Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som har erfarenhet av icke fungerande lärare/kursledare? Den som är det i nästa kurs är en som kommer från arbetslivet utan erfarenhet av att undervisa. Vi har haft hen lite i tidigare kurser och det har verkligen inte varit bra. Hen använder härskartekniker istället för att förklara så man vågar inte be om hjälp. Hela attityden känns som en mobbare... Vad gör man?
 
Hen använder härskartekniker istället för att förklara så man vågar inte be om hjälp. Hela attityden känns som en mobbare... Vad gör man?
Man gör det bästa man kan under kursens gång och så hoppas man att man klarar den så man slipper den läraren.

Vi hade en lärare på juristprogrammet som jobbade med att skapa prestationsångest och hets, det var så han trodde att studenterna klarade sig bättre på något vis. När 3 st personer av 150 st klarade en tenta sa han med armarna i kors över bröstet "Eftersom 3 st personer klarade tentan, gick den uppenbarligen att klara så jag tycker att ni som inte klarade den kan sluta klaga nu och bara inse att ni är kassa. Ni behöver plugga mer istället för att klaga mer!" Sen avslutade han hela den lektionen med att säga att klarar man inte tentorna på hans kurs så kan man lika gärna hoppa av juristprogrammet och istället syssla med någonting man har talang för.

Men vi kom igenom till slut vi också. :) Man får bara inte räkna med hjälp från läraren, men istället blir studenterna bättre på att hjälpa varandra.
 
Man gör det bästa man kan under kursens gång och så hoppas man att man klarar den så man slipper den läraren.

Vi hade en lärare på juristprogrammet som jobbade med att skapa prestationsångest och hets, det var så han trodde att studenterna klarade sig bättre på något vis. När 3 st personer av 150 st klarade en tenta sa han med armarna i kors över bröstet "Eftersom 3 st personer klarade tentan, gick den uppenbarligen att klara så jag tycker att ni som inte klarade den kan sluta klaga nu och bara inse att ni är kassa. Ni behöver plugga mer istället för att klaga mer!" Sen avslutade han hela den lektionen med att säga att klarar man inte tentorna på hans kurs så kan man lika gärna hoppa av juristprogrammet och istället syssla med någonting man har talang för.

Men vi kom igenom till slut vi också. :) Man får bara inte räkna med hjälp från läraren, men istället blir studenterna bättre på att hjälpa varandra.
Vi får verkligen hoppas att vi kan hjälpa varandra. Det stora problemet är ju att det är ett helt nytt område för alla, och det finns inga tidigare årskurser att be om hjälp. Och frågar man läraren om hjälp så himlar hen med ögonen och säger typ lös det själv. 🤦‍♀️
 
Är det någon som har erfarenhet av icke fungerande lärare/kursledare? Den som är det i nästa kurs är en som kommer från arbetslivet utan erfarenhet av att undervisa. Vi har haft hen lite i tidigare kurser och det har verkligen inte varit bra. Hen använder härskartekniker istället för att förklara så man vågar inte be om hjälp. Hela attityden känns som en mobbare... Vad gör man?

Har eran studentkår någon ansvarig för arbetsmiljö elr dylikt?
Vi hade ett tillfälle när en föreläsare sa något som vissa ansåg opassande. Flera lämnade in feedback via en utvärdering vi gjorde online till varje föreläsning, men några hade hört av sig till vår studentkår. Någon kontaktade programansvarig också.
Hur hjälpsamt det är vet jag inte, men om man vill kan man prova.
 
Är det någon som har erfarenhet av icke fungerande lärare/kursledare? Den som är det i nästa kurs är en som kommer från arbetslivet utan erfarenhet av att undervisa. Vi har haft hen lite i tidigare kurser och det har verkligen inte varit bra. Hen använder härskartekniker istället för att förklara så man vågar inte be om hjälp. Hela attityden känns som en mobbare... Vad gör man?
Snacka med kåren!
Har aldrig haft med er del av kåren att göra men både hos husdjurarna och vmf skulle det absolut tas upp.
Handlar det om härskartekniker skulle man även kunna snacka med lika villkor- kåren har olika såna utskott men även fakulteterna om kåren går bet eller inte tar det.
Det går också att höra av sig direkt till ansvarig institutions studierektor eller prefekt.

Men jag skulle råda att gå via kåren först.
 
Har eran studentkår någon ansvarig för arbetsmiljö elr dylikt?
Vi hade ett tillfälle när en föreläsare sa något som vissa ansåg opassande. Flera lämnade in feedback via en utvärdering vi gjorde online till varje föreläsning, men några hade hört av sig till vår studentkår. Någon kontaktade programansvarig också.
Hur hjälpsamt det är vet jag inte, men om man vill kan man prova.
Snacka med kåren!
Har aldrig haft med er del av kåren att göra men både hos husdjurarna och vmf skulle det absolut tas upp.
Handlar det om härskartekniker skulle man även kunna snacka med lika villkor- kåren har olika såna utskott men även fakulteterna om kåren går bet eller inte tar det.
Det går också att höra av sig direkt till ansvarig institutions studierektor eller prefekt.

Men jag skulle råda att gå via kåren först.
Vi tänkte börjamed landskapsrådet. Eftersom utbildningen är ny har vi dock ingen ling-representant än, varken i rådet eller kåren. Vi får försöka få ihop något ändå. Det är dock ingen i klassen, vad jag vet, som har fått någon positiv uppfattning om läraren så jag är iaf inte ensam.
 
Urk.. Har kommit upp i rimligt antal ord, men känner mig inte nöjd, vet dock inte hur jag skulle svara på frågorna annorlunda.. Frågorna är så sjukt öppna och breda, så jag känner att jag både har och inte har svarat inom rimliga gränser. Hatar "redogör för *ämne som innefattar hela kursen alt kunna vara ett helt forskningsämne*"
 
Snacka med kåren!
Har aldrig haft med er del av kåren att göra men både hos husdjurarna och vmf skulle det absolut tas upp.
Handlar det om härskartekniker skulle man även kunna snacka med lika villkor- kåren har olika såna utskott men även fakulteterna om kåren går bet eller inte tar det.
Det går också att höra av sig direkt till ansvarig institutions studierektor eller prefekt.

Men jag skulle råda att gå via kåren först.

Varför kåren först? Det känns ju som en instans bortom både programansvarig och studierektor.

Vi fick in en lärare på vårt program som vi hyrde in från ett annat ämne och hen fungerade inte alls. Studeranderepresentaterna lyfte frågan för programansvarig som agerade och sedan följdes det upp på vårt programråd där det beslutades om ytterligare åtgärder. Kåren känns som en omväg, tänker jag.

@Ninnurur Jag skulle kontakta programansvarig om jag var du.
 
Tenta imorgon och inte ett dugg redo :meh: . Och istället för att kolla igenom instuderingsfrågorna igen ikväll har jag bara slappat. Jaja, förhoppningsvis blir jag godkänd i alla fall.
 
Varför kåren först? Det känns ju som en instans bortom både programansvarig och studierektor.

Vi fick in en lärare på vårt program som vi hyrde in från ett annat ämne och hen fungerade inte alls. Studeranderepresentaterna lyfte frågan för programansvarig som agerade och sedan följdes det upp på vårt programråd där det beslutades om ytterligare åtgärder. Kåren känns som en omväg, tänker jag.

@Ninnurur Jag skulle kontakta programansvarig om jag var du.
För att det är deras jobb att ta den här typen av fråga.
Jag är studierektor på min institution och är med på alla möjliga håll i studiebevakningsfrågor på universitetet där även @Ninnurur pluggar. Min erfarenhet säger att kåren är viktig. Jag och andra frågar alltid om studenten pratat med kåren när de kommer till oss. Om studenten inte vill det lägger jag ingen värdering i det, men de vet oftast mer än enskild student om hur man kan och ska gå tillväga, kan stötta, ge råd men också samordna om det är mer som behöver lyftas/fler som har synpunkter. Också ger de en helt annan tyngd till frågan. Kåren har överlag väldigt gott inflytande på vårt uni och det är de som sitter med på olika programråd. Av det jag sett blir det oftast tryggare för alla när kåren är med, när det gäller den här typen av fråga. Jag sitter dock på en annan fakultet så det kan såklart skiljas. Och uni där jag läste master så var kåren värdelös för oss- då hade jag inte gett det rådet.

I min roll uppskattar jag helt enkelt om kåren är med på banan. Sedan får studenter gärna komma till mig direkt också, vilket de gör om allt möjligt, men mitt första råd om kåren inte redan var inblandad hade varit just det.

Vi kan dock aldrig besluta något om enskilda lärare på programråd och studenterna får sällan veta exakt vad som händer sedan om det inte är sånt som blir offentlig handling. Det har de inte heller ngen rätt till.
 
Så trillade ett VG till in, det känns skönt! :D 19,5 hp klara, en 4,5 hp inlämning som jag lämnade in i går och sen en kurs kvar på 6 hp. Känns som om det är lugnt till vårterminen trots att den är villkorad! :D Tittade just på antagning, första 15 hp var jag visst redan klar till, då är det bara andra kursen på 15 hp som jag behöver bli klar till, det känns ju skönt! :D
 
Dagens tenta gick katastrofalt😩 misstolkade sista frågan totalt...bara att se fram emot omtenta.
Usch då.
Jag tyckte vår kändes ok, lämnade in i god tid. Sen läser jag på vår fb-grupp hur folk inte tyckte tiden räckte till. Och då undrar jag vad jag missat :o.
Å andra sidan vet jag att bägge 6-poängs frågorna kommer jag inte få full pott på. Dom kanske satt längre med dom.
 
Webbtentamen i eftermiddag, 40 frågor på 60 minuter. En sk "minus-tenta" dvs varje felaktig svar är -1 så det gällde att vara noga på hur frågan var formulerad samt hur svaren var formulerade samt att svara blankt på svar jag var osäker på för att inte riskera något.

Jag hann svara på 25 av dom då det var långa svarsalternativ som jag behövde fundera över. Av 20 instuderingsfrågor så var det nog 3 som var med så det gällde att ha koll på böckerna och föreläsningen, en aning bitter över att det var så långa svar att läsa på varje fråga där endast ett eller ett fåtal ord skiljde dom åt och att det var helt nya begrepp och teorier än instuderingsfrågorna som skulle besvaras.

Nu går jag på helg efter att ha vabbat i början av veckan och sedan arbetat de senaste dagarna så tentapluggandet har skett på kvällarna då jag fick tag på boken försent :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
688
· Visningar
36 127
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 948
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 595
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp