Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nuvarande kurs är den segaste jag någonsin läst. För en vecka sen var jag klar med kursens alla examinerade moment och de ska inte lämnas in fören 2 november. Det är absolut skönt med en lite paus men jag har så svårt att komma igång med motivationen efter sånahär (o)frivilliga pauser :o
 
Har som sagt läst igenom tentan igen och kan se lite vad hon menar. Det är bara att bita i det sura äpplet och skriva om (och trycka undan tankarna om att jag är sämsta människan i världen och typ inte förtjänar att leva längre). Två poäng ifrån godkänt, så jag var väl inte helt ute och cyklade, även om det känns som att jag förtjänar att kickas från min plats...
Du ska definitivt inte tänka att du är sämsta människan i världen :heart Själv var jag alltid lite halvrädd när jag lämnade in saker att det skulle komma något på plagieringskollen, även om jag verkligen försökte att inte plagiera. Och två poäng från godkänt är inte alls så farligt :)

När det gäller plagiering på tentor så är det något som hos min avdelning framförallt kommit nu med distanstentor och att studenterna har mer tillgång till internet och böcker. Vi har t.ex. haft några studenter som haft nästan exakt samma svar på några frågor, men det var inte för att de jobbat tillsammans utan för att de läst på samma källa och sedan inte skrivit om det tillräckligt väl med sina egna ord (och inte heller refererat ordentligt till källan). I många fall har det hos oss helt enkelt varit så att studenterna inte förstått att de inte ordagrannt får skriva av det som står i läroboken :)
 
Du ska definitivt inte tänka att du är sämsta människan i världen :heart Själv var jag alltid lite halvrädd när jag lämnade in saker att det skulle komma något på plagieringskollen, även om jag verkligen försökte att inte plagiera. Och två poäng från godkänt är inte alls så farligt :)

När det gäller plagiering på tentor så är det något som hos min avdelning framförallt kommit nu med distanstentor och att studenterna har mer tillgång till internet och böcker. Vi har t.ex. haft några studenter som haft nästan exakt samma svar på några frågor, men det var inte för att de jobbat tillsammans utan för att de läst på samma källa och sedan inte skrivit om det tillräckligt väl med sina egna ord (och inte heller refererat ordentligt till källan). I många fall har det hos oss helt enkelt varit så att studenterna inte förstått att de inte ordagrannt får skriva av det som står i läroboken :)
Förstår ju att man inte får skriva av, men jag tror jag var så otroligt fokuserad på att snarare få in så jäkla många hänvisningar som möjligt för att få högt på "bra inläsning" att jag inte riktigt reflekterade över vad jag _faktiskt_ skrev.
 
Fick Ladok-rapport om G på uppgift 2 i arbetsrätt. Uppgift 1 är däremot inte registrerad så det måste jag fråga om (den är G i Blackboard).

Den här helgen tänkte jag göra de tre som är kvar, så har checkat in på hotell och checkar ut igen på måndag morgon.
 
Förstår ju att man inte får skriva av, men jag tror jag var så otroligt fokuserad på att snarare få in så jäkla många hänvisningar som möjligt för att få högt på "bra inläsning" att jag inte riktigt reflekterade över vad jag _faktiskt_ skrev.

Jag har ofta några studenter med hög % på plagiaten men där det handlar om dels att skriva ut hela frågorna i tentan och sen mycket referenser, där då själva referenserna såklart får utslag. Det i kombo med att de kanske inte skrivit så långa svar. Så även några gånger med över 30% har jag aldrig haft någon som faktiskt fått ett utslag som var något att bry sig om.
 
Jag har ofta några studenter med hög % på plagiaten men där det handlar om dels att skriva ut hela frågorna i tentan och sen mycket referenser, där då själva referenserna såklart får utslag. Det i kombo med att de kanske inte skrivit så långa svar. Så även några gånger med över 30% har jag aldrig haft någon som faktiskt fått ett utslag som var något att bry sig om.
Tror jag får ta mig till det hela och ha det i bakhuvudet när jag skriver nästa gång! :) hade runt 24%, det är så svårt att ha som referenapunkt när jag inte vet vilken procent jag brukar hamna på liksom, eller vad för gränser som finns hos just min institution.
Sen gick det tydligen inte att se varför eftersom det var tekniskt strul så 🤷🏻‍♀️
 
Jag tragglar på här och har kanske blivit lite klokare, har bestämt mig för en forskningsfråga och metod för datorinsamling (tror jag, förstår ju inte helt så vet inte om det är en metod ens men.. 😅) men fastnat lite på del två, metod för att analysera materialet. Har bläddrat igenom alla anteckningar och litteraturen men fattar inte riktigt. Någon som vet någon bra guide eller så som tar upp olika metoder för att analysera material? 😅
 
Jag tragglar på här och har kanske blivit lite klokare, har bestämt mig för en forskningsfråga och metod för datorinsamling (tror jag, förstår ju inte helt så vet inte om det är en metod ens men.. 😅) men fastnat lite på del två, metod för att analysera materialet. Har bläddrat igenom alla anteckningar och litteraturen men fattar inte riktigt. Någon som vet någon bra guide eller så som tar upp olika metoder för att analysera material? 😅

Men det beror ju på vad syftet med uppsatsen är? Vad du vill få ut ur materialet?
 
Men det beror ju på vad syftet med uppsatsen är? Vad du vill få ut ur materialet?
Ja såklart, dumt av mig 😅 Detta är ju då inte en riktig uppsats utan bara en uppgift. Jag vill få reda på hur en grupp av människor påverkas av ett visst fenomen samt hur de själva ser på det. Därför har jag valt att använda mig av fokusgrupper för att ta reda på människors egna attityder, tankar och uppfattningar. Sen ska jag också göra en narrativ litteraturgranskning (?) för att se vad det finns för tidigare forskning och för att få en bakgrund/introduktion till ämnet.

Det jag söker är alltså någon form av guide/litteratur som innehåller olika former av metoder för att analysera material så att jag kan försöka förstå 😅 För problemet är ju att jag är helt lost och helt enkelt inte ens förstår vad det är jag inte förstår 😂
 
Ja såklart, dumt av mig 😅 Detta är ju då inte en riktig uppsats utan bara en uppgift. Jag vill få reda på hur en grupp av människor påverkas av ett visst fenomen samt hur de själva ser på det. Därför har jag valt att använda mig av fokusgrupper för att ta reda på människors egna attityder, tankar och uppfattningar. Sen ska jag också göra en narrativ litteraturgranskning (?) för att se vad det finns för tidigare forskning och för att få en bakgrund/introduktion till ämnet.

Det jag söker är alltså någon form av guide/litteratur som innehåller olika former av metoder för att analysera material så att jag kan försöka förstå 😅 För problemet är ju att jag är helt lost och helt enkelt inte ens förstår vad det är jag inte förstår 😂

Vi har exv ”Handbok i kvalitativa intervjuer”.

Jag skulle skriva något mer men fick hjärnsläpp.

Du får verkligen ingen hjälp av skolan?
 
Ja såklart, dumt av mig 😅 Detta är ju då inte en riktig uppsats utan bara en uppgift. Jag vill få reda på hur en grupp av människor påverkas av ett visst fenomen samt hur de själva ser på det. Därför har jag valt att använda mig av fokusgrupper för att ta reda på människors egna attityder, tankar och uppfattningar. Sen ska jag också göra en narrativ litteraturgranskning (?) för att se vad det finns för tidigare forskning och för att få en bakgrund/introduktion till ämnet.

Det jag söker är alltså någon form av guide/litteratur som innehåller olika former av metoder för att analysera material så att jag kan försöka förstå 😅 För problemet är ju att jag är helt lost och helt enkelt inte ens förstår vad det är jag inte förstår 😂

Det finns massor av olika litteraturer för analysmetoder. Om du ska analysera samtal så är det väl vanlig samtalsanalys eller någon form av diskursanalys du ska rikta in dig på. Har ni inte gått igenom sånt innan?

Låter ju helt galet att ni ska skriva uppsats med så lite kunskap i bagaget.

Vad har du för litteratur tillgänglig? Om du har t ex Bryman så står det väl en del om analysmetoder där i. En annan är "Samhällsvetenskaplig metod" av David och Sutton. De är mest övergripliga. "Den kvalitativa forskningsintervjun" kan också vara till hjälp.
 
Vi har exv ”Handbok i kvalitativa intervjuer”.

Jag skulle skriva något mer men fick hjärnsläpp.

Du får verkligen ingen hjälp av skolan?
Tack! Ska kolla upp den. Nej, inte i dagsläget iallafall, tyvärr.

Det finns massor av olika litteraturer för analysmetoder. Om du ska analysera samtal så är det väl vanlig samtalsanalys eller någon form av diskursanalys du ska rikta in dig på. Har ni inte gått igenom sånt innan?

Låter ju helt galet att ni ska skriva uppsats med så lite kunskap i bagaget.

Vad har du för litteratur tillgänglig? Om du har t ex Bryman så står det väl en del om analysmetoder där i. En annan är "Samhällsvetenskaplig metod" av David och Sutton. De är mest övergripliga. "Den kvalitativa forskningsintervjun" kan också vara till hjälp.
Nej, vi har inte gått igenom något sådant. Men tack, då vet jag vad jag ska spana efter! Bryman har jag ju, den ingår inte i kursen men jag har köpt den själv. Problemet är väl att jag inte riktigt fattar vad en analysmetod är 😅 Men jag får helt enkelt sätta mig ner och försöka läsa in den mer på djupet. Jag ska kolla upp de andra också, tack 🙏
 
Problemet är väl att jag inte riktigt fattar vad en analysmetod är 😅 Men jag får helt enkelt sätta mig ner och försöka läsa in den mer på djupet. Jag ska kolla upp de andra också, tack 🙏

Analysmetoden är ju det som hjälper dig att "vaska fram" resultatet i ditt insamlade material, i detta fall intervjuer genom fokusgrupper.
 
Tack! Ska kolla upp den. Nej, inte i dagsläget iallafall, tyvärr.


Nej, vi har inte gått igenom något sådant. Men tack, då vet jag vad jag ska spana efter! Bryman har jag ju, den ingår inte i kursen men jag har köpt den själv. Problemet är väl att jag inte riktigt fattar vad en analysmetod är 😅 Men jag får helt enkelt sätta mig ner och försöka läsa in den mer på djupet. Jag ska kolla upp de andra också, tack 🙏

Jag har för mig att ”Rapporter och uppsatser” är lätt att följa, om jag kommer ihåg eller bli påmind på måndag kan jag bläddra lite i den.
 
Lämnade tråden då jag skulle återgå till mitt arbete. Livet har ändrat riktning så 1 november är jag endast student då jag avslutar min tjänst 31/10. Så nu är jag tillbaka :rofl:

Studerar just nu speciell förvaltningsrätt, vilket rolig och intressant kurs. Jag har två riktigt bra studentkollegor i ett grupparbete så det känns skönt att enbart vara student, eller rättare det blir ombytta roller då studier blir återigen heltid. Arbete blir deltid.
 
Har verkligen ingen lust att plugga idag egentligen, så jag blev så glad över att jag inte har deadline förrän om 2 respektive 3 veckor på en av de extra-kurserna jag läser. Den andra kursen ligger jag så hysteriskt mycket efter i så det spelar liksom ingen roll om jag gör saker idag eller inte alls ^^
 
Har verkligen ingen lust att plugga idag egentligen, så jag blev så glad över att jag inte har deadline förrän om 2 respektive 3 veckor på en av de extra-kurserna jag läser. Den andra kursen ligger jag så hysteriskt mycket efter i så det spelar liksom ingen roll om jag gör saker idag eller inte alls ^^
Inte jag heller men jag måste, men jag har en skönlitteratur bok som jag måste läsa, så jag har boken tillgänglig med postit, lyssnar på den som ljudbok på lite högre hastighet och stoppar och sätter postitlappar när jag behöver. På så sätt kan jag fortsätta röja och samtidigt plugga! :D
 
Min uppsats ska lämnas in 09 imorgon. Syrran ska läsa igenom. Hon börjar 21 ikväll. Jag är så galet kvällstrött, men får väl göra de sista detaljerna sent ikväll ändå. :laugh: jag hade som.plan att lämna in den fredag eftermiddag, det blev inte riktigt så :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
825
· Visningar
44 137
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 008
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
637
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 680
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp