Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Börjar fundera på hur jag ska orka. Vi kör 40 veckor rakt av, dvs inget jullov. Dock säger de att det ska vara en enklare kurs över julen.
Tack och lov så känns det i nuläget som om jag börjar förstå lite av det vi gör. Laborationerna känns inte lika stora och skrämmande längre.
Det är tufft att vara student, vi har ändå lite luft, sista seminarie 18 dec och sen nästa 7 jan. Men jag misstänker att vi har mycket att förbereda inför 7 januari. Ett år hade jag sista föreläsningen 23 dec och sen inlämning 3 januari. 😫
 
Heja dig! Man kan alltid mer än man tror!

Jag har då tagit med all möjlig mat (knäckebröd också :D) på tentor och ingen har sagt någonting. Hade inte tänkt att bilar eller nappar är prassligt heller. Har haft mat i alla möjliga lådor också och ingen har anmärkt på någonting.

Skönt att höra att det inte brukar bli problem då. 😁
 
Har precis drömt väldigt underligt. Har en känsla av att min hjärna är lite stressad inför markkemi-quiz på måndag...

Angående jul så har vi markfysik-quiz 20/12, riktig utspark ;) sen börjar föreläsningar 8/1, tenta 15/1 och inlämning + vernissage 16/1.
 
Oj får ni välja? Vi fick skriva och hade obligatorisk närvaro på vfu. Men det gick det med!

Nästa vecka är egentligen en "extra" vecka för de som inte hunnit med eller varit sjuka, den obligatoriska VFUn är slut imorgon. Extraveckan får vi göra som vi vill med även om vi varit närvarande under hela perioden. Mitt hjärta skriker att jag ska vara kvar med mina fantastiska elever medan hjärnan skriker att jag måste fokusera framåt och hinna med :p

Vi börjar med essän den här veckan genom att formulera problemet vi ska skriva om och diskuterar det på seminarium fredag em. Bara det kändes jobbigt när fokuset låg någon annanstans.

Läser du också i Falun? Jag hade nog aldrig klarat av att skriva essän under VFU-perioden haha
 
Nästa vecka är egentligen en "extra" vecka för de som inte hunnit med eller varit sjuka, den obligatoriska VFUn är slut imorgon. Extraveckan får vi göra som vi vill med även om vi varit närvarande under hela perioden. Mitt hjärta skriker att jag ska vara kvar med mina fantastiska elever medan hjärnan skriker att jag måste fokusera framåt och hinna med :p

Vi börjar med essän den här veckan genom att formulera problemet vi ska skriva om och diskuterar det på seminarium fredag em. Bara det kändes jobbigt när fokuset låg någon annanstans.

Läser du också i Falun? Jag hade nog aldrig klarat av att skriva essän under VFU-perioden haha
Nej jag läser i Örebro, vi har klagat som tokar på att vi ska göra en massa uppgifter på sidan av att vi ska undervisa. Sen beror det säkert på vad man har för handledare men mina har varit supergenerösa med lektionstid och låtit mig prova en massa olika saker och gett feedback på det jag gör.
Men det gör att få tid att skriva skoluppgift är svårt, när min tid har gått åt till att planera lektioner och gå igenom elevernas inlämningar.🙄
 
Vi har 15 veckor VFU där 15 dagar är tänkta till skolarbete (man får fördela timmarna ganska fritt), 10 dagar får man vara borta för sjukdom/VAB. Det ger ett ganska luftigt schema om man vill (min plan är att vara på plats alla dagar utom de 15 som det ser ut nu men det är även jul och nyår under perioden...)
 
Börjar fundera på hur jag ska orka. Vi kör 40 veckor rakt av, dvs inget jullov. Dock säger de att det ska vara en enklare kurs över julen.
Tack och lov så känns det i nuläget som om jag börjar förstå lite av det vi gör. Laborationerna känns inte lika stora och skrämmande längre.

Vad tråkigt att höra att du känner dig orklös, läser du på högskola/universitet så får man inte jullov. Vissa lärosäten är generösa med lite luftiga scheman.
 
Herregud vad olika examinatorerna har bedömt, den förvirrade har gett fyra av fem studenter U, och att de måste rätta alla småfel, då pratar vi alltså "Det fattas en punkt i fotnoten" De tre övriga examinatorerna har inte underkänt någon som har lämnat in en rättning. Jag har svårt att tro att hen som underkände fick alla de svaga eleverna, det verkar helt otroligt. :(

Så jäkla glad över mitt VG, men törs knappt prata om det när vi är totalt 4 som har fått VG. Extra roligt att det enda negativa min examinator skrev var att jag borde ha lyft fram ännu mer att min forskning hade tagit fram en tidigare outforskad del av historien. ❤
 
I löpande text i första hand, bara om du känner att du har tid och ork att svara på mina tusen frågor. ;) kan det skilja inom olika discipliner?

UUs referensguide säger kursiverat namn på tidning.

Ja och det dokument vi har fått ut säger kursiverat, så det kanske är examinatorn som har tänkt tokigt.

Jag kursiverar aldrig i löpande text, däremot i fotnoterna. T ex:

Rockström et al, 2015. Planetary Boundaries. Science, 667. Sida 345-378.
 
Efter ett X antal kurser så fick jag idag veta att jag kuggat min första hemtenta.
Det var väntat då jag och kursansvarige inte riktigt når varandra, vilket märks på responsen på mina inlämningsuppgifter. Jag är dock ruskigt nyfiken på om det är komplettering eller en helt ny omtenta, på studentportalen finns ingen mer info än att vi kommer få veta senast måndag vad vi som kuggat fått för betyg. Givetvis vill jag helst ha Fx då det innebär att jag iaf förstått lite av de skriftliga instruktionerna ,det är trots allt drygt 40 timmar nedlagt på hemtentan. Är det en ny omtenta så innebär det ju kasst att jag missförstått allting :meh: . Jag är så himla nyfiken på hennes respons på tentan :bump:
 
Jag har tre stora uppgifter kvar nu som ska in de närmaste två veckorna. Idag skrev jag på ett PM, det är inte bra men enbart godkänt/icke godkänt så det får vara. Imorgon tänkte jag börja på nästa PM men det gör mig nervös. Man kan bara få godkänt eller icke godkänt men läraren sa att om man får godkänt men han inte tycker att det är jättebra så kommer man få några minuspoäng som sen läggs på resultatet på tentan :nailbiting: Känns skitläskigt faktiskt :arghh:
 
Jag är faktist lite förbannad.
Hela klassen läser en distanskurs.
Uppgifterna vi får är extremt oklara. Vad är frågan och hur ska vi svara?
Så vi sitter typ 4-5 personer tillsammans i många timmar för att svara på frågorna. Nu har vi fått tillbaka den andra uppgiften, med ungefär samma resultat som uppgift ett.

Av grupperna som skriver tillsammans så klarar en del uppgiften med beröm, en del är knappt godkända och andra är inte godkända. Samma innehåll, något olika formuleringar.

Vi råkade ha en expert på ämnet på föreläsning i veckan, så vi visade henne frågan. Hon skakade bara på huvudet, sa att "det heter inte ens såhär längre" och "jag förstår inte vad hon vill ha för svar, så jag kan inte svara på frågan".

Jag ska prata med kursansvarig på onsdag, det här känns orimligt.
 
Tenta imorgon :nailbiting:
Eller, jag har inte lyckats få hjärnan att samarbeta till ngt mer än instuderingsfrågorna och just nu är det helt blankt. Om frågorna de ställde förra året är ungefär samma i år bör det inte vara omöjligt med godkänt.
Men jag vet inte. 🤷‍♀

Är nervös för socionom-SM på ons/tor också.
 
Sista veckan med seminarium för denna kurs, nästa är det tentaplugg vilket jag nästan ser fram emot. Tenta är en pärs men det är ganska skönt att hänga hemma, plugga och planera sin egen tid 😄

Dock har inte resultatet på förra tentan dykt upp än, så går runt med en inre stress hela tiden i väntan på om man klarat den eller inte.
 
Lite matt på att läraren vill ge resultatet på en hemtenta på ett återkopplings tillfälle. Ge mig mitt betyg först så jag hinner tänka efter och ställa frågor! Jag fick åtminstone till att vi kunde ta det på telefon istället för att jag ska sitta och åka en extra dag för 10 min samtal. :cautious:
 
Jag.är.i.chock.
Fick tillbaka resultatet idag på tentan i juridisk introduktionskurs, på något magiskt sätt har jag alltså lyckats vara en av de två som fått högst poäng på tentan ( inte för att det egentligen spelar någon roll i sig)
VG på hela kursen och jag känner lite.. men va? Har gått igenom 15 HP och känt att jag inte förstått någonting men ändå lyckats ta till mig kunskap för att hamna på den poängen och det betyget.
Detta var verkligen en välbehövlig boost, har gått runt och tvekat senaste veckorna om min hjärna är "duktig nog" för denna utbildningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 703
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 328
Senast: Breaktown
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 478
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp