Vi som pluggar del VII

Examensarbete den här terminen. Efter tre års fortbildning är det fasiken dags att bli klar. PM inskickat, uppstart klart, handledning bokat.

En fördel med corona - det blir ändå ganska mycket pluggat när jag ändå är hemma så mycket och inte får komma iväg på roligheter... samt jobbar hemifrån nästan hela tiden. Jag kan lika gärna plugga och göra något vettigt. :cool:
 
Denna vecka har besked kommit att jag klarade ett VG på tentan som kändes på tok för stor för att kunna minnas något till, komplettering av ritning är inskickad och med stor sannolikhet nu klar så den kursen äntligen kan läggas på hyllan och dessutom har vi börjat en ny kurs i miljörätt som känns väldigt intressant!
 
Ungefär som sommarjobbet jag sökte sommaren jag fyllde 18. Sökte i april kanske? Fick ett brev(!) om att jag "tyvärr inte fått jobbet" 1,5 år senare. :laugh:
De kan verkligen inte ha läst vad jag skrev för hon hänvisade till "våren 2021" och att de inte kunde erbjuda plats då. Lite trist faktiskt med tanke på att det är en ganska så stor institution. Länsstyrelsen svarade efter 6 månader...
 
Min uppsatspartner och jag har visat vår ifyllda blankett för enhetschefen som initierat vårt uppsatsämne och hen var nöjd :D Nu ska det tröskas igenom ett idéseminarium och så måste vi börja fila på en enkät som behövs relativt snart. Men den här veckan är föreläsningsintensiv.
 
Just nu vet jag inte riktigt hur lärarna tänker kring vår utbildning.
Inom en kurs kommer vi ha inspelade föreläsningar och inlämningsuppgifter de närmaste 6 veckorna, och inga uppkopplade möten. I den andra kursen så är det inbokat på google meet 9-16 en dag i veckan, med mycket övningsuppgifter mellan studentkollegorna. Säkert jättebra för många, men det är helt ointressant för mig att lyssna på vad mina studentkollegor vill vara för djur eller vilken personlighetstyp de upplevs ha.
Så jag har valt att boka in simskola för mellanbarnet istället för att gå på dessa inplanerade föreläsningar :angel:
 
Så himla glad äntligen är den tentan som släpade från först terminen godkänd och klar efter lite kompletteringar som läraren var snäll och skickade mejl så jag skulle slippa skriva om helt 😊
 
Jag är helt förtvivlad över kompletteringen på förra tentan... Ska analysera utifrån en indelning i princip bara mina lärare använder, så jag har inte mycket att hämta i kurslitteraturen och det har inte varit fokus under föreläsningarna heller så jag har inga anteckningar att luta mig mot. Det lilla vi pratat om/det jag kan är vad som anges som irrelevanta exempel i frågan. När jag pratat med kursare(om originaltentan, innan vi fick resultatet, ingen försöker hjälpa mig/fuska) så sa dom "nä men det står ingenstans, man får typ gissa". Och jag gissade ju tydligen så dåligt på första tentan att jag ska straffas med en dubbelt så stor uppgift på omtentan, dvs jag ska nu analysera två prover i stället för ett, dvs argumentera för fyra olika tekniker och förhålla mig till tre indelningar med tre underkategorier vardera. Ser liksom inte hur jag ska kunna lösa det här och hinna redovisa(muntligt dessutom) innan måndag. :(
 
Idag fick vi tillbaks resultatet på tentan vi hade senast. Det kändes riktigt bra när jag skrev den och tillbaks kom ett U? Jag fattar verkligen ingenting. Jag upplevde att jag svarade utförligt på allt utom en fråga. Men uppenbarligen räckte inte det.

Jag kommer nog inte göra omtenta på den kursen för jag vet att mer detaljer än vad jag pluggade in då kommer jag inte kunna få in i mitt huvud, och framförallt inte få ut ur huvudet under tentastress. Så det får helt enkelt vara. Jag skiter i den kursen.
 
Har läst både Jöken och speciell förvaltningsrätt, så det är ganska intressant att få SoL, LVU och LVM förklarat igen på en föreläsning. I detta fall förklaras det av en person som jobbar på socialtjänsten samtidigt som han är vår lärare på YH. Verkligen stor skillnad mot föreläsningarna som vi fått av högskolan :up:
 
Har läst både Jöken och speciell förvaltningsrätt, så det är ganska intressant att få SoL, LVU och LVM förklarat igen på en föreläsning. I detta fall förklaras det av en person som jobbar på socialtjänsten samtidigt som han är vår lärare på YH. Verkligen stor skillnad mot föreläsningarna som vi fått av högskolan :up:

Det ger ju ofta en annan bild när man arbetar utifrån lagarna också :-)
 
Det ger ju ofta en annan bild när man arbetar utifrån lagarna också :-)
Ja, det är dessutom mer omfattande. Tex på högskolan kring LVU så var det alltid uppgifter om barn och ungdomar under 18 år, det lyftes aldrig fram att LVU kan i vissa fall vara tills de fyller 21. Vi berörde aldrig skillnad mellan miljöfall och beteendefall kontra åldersgräns. Vilket gjorde att jag blev lite ställd när jag var på arbetsintervju för ett låst ungdomsboende då majoriteten var 16- 20 år. För även om jag någon gång läst om de olika åldersskillnaderna på egen hand, så är det inte så inarbetat, om du förstår hur jag menar?

I denna föreläsning så går personen in på att LVU kan upphöra vid 18 eller 21 beroende på grunden till beslut. Och då ingår inte ens tvångslagarna i vår utbildning på YH.
 
Ja, det är dessutom mer omfattande. Tex på högskolan kring LVU så var det alltid uppgifter om barn och ungdomar under 18 år, det lyftes aldrig fram att LVU kan i vissa fall vara tills de fyller 21. Vi berörde aldrig skillnad mellan miljöfall och beteendefall kontra åldersgräns. Vilket gjorde att jag blev lite ställd när jag var på arbetsintervju för ett låst ungdomsboende då majoriteten var 16- 20 år. För även om jag någon gång läst om de olika åldersskillnaderna på egen hand, så är det inte så inarbetat, om du förstår hur jag menar?

I denna föreläsning så går personen in på att LVU kan upphöra vid 18 eller 21 beroende på grunden till beslut. Och då ingår inte ens tvångslagarna i vår utbildning på YH.

Japp, jag förstår precis. Nu är nog våra föreläsningar lite mer "on point" med tanke på programmet men att vara på soc och se lagarna "in action" har också gjort enorm skillnad. Och skillnaderna LVU 2 och LVU 3 blir ju väldigt aktuella när man jobbar med 0-18 (liten soc så det är inte uppdelat mellan yngre och äldre barn som det kan vara i större kommuner). Sedan satt vuxen på samma kontor så har även haft möjlighet att se och diskutera LVM, även riktiga LVM-intyg från vården, föräldrar som varit inlagda med stöd av LPT osv. Men också hur man kan använda "bistånd för livsföring i övrigt" och hur man kan göra när man har en nästan myndig där föräldrarna blir bostadslösa (och inte gör "rätt"). Det är så mycket roligare när det blir på riktigt.
 
Tjing på er ;)

Här är det full fart, i förra veckan hade vi 2 st sk.talaverkstäder, båda gick bra och godkända, idag hade vi workshop i drama, gick också bra, dock så krånglade läraren internet så mycket via Zoom, så hen blev lyckades bli utsläng ur sitt eget Zoom-rum, tillslut lyckades skolan fixa till problemet, så vi kunde fortsätta, haha ;)

Resten av dagen idag och imorgon består av tenta-plugg, första salstentan via Zoom, på fredag morgon, om upphovsrätt och sekretess, börjar bli nervös, vill klara det på första försöket!

Tentan är ett självrättande test, så man får reda på resultatet efter 60 min efter att tentan stängs.

Usch o fy. :angel:

Är min nervositet som sätter griller i skallen på mig ibland.
 
Är lite putt på att inlämning av uppsatsen till kamratgranskning är kl 14 idag, och så ska vi kommentera andras arbeten redan kl 9 imorgon :down: vi lämnade dock in vår redan i förrgår så vi kan jobba vidare med annat så länge. Det känns bara trist att behöva sitta vid datorn en hel em/kväll idag.
 
Är lite putt på att inlämning av uppsatsen till kamratgranskning är kl 14 idag, och så ska vi kommentera andras arbeten redan kl 9 imorgon :down: vi lämnade dock in vår redan i förrgår så vi kan jobba vidare med annat så länge. Det känns bara trist att behöva sitta vid datorn en hel em/kväll idag.

Jag tycker såna upplägg är väldigt fult, ärligt talat. Jag hade blivit skitsur.
 
Jag tycker såna upplägg är väldigt fult, ärligt talat. Jag hade blivit skitsur.
Det beror helt på kursens upplägg skulle jag säga. Jag läser en ledarskapskurs som är riktad till människor som arbetar och främst till människor med olika varianter av chefsroller. De har en väldig tendens att lägga deadlines på fredagar vid 17. Tack så mycket liksom... :banghead:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 121
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 512
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp