Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Åh, du får försöka kämpa sista två veckorna nu då, och sen njuta för fulla muggar i USA :love:

Hoppas att du klarade den! :) Vad skumt att ändra bara sådär =/

kl
Sitter här och skriver sammanfattningar på alla djurslag vi har gått igenom i introduktionskursen. Det är himla bra, för vi är några i klassen som hjälps åt att skriva ihop det. Jag får hjälp från en som har de gamla böckerna som är på svenska och lite mer tydliga om själva skötseln av djuren. Hon skriver ihop från de böckerna och så kompletterar jag från handouts, den nya boken och deltentor. Perfekt :D

Underbart att samarbeta sådär ju! Jag älskade att plugga i grupp som jag gjorde förra kursen, men denna kurs blir det svårare för jag pallar inte åka någonstans med tre meter snö utanför dörren så det blir att jag "pluggar" hemma... :D

Kl

På tal om tentor/examinationer, så har jag 5 tentor under 2 veckor i januari, gud så roligt!
Har inget annat val än att börja plugga nu om man ska ha någon chans att få godkänt i alla kurserna..:(

Ja det är jättebra! Just nu sitter vi på facebook och skickar grejer fram och tillbaka :angel: Jag tänker nämligen inte heller åka någonstans idag, fick nog av snökaos igår!

Blair: :eek::eek: Usch och fy, jag är inte avundsjuk! Undrar precis som Snyggve om det är omtentor? Annars låter det helt sjukt...

Jag tror att det är rätt vanligt med såna upplägg utomlands. Under min termin i USA hade jag fyra kurser parallellt, alla med tenta/hemtenta som skulle göras/lämnas in samma vecka. I någon kurs hade jag fyra tentor under terminen, det var liksom inget konstigt.

KL.
Guud, vad jag är slut i huvudet! Har suttit oavbrutet sedan 09.00 och skrivit på min svinrapport. Men nu börjar det arta sig :). Har skickat den till korrekturläsning hos en kompis iaf, så det är inte jättemycket jobb kvar. Har ett par sidor mer att skriva om MRSA-bakterier dock, men det borde jag hinna färdigt i morgon eller på lördag.

Trött, trött...

Snyggve /zassoo: Det är alla tentor som görs i slutet av kursen, jag har 5 stycken kurser parallellt. Man har rätt till en omtenta, som görs innan andra året börjar, dvs i augusti. Misslyckas man med den också, då får man gå om hela året, oavsett om man har fått godkänt i 4 av 5 kurser...

Addicted: Yepp, du har helt rätt. Är mitt första år dock, så inte helt van vid upplägget.

Fast pojkvännen har det nog värre, 6 tentor, på 9 dagar. :eek:

Misstänkte det! Men ge inte upp på förhand, det hjälper inte! Gör ditt bästa helt enkelt, det brukar lösa sig! :)

Bara en vecka kvar (resterande av denna och nästa vecka) Så nu är det plugg varje dag som gäller! Vill verkligen klara av tentorna, så ska kämpa och göra mitt bästa :):D

Det låter bra! :)

KL

Själv har jag en tenta kvar, någonsin. Nästa helg är det dags, så jag har börjat plugga litegrann, känner ingen större stress än :angel:

Bäst att ta tag i det nu än två dagar innan tentan, gjort det där x-antal gånger :angel:

Haha, jag har gjort så i typ 4 år. Tänker alltid att "nästa kurs ska jag börja i tid" men gör det aldrig. Förra perioden pluggade jag drygt en vecka, två tentor. Men det gick det också :angel:

Kl

På tal om tentor/examinationer, så har jag 5 tentor under 2 veckor i januari, gud så roligt!
Har inget annat val än att börja plugga nu om man ska ha någon chans att få godkänt i alla kurserna..:(

Snyggve /zassoo: Det är alla tentor som görs i slutet av kursen, jag har 5 stycken kurser parallellt. Man har rätt till en omtenta, som görs innan andra året börjar, dvs i augusti. Misslyckas man med den också, då får man gå om hela året, oavsett om man har fått godkänt i 4 av 5 kurser...

Känns som att vi pluggar i samma del av världen... Eller i alla fall i länder med samma upplägg! Jag vet inte om jag ska hata eller älska det faktiskt, men det är nog mest en pain in the ass när jag tänker efter.

Är inne på andra året jag och hade 4 tentor på 5 dagar förra året; två av dem var på samma dag. Det var inte kul, men på något mirakulöst sätt fixade jag det ändå... I år är det lite bättre och jag har en tenta den 10, en den 14 och den den 15 januari.

KL

Hur funkar det med tentor och omtentor i Sverige? Hur mycket ska det till för att man ska behöva gå om liksom?

Vi får göra om tentan tills vi klarar den. Det rekommenderas att man läser om kursen om man har kuggat tre gånger. Och man måste nog läsa om kursen om de gör om den, vilket kan ske till året efter, isf har du tre tillfällen på dig på den kursen du läste.

Zassoo: Ja, det ska bli så skönt att komma ifrån skolans värld!

Så har jag också förstått det. Men det beror nog lite på vilket program man läser också, vissa kurser kan vara nödvändiga att ha klarat för att man ska få gå vidare. Har för mig att läkarprogrammet t.ex. har någon/några sådana kurser? Fick också höra från en kompis som läser till sjukgymnast, hon har en klasskompis som måste gå om för att hen inte klarat praktiken... Måste kännas tufft!

Förstår att det känns skönt! :)

Addicted: Haha, precis samma tankesätt "nästa kurs...då ska jag plugga jämt" Fast jag har insett att jag pluggar betydligt mer här än vad jag någonsin har gjort i Sverige, men det är ju ett måste eftersom allt är på engelska. :D Gällande din tenta, tror jag säker att det kommer gå super!

Zassoo: Ska göra mitt bästa, tur att jag har valt en utbildning jag tycker om!

Minur: Jag tycker att upplägget är ganska bra, om man bortser från hur nära tentorna är lagda. Hade du också continuous assessment? Tycker att det är skitbra, där kan man lätt plocka många poäng/marks inför tentan i fall tentan inte skulle gå jättebra.
Två tentor på samma dag, usch, inget bra upplägg, blir mer stress än presenterade..
Jag har tentor 5:e, 7:e 12:e , 14:e och 16:e Januari. Väldigt nära inpå varandra, men några av kurserna "går in i varandra" som macro/micro economics. Men hittills har alla inlämningar och småtest gått bra, så jag tar det som en indikation att jag vet någorlunda vad jag sysslar med :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
795
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
984
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka