Snurrfian
Moderator
Ni har inte någon studievägledare? De brukar man kunna prata med och få hjälp av när det gäller såna här saker. Jag vet att det har varit såna här diskussioner på våran kurs också, jag förstår principen att man måste närvara på de obligatoriska delarna om man har blivit underkänd, kursen kan ju ha förändrats, samtidigt som det känns sjukt omständligt när det är smågrejer man har fallit på.Har hamnat i en situation som känns helt absurd.
Jag och min skrivkompis skrev PM under vårterminen. Vi deltog på första idéseminariet, alla följande handledningstillfällen och opponeringen/examinationen. Vi blev godkända på opponeringen men fick en liten del att ändra på vårat PM - något vi inte hann rätta till innan datum för sista revideringen och vår handledare ville därför inte kolla på/ev godkänna vårat PM. Kursansvarig sa då att vi skulle omregistrera oss på kursen nu till hösten så vi kunde tilldelas en ny handledare och få vårat PM godkänt.
I måndags var det uppstart på kursen och vi gick till lektionen för att närvara på upprop, och meddelade sedan kursansvarig att vi ej kommer delta på kursens fysiska träffar eftersom att vi har andra kurser som löper parallellt, och så att säga redan har gått kursen en gång och nu endast vill få vårat PM godkänt. Det lät på kursansvarig som att det inte skulle vara några konstigheter, hon ville bara att vi skulle meddela det till vår handledare oxå. Jag mejlade våran handledare som menade att alla fysiska träffar är obligatoriska och att vi måste närvara - trots att kommentarer och komplettering till PM helt och hållet sköts via mejl. Ingen tid finns till att läsa vårat PM på fysiska träffar. Jag mejlar kursansvarig och får samma svar - för att få godkänt i kursen ska vi närvara på alla fysiska träffar - dvs idéseminarium, handledningstillfällen x 2 och opponering, trots att dessa moment redan är godkända under tidigare termin. Känns helt galet?
Jag läser flera andra kurser nu och handledaren vi har blivit tilldelade har alla fysiska träffar på campus i en annan ort, dvs ej på det campus jag egentligen pluggar på, då det "inte fanns plats i några andra handledningsgrupper". Ska alltså sitta och åka dit flertalet gånger, ta tid från andra viktiga kurser/VFU, för att göra om moment jag redan är godkänd i???? Ska närvara på idéseminarium när vi redan har skrivit ett helt PM samt sitta på en ny opponering trots att det redan är inlagt i Ladok som godkänt?
Någon som har koll på hur man kan gå vidare? Gissar att det är olika på olika lärosäten men någon har kanske varit i liknande situation, eller har bättre koll på mig kring hur sånt här går till eller vem kan kan vända sig till. Känns som att lärosätet gör allt dom kan för att försvåra för oss studenter![]()