Vi som pluggar del VII

Jag tittade över litteraturen för vårterminens första kurs och blev lite förskräckt över att det var runt 35 artiklar. Artiklar brukar vara så fruktansvärt svåra att hitta! Men sen kom jag på att jag denna termin kommer studera på ett stort universitet så det var bara att logga in via skolans portal och vips så hade jag tillgång till alla artiklar :love: Efter dessa år på liten skola har jag ju vant mig vid att få leta som en idiot efter artiklar eftersom vi via skolan inte har tillgång till något, så nu känns det väldigt skönt att vara tillbaka på ett "riktigt" universitet.
 
Jag tittade över litteraturen för vårterminens första kurs och blev lite förskräckt över att det var runt 35 artiklar. Artiklar brukar vara så fruktansvärt svåra att hitta! Men sen kom jag på att jag denna termin kommer studera på ett stort universitet så det var bara att logga in via skolans portal och vips så hade jag tillgång till alla artiklar :love: Efter dessa år på liten skola har jag ju vant mig vid att få leta som en idiot efter artiklar eftersom vi via skolan inte har tillgång till något, så nu känns det väldigt skönt att vara tillbaka på ett "riktigt" universitet.
😁 Det är väldigt skönt med större universitet på det sättet. Jag skaffade mig även bibliotekskort på en högskola i närheten av mig så jag kommer även åt deras utbud som skiljer sig en aning från mitt universitetet.
 
Fler som håller på att bekantar sig med Apa 7?
Den är ännu inte obligatorisk att använda för oss men är väl lika bra att bli bekant med den.
 
Fler som håller på att bekantar sig med Apa 7?
Den är ännu inte obligatorisk att använda för oss men är väl lika bra att bli bekant med den.

Min skola har kört APA hela tiden och förändringarna brukar inte vara så stora mellan versionerna att jag bara tittar igenom vid inlämning.

Kursen jag läser vid sidan av har inget givet system men det mesta som refereras är lagtext eller skrivelser från JO, RÅ, osv, vilket inte är så krångligt. Och de vill knappt ha referenslista.
 
Min skola har kört APA hela tiden och förändringarna brukar inte vara så stora mellan versionerna att jag bara tittar igenom vid inlämning.

Kursen jag läser vid sidan av har inget givet system men det mesta som refereras är lagtext eller skrivelser från JO, RÅ, osv, vilket inte är så krångligt. Och de vill knappt ha referenslista.
Tycker att det är en del ändringar i sjunde versionen. Inte så mycket i löpande text men mer i själva referenslistan.
 
Vår handledare är fruktansvärt inkompetent... Jag har lärt mig att i en vetenskaplig rapport så är resultatdelen rent faktabaserad, inga egna åsikter. Har jag fel?
 
Terminens sista inlämningsuppgift innan tentan är att vi ska ge ett fiktivt exempel på ett forskningsprojekt, och jag är livrädd att jag blandat ihop teori och metod... Jag har använt en modell som en metod, en annan har använt den som teori. Får se i morgon om jag blir utskrattad eller inte. Hatar kamratrespons ibland!
 
Vår handledare är fruktansvärt inkompetent... Jag har lärt mig att i en vetenskaplig rapport så är resultatdelen rent faktabaserad, inga egna åsikter. Har jag fel?
Det beror på vilken vetenskaplig inriktning, jag skriver med hermeneutisk inriktning, alltså är det mina tolkningar av resultatet, vilket kan ses som åsikter. En del vill även att man skriver resultat och analys i samma rubrik, där blir ens egna tankar också synliga.
 
Sista handledningstillfället och det kändes riktigt bra, enbart småsaker, så som "den här meningen är lite otydlig, kan du förtydliga det?" och här har du missat en kursivering osv. Det jag var orolig över var om jag hade varit tillräckligt tydlig med min analys men den var han supernöjd med. :) Dessutom fick jag veta att det är en av mina favoritlärare som kommer att vara examinator så det känns skönt. Rättvis och trevlig så jag ser fram emot opponeringen. :)
 
Det beror på vilken vetenskaplig inriktning, jag skriver med hermeneutisk inriktning, alltså är det mina tolkningar av resultatet, vilket kan ses som åsikter. En del vill även att man skriver resultat och analys i samma rubrik, där blir ens egna tankar också synliga.
Vi har inga såna instruktioner... men har lyckats hitta en medelväg nu.
 
Sista seminariet avklarat, vi har visserligen PPU-samtal nästa vecka men vår kontaktlärare har inte precis varit närvarande 🤷‍♀️
 
Den här tentan känns väldigt hanterlig vilket gör det extremt lockande att göra den "sen" :cautious: Men jag har även en rest i vävningen i form av ett PM(som jag helt förträngt), och så omtentan dagen efter deadlinen för den här tentan... Men latmasken i mig är så stark :arghh:
 
Alltså. Vi lämnade våra projektarbeten till opponenterna i tisdags. Imorgon har vi en workshop i vetenskapligt skrivande schemalagd O_o hur tänkte de nu?
 
Den här tentan känns väldigt hanterlig vilket gör det extremt lockande att göra den "sen" :cautious: Men jag har även en rest i vävningen i form av ett PM(som jag helt förträngt), och så omtentan dagen efter deadlinen för den här tentan... Men latmasken i mig är så stark :arghh:
E0BEF166-E4D1-4F1C-AD37-695058D6453A.jpeg

Drog ut på det sista praktiska så långt det bara var möjligt mvh svart bälte i prokrastinering. Nu är det verkligen bara skriva kvar :cautious:
 
Tentan i etiken är utlämnad, ca 4-6 sidor med lite begreppsförklaringar och fallbeskrivningar. En väldigt lugn vecka med andra ord. Behövs verkligen då tonåringen ska rulla in i sina rutiner igen.

Däremot så undrar jag lite över upplägget, tydligen bortskämd med distans från högskolan då vi aldrig har några träffar över meet, zoom eller dylikt :o. Jag studerar på yrkeshögskolan på ren distans, vi kommer aldrig vara på plats mer än enstaka tillfällen. Dock har vi lektioner över meet kl 9-15 respektive 9-16 , 3 dagar i veckan. Så ni som läser YH, är det obligatorisk närvaro? Har mailat lärarna men tänker att ni svarar nog fortare :rofl:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 893
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 360
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 444
Senast: Enya
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 417
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp