Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vad läser du för något? Jag skulle fundera först på vad jag vill jobba med och sen sikta in sig på det med rätt utbildning. Det finns mycket jobb med kortare yrkeshögskoleutbildningar, men du måste först fundera på vad du tycker är roligt att jobba med. Att plugga och hamna efter med poäng för CSN kan ställa till det för en när man väl har bestämt sig. Inom skola och förskola skriker man efter folk, du kan säkert prova på såna jobb och se om det passar dig.
Datavetenskapliga programmet. Ja problemet är bara att jag inte kan komma på vad jag vill jobba med, jag har försökt i 10 år men fortfarande inte kommit nånvart. När jag valde det här gjorde jag det för att jag ville läsa ämnen som inte var så flummiga, men också ämnen som faktiskt i slutändan kan ge jobb som jag tror kan vara roliga och intressanta. Det är bara det att jag känner ingen som jobbar inom den här branschen så det är svårt att veta om det är rätt eller inte. Skola och förskola går bort, jag vill inte jobba med barn/folk på det sättet öht. Jag är inte så orolig över CSN och det där, även om jag som sagt kommit efter med en kurs vet jag att det är för att jag dels är bekväm men dels har noll studieteknik, jag gled igenom grundskolan och gymnasiet utan större ansträngningar men det fungerar ju inte på högskolan. Jag vet att jag kan klara det mesta bara jag anstränger mig.
 
5 seminarium, 2 inlämningar (med två delar i varje), och 1 tenta avklarad, i morgon kör jag andra tentan sen är denna fruktansvärda 7.5a över! Ser så fram emot nästa vecka när vi läser vår första ämnesspecifika kurs!
 
Sitter och räknar ner minuter till tentan börjar klockan 9. Sen är det en pina att vänta på rättning i nästa vecka, att veta om man kan fokusera på nästa kurs eller om man måste hålla denna i färskt minne med.
 
Idag ”studiefritt” men tänkte skriva ut alla pdf vi fått och börja planera läsningen. Kursen är rätt intensiv med många böcker.
 
Sitter och räknar ner minuter till tentan börjar klockan 9. Sen är det en pina att vänta på rättning i nästa vecka, att veta om man kan fokusera på nästa kurs eller om man måste hålla denna i färskt minne med.

oj snabbrättning!
Vi får svar om 15 arbetsdagar. Så man måste lägga kursen bakom sig 🙈
 
Sitter och räknar ner minuter till tentan börjar klockan 9. Sen är det en pina att vänta på rättning i nästa vecka, att veta om man kan fokusera på nästa kurs eller om man måste hålla denna i färskt minne med.

Håller med Lil-Sis om att det var snabbt rättat, standard på de högskolor jag studerat på är 15 arbetsdagar så iaf jag har släppt kursen när man får tillbaka rättningen.
 
Skickade in hemtentamen igår, ca 3400 ord. Jag är inte säker på att jag förstått varken kursen eller frågorna på tentan rätt men jag är nöjd med det som jag skickat in. Dröjer som sagt minst 15 arbetsdagar innan jag får svar om jag kan lägga kursen bakom mig :nailbiting:

Har också en "ledig dag" idag men måste rensa upp vilka böcker som ska tillbaka till biblioteket, vilka böcker jag saknar inför de två kurser som startar på måndag. Eller ja i mitt fall blir det på tisdag som jag ska studera då jag jobbar på måndag. Spännande kurser men också lite kämpiga då hälften av all kurslitteratur är på engelska. Ett språk som jag inte riktigt kommer överens med :o
 
Här är det också 15 arbetsdagar som gäller. Halva klassen fick tillbaka sin tenta i måndags men vi andra hälften verkar få vänta minst till nästa vecka, en vecka till om vi har otur. Så segt när man vet att många redan fått :arghh:
 
Tentan klar. Kändes för lätt på nåt vis, blir så säker på att jag får höga poäng att jag nästan börjar tro att det blir underkänt istället :p.
 
Haha, exakt så minns jag också civilrättskursen. :D
Haha skönt att det inte bara är jag :D

Nu är tentan skriven i alla fall! Satt tiden ut, kändes som jag gärna haft lite tid till men bara nöjd att jag hade något att skriva överhuvudtaget! Vet att jag feltolkade sista uppgiften men men, nöjd i alla fall för var rädd att jag inte skulle lyckas skriva någonting:)
 
Helt klart praktiskt med två kurser som behandlar samma lagrum. Dels får jag det förklarat av två helt olika lärare och dels så blir det extra innött och jag får även fundera över det från två olika verksamheters håll.
 
Helt klart praktiskt med två kurser som behandlar samma lagrum. Dels får jag det förklarat av två helt olika lärare och dels så blir det extra innött och jag får även fundera över det från två olika verksamheters håll.

Gjorde inlämningsuppgiften efter att ha lyssnat på halva första föreläsningen. Hade helt klart koll på OSL tillräckligt. Yay. Eller ja, den rättas väl nästa vecka men jag kunde svara utan att behöva fundera så mycket. Och fick lite facit till en fråga på tentan i andra kursen, där jag hade rätt och mina kursare fel :p
 
Det här med opponering på uppsats, jag har aldrig varit med om att opponera på den som opponera på mig men är nu tilldelad samma person. Ingen av de andra grupperna har samma upplägg heller. Men ska man orka bry sig? För mig spelar det ingen roll, personen börjar med att opponera på mig och jag opponerar på hen dagen efter. Men för andra kan jag tänka mig att det kan vara känsligt?
 
Det här med opponering på uppsats, jag har aldrig varit med om att opponera på den som opponera på mig men är nu tilldelad samma person. Ingen av de andra grupperna har samma upplägg heller. Men ska man orka bry sig? För mig spelar det ingen roll, personen börjar med att opponera på mig och jag opponerar på hen dagen efter. Men för andra kan jag tänka mig att det kan vara känsligt?

Jag hade nog inte ens reagerat på det.
 
Grupparbete. Suck. Har hamnat med en bra person och en värdelös.
Förra måndagen bestämde vi att vi skulle sitta och jobba på torsdagen. Personen som är värdelös har inte messenger, så vi kan inte göra en lämplig gruppchatt, utan han bara skickade sms till min kompis och sa att han inte skulle komma.
Jag och min kompis gör ett upplägg, planerar vad vi ska skriva om, hittar ett företag att besöka, bokar möte osv. Sitter någon timme.
På fredagen kommer den värdelöse och säger typ "Jaha, hade vi bestämt att sitta igår?" Det var vi väldigt tydliga med. Sen kommer personen med förslag på vad vi ska göra, det är så tillfredsställande att säga "Det har vi redan ordnat. Det med. Det med". Hoppas att han skäms.

Jag har jobbat i grupp med denna person tidigare. Dyker inte upp, hör inte av sig, gör inte ett bra jobb, är inte påläst inför redovisningar osv. Fortsätter detta den här gången så tänker jag gå till kursansvarige och berätta, jag avskyr när vissa bara åker snålskjuts på andras jobb.

Han fick för övrigt den jobbigaste biten att skriva när vi fördelade arbetet, Vi får väl se om vi andra får göra om hans del sen,

Hatar, hatar, hatar grupparbete.
 
Grupparbete. Suck. Har hamnat med en bra person och en värdelös.
Förra måndagen bestämde vi att vi skulle sitta och jobba på torsdagen. Personen som är värdelös har inte messenger, så vi kan inte göra en lämplig gruppchatt, utan han bara skickade sms till min kompis och sa att han inte skulle komma.
Jag och min kompis gör ett upplägg, planerar vad vi ska skriva om, hittar ett företag att besöka, bokar möte osv. Sitter någon timme.
På fredagen kommer den värdelöse och säger typ "Jaha, hade vi bestämt att sitta igår?" Det var vi väldigt tydliga med. Sen kommer personen med förslag på vad vi ska göra, det är så tillfredsställande att säga "Det har vi redan ordnat. Det med. Det med". Hoppas att han skäms.

Jag har jobbat i grupp med denna person tidigare. Dyker inte upp, hör inte av sig, gör inte ett bra jobb, är inte påläst inför redovisningar osv. Fortsätter detta den här gången så tänker jag gå till kursansvarige och berätta, jag avskyr när vissa bara åker snålskjuts på andras jobb.

Han fick för övrigt den jobbigaste biten att skriva när vi fördelade arbetet, Vi får väl se om vi andra får göra om hans del sen,

Hatar, hatar, hatar grupparbete.
Man undrar ju hur han tänkt sig att han skall klara kurs/utb med den attityden? Förstår mig inte på det, visst man kan åka snålskjuts i grupparbete men man måste ju ändå prestera individuellt :crazy:
 
Man undrar ju hur han tänkt sig att han skall klara kurs/utb med den attityden? Förstår mig inte på det, visst man kan åka snålskjuts i grupparbete men man måste ju ändå prestera individuellt :crazy:
"Tyvärr" så har vi en ganska enkel utbildning, så det går utmärkt att fuska under grupparbeten. :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 700
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 320
Senast: Breaktown
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 462
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp