Vi som pluggar del VII

På distans/zoom. Tycker det gått skapligt, lärarna kämpar på som fan med studiebesök till och med. :heart Min egen disciplin/motivation är i botten dock men det ligger ju på mig att hantera. Älskar att inte lägga på 4 h på resor varje dag. Mina kurser innehåller en del praktiska moment men vi hann faktiskt klart med det i höstas(vävstolar så omöjligt att göra hemma) och i vår beräknar dom att vi ska vara tillbaka från mars tydligen, så då gör vi väl det praktiska(med provdockor) efter det antar jag :)
Du får hojta om du behöver övernatta i stan :)
 
Vi har också all undervisning på distans 😍
Jag stormtrivs med konceptet, även om senaste kursen var rätt tuff med massa räkning och formler som inte låg längst fram i minnet om man säger så :laugh:

Beslut fattas fortlöpande och än så länge är hela januari på distans.
Förra terminen hade vi ett par studiebesök och sammanlagt 3-4 dagar förlagda på skolan.
Nackdelen är ju att det blir lite svårare att lära känna sina klasskamrater, men vi har haft ett par after tentor digitalt istället
 
Ni som pluggar nu, hur är erat plugg upplagt? Ur Covid-synpunkt menar jag. Distans?
Jag har inte haft en föreläsning på campus sedan i typ.. April? I början av hösten fick vi välja att delta på plats eller via Zoom men valde att vara hemma även om jag egentligen avskyr konceptet. Den lärare vi har mest har ingen koll på teknik trots upprepad hjälp, vi förlorar massor i utbildningsvärde eftersom mycket av vad vi gör är att diskutera saker vilket inte alls fungerar lika bra på distans. Är glad över att vi han med många studiebesök förra hösten, men vi hade behövt fler. Praktiken blev dessutom ganska trist eftersom jag var på plats fem dagar under fem veckor. För oss som läser år två är det bestämt att vi aldrig kommer gå tillbaka till campus, inte ens för ventileringar, hur det ser ut för ettorna beror på beslut från universitetet i stort. Tar dock studieuppehåll ett år så får se om jag har andra bud när jag skriver uppsatsen 2022.
 
Tydligen hade alla utom jag gått betyg i förra kursen. Nu ska det vara rättat. Tur att CSN inte är så nitiska (och att jag iofs samlat ihop motsvarande poäng på extra kurs).
 
Finns det någon regel för hur lång en sammanfattning ska vara? Något i proportion till arbetets storlek eller?
 
Finns det någon regel för hur lång en sammanfattning ska vara? Något i proportion till arbetets storlek eller?

För oss brukar det vara angivet i sidor, nu senast skulle tre vetenskapliga texter/artiklar sammanfattas på Max 1.5 A4 men det man skulle sammanfatta kan ju ha varit nästan hur långt eller kort som helst 🤪
 
För oss brukar det vara angivet i sidor, nu senast skulle tre vetenskapliga texter/artiklar sammanfattas på Max 1.5 A4 men det man skulle sammanfatta kan ju ha varit nästan hur långt eller kort som helst 🤪
Det enda vi har begränsat är själva arbetet på 15 sidor, exklusive bilder och bilagor 🤷‍♀️
 
Sitter och kodar om variabler i SPSS i en enkät, och skulle prova att omkoda fem svarsalternativ till två med svarsalternativ "instämmer helt" "instämmer delvis" "osäker" "tar delvis avstånd" och "tar helt avstånd. Vart fan ska jag sätta "osäker" om jag ska koda om till "stämmer helt" och "stämmer inte"? Känns ju fel att ta bort osäker, och känns samtidigt fel att sätta den på "stämmer helt" och "stämmer inte" :confused:
 
Finns det någon regel för hur lång en sammanfattning ska vara? Något i proportion till arbetets storlek eller?
Nej det hänger ju lite på arbetets storlek så ja proportion till arbetets storlek låter vettigt! Min sammanfattning till c-uppsatsen blir ungefär en sida, lite drygt för att få med allt.
 
Sitter och kodar om variabler i SPSS i en enkät, och skulle prova att omkoda fem svarsalternativ till två med svarsalternativ "instämmer helt" "instämmer delvis" "osäker" "tar delvis avstånd" och "tar helt avstånd. Vart fan ska jag sätta "osäker" om jag ska koda om till "stämmer helt" och "stämmer inte"? Känns ju fel att ta bort osäker, och känns samtidigt fel att sätta den på "stämmer helt" och "stämmer inte" :confused:

Det går inte att sätta in "osäker" nånstans på dina alternativ. Är det krav på 2 svarsalternativ så hade jag satt osäker som bortfall, och förklarat varför det är si eller så. Får det vara tre svarsalternativ så hade jag satt "osäker" som ett eget svarsalternativ eftersom det kan påverka analysen och resultatet om det är för stort bortfall.

/Hon som behöver läsa igenom B-uppsatsen igen för att friska upp minnet om SPSS :o
 
Det går inte att sätta in "osäker" nånstans på dina alternativ. Är det krav på 2 svarsalternativ så hade jag satt osäker som bortfall, och förklarat varför det är si eller så. Får det vara tre svarsalternativ så hade jag satt "osäker" som ett eget svarsalternativ eftersom det kan påverka analysen och resultatet om det är för stort bortfall.

/Hon som behöver läsa igenom B-uppsatsen igen för att friska upp minnet om SPSS :o

Gjorde som du sa, bara ett litet bortfall som tur är. Sååå tråkigt med SPSS, finns verkligen roligare saker att göra i livet :D
 
Vad olika man kan se det!

Jag AVSKYR liveföreläsningar. Jag hinner inte med att anteckna, jag hinner inte med att ta in informationen. Man hinner inte ställa frågor innan föreläsaren har gått vidare till nästa "ämne", och jag hinner inte skriva upp frågorna och glömmer dem därför och kan inte ställa dem överhuvudtaget.

Så jag rent ut sagt hatar liveföreläsningar. Jag missar så otroligt mycket och de tar så mycket energi eftersom jag försöker hinna med och inte lyckas.
 
Gjorde som du sa, bara ett litet bortfall som tur är. Sååå tråkigt med SPSS, finns verkligen roligare saker att göra i livet :D

Jag tyckte också att SPSS var tråkigt först, men tyckte sen att det var ganska roligt så jag använde det framför kvalitativ metod i min B-uppsats. Min B-uppsats har 11 olika tabeller så jag borde komma ihåg mer än vad jag gör :rofl:
 
Vad olika man kan se det!

Jag AVSKYR liveföreläsningar. Jag hinner inte med att anteckna, jag hinner inte med att ta in informationen. Man hinner inte ställa frågor innan föreläsaren har gått vidare till nästa "ämne", och jag hinner inte skriva upp frågorna och glömmer dem därför och kan inte ställa dem överhuvudtaget.

Så jag rent ut sagt hatar liveföreläsningar. Jag missar så otroligt mycket och de tar så mycket energi eftersom jag försöker hinna med och inte lyckas.

Håller helt med dig, jag föredrar inspelade föreläsningar som man kan pausa samt spola tillbaka.
 
Två tentor nästa vecka. En i speciell förvaltningsrätt på högskolan, och en tenta i etik för utbildningen som socialadministratör. Den sistnämnda får vi en vecka på oss att skriva, och den i juridik får vi 5 timmar på oss. Så jag njuter av mjukstarten och hoppas att tempot förblir lika lugn under våren :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 121
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 440
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 512
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp