också se att.. (Karlsson, 1999, s 367)."?

Bara att sätta fotnot där det behövs. Men om det sker vid en punkt, ska fotnoten sitta efter punkten.
 
Jag har en till fråga!

Insåg precis att det inte finns något form av betygskriterier eller bedömningskriterier eller vad som helst för den här tentan eller kursen. I vanliga fall brukar det framgå hur många poäng som behövs för de olika betygen eller en kort beskrivning om vad som krävs för att uppnå dem, men den här gången finns det ingenting alls. Inte ett ord om betyg någon stans. Är det tillåtet? Den här tentan står för 100% av betyget, om det spelar någon roll.
 
Jag har en till fråga!

Insåg precis att det inte finns något form av betygskriterier eller bedömningskriterier eller vad som helst för den här tentan eller kursen. I vanliga fall brukar det framgå hur många poäng som behövs för de olika betygen eller en kort beskrivning om vad som krävs för att uppnå dem, men den här gången finns det ingenting alls. Inte ett ord om betyg någon stans. Är det tillåtet? Den här tentan står för 100% av betyget, om det spelar någon roll.
Det står i kursplanen och är det enda som är juridiskt bindande. Lärare behöver inte egentligen skriva något mer utförligt än vad som står där :)
 
Det står i kursplanen och är det enda som är juridiskt bindande. Lärare behöver inte egentligen skriva något mer utförligt än vad som står där :)

Det står inget i kursplanen för den här kursen :meh: Så det finns liksom ingenting att förhålla sig till. Men då vet jag, tack!
 
Jag har en till fråga!

Insåg precis att det inte finns något form av betygskriterier eller bedömningskriterier eller vad som helst för den här tentan eller kursen. I vanliga fall brukar det framgå hur många poäng som behövs för de olika betygen eller en kort beskrivning om vad som krävs för att uppnå dem, men den här gången finns det ingenting alls. Inte ett ord om betyg någon stans. Är det tillåtet? Den här tentan står för 100% av betyget, om det spelar någon roll.

Som @Masqueradee och @Snurrfian skriver så ska examinationen relatera till de kursmål som står i kursplanen. I övrigt finns det inte från UKÄ några krav på explicita examinationskriterier, även om det rekommenderas av rättsäkerhetsskäl, särskilt i de fall det gäller muntlig examination.

Däremot kan enskilda lärosäten (eller fakulteter eller institutioner) ha krav på det formuleras examinationskriterier. I så fall behöver varje lärare producera sådana. Men generellt sett ska man kunna utläsa betygskriterierna genom att läsa igenom kursmålen.

Min personliga uppfattning är att välformulerade betygskriterier kan fylla en pedagogisk funktion på så sätt att de förhoppningsvis kan ge en aha-upplevelse av vad som skiljer ett godkänt från ett väl godkänt betyg (eller ett underkänt betyg från ett godkänt betyg). Men tyvärr är betygskriterier ofta ganska intetsägande.
 
Började en ny kurs i måndags efter en stor inlämning i förra kursen i fredags. Nya kursen har min första salstenta, via dator. Är redan nervös! Urkass på prov, att skriva hemma går bra, men prov... Och hur ska man veta VAD i alla böcker som är av vikt att lägga på minnet inför provet :/ Stress delux.
 
Det måste väl stå i kursplanen vad ni förväntas få för kunskaper efter avklarad kurs? Annars är det inte ens en kursplan. ;)

Det står vad kursen innehåller, så jag antar att det är det som är de förväntade kunskaperna. Tycker det är väldigt luddigt dock :p Jag blev mest förvånad eftersom vi på alla andra tentor har fått betygskriterier eller info om vilka poäng som resulterar i vilket betyg. Men nu vet jag, tack!

Som @Masqueradee och @Snurrfian skriver så ska examinationen relatera till de kursmål som står i kursplanen. I övrigt finns det inte från UKÄ några krav på explicita examinationskriterier, även om det rekommenderas av rättsäkerhetsskäl, särskilt i de fall det gäller muntlig examination.

Däremot kan enskilda lärosäten (eller fakulteter eller institutioner) ha krav på det formuleras examinationskriterier. I så fall behöver varje lärare producera sådana. Men generellt sett ska man kunna utläsa betygskriterierna genom att läsa igenom kursmålen.

Min personliga uppfattning är att välformulerade betygskriterier kan fylla en pedagogisk funktion på så sätt att de förhoppningsvis kan ge en aha-upplevelse av vad som skiljer ett godkänt från ett väl godkänt betyg (eller ett underkänt betyg från ett godkänt betyg). Men tyvärr är betygskriterier ofta ganska intetsägande.

Tack för infon!
 
Det står vad kursen innehåller, så jag antar att det är det som är de förväntade kunskaperna. Tycker det är väldigt luddigt dock :p Jag blev mest förvånad eftersom vi på alla andra tentor har fått betygskriterier eller info om vilka poäng som resulterar i vilket betyg. Men nu vet jag, tack!



Tack för infon!
😂 Luddigt är det för det mesta tycker jag, en gång har vi fått fantastiskt bra betygskriterier och genomgång efter tentan, individuellt där varje kriterie gicks igenom och hur man kunde förbättra sig och vad man hade gjort bra!
 
Lagt in fel koordinater i min databas - enklaste sättet är att radera och börja om :banghead::(:yuck::arghh:. Även om det lär gå snabbar nu än första gången så tänkte jag vara klar snart, men nej tydligen inte. :turd:
 
Mina böcker för kursen som startar på måndag har fortfarande inte kommit :( Beställde för en månad sen och det stod att leveranstiden skulle vara 3-5 dagar. Har jagat företaget men de svarat knappt och jag får bara automeddelande om att det är försenat. Nu skulle de ha skickats I fredags men när jag spårar paketet har inget alls hänt sen dess, så förmodligen har de inte ens lämnats in. Så jävla segt, två böcker ska vara utlästa på måndag och jag var ju ute I god tid! :arghh:
 
Mina böcker för kursen som startar på måndag har fortfarande inte kommit :( Beställde för en månad sen och det stod att leveranstiden skulle vara 3-5 dagar. Har jagat företaget men de svarat knappt och jag får bara automeddelande om att det är försenat. Nu skulle de ha skickats I fredags men när jag spårar paketet har inget alls hänt sen dess, så förmodligen har de inte ens lämnats in. Så jävla segt, två böcker ska vara utlästa på måndag och jag var ju ute I god tid! :arghh:
Jag har väntat länge på en bok från Adlibris och fick mejl om att de var sena men från att jag fick meddelande om att det var skickat så gick det fort! Kolla om biblioteket har böckerna så kan du börja läsa?
 
Jag har väntat länge på en bok från Adlibris och fick mejl om att de var sena men från att jag fick meddelande om att det var skickat så gick det fort! Kolla om biblioteket har böckerna så kan du börja läsa?

Nu har det gått en vecka sedan det skickades och fortfarande har inget hänt hos leveransföretaget.. Har mailat iväg en fråga, så får se vad som händer.

Det har jag kollat. Tyvärr finns ingen av böckerna i något bibliotek i närheten så jag får lägga typ 3 timmar på att åka till ett bibliotek längre bort idag och fixa kort där :meh:
 
En till som pluggar!
Skall till måndag läsa ett case (bok på 150 sidor) och skriva 2-3 sidor om det. Tenta på torsdag och redan på fredag igen börjar nya kursen :nailbiting:.

Har dessutom omtenta om 2 v då jag inte gjorde ordinarietentan. Sen skall vi komplettera marknadsplanen också då den inte blev godkänd.

Plus att hästen skall ridas in. Blir hektiskt någon månad framöver :crazy:
 
Kan har råkat anmäla mig till några kurser... sen anmälan så vi får väl se vad det blir av det, men tänker att om kurser tar emot sena anmälningar så borde det väl finnas platser kvar?
 
Nu har det gått en vecka sedan det skickades och fortfarande har inget hänt hos leveransföretaget.. Har mailat iväg en fråga, så får se vad som händer.

Det har jag kollat. Tyvärr finns ingen av böckerna i något bibliotek i närheten så jag får lägga typ 3 timmar på att åka till ett bibliotek längre bort idag och fixa kort där :meh:

Kan den fjärrlånas?Mitt bibliotek har tex fått tag på en bok som bara lånas ut från 3 bibliotek i hela Sverige.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
701
· Visningar
36 814
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 950
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 597
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp