Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har hamnat i en situation som känns helt absurd. :crazy:

Jag och min skrivkompis skrev PM under vårterminen. Vi deltog på första idéseminariet, alla följande handledningstillfällen och opponeringen/examinationen. Vi blev godkända på opponeringen men fick en liten del att ändra på vårat PM - något vi inte hann rätta till innan datum för sista revideringen och vår handledare ville därför inte kolla på/ev godkänna vårat PM. Kursansvarig sa då att vi skulle omregistrera oss på kursen nu till hösten så vi kunde tilldelas en ny handledare och få vårat PM godkänt.

I måndags var det uppstart på kursen och vi gick till lektionen för att närvara på upprop, och meddelade sedan kursansvarig att vi ej kommer delta på kursens fysiska träffar eftersom att vi har andra kurser som löper parallellt, och så att säga redan har gått kursen en gång och nu endast vill få vårat PM godkänt. Det lät på kursansvarig som att det inte skulle vara några konstigheter, hon ville bara att vi skulle meddela det till vår handledare oxå. Jag mejlade våran handledare som menade att alla fysiska träffar är obligatoriska och att vi måste närvara - trots att kommentarer och komplettering till PM helt och hållet sköts via mejl. Ingen tid finns till att läsa vårat PM på fysiska träffar. Jag mejlar kursansvarig och får samma svar - för att få godkänt i kursen ska vi närvara på alla fysiska träffar - dvs idéseminarium, handledningstillfällen x 2 och opponering, trots att dessa moment redan är godkända under tidigare termin. Känns helt galet?

Jag läser flera andra kurser nu och handledaren vi har blivit tilldelade har alla fysiska träffar på campus i en annan ort, dvs ej på det campus jag egentligen pluggar på, då det "inte fanns plats i några andra handledningsgrupper". Ska alltså sitta och åka dit flertalet gånger, ta tid från andra viktiga kurser/VFU, för att göra om moment jag redan är godkänd i???? Ska närvara på idéseminarium när vi redan har skrivit ett helt PM samt sitta på en ny opponering trots att det redan är inlagt i Ladok som godkänt?

Någon som har koll på hur man kan gå vidare? Gissar att det är olika på olika lärosäten men någon har kanske varit i liknande situation, eller har bättre koll på mig kring hur sånt här går till eller vem kan kan vända sig till. Känns som att lärosätet gör allt dom kan för att försvåra för oss studenter :banghead:
Ni har inte någon studievägledare? De brukar man kunna prata med och få hjälp av när det gäller såna här saker. Jag vet att det har varit såna här diskussioner på våran kurs också, jag förstår principen att man måste närvara på de obligatoriska delarna om man har blivit underkänd, kursen kan ju ha förändrats, samtidigt som det känns sjukt omständligt när det är smågrejer man har fallit på.
 
Nix informationen om vad som ska tas upp har varit under all kritik på kursen men vi har gemensamt på i facebookgruppen hjälpts åt för att reda ut hur man ska gå tillväga. Sjukt nog verkar inte handledarna/examinatorerna ha pratat ihop sig hur det hela ska gå till heller, så en examinator vägrar ge feedback om inte uppsatsen riskerar att bli underkänd. De andra tre ger feedback på alla hur man kan förbättra.
Jag fick bra feedback idag även om den som gav mest var examinatorn, i och för sig inte så konstigt eftersom hen ska vara kunnigast. Jag hoppas att hen jag ska opponera på i morgon tar min feedback på bra sätt. Jag kommer att ge hen dokumentet med kommentarer på sidan av för det är mycket stav och syftningsfel, så det tänker jag bara säga att det finns en del att arbeta på, under själva opponeringen och istället lägga fokus på uppsatsen som helhet och ge förslag på hur den kan förbättras ur andra synvinklar. :D
Låter som att du har en bra plan och att skolan har en del att jobba med! På våra opponeringar så har examinatorerna haft en del förslag och feedback och en del förslag som inte direkt varit förslag. Vad vi gjort med opponenternas förslag har varit betydligt mer valfritt (jag inkorporerade inte så mycket av deras kommentarer). Eftersom mina examinatorer aldrig varit experter på "mitt" specifika ämne så har de sällan kunnat gå djupare än metod/allmänna kommentarer, vilket är synd. Därför har det varit kul att presentera för forskargruppen som jag jobbar i och att bolla ideér med min handledare eftersom de kommer invändningar som har teoretisk merit. Det kanske märks men jag tyckte att uppsatsen var det roligaste, mest givande och frustrerande på hela utbildningen och att opponeringarna var bland det roligaste vi gjorde. (Näst högst upp på listan är min praktik men där hade jag röta och hamnade på en perfekt klinik för egen del!)
 
Låter som att du har en bra plan och att skolan har en del att jobba med! På våra opponeringar så har examinatorerna haft en del förslag och feedback och en del förslag som inte direkt varit förslag. Vad vi gjort med opponenternas förslag har varit betydligt mer valfritt (jag inkorporerade inte så mycket av deras kommentarer). Eftersom mina examinatorer aldrig varit experter på "mitt" specifika ämne så har de sällan kunnat gå djupare än metod/allmänna kommentarer, vilket är synd. Därför har det varit kul att presentera för forskargruppen som jag jobbar i och att bolla ideér med min handledare eftersom de kommer invändningar som har teoretisk merit. Det kanske märks men jag tyckte att uppsatsen var det roligaste, mest givande och frustrerande på hela utbildningen och att opponeringarna var bland det roligaste vi gjorde. (Näst högst upp på listan är min praktik men där hade jag röta och hamnade på en perfekt klinik för egen del!)
Handledaren var väldigt tydlig med att hens kommentarer var helt valfritt att använda sig av, men det var bra grejer hen skrev och sånt som jag själv hade funderat över och fick råd om riktning.
 
De små små opponeringar vi har gjort är vi instruerade att främst fokusera på oklarheter (bristande röd tråd, rubrik och text som inte stämmer osv), inte peta så mycket i detaljer (dvs stavning, rena faktafel är ju lämpligt att ta upp). Vi får också en bra mall att utgå ifrån men det är inte meningen att man ska följa den till punkt och pricka.
 
Blir lite orolig/fundersam när andra som läser till samma examen på andra skolor och är i slutet ställer frågor om hur man finner vissa grundläggande principer 🙈 Förutom att det är enkelt att googla så trodde jag man fick till sig hur lagar etc kan/är avsedda att tolkas med hjälp av förarbeten, proppar, praxis osv. Det lärde vi oss på första juridikkursen.
 
Hoppar in med er i den här tråden eftersom jag hamnade i skolbänken igen :D Jag har precis nyss skickat in den sista inlämningsuppgiften i första kursen, Introduktionskurs för landskapsingenjörer, och växtkunskap. Jag ska alltså bli landskapsingenjör är det tänkt :) Och efter introduktionskursen så ja, det känns helt rätt! Nuvarande kurs heter Marken som växtplats och markbyggnad. Hittills har vi haft övergripande om jordarter och hydrologi men ska gå in på markkemi härnäst. Hittills har det varit uppdelat med många mindre tentor, det gillar jag. Pressen känns inte lika enorm då på något sätt :)
 
Hoppar in med er i den här tråden eftersom jag hamnade i skolbänken igen :D Jag har precis nyss skickat in den sista inlämningsuppgiften i första kursen, Introduktionskurs för landskapsingenjörer, och växtkunskap. Jag ska alltså bli landskapsingenjör är det tänkt :) Och efter introduktionskursen så ja, det känns helt rätt! Nuvarande kurs heter Marken som växtplats och markbyggnad. Hittills har vi haft övergripande om jordarter och hydrologi men ska gå in på markkemi härnäst. Hittills har det varit uppdelat med många mindre tentor, det gillar jag. Pressen känns inte lika enorm då på något sätt :)
Vilken spännande utbildning! :love:
 
Vilken spännande utbildning! :love:
Ja den är liksom inte som andra. Vi har massvis av exkursioner, en dag var vi ute i skogen och grävde gropar för att titta på jordlager 😁
20190913_120832.jpg
Och vi har varit på jordfabrik, plantskolor, kollat nyplanteringar i sthlm. En massa kul! 😀
 
Idag föreläsning om hedersrelaterat våld och förtryck.
Imorgon heldag om våld, på skolan tillsammans med det internationella kandidatprogrammet = engelska hela dagen :eek:
 
Ibland undrar jag vad jag gett mig in på ... Helt klart det svåraste jag läst på högskolenivå hittills och självförtroendet är stundtals i botten. Kursen just nu handlar om förvaltningsrätt och känns som hjärnan mest går in i läget ERROR. Hej och hå hur ska det gå.
 
Ibland undrar jag vad jag gett mig in på ... Helt klart det svåraste jag läst på högskolenivå hittills och självförtroendet är stundtals i botten. Kursen just nu handlar om förvaltningsrätt och känns som hjärnan mest går in i läget ERROR. Hej och hå hur ska det gå.
Bra ska det gå! :bump::bump::bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
526
· Visningar
27 997
Tjatter Eftersom jag inte hittar någon, så skapar jag en ny Stör mig idag på att uråldriga lagningar inte håller tills man kilar vidare =...
Svar
1
· Visningar
201
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 905
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp