Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

KL.

Är hemskt nöjd med mig själv idag :D. Har skrivit fem sidor text om observationer från besök i en svinbesättning och sökt artiklar om stereotypier (tack för hjälpen lizan :love: ) och resistenta bakterier. Totalt ska det bli cirka tio sidor, som ska vara klara till mitten av december och jag har efter idag skrivit 6 ½ :banana:. Rapportskrivning är kuuuul!

Haha, men då kan jag kanske trösta dig med att min "vill inte vill inte vill inte"-attityd gav sig iväg lagom till att den nya veckan började. Idag har jag avslutat och skickat in ovan nämnda uppsats, and i feel goood! Heja dig! :D

Jag kände mig så stolt som fick iväg engelskan igår ;) nu ska jag bara ta tag i resten. Känner mig lite mer peppad nu när den var bortgjord faktiskt :D Heja dig med!!

Knapplån

Jag vet knappt vart jag ska ta vägen längre. Är så sjukt stressad att jag funderar på att skita i allt. Har ett förflutet med sjukskrivning pg. stress i mitt förra jobb där jag drabbades av depression som följd. Och jag är livrädd att hamna i samma sits igen :(..

Har omtenta imorgon, kanske inte någon jätte stor tenta utan en som jag vet att jag kan. Var tvungen att ha alla rätt och fick ett slarvfel sist. Nästa torsdag har jag en stor omtenta som avgör om jag får börja nästa termin eller inte, har pluggat inför den sen 6 månader tillbaka, men jag är livrädd för den just nu. Om jag kuggar igen så förstörs 8 månaders planering inför nästa år :(. Och veckan efter det kommer den sista tentan för iår. Men inte nog med det ska jag på måndag ut på praktik 1,5 h resväg bort, i 12 dagar. I och med praktiken har jag en massa små uppgifter som skall göras. Plus en fältstudie som ska in innan detta årets slut på 2 A4. Och till sist en stor terminstenta den 7 januari.

Panikgråter bara jag skriver detta, förstår inte hur jag ska klara det här. Vet knappt vart jag ska börja, eller vart det nu kommer sluta. Förstår verkligen inte hur man kan planera så här dåligt och om våra lärare tror vi är omänskliga.

Jag hatar att vara student :(

Vet precis hur det känns att vara stressad i skolan, kanske inte i fullaste grad som du. Jag tycker att du ska försöka ta det lugnt. Du vet att du kommer fixa tentan och det är kanon. När den är avklarad, du tar du lugnt och sansat och fokuserar på nästa tenta. Jag brukar skriva upp listor på det jag kan och det jag behöver öva på. På det sättet får du en överblick på hur mycket du faktiskt kan och var du behöver mer på. När det är mycket att göra i skolan, så gäller det mest att prioritera (i alla fall för mig) vad som behöver göras först och sedan efteråt etc. Försök ta bit för bit och stressa inte över det. Det kommer gå bra.

Kl
Är det någon mer än jag som inte är speciellt förtjust i grupprojekt? Jag är inte riktigt bekväm i tanken att våga mig förlita på att andra studenter gör sin bit av arbetet.

Fyfan vad jobbigt. :(

Går det att strukturera upp delar så att du ändå får tid att andas också? Helt planerat så att du inte känner att det är tid som inte pluggas på.

Och sen kanske skriva upp alla måsten, plugg, inlämningar, tentor på ett sätt där du tydligt får kryssa över det du gjort så att du hela tiden ser att du klarar av saker och kommer vidare?

KL

Men suck. Vi skulle skriva en analys på 4-5 sidor på vald feministisk klassiker inför morgondagens källtextseminarium. Imorse vaknar jag till mailet av att det är ändrat och att vi nu ska lämna in en sammanfattning på ett halv A4. (Med 1,5 i radavstånd dessutom ..) Känns ju jätteroligt då man slagit knut på sig själv och läst hur mycket som helst för att få till en bra analys. Nu är det ju bara att radera allting och hafsa ihop vad som skulle vara bokens baksida. :crazy: Ja, jag är bitter.

Dessutom försöker jag få ihop min 4-5-sidorsanalys på Freuds "Vi vantrivs i kulturen". Jag känner hur dålig den kommer bli på grund av stressen. Jag som gillar Freud borde verkligen kunna skriva något som är så pass bra som han förtjänar, men det blir det inte nu .. :(

Men ifrågasätt varför de ändrat sig? Det låter konstigt att de väljer att ändra om det inte var extremt nyligen de lämnade ut uppgiften och det blivit något fel i infon?

Det ändrades för att de kom på att vi "kanske hade ett väldigt intensivt schema" just nu, men det innebar ju bara mer jobb. Min sammanfattning av texten är 2 sidor bara den, så en halv A4 kommer bara kännas patetiskt.

Ja, vi har haft mycket på sistone med rollspel som seminarieform igår, redovisning av feministisk klassiker samt utlämning av hemtenta imorgon och en till redovisning med tillhörande analys av en modern klassiker (Freud) som skall vara 4-5 sidor, men det kommer alldeles för sent (uppgiften har legat ute ett bra tag) och de flesta är redan klara med analyserna, verkar det som.

vi har haft massor av grupp projekt den har kursen (minst ett i veckan), men alla pa kursen verkar ha en liknande motivations niva sa det har gatt bra. An sa lange, vi far val se dem narmaste veckorna. Kanner sjalv att det ar mycket att gora och att det inte finns jatte mycket tid sa kanner sjalv att jag maste pressa lite for att fa in sakerna i tid.

Daremot har jag lyckats fa mina referenser att skicka in sina omdomen, en hel vecka innan doktorrand ansokan ska vara inne! Det ar nog forsta gangen jag inte behovt tjata 24hr innan sa kanns skont.

Fatt bra omdomen pa forsknings rapporten ocksa, men dem ar lite sega med att lata mig skicka in den for betyg :crazy: sa har fortfarande inga oengar fran CSN och hoppas jag far dem nagon gang innan jul, just nu har jag 28kr kvar....racker inte ens till tag biljetten hem nasta vecka. Jobbet har inte betalat mig heller. Kul att behova lana pengar igen nar jag redan ar skyldig folk en massa :cry:

KL

Har bara läst i tråden hittills, men måste bara få gnälla lite.

En kort kurs, med många examinerande seminarium och en två-dagars hemtenta med exakt samma frågor som vi redan har diskuterat på seminarierna :( Vill verkligen inte.

*knapp*

Jag har fått koll på min fula statistik, men inte gjort testerna än. Släpper det dock för att få ordning på introduktion/bakgrund o sådär först.

Ett tips till biologer som kommer jobba med statistik och vill ha en riktigt riktigt bra bok, som även förklarar hur man gör olika tester i SPSS, Excel, Minitab OCH R!!! Dessutom är den lättläst och har en bra och FÖRKLARANDE nyckel. Påpekar även vart saker kan gå fel, vart man bör se upp osv.
Choosing and using statistics: A biologist's guide
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1405198397

Grymt, tack för tips! Skriver c-uppsats till våren och har redan all data insamlad. Kan ju passa på att ägna lite tid att försöka förstå statistiken då istället... ;)

Läser just nu en breddningskurs inom miljörätt/miljöekonomi/miljöpolitik vilket är stundtals kul, stundtals astråkig skåpmat... Nu har vi kommit in på ekonomi, vilket iaf inte är helt främmande men längesen jag läste om det. I förrgår var vi på studiebesök på Skoghalls Bruk, fascinerade ställe som producerar var sjätte förpackning med mjölk, juice etc - i hela världen! Så vi fick veta mer om deras miljöarbete vilket var kul då de verkligen satsat pengar inom det området. Sen har vi också läst lite om kemikalier och dess lagstiftning nu, och där blir man istället deprimerad och förtvivlad. :p Så humöret svänger friskt på såna här kurser!

Jag har en hel rad olika statistikböcker, den här är helt klart i särklass! Kika i den om inte annat. :)
Nu hade den gått upp lite på Adlibris sen jag köpte den i förra veckan, men den är inte dyr heller för vad man får. Den kräver visserligen kanske viss förståelse av olika typer av datainsamling osv men ja. Sjukt bra! Ordlista och grejer i den dessutom! :love:

Hoppas på att få svar här utan att starta en ny tråd här.
Vad är skillnaden mellan: socialpedagog, socionom och beetendevetare?
Har varit väldigt inställd på att jag ska läsa socialpedagog till hösten men först måste jag veta vad skillnaden mellan dessa tre är.

Kl

Ganska nöjd här. Grupprojekten är klara, fixat mina inlämningar som ska skickas in i kväll. Sen är det bara en inlämning som ska vara klar nästa vecka! Dock i Januari är det dags för det stora examinationerna.. Men oavsett är det alltid skönt att få inskickat uppgifter :)
Måste också påpeka att det är alltid massor av uppgifter som ska vara gjort i slutet av terminen, önskar det fanns någon möjlighet att få det mer utspritt istället för 3-4 uppgifter samma vecka...

Kl
Är det någon mer än jag som inte är speciellt förtjust i grupprojekt? Jag är inte riktigt bekväm i tanken att våga mig förlita på att andra studenter gör sin bit av arbetet.

Eh JA! Jag hatar egentligen inte grupparbete då det kan vara riktigt bra och effektivt ibland, när det funkar. Under de 1,5 åren jag nu gått på universitetet i det här landet har jag dock haft ca 12 grupparbeten, varav ungefär två har funkat. I resterande fall har det bara slutat med panik och stresstresstress för min del eftersom att ingen gör vad de ska hur de ska göra det när de ska göra det. Och ingen bryr sig särskilt mycket heller, utan litar på att jag eller någon annan ska lösa det och göra allting bra i slutändan i alla fall. Vilket jag ju blir så illa tvungen att göra om jag vill ha ett något sånär bra betyg...:grin:

Hade jag fått välja mina gruppmedlemmar själv samt haft stöd från lärare när det inte funkade så hade det varit okej, men för det mesta baseras 40 % av kursbetyget på ett arbete där man blir slumpvis ihopsatt med främmande människor där alla har olika ambitioner och kunskapsnivåer. Man förväntas sen göra något bra tillsammans, men oftast är det en eller två personer som får dra det tunga lasset medan resten av gruppen glider igenom processen på sina räkmackor. Att hela gruppen sedan får samma betyg, oavsett vem som gjort vad, gör mig så irriterad att... jag måste sluta skriva nu! ;)

Skillnaden mellan socialpedagog och socionom är ungefär som skillnaden mellan sjuksköterska och undersköterska. Du jobbar mer praktiskt som socialpedagog, medan socionomer kan styra och ställa inom en verksamhet. Socionomutbildningen är mer inriktat på juridik, utredningar och myndighetsarbete.

Har väldigt dålig koll på beteendevetenskap så det kan jag inte svara på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
795
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
985
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Sängproblem...
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka