Sv: Vi Som Pluggar
Svarar er alla tre på en gång, vad gulliga ni är som försöker hjälpa mig lite!
De enda praktiska exempel vi fått tillgång till hittills är de som nämns i boken, och då är det mer en mening i stil med "the chi-square test enables the researcher to test the 'goodness of fit' between the observed distribution and the expected distribution of a variable", och efter det följer en uträkning baserad på en bilfirmas produktionsstatistik. Men det hjälper inte mig ett dugg, då jag kör fast i vad "goodness of fit" betyder och vad "observed/expected distribution" kan tänkas innebära... Och så håller det på sådär med olika test, begrepp och metoder. Vi får inga rent praktiska uppgifter att lösa själva, och det finns heller inte tillgång till sådant material i boken - där finns bara färdiga uträkningar som diskuteras hit och dit med ord jag inte begriper.
Vi har bara haft en föreläsning på ämnet hittills, och den var tyvärr ganska flummig och Power Point-slidesen väldigt kortfattade. Alla de här begreppen stod uppskrivna vilket gör att jag tror att jag behöver kunna dem till tentan, men föreläsaren gick bara igenom en del av dem och verkade förutsätta att alla fattade i alla fall. Det gjorde inte jag.
Jag tror att mitt största problem är att jag får en sådan mental spärr när jag inte förstår. Jag förstår inte, blir frustrerad, förstår ännu mindre, får panik, förstår fortfarande inte osv osv. Jag har väldigt svårt för att lägga något bakom mig och gå vidare och fastnar lätt i "jag fattar ingenting, gud vad jag är dum, hur ska jag någonsin klara det här"-tänket.
Inglorion: Jag tackar för bokförslaget, men tyvärr är det marknadsföring och inte biologi det rör sig om. Tror dock att jag ska ta en kik i biblioteket och se om jag kan hitta något i stil med "Statistics for Dummies", det skulle faktiskt kunna hjälpa för precis som du säger blir det i princip omöjligt om man inte förstår grunderna ordentligt - vilket jag bevisligen inte gör!
Silkisif: Vi har inte fått tillgång till några extentor än, men närmare den riktiga tentan hoppas jag att det kommer. Min tenta går av stapeln först den 8 maj, så jag har ju tid att lära mig i alla fall... Undrar bara hur jag ska bära mig åt!

Jag brukar använda mig av kurslitteraturen för att förbereda mig inför föreläsningen och sedan till tentaplugget; mina egna anteckningar från föreläsningar är tyvärr alldeles för knapphändiga för att räcka till för tentaplugg...