Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trist att han inte gett så bra kommentarer så att du kan utveckla arbetet vidare inför inlämningen, och att han inte verkat lägga tillräckligt mycket tid på att hjälpa dig som han borde.

Just det där med hur handledare kommenterar märkte jag kunde skilja sig väldigt mycket under min universitetstid. Jag hade en projektuppgift i en kurs där vi hade två handledningstillfällen inför vilka vi hade skickat in texter som de skulle kommentera - första tillfället sa de i princip inget alls, vid andra tillfället och slutinlämningen sa de i princip bara "det hade varit intressant om du kollade på det här istället för det du kollar på nu". Väldigt hjälpsamt :cautious: För mitt exjobb hade jag två handledare som tillsammans funkade väldigt bra men som troligtvis hade funkat väldigt dåligt var för sig - den ena kommenterade bara detaljer och den andra kommenterade bara övergripande saker.

Det märker jag även nu som doktorand. Jag vet att ber jag X läsa något som kommer jag få tusen kommentarer på allt, både litet och stort. Ber jag Y att läsa något så kommer det i princip inte bli några detaljkommentarer utan mer bara övergripande. Ber jag Z läsa ett specifikt stycke kommer han först läsa om hela texten innan det, sedan läsa det stycket och sedan även läsa allt efter det - även om det bara är det specifika stycket som är ändrat sedan Z läste det förra gången.

Sen det där med att ha tid till att läsa och kommentera en uppsats en specifik tid är svårt. Är din den enda uppsatsen han har? I vissa fall kan det vara så att man har många olika uppsatser att handleda, och oftast även en massa andra arbetsuppgifter. Jag tror aldrig att jag planerat in att jag kommer behöva lägga tid på att kommentera sista dagarna innan inlämning, eftersom jag räknar med att ge mina sista kommentarer kanske en vecka innan så att studenterna har tid att jobba på dem innan inlämningen. Är det då så att sista dagen sedan tidigare är fullbokad med annat (det kan ju vara att han har möten hela dagen, håller i kurser, obligatoriska avdelningsmöten eller liknande saker) så kan det vara svårt att akut få loss någon timme till att läsa och kommentera just den dagen. Olika personer är också olika flexibla. Hade jag själv haft en student som velat ha mer kommentarer, framförallt på grund av att studenten känt att de tidigare kommentarerna var otillräckliga, så hade jag försökt lösa det på något sätt - om det behövts, så hade jag satt mig på kvällen någon timme, och jag vet flera andra som är likadana (som Z, som inte har några som helst problem med att svara på mail på söndagskvällar eller läsa något mitt i sommaren). Andra (som X) är mycket mer strikta och organiserade och planerar in allt i förväg, och går hem 17 varje dag och jobbar inte efter det - ska X läsa och kommentera något måste det vara inplanerat i hans schema sedan tidigare.
Jag vet inte om han är handledare på fler utbildningar, men vi är bara tre stycken som skriver nu och jag tror att jag är den enda han ska vara handledare åt.

Jag förstår självklart allt bakom, det är bara det att jag inte hade möjlighet att göra mina provtagningar innan. Och att han har läst bakgrunden tidigare men ändå lagt mycket tid på att detaljkommentera den och struntat i diskussionen 🤷

Men jag har som sagt ordnat en extern handledare som verkligen ställer upp och ska kommentera innehållet senare i veckan, så det borde lösa sig ändå!
 
Zoom q&a med ekonomilärarna inför fredag nu. De anser att det bör bli hemtenta istället, men det är institutionen som bestämmer det. Så ena läraren lämnade mötet för att jaga dem och få svar. Hoppas verkligen att det blir hemtenta, mitt psyke vill inte behöva åka till skolan...
 
Zoom q&a med ekonomilärarna inför fredag nu. De anser att det bör bli hemtenta istället, men det är institutionen som bestämmer det. Så ena läraren lämnade mötet för att jaga dem och få svar. Hoppas verkligen att det blir hemtenta, mitt psyke vill inte behöva åka till skolan...
Vår kursledare vill istället att tentan blir på plats så det verkar väldigt olika vad de tycker och tänker om saken.

Jag hoppas därmed att institutionen kommer fram till att det ska vara hemtenta.
 
:nailbiting: När man just har kritiserat kurslitteraturen kraftigt och seminarieledaren säger att det är hens favoritförfattare alla kategorier. :crazy::D Nåja hen har självdistans och hen avslutade seminariet med att tacka för våra bra bidrag och att vi hade vidgat hens syn på mycket så jag tror inte att det kommer att ligga mig i fatet. ;)
 
Grattis!
Vi har inte fått något liknande besked alls. Så det ser ut som att det blir salstenta tyvärr. Jag är så besviken på institutionen. Jag överväger att inte gå på tentan. Min hälsa är viktigare än en tenta.
När är tentan? Har du kontaktat kursledaren?
 
Tentan är nästa torsdag, kursledaren är kontaktad, och igår skrev de att det är salstenta som gäller så länge inte SLU bestämmer centralt att vi inte får ha det.
Om en vecka alltså? Ja, läget kan ju vara ändrat tills dess. Antar att de har fullt upp med att fokusera på de tentor som sker idag och imorgon i första hand.
 
Om en vecka alltså? Ja, läget kan ju vara ändrat tills dess. Antar att de har fullt upp med att fokusera på de tentor som sker idag och imorgon i första hand.
Ja precis. Helt veckovill så jag var tvungen att tänka till!

Jag hoppas att du har rätt i det, men jag tvivlar på det tyvärr.
 
Vi har hemtenta som kommer ut på fredag, bestämt sen långt tillbaka så det är inget Coronaanpassat beslut, men blir lite full i skratt att det är tre olika tentor, dvs en för varje fråga för då kunde man bli godkänd på olika delar och bara göra om en fråga. Att de kan ha såna regler även om frågorna är på en och samma tenta det hade inte gått upp för dem. 😂
 
Jag känner för att ge upp på ena kursen vi har nu för jag varken orkar eller förstår något 😅 😣 Helt mitt eget fel att jag inte förstår så försöker inte skylla på något, men hur mycket jag än läser blir jag inte klokare. Jag lyckas liksom inte ens förstå grunderna. Behöver skriva klart 2 sidor om det senast imorgon typ men ja, det går ju åt helvete 😅
 
Fortsätter med gnäll på min handledare. Inlämning är alltså måndag morgon.
Handledare: jag har enbart tid att kommentera torsdag eftermiddag.
Telefonen ringer torsdag 15.00. då har min handledare fortfarande inte ens läst diskussionen en endaste gång och bokar ett möte till fredag 15.00.

Jag har alltså inte en chans att hinna klart med mitt arbete före helgen. :meh:
 
Skitdag... Fick tillbaka resultatet på en tenta, U med 11p, godkänt 13p. Kommentarer om bristfälligt språk och fel i hänvisningar (dock inga mer specifika kommentarer än så) och att det var en hög %-sats på plagiatkollen. Fattar verkligen inte hur det kan ha blivit det (det kunde inte kollas upp närmre pga tekniskt strul), för jag har inte pratat med någon om tentan, inte kollat på tidigare studenters texter eller någonting!! Så nu sitter jag här med ångest och funderar på att hoppa av, uppenbarligen suger jag ju som student...
 
Skitdag... Fick tillbaka resultatet på en tenta, U med 11p, godkänt 13p. Kommentarer om bristfälligt språk och fel i hänvisningar (dock inga mer specifika kommentarer än så) och att det var en hög %-sats på plagiatkollen. Fattar verkligen inte hur det kan ha blivit det (det kunde inte kollas upp närmre pga tekniskt strul), för jag har inte pratat med någon om tentan, inte kollat på tidigare studenters texter eller någonting!! Så nu sitter jag här med ångest och funderar på att hoppa av, uppenbarligen suger jag ju som student...
Har du suttit och läst i någon textbok, på internet eller liknande när du skrev tentan?
 
Jag är frustrerad. Jag behöver redogöra för vilken metod för insamling av material samt för analys av material jag ska använda i min uppsats. Jag får dock bara använda kurslitteraturen, och den tar inte upp min valda metod. Jag måste därför hitta andra metoder att använda som finns med i litteraturen, som sedan inte kommer vara relevanta för min uppsats. Jag måste också hitta på en forskningsfråga som passar in till den valda metoden 😣
 
Har du suttit och läst i någon textbok, på internet eller liknande när du skrev tentan?
Det har jag ju ^^ problemet är att jag har så svårt att balansera vad denna lärare vill ha. Har man många hänvisningar och typ noll egna tankar kan man få högt betyg, eller så blir det som nu.. Nu fick jag liksom kommentar om bra inläsning, men det får man bara om man har typ tusen hänvisningar till allt och inget. Har skummat igenom tentan nu och det är lite mycket "hen säger bla bla" och då är det nog att jag tagit lite väl mycket rätt av och skrivit om, och mycket citat. Det håller jag med om.
 
Har som sagt läst igenom tentan igen och kan se lite vad hon menar. Det är bara att bita i det sura äpplet och skriva om (och trycka undan tankarna om att jag är sämsta människan i världen och typ inte förtjänar att leva längre). Två poäng ifrån godkänt, så jag var väl inte helt ute och cyklade, även om det känns som att jag förtjänar att kickas från min plats...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
825
· Visningar
44 099
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 007
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
637
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 680
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp