Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

KL

och jag har haft min rapport presentation idag :) jag overlevde :banana: massa doktorrand studenter som fragade svara fragor, men bra med lite variation fran dem vanliga kurs kamraterna. Sa nu kan jag forhoppningsvis fa godkant och overtyga CSN om att ge mig pengar. Over tva manader sedan jag fick betalt senast :crazy: tur att jag fatt lana pengar av pappa och mamma till att betala lanen.

Men nu har jag missat kvallsforelasningen :o jag somnade helt enkelt nar jag kom hem och vaknade inte forrans nu :o

Vi får göra om tentan tills vi klarar den. Det rekommenderas att man läser om kursen om man har kuggat tre gånger. Och man måste nog läsa om kursen om de gör om den, vilket kan ske till året efter, isf har du tre tillfällen på dig på den kursen du läste.

Där ser man! Tack för info :)

Minur: Jag tycker att upplägget är ganska bra, om man bortser från hur nära tentorna är lagda. Hade du också continuous assessment? Tycker att det är skitbra, där kan man lätt plocka många poäng/marks inför tentan i fall tentan inte skulle gå jättebra.
Två tentor på samma dag, usch, inget bra upplägg, blir mer stress än presenterade..
Jag har tentor 5:e, 7:e 12:e , 14:e och 16:e Januari. Väldigt nära inpå varandra, men några av kurserna "går in i varandra" som macro/micro economics. Men hittills har alla inlämningar och småtest gått bra, så jag tar det som en indikation att jag vet någorlunda vad jag sysslar med :angel:

Jo, det är väl bra på sitt sätt eftersom att tenta-stressen blir mer koncentrerad till en (eller två om man räknar vårtentorna också) tidsperiod liksom. Men det är lite jobbigt att veta att man alltid har det värsta framför sig i kursen tycker jag, speciellt när det innebär att man får spendera större delen av julen på att plugga inför detta... Hade hellre haft tentorna före jul i så fall, vilket jag vet att en del universitet har här, så får man liksom jullov på riktigt sedan.

För oss hänger 60% av kursbetygen på tentorna, och resterande 40% grundas på uppsatser, rapporter, presentationer etc. Vilka jobbiga tentadatum du har! Men skönt att du ändå känner dig förhållandevis säker, det kommer säkert gå jättebra för oss allihopa tror jag! Jag ska plugga som en liten idiot jag, för jag vill sannerligen inte behöva skriva en omtenta i augusti på en kurs jag avslutade 8 månader tidigare! ;)

KL

Hörrni!
Jag läser just nu två kurser parallellt. Program i offentlig förvaltning på GU och en grundkurs i socialt arbete på distans från Lund. Kursen som jag läser "till vardags" handlar om granskning av politik och förvaltning och den här veckan skulle vi skriva en avslutande uppgift på de teman vi har gått igenom hittills. Ett exempel som gavs som man kunde skriva om var: ”Hur arbetar myndigheten XXX med granskning och vilka risker finns det med det?” Jag funderade lite och bestämde mig sedan för att slå två flugor i en smäll och skriva om Socialstyrelsens arbete med granskning. Eftersom vårt tema för delkursen i socialt arbete är styrning och reglering så finns det mycket inom granskningsområdet som anknyter till detta.
Jag har dock haft lite moraliska funderingar huruvida det är okej att använda en och samma text till två olika syften men själv anser jag att det har givit mig bra kunskaper inom båda "fälten", alltså både inom offentlig förvaltning-perspektivet och socialt arbete-perspektivet.

Vad tycker ni? Är det okej att skriva en text och använda den (eller delar av den) till två olika kurser?

Alltså personligen tycker jag det är okej men "egentligen" är det väl fusk - du skulle tex åka fast i urkund tror jag...?

Ja jag misstänker det men ingen av dessa uppgifter går genom urkund vad jag vet i alla fall.
Fast är inte säker, det är ju ändå jag som skrivit texten så handlar ju inte om någon "stöld" på de viset... Som sagt, svårt!

Nä jag vet, så fånigt tycker jag. Det är ju fortfarande du som skrivit texten. Jag skulle nog använda mig av materialet i båda uppgifterna. Du kanske kan ändra formuleringarna lite bara? Jag tror att även om de skulle köra mot urkund så borde man väl inte få någon påföljd eftersom det faktiskt inte är någon stöld....

Det är lite klurigt det där! Jag menar, även om du skrivit två arbeten, med med samma utgångspunkt bara att du skrev allt två gånger, så hade ju mycket blivit samma även om orden kanske inte blivit exakta.

Jag hade nog använt delvis samma, formulerat om lite här och där, och absolut inte bara använt samma text rakt av.

Tekniskt sett så är det ju helt okej att använda din egen text, men det kräver att du angiver ditt arbete som vilken källa som helst. Men å andra sidan så brukar man ju källkritiskt sett inte använda arbeten (utom typ PhD-arbeten) som källa då den inte anses som särskilt tillförlitliga :).

Jag hade nog skrivit två helt skilda arbeten, så blir det inte så tradigt med omskrivningar, omtänkningar och sådant :).

Det är okej att använda arbete A till arbete B, men då måste du referera till arbete A. Att rakt av använda en text till två inlämningsuppgifter tror jag inte är okej någonstans, då räknas den ena uppgiften som plagierad.

Jo, det är väl bra på sitt sätt eftersom att tenta-stressen blir mer koncentrerad till en (eller två om man räknar vårtentorna också) tidsperiod liksom. Men det är lite jobbigt att veta att man alltid har det värsta framför sig i kursen tycker jag, speciellt när det innebär att man får spendera större delen av julen på att plugga inför detta... Hade hellre haft tentorna före jul i så fall, vilket jag vet att en del universitet har här, så får man liksom jullov på riktigt sedan.

För oss hänger 60% av kursbetygen på tentorna, och resterande 40% grundas på uppsatser, rapporter, presentationer etc. Vilka jobbiga tentadatum du har! Men skönt att du ändå känner dig förhållandevis säker, det kommer säkert gå jättebra för oss allihopa tror jag! Jag ska plugga som en liten idiot jag, för jag vill sannerligen inte behöva skriva en omtenta i augusti på en kurs jag avslutade 8 månader tidigare! ;)

Håller med, hade föredragit att tentorna var innan jul,precis som du säger, då får man ju faktiskt ett riktigt lov.
I vissa kurser har jag 60 % av kursbetygen på proven, resterande 40 % på grupparbeten. Majoriteten av kurserna har dock 75 % av kursbetygen på proven och resterande 25 % är inlämningar, MCQ's (multiple choice questions) och tutorials.
Trots att jag uppskattar att man kan plocka marks/betyg i de 25 %, så är det 25 % inte jättebra uppdelade. I en kurs var två ganska omfattande inlämningar bara värda 5 % vardera, medan i en annan kurs var en inlämning värd 20%.
Aja, får väl sluta klaga, det må vara svårt, men belöningen att få plugga utomlands gör allt värt det!:D

Apropå jullov o.s.v. Hur har ni det med lov osv?

Vi har ett uttalat jullov under två veckor, och således två veckor kortare lov på sommaren. Men jag tycker allt det är en sanning med modifikation, för vi har en tenta den 10:e januari och vi börjar igen efter vårt "jullov" den 7:e....

Nu är jag ju snart klar, men ändå. Vi har haft jullov på så sätt att tentorna ligger innan jul, och nästa kurs börjar vecka 3. Dock är det omtentavecka vecka 2, så har man omtenta får man inte lika mycket jullov. Sommarlovet har varit slutet av maj till slutet av augusti ungefär, med omtentaveckor efter ordinarie tentor, och före ordinarie tentor i augusti (v 33 tror jag). Så vi har långt jullov och sommarlov :D

Du måste gå ingenjörsutbildning va? Inga andra än ni ingenjörer har sådär mycket lov! :D Så jag lägger till att man måste skriva vad man pluggar, haha ;)

Våra lov ser ut såhär ungefär:

Sommarlov:
Ca 1 vecka in i juni till ungefär 20 augusti (10 veckor)

Jullov:
20 dec-7 jan (2 veckor)

Senast ändrad:

Ska försöka att förklara utan att det blir svamligt!

Vår sista dag denna termin är den 14:e december. Sen börjar examinationerna från den 5:e januari till den 18:e januari. Från 19-27 januari är vi lediga och den 28:e börjar vi igen. Sen i mars är det två veckor ledigt, varav en vecka är "study week" och en vecka är påsklov.
Sen är det inget ledigt förutom någon bank holiday tills 3:e maj. Därefter har vi en vecka att plugga, sen börjar tentorna tidigast den 11 maj.
Kan inte direkt påstå att det är "lov" man får, utan istället är det perioder som man måste plugga. Ganska tråkigt att spendera hela loven till att plugga, men inget man kan göra åt saken.

Haha, "mindre lov", man får ju fortfarande flera veckor! Dröm att få göra omtenta utan att läsa en annan kurs samtidigt, dessutom! Men så är nog era ämnen mycket svårare också. ;)

Jag vet att ingenjörsutbildningarna på vårt universitet (och säkert på andra ställen i landet då) börjar få det riktigt körigt med godkännande från CSN för CSN tycker inte de studerar heltid eftersom de har så mycket lov.. Men de fortsätter nog få dispens!

Nä, förstår vad du menar! Och dig är jag inte heller avundsjuk på, som har så många kurser (och tentor) som löper parallellt.. Gosh... :p

Annat är det för två av mina kompisar som får över en månad ledigt (!) under julen och under denna månad bara ska skriva en liten uppsats i princip... Och ändå inget indrag på sommarlovet. Buuhhhäääää!

Jag läser till ingenjör och vi har bara 12 veckor lov på sommaren. Hade en månads "jullov" föra året, men det var för att jag lämnade in våran uppgift innan jul.

Vi har faktiskt omtentor som ligger mitt i andra kurser också, fast då får man ju en veckas lov mitt i om man inte har någon omtenta :D

Jag har läst den diskussionen, eller lite av den iaf, och tycker det är löjligt. Vi läser ju samma antal poäng, bara på kortare tid. Då borde vi ju rimligtvis få mer CSN varje månad, men kanske en månad mindre under året för att det ska bli rättvist. 15 hp läser man normalt på 10 veckor, vi har 8+1 tentavecka...

Vi har faktiskt omtentor som ligger mitt i andra kurser också, fast då får man ju en veckas lov mitt i om man inte har någon omtenta :D

Jag har läst den diskussionen, eller lite av den iaf, och tycker det är löjligt. Vi läser ju samma antal poäng, bara på kortare tid. Då borde vi ju rimligtvis få mer CSN varje månad, men kanske en månad mindre under året för att det ska bli rättvist. 15 hp läser man normalt på 10 veckor, vi har 8+1 tentavecka...

Haha era lov alltså... Minns sambon när han fortfarande pluggade - lov mellan kurser (när det var omtentaperiod för vissa), över en månad ledig på julen, jääättelångt sommarlov, höstlov, påsklov, sportlov... Men som du säger gick han väldigt mycket i skolan också, i princip 8-17 varje dag.

Och jag är inte alls insatt i hur poängen räknas o.s.v. så jag har inget att säga om diskussionen. Vi läser tydligen också olika kurser olika snabbt, vissa 7.5 poängs-kurser är kanske 4 veckor och en annan 6 veckor. Men vad är det som gör dem till 7.5 poäng då, hur väderar man om "innehållet" i kursen är 7.5 poäng om inte i typ antal veckor? Klurig fråga tycker jag, men så utformar jag inte kurser heller ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
795
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
985
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka