Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur brukar det vara med tentarättningar för er? :D Min första tenta ska jag senast få tillbaka på fredag nästa vecka, och frågade lite snabbt min lärare om det kan hända att den kommer tidigare men det sa han att man inte borde förvänta sig. Hur har det varit för er, kommer den prick den sista dagen som tentan ska vara färdig eller har den kommit tidigare någon gång för er?:)
Det är väldigt olika beroende på vem som rättar skulle jag säga. Det finns en lärare som är helt otrolig och rättar på typ 3 dagar, och så finns det de som använder varje minut de får :D
 
Hur brukar det vara med tentarättningar för er? :D Min första tenta ska jag senast få tillbaka på fredag nästa vecka, och frågade lite snabbt min lärare om det kan hända att den kommer tidigare men det sa han att man inte borde förvänta sig. Hur har det varit för er, kommer den prick den sista dagen som tentan ska vara färdig eller har den kommit tidigare någon gång för er?:)
Det är väldigt olika beroende på institution och lärare, vi har lärare som håller stenhårt på att rättningen släpps först 15 arbetsdagar efter inlämning och andra som skickar ut så snabbt som möjligt. Så om läraren säger att ni inte ska förvänta er att få den tidigare så skulle jag bara avvakta.
 
Hur brukar det vara med tentarättningar för er? :D Min första tenta ska jag senast få tillbaka på fredag nästa vecka, och frågade lite snabbt min lärare om det kan hända att den kommer tidigare men det sa han att man inte borde förvänta sig. Hur har det varit för er, kommer den prick den sista dagen som tentan ska vara färdig eller har den kommit tidigare någon gång för er?:)

Oftast används alla 15 arbetsdagar (och ibland någon till) men nu sist tog det typ halva tiden :)
 
Nu börjar det bli spännande! Jag har skrivit "klart" min uppsats och skickat den till min handledare, vi ska ha ett möte imorgon eftermiddag. Jag hoppas att det inte är något jättestort jag behöver ändra på. Då borde jag kunna fixa allt på onsdag och skicka till min handledare på företaget + min stenhårda kompis som ska kommentera allt språkligt. Så idag ska jag bara skriva ihop ett abstract och vänta in morgondagen. Kommer bli SKÖNT att lämna in den och ha flera dagar på mig att förbereda redovisning. Jag hoppas att få redovisa på zoom, annars måste jag köra nästan 30 mil för redovisningen. Det blir dock kul att träffa lite klasskamrater.
 
4,5 timma med skrivande för resultatet, avstämning med kursare och handledare.

Nu ska jag bara ha i mig lite lunch, därefter tänker jag bege mig ut i solen på en ridtur. Blir väl några timmar till i kväll sedan.
 
Jag sitter med gruppuppgift 1, på fm var det gruppuppgift 2. Däremellan skrev jag klart uppsatsen. Sen har vi tenta på fredag. Lagom mycket på en gång typ :cautious:
 
Jag försöker skriva en synopsis för min uppsats men det går inte så bra, den ska in idag. Vi har så fullt upp med de nuvarande kurserna att vi inte direkt har hunnit börja förbereda oss eller tänka för uppsatskursen som börjar om 3 veckor. Vi har fått en mall nu för rubrikerna vi ska svara på i vår synopsis men jag förstår inte riktigt vad de innebär, har försökt googla men blir inte klokare 😅 Måste försöka formulera en frågeställning också, jag har ett ämne i tanken men har inte hunnit få ner det i en fråga än. Känns väldigt svårt 😣 Men det ska väl lösa sig på något sätt. Det värsta som kan hända är väl att allt är fel och då får jag ändra det sen, typ 😅
 
Vi skulle ha gruppdiskussion. Bara en av mina gruppmedlemmar var online. Och efter 30 min fick hon anslutningsproblem och kopplades bort. Jag väntade 30 min på att hon skulle komma tillbaks till vårat zoomrum, men läraren var inte så teknisk... Efter 30 min så kände jag att nä, nu har jag väntat tillräckligt.

Sedan gjorde jag ett frågetest på andra kursen som jag går, fick 19/20 på första försöket. Min googlefu är stark! Det var nog bara 5 st som jag googlade på, resten hittade jag i boken eller kunde redan. Så jag är väldigt nöjd över att kunna släppa den uppgiften.

Nästa uppgift ska man läsa lite mindre till iaf, och inte typ 400 sidor som det var denna gång (därav användandet av google när jag gjorde testet).
145 sidor på en vecka, och dessutom skriva en uppgift. Jag känner spontant att det inte riktigt känns som en 50% kurs. Men men, än så länge har jag ju klarat mig. Får se vad de säger om min inlämningsuppgift.
 
Vi ska ha salstenta med vår klass + en till på fredag. Hoppas verkligen att de ändrar till hemtenta efter dagens info om skärpta restriktioner!
Jag känner precis likadant, vi har en tenta nästa torsdag, och jag är verkligen inte sugen på att bege mig till skolan.

Rekommendationerna är ju att man ska undvika kollektivtrafik, och de flesta studenterna använder nog kollektivtrafik. Så det känns som att de borde ställa in salstentor.

Och appropå, satan så skönt om det blir tenta hemma istället. Vår tenta har vi 7,5 timmar på oss, och seriöst, att sitta och försöka fokusera så många timmar utan paus, utan ordentlig lunch osv osv, det är fan inte rimligt. Plus tentanerver på det!

Nej jag hoppas på att få en tenta där jag kan äta lunch i godan ro, kanske ta en liten kort promenad om huvudet låser sig och kunna sätta sig igen :up:
 
Jag känner precis likadant, vi har en tenta nästa torsdag, och jag är verkligen inte sugen på att bege mig till skolan.

Rekommendationerna är ju att man ska undvika kollektivtrafik, och de flesta studenterna använder nog kollektivtrafik. Så det känns som att de borde ställa in salstentor.

Och appropå, satan så skönt om det blir tenta hemma istället. Vår tenta har vi 7,5 timmar på oss, och seriöst, att sitta och försöka fokusera så många timmar utan paus, utan ordentlig lunch osv osv, det är fan inte rimligt. Plus tentanerver på det!

Nej jag hoppas på att få en tenta där jag kan äta lunch i godan ro, kanske ta en liten kort promenad om huvudet låser sig och kunna sätta sig igen :up:
Typ halva min klass bor inte i Uppsala så det är många som använder kollektivtrafiken. Och gruppen kommer vara mer än 50 personer...
 
Typ halva min klass bor inte i Uppsala så det är många som använder kollektivtrafiken. Och gruppen kommer vara mer än 50 personer...
Ja det är samma här.
Sist så delade de upp oss i två olika grupper, så att halva gruppen fick vara i tentasal 1 och den andra i sal 2. Det fungerade väl. Men som sagt, jag blir väldigt glad om jag slipper göra salstenta. Jag förstår inte riktigt grejjen i denna kurs ärligt talat. Vi har bara en vecka med varje ämne. I parasitologin så har vi bara gått igenom saker som jag kan kolla upp på SVA:s hemsida på typ 5 sekunder. Varför ska jag tvingas lägga sånt i huvudet? Nu har ju det mesta fastnat ändå eftersom jag har ett grundintresse för ämnet, men jag förstår ändå inte poängen med det.
 
Ja det är samma här.
Sist så delade de upp oss i två olika grupper, så att halva gruppen fick vara i tentasal 1 och den andra i sal 2. Det fungerade väl. Men som sagt, jag blir väldigt glad om jag slipper göra salstenta. Jag förstår inte riktigt grejjen i denna kurs ärligt talat. Vi har bara en vecka med varje ämne. I parasitologin så har vi bara gått igenom saker som jag kan kolla upp på SVA:s hemsida på typ 5 sekunder. Varför ska jag tvingas lägga sånt i huvudet? Nu har ju det mesta fastnat ändå eftersom jag har ett grundintresse för ämnet, men jag förstår ändå inte poängen med det.
Du slipper iaf bidragskalkyler...
 
Jag är faktiskt lite sur på min handledare. Jag skickade in min uppsats på torsdag, fick svar på fredag att han skulle höra av sig till veckan. På måndag skickade han att han skulle höra av sig idag vid 16.
Han valde att kommentera meningsuppbyggnad och språk före att ta sig tid att kommentera diskussionen... Vilket kändes som det viktigaste av allt. (Han har kommenterat typ 10% av diskussionen) Jag sa att jag kunde skicka in den torsdag eftermiddag så han kunde få hela fredag på sig att kolla det sista (den ska lämnas in måndag morgon).

Då säger han att han inte har tid, så jag måste skicka in den på torsdag förmiddag. Är man handledare till en uppsats är det väl inte helt otroligt att man kan behöva lägga en timme eller två dagen innan inlämning för slutgiltiga kommentarer? Jag tror att han har 20h gör att hjälpa mig, jag har svårt att tro att han lagt mer än maximalt 3-4h.

Ingen behöver säga emot mig, jag är vara sur och på dåligt humör och ville klaga. 😑
 
Jag är faktiskt lite sur på min handledare. Jag skickade in min uppsats på torsdag, fick svar på fredag att han skulle höra av sig till veckan. På måndag skickade han att han skulle höra av sig idag vid 16.
Han valde att kommentera meningsuppbyggnad och språk före att ta sig tid att kommentera diskussionen... Vilket kändes som det viktigaste av allt. (Han har kommenterat typ 10% av diskussionen) Jag sa att jag kunde skicka in den torsdag eftermiddag så han kunde få hela fredag på sig att kolla det sista (den ska lämnas in måndag morgon).

Då säger han att han inte har tid, så jag måste skicka in den på torsdag förmiddag. Är man handledare till en uppsats är det väl inte helt otroligt att man kan behöva lägga en timme eller två dagen innan inlämning för slutgiltiga kommentarer? Jag tror att han har 20h gör att hjälpa mig, jag har svårt att tro att han lagt mer än maximalt 3-4h.

Ingen behöver säga emot mig, jag är vara sur och på dåligt humör och ville klaga. 😑
Jag börjar tro att det är jäkligt svårt att vara handledare, jag har nu skrivit tre uppsatser, första gången blev jag helt överkörd av min handledare och fick skriva något annat än vad jag hade tänkt, andra gången svarade inte handledaren mig när jag i panik över att det material jag hade trott fanns inte existerade så jag fick ta eget beslut att byta inriktning och frågeställning. Han svarade dock andra i handledningsgruppen och det var första gången jag ens ställde en fråga till honom. Sen tvingade han mig att lägga till saker som kändes helt irrelevanta och den enda kritiken jag fick på opponeringen var den delen och examinatorn ansåg att jag borde ta bort det. Sist tyckte min handledare en massa saker och föreslog litteratur som inte hade med saken att göra, men jag struntade helt i det och körde mitt eget race. ;)
 
Jag börjar tro att det är jäkligt svårt att vara handledare, jag har nu skrivit tre uppsatser, första gången blev jag helt överkörd av min handledare och fick skriva något annat än vad jag hade tänkt, andra gången svarade inte handledaren mig när jag i panik över att det material jag hade trott fanns inte existerade så jag fick ta eget beslut att byta inriktning och frågeställning. Han svarade dock andra i handledningsgruppen och det var första gången jag ens ställde en fråga till honom. Sen tvingade han mig att lägga till saker som kändes helt irrelevanta och den enda kritiken jag fick på opponeringen var den delen och examinatorn ansåg att jag borde ta bort det. Sist tyckte min handledare en massa saker och föreslog litteratur som inte hade med saken att göra, men jag struntade helt i det och körde mitt eget race. ;)
Det är det säkert! När jag har haft korta, mindre frågor tidigare har jag fått snabb och bra respons, så jag är egentligen nöjd överlag.. men som sagt sur idag.

Har dock en handledare på företaget jag skriver åt som ska kommentera alltihop på onsdag em/kväll, så förhoppningsvis får jag kommentarer om diskussionen då, så jag kan utveckla den.
 
Jag är faktiskt lite sur på min handledare. Jag skickade in min uppsats på torsdag, fick svar på fredag att han skulle höra av sig till veckan. På måndag skickade han att han skulle höra av sig idag vid 16.
Han valde att kommentera meningsuppbyggnad och språk före att ta sig tid att kommentera diskussionen... Vilket kändes som det viktigaste av allt. (Han har kommenterat typ 10% av diskussionen) Jag sa att jag kunde skicka in den torsdag eftermiddag så han kunde få hela fredag på sig att kolla det sista (den ska lämnas in måndag morgon).

Då säger han att han inte har tid, så jag måste skicka in den på torsdag förmiddag. Är man handledare till en uppsats är det väl inte helt otroligt att man kan behöva lägga en timme eller två dagen innan inlämning för slutgiltiga kommentarer? Jag tror att han har 20h gör att hjälpa mig, jag har svårt att tro att han lagt mer än maximalt 3-4h.

Ingen behöver säga emot mig, jag är vara sur och på dåligt humör och ville klaga. 😑
Trist att han inte gett så bra kommentarer så att du kan utveckla arbetet vidare inför inlämningen, och att han inte verkat lägga tillräckligt mycket tid på att hjälpa dig som han borde.

Just det där med hur handledare kommenterar märkte jag kunde skilja sig väldigt mycket under min universitetstid. Jag hade en projektuppgift i en kurs där vi hade två handledningstillfällen inför vilka vi hade skickat in texter som de skulle kommentera - första tillfället sa de i princip inget alls, vid andra tillfället och slutinlämningen sa de i princip bara "det hade varit intressant om du kollade på det här istället för det du kollar på nu". Väldigt hjälpsamt :cautious: För mitt exjobb hade jag två handledare som tillsammans funkade väldigt bra men som troligtvis hade funkat väldigt dåligt var för sig - den ena kommenterade bara detaljer och den andra kommenterade bara övergripande saker.

Det märker jag även nu som doktorand. Jag vet att ber jag X läsa något som kommer jag få tusen kommentarer på allt, både litet och stort. Ber jag Y att läsa något så kommer det i princip inte bli några detaljkommentarer utan mer bara övergripande. Ber jag Z läsa ett specifikt stycke kommer han först läsa om hela texten innan det, sedan läsa det stycket och sedan även läsa allt efter det - även om det bara är det specifika stycket som är ändrat sedan Z läste det förra gången.

Sen det där med att ha tid till att läsa och kommentera en uppsats en specifik tid är svårt. Är din den enda uppsatsen han har? I vissa fall kan det vara så att man har många olika uppsatser att handleda, och oftast även en massa andra arbetsuppgifter. Jag tror aldrig att jag planerat in att jag kommer behöva lägga tid på att kommentera sista dagarna innan inlämning, eftersom jag räknar med att ge mina sista kommentarer kanske en vecka innan så att studenterna har tid att jobba på dem innan inlämningen. Är det då så att sista dagen sedan tidigare är fullbokad med annat (det kan ju vara att han har möten hela dagen, håller i kurser, obligatoriska avdelningsmöten eller liknande saker) så kan det vara svårt att akut få loss någon timme till att läsa och kommentera just den dagen. Olika personer är också olika flexibla. Hade jag själv haft en student som velat ha mer kommentarer, framförallt på grund av att studenten känt att de tidigare kommentarerna var otillräckliga, så hade jag försökt lösa det på något sätt - om det behövts, så hade jag satt mig på kvällen någon timme, och jag vet flera andra som är likadana (som Z, som inte har några som helst problem med att svara på mail på söndagskvällar eller läsa något mitt i sommaren). Andra (som X) är mycket mer strikta och organiserade och planerar in allt i förväg, och går hem 17 varje dag och jobbar inte efter det - ska X läsa och kommentera något måste det vara inplanerat i hans schema sedan tidigare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
489
· Visningar
26 257
Senast: Tuvstarr
·
Tjatter Eftersom jag inte hittar någon, så skapar jag en ny Stör mig idag på att uråldriga lagningar inte håller tills man kilar vidare =...
Svar
1
· Visningar
198
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 900
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
627
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp