Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att det är så himla bra och lärorikt att läsa era diskussioner och synpunkter på era utbildningar. Det är liksom som en enda stor kursutvärdering :D eftersom det får mig att tänka till kring hur jag lägger upp uppgifter, vad jag informerar om och hur jag informerar om det. Sedan håller jag inte alltid med, men det är en annan sak - och kanske fullt begripligt eftersom man som student inte har full insyn i alla knepigheter och bestyr man har som universitetslärare (precis på samma sätt som vi inte har full insyn i studenters dito).

Hur som helst, jag har en fråga där jag behöver er värdefulla hjälp eftersom det var ett tag sedan jag själv studerade: Om ni läste en distanskurs eller ett program på distans, skulle ni då förvänta er att all kurslitteratur fanns tillgänglig elektroniskt (t.ex. som e-böcker via universitetsbiblioteket)? Alternativt, skulle ni åtminstone förvänta er att det fanns information i förväg om att all litteratur inte finns tillgänglig elektroniskt och att ni behöver köpa fysiska böcker för att genomföra utbildningen?
Jag hade absolut inte förväntat mig det och hade sett det som ett plus om det stod i studiehandledningen vad som gick att hitta på elektroniskt, men verkligen inte som nån självklarhet😊

Jag har nog inte skrivit i tråden tidigare, men jag har börjat termin 1 på socionomprogrammet och det verkar som helt rätt utbildning👋
 
Gärna få veta någon vecka innan, så det finns möjlighet att köpa hem i god tid.

Litteraturen ska, åtminstone hos oss, finnas tillgänglig senast fem veckor före kursstart och där står det alltid vilka böcker som finns tillgängliga elektroniskt (och underförstått vilka som inte gör det). Jag tänkte därför mest om det finns skäl att precisera i kursbeskrivning/programbeskrivning att det är kursen som är online - inte litteraturen - och att litteraturen kan behöva köpas om den inte finns tillgänglig på ett bibliotek där man bor.
 
Tack! Då verkar det inte vara så stor skillnad från när jag studerade. Visst, jag har ju inte missat att många studenter, oavsett om de är distansstudenter eller inte, är jätteglada om de inte behöver köpa litteraturen. Men det har aldrig föresvävat mig (förrän idag) att en del studenter förväntar sig att litteraturen ska finnas online om det är ett onlineprogram. Nå, det kanske inte skadar att lägga till det nästa gång katalogtexten ska uppdateras.
 
Vi läser, som sagt, flera korta kurser. Nuvarande kurs är på 2 veckor.
Och snacka om att jag blir irriterad när det i två av de inspelade föreläsningarna hänvisas till något "vi läst om i xxx-kursen", när det i verkligheten är så att "xxx-kursen" är nästa kurs i vårt schema. De är tydligen omkastade det här året.. 🙄
Jag tycker att det är så himla bra och lärorikt att läsa era diskussioner och synpunkter på era utbildningar. Det är liksom som en enda stor kursutvärdering :D eftersom det får mig att tänka till kring hur jag lägger upp uppgifter, vad jag informerar om och hur jag informerar om det. Sedan håller jag inte alltid med, men det är en annan sak - och kanske fullt begripligt eftersom man som student inte har full insyn i alla knepigheter och bestyr man har som universitetslärare (precis på samma sätt som vi inte har full insyn i studenters dito).

Hur som helst, jag har en fråga där jag behöver er värdefulla hjälp eftersom det var ett tag sedan jag själv studerade: Om ni läste en distanskurs eller ett program på distans, skulle ni då förvänta er att all kurslitteratur fanns tillgänglig elektroniskt (t.ex. som e-böcker via universitetsbiblioteket)? Alternativt, skulle ni åtminstone förvänta er att det fanns information i förväg om att all litteratur inte finns tillgänglig elektroniskt och att ni behöver köpa fysiska böcker för att genomföra utbildningen?
Och vad gäller kurslitteratur, så hade jag framförallt uppskattat att ha någon alls...
Vi har ett gäng föreläsningar och det är tydligen där vi ska hitta faktan som ska pluggas in till tentan. Det finns några boktips om man vill fördjupa sig i ämnet, men ingen direkt kursbok.
Det är så himla mycket lättare att lista ut vad det egentligen är som ska pluggas in om man vet att "den här kursen baseras på kapiten 5-8 i kursboken".
 
Ibland undrar jag varför jag pluggar.

Idag är det söndag, vi hade tenta i torsdags och jag är fortfarande helt slut i huvudet. På nivån att jag igår försökte sätta ner ett glas med saft i lådan till nattduksbordet :crazy::crazy: Tänkte stänga lådan och allt. Som tur var så var min sambo i rummet och lyckades stoppa mig innan det gick riktigt så långt.

Och såhär är det oftast efter salstentor för mig. Hur har ni andra det efter tentor? Blir ni lika slut i huvudet?

I övrigt älskar jag att lära mig nya saker! Att jag har tillgång till vetenskapliga artiklar är ju drömmen! Det är ganska vanligt att jag sitter och läser en vetenskaplig artikel och sambon kommer in och frågar, pluggar du?

Och jag svarar, nej jag har rast eller nej jag ska inte plugga mer idag. Undertiden som jag har 10-15 flikar med vetenskapliga artiklar som jag läser bara för nöjes skull :rofl::rofl:
 
Jag tycker att det är så himla bra och lärorikt att läsa era diskussioner och synpunkter på era utbildningar. Det är liksom som en enda stor kursutvärdering :D eftersom det får mig att tänka till kring hur jag lägger upp uppgifter, vad jag informerar om och hur jag informerar om det. Sedan håller jag inte alltid med, men det är en annan sak - och kanske fullt begripligt eftersom man som student inte har full insyn i alla knepigheter och bestyr man har som universitetslärare (precis på samma sätt som vi inte har full insyn i studenters dito).

Hur som helst, jag har en fråga där jag behöver er värdefulla hjälp eftersom det var ett tag sedan jag själv studerade: Om ni läste en distanskurs eller ett program på distans, skulle ni då förvänta er att all kurslitteratur fanns tillgänglig elektroniskt (t.ex. som e-böcker via universitetsbiblioteket)? Alternativt, skulle ni åtminstone förvänta er att det fanns information i förväg om att all litteratur inte finns tillgänglig elektroniskt och att ni behöver köpa fysiska böcker för att genomföra utbildningen?
Svarar som övriga, nej, jag förväntar mig inte att även kurslitteraturen är online. Det är ju ett stort plus om det tex bara ska användas ett kapitel el dyl i någon bok om den finns online men jag är old school och vill ändå gärna ha en riktig bok att läsa ur om det är mer än något enstaka kapitel/passage.

En kurs jag läste hade två olika, likvärdiga, huvudkursböcker att välja mellan. En på engelska online och en på svenska som riktig bok, det var superbra. Medan en annan kurs strök jag mig faktiskt ifrån när kurslitteraturen för en 8v lång fristående kurs gick loss på nästan 2000kr. Trist för jag ville gärna läst kursen men inte riktigt så mycket.
 
Ibland undrar jag varför jag pluggar.

Idag är det söndag, vi hade tenta i torsdags och jag är fortfarande helt slut i huvudet. På nivån att jag igår försökte sätta ner ett glas med saft i lådan till nattduksbordet :crazy::crazy: Tänkte stänga lådan och allt. Som tur var så var min sambo i rummet och lyckades stoppa mig innan det gick riktigt så långt.

Och såhär är det oftast efter salstentor för mig. Hur har ni andra det efter tentor? Blir ni lika slut i huvudet?

I övrigt älskar jag att lära mig nya saker! Att jag har tillgång till vetenskapliga artiklar är ju drömmen! Det är ganska vanligt att jag sitter och läser en vetenskaplig artikel och sambon kommer in och frågar, pluggar du?

Och jag svarar, nej jag har rast eller nej jag ska inte plugga mer idag. Undertiden som jag har 10-15 flikar med vetenskapliga artiklar som jag läser bara för nöjes skull :rofl::rofl:

du får trösta dig med att det inte är såååå många salstentor kvar nu!
 
du får trösta dig med att det inte är såååå många salstentor kvar nu!
Det är en stor tröst som tur är!
Nästa termin är det ju fullproppat med roliga ämnen!

Hoppas att hjärnan är med på noterna till imorgon när det är kursstart för Djurens biologi 3. Det är också en kurs som jag tror kan bli ganska kul, trots att jag gissar på att det blir salstenta.
 
Jag tycker att det är så himla bra och lärorikt att läsa era diskussioner och synpunkter på era utbildningar. Det är liksom som en enda stor kursutvärdering :D eftersom det får mig att tänka till kring hur jag lägger upp uppgifter, vad jag informerar om och hur jag informerar om det. Sedan håller jag inte alltid med, men det är en annan sak - och kanske fullt begripligt eftersom man som student inte har full insyn i alla knepigheter och bestyr man har som universitetslärare (precis på samma sätt som vi inte har full insyn i studenters dito).

Hur som helst, jag har en fråga där jag behöver er värdefulla hjälp eftersom det var ett tag sedan jag själv studerade: Om ni läste en distanskurs eller ett program på distans, skulle ni då förvänta er att all kurslitteratur fanns tillgänglig elektroniskt (t.ex. som e-böcker via universitetsbiblioteket)? Alternativt, skulle ni åtminstone förvänta er att det fanns information i förväg om att all litteratur inte finns tillgänglig elektroniskt och att ni behöver köpa fysiska böcker för att genomföra utbildningen?

Aktuell litteraturlista i god tid.
Vi har mycket böcker och en del elektroniskt.
Läser bara på distans och det gäller alla lärosäten jag läst vid (ett gäng numer 😅 ).
 
Jag hade absolut inte förväntat mig det och hade sett det som ett plus om det stod i studiehandledningen vad som gick att hitta på elektroniskt, men verkligen inte som nån självklarhet😊

Jag har nog inte skrivit i tråden tidigare, men jag har börjat termin 1 på socionomprogrammet och det verkar som helt rätt utbildning👋

Var läser du?
 
Hur som helst, jag har en fråga där jag behöver er värdefulla hjälp eftersom det var ett tag sedan jag själv studerade: Om ni läste en distanskurs eller ett program på distans, skulle ni då förvänta er att all kurslitteratur fanns tillgänglig elektroniskt (t.ex. som e-böcker via universitetsbiblioteket)? Alternativt, skulle ni åtminstone förvänta er att det fanns information i förväg om att all litteratur inte finns tillgänglig elektroniskt och att ni behöver köpa fysiska böcker för att genomföra utbildningen?

Har studerat från flera lärosäten på distans, och går in på 5e terminen på distans (utöver sommarkurser). 1,5 termin före det var det på "halvdistans", dvs 1-2 träffar i veckan på skolan.

Jag förväntar inte att all kurslitteratur ska finnas tillgänglig elektroniskt, har inte ens aldrig varit med om det. Utan det har varit att köpa eller låna. då alla kurser jag läst/läser använt/använder sig av fysiska böcker. För mig är det önskvärt om listan om kurslitteratur finns minst en månad innan kursstart om det innehåller ovanliga eller dyra böcker. Studerade en kurs (Kriminologi GR B; Viktimologi) där huvudboken fanns att låna i 4 exemplar i hela Sverige, och slutsåld i bokhandeln. Nu var den som tur var på engelska så den fanns att köpa som E-bok på en utländsk sida. Fick köpa boken nån månad in i kursen då jag stod som första låntagare på biblioteket, och den skulle kommit in veckan innan start :meh:
 
Åh vad roligt, har läst flera fristående kurser ifrån dom samt tog min högskoleexamen där. Jag trivs så bra med MIUN och hoppas kunna studera via dom i januari igen.
Hur är din upplevelse kring Miun?

Jag är nöjd med dom, har också läst några fristående kurser där tidigare på distans och det har inte varit några problem!
 
Hjärnan är inte med till kursstarten denna morgon. Jag vill gå o lägga mig! Tur att jag kikade igenom materialet vi ska gå igenom idag redan igår!
 
Kursstart igår, kändes ganska rörigt. Projektgenomgång idag vilket var ganska ok, men inte bra. Sen förväntar lärarna att vi ska ställa frågor, problemet är att de inte har tilldelat oss de olika projekten än! Hur ska man kunna fråga om dem då? Jag kanske undrar något men bara om jag ska ha just det området, annars är det onödigt för mig att veta. Mycket är rörigt i denna kursen, två dagar in... Läshänvisningar finns på tre olika ställen, såväl som projektinformation. Och så frågade jag om de kan spela in föreläsningar när jag ska opereras, får till svar att det blir för stor fil och för tekniskt svårt? Då får de väl fråga någon som kan? Det har spelats in många liveföreläsningar för oss tidigare!
Nä usch, enda positiva är att jag fick en bra projektgrupp.
 
Jag fick ett erbjudande av min chef att läsa och jobba 50/50, så det hoppade jag på :).

Ska läsa till uska. Så snart blir det plugg igen, känns kul (fast jag aldrig sett mig själv som uska, men har ju pluggat en del farmakologi och mkt om kroppen tidigare o de va kul, så... o nu när jag fick detta erbjudande så... :) ) så ansluter väl snart till denna tråden 👍😊.
 
Kursstart igår, kändes ganska rörigt. Projektgenomgång idag vilket var ganska ok, men inte bra. Sen förväntar lärarna att vi ska ställa frågor, problemet är att de inte har tilldelat oss de olika projekten än! Hur ska man kunna fråga om dem då? Jag kanske undrar något men bara om jag ska ha just det området, annars är det onödigt för mig att veta. Mycket är rörigt i denna kursen, två dagar in... Läshänvisningar finns på tre olika ställen, såväl som projektinformation. Och så frågade jag om de kan spela in föreläsningar när jag ska opereras, får till svar att det blir för stor fil och för tekniskt svårt? Då får de väl fråga någon som kan? Det har spelats in många liveföreläsningar för oss tidigare!
Nä usch, enda positiva är att jag fick en bra projektgrupp.

”För stora filer” har vi också hört som ursäkt från ngn som inte har lärt sig tekniken ännu.
 
Tack! Då verkar det inte vara så stor skillnad från när jag studerade. Visst, jag har ju inte missat att många studenter, oavsett om de är distansstudenter eller inte, är jätteglada om de inte behöver köpa litteraturen. Men det har aldrig föresvävat mig (förrän idag) att en del studenter förväntar sig att litteraturen ska finnas online om det är ett onlineprogram. Nå, det kanske inte skadar att lägga till det nästa gång katalogtexten ska uppdateras.
Skulle inte förvänta mig, men nästan alla kurser jag läst har haft tillgänglig litteratur via kursportalen alt endast en kursbok. Problemet blir ju lite att det är svårt att få tillgång till litteratur via bibliotek då dessa inte alltid matchar kursutbudet någon annanstans liksom. Men å andra sidan läser jag bara distanskurser som "godiskurser" och skulle inte direkt vilja lägga några större summer pengar på dem eftersom de är utanför programmet.
 
Jag slänger in en liten fråga här lite sent på kvällen hehe.. Håller på att skriva en hemtenta nu där det står "reflektera över om ni tror att.....blablabla" och jag blev lite osäker på vad menas med reflektera (osäker deluxe) så jag googlade på det och fick upp stockholms universitets guide till hemtenta, där står det - "Reflektera: Tänk igenom något på ett strukturerat och ingående sätt med distans till dina egna åsikter och värderingar."

Men i frågan på min hemtenta står det ju att jag ska skriva vad jag tror? Blir det inte egna åsikter och värderingar då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
1 389
· Visningar
75 188
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 327
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
14 037
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp