Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Var på Blåbärsbana-träning ikväll, och hade superkul!
Det svåraste med Humla är ju att hon är så otroligt störningskänslig, så tänkte detta som ett bra sätt att träna med snälla störningar. Kändes som jag tänkt rätt :)
Vi hann köra banan tre gånger då det var rätt mycket snack emellan, och inget av våra resultat hade blivit godkänt på tävling, men så himla nyttigt för oss båda att köra i lite ny agilitymiljö (även om vi gått NW-kurserna där), och med nya människor och hundar. Ska definitivt försöka gå igen om det kommer fler tillfällen :bump:
Kul att det blev lyckat! :)
På min som också är extremt störningskänslig kör jag fortfarande nästan bara väldigt korta sekvenser (typ två hopphinder och en tunnel) trots att han är 2 och 1/2 år och med en extern belöning (godismaskin) som gör att han fokuserar framåt mot belöningen istället för på allt som sker runtomkring. I höstas kunde vi lägga på mycket störning i slutet av kursen efter att ha gått väldigt sakta fram med störningen. Kan vara ett litet tips om ni inte testat den typen av träning 😊
 
Senast ändrad:
Har han tränat fotboll eller någon annan sport när han växte upp? Har sett flera killar som aldrig kört agility förr men som det går jättebra för från första stund pga att har grym kroppskontroll och smidighet - himla orättvist :p:D

Japp, han har spelat jättemycket fotboll. Oerhört orättvist. 😂
Hunden har ett mycket kvickare tempo med honom också 😂
 
Så, nu har jag varit i kontakt med min agilitytrönare som tyckte att fortsättningskursen är ett bra alternativ för honom då hunden ju kan hindren (förutom kontaktfält/gunga...), men det tränar vi ju vidare på. Högst troligt blir det kurs i födelsedagspresent till maken 😁😁
 
Min man är också en naturbegåvning på agilityn sen dag ett, jag tragglar fortfarande i klass 1 och han har tagit upp "sin" hund till klass 3 nästan (saknas en pinne). Kan inte skylla på hunden heller, ingen av dem har superkapacitet och de två pinnar Nessie plockat har hon tagit med husse 😜.
Sen har vi varit förargligt nära många gånger, en plats ifrån pinne eller 0,16 sekunders tidsfel osv.
Nano har inte kört många officiella lopp men hon har bara disk eller pinne med husse, ska bli riktigt spännande att se hur det kommer gå i år för det känns som om hon äntligen börjat mogna. Hennes största nackdel har varit att hon varit fruktansvärt lättstörd men nu känns det som att hon växt mentalt.
Vi gjorde bägge vår första officiella agility tävling för två år sen men jag har inte alls samma flyt och koordinaton som maken. Har insett att agility är nog mer för skojs skull för mig 😁.

Nano
IMG_20200108_115127.jpg
 
Min man är också en naturbegåvning på agilityn sen dag ett, jag tragglar fortfarande i klass 1 och han har tagit upp "sin" hund till klass 3 nästan (saknas en pinne). Kan inte skylla på hunden heller, ingen av dem har superkapacitet och de två pinnar Nessie plockat har hon tagit med husse 😜.
Sen har vi varit förargligt nära många gånger, en plats ifrån pinne eller 0,16 sekunders tidsfel osv.
Nano har inte kört många officiella lopp men hon har bara disk eller pinne med husse, ska bli riktigt spännande att se hur det kommer gå i år för det känns som om hon äntligen börjat mogna. Hennes största nackdel har varit att hon varit fruktansvärt lättstörd men nu känns det som att hon växt mentalt.
Vi gjorde bägge vår första officiella agility tävling för två år sen men jag har inte alls samma flyt och koordinaton som maken. Har insett att agility är nog mer för skojs skull för mig 😁.

Nano
Visa bifogad fil 43640

Kul ändå att hitta något som han är så bra på, 😁

Jag vill gärna tävla agility, men vore jätteglad om maken också vill det. Jag har så mycket annat för mig med lydnad, Nosework, bruks och rally, så han kan väl får köra lite agility då. 😂
Tänker att det blir lättare att motivera en hund till i framtiden om han också kör någon sport 😁
 
Kul ändå att hitta något som han är så bra på, 😁

Jag vill gärna tävla agility, men vore jätteglad om maken också vill det. Jag har så mycket annat för mig med lydnad, Nosework, bruks och rally, så han kan väl får köra lite agility då. 😂
Tänker att det blir lättare att motivera en hund till i framtiden om han också kör någon sport 😁

Vi är uppe i fyra nu, så se upp med vad du önskar dig :angel:.
 
Här är det maken som tävlar, och det gör han med den äran, båda hundarna klara för SM! Jag sköter markservicen 😜 Och tar åt mig en liten del av äran 😁
Tre hundar än så länge 😳💖
 
Tävlade för ca 2v sedan, lånande även med mig en hund som är tränad fåtal gånger som unghund, hunden är idag 6 år. Tror ni inte den hunden kör 2 superfina lopp, en disk som är helt mitt fel samt en 3,e plats.
Men när det väl är dags för ens egna hund som är tränad betydligt mer så kör man disk x4, jag kan verkligen inte tävla min egna hund av någon anledning, jag fumlar bara runt och kan inte skärpa till mig på plan med min egna. :banghead:
 
Nästa vecka börjar jag valpkurs med Qila som är fyra månder, den kallas "sikta mot stjärnorna" och har agilityinriktning. Misstänker att jag kanske blir den enda med en corgi där :D.
Även om corgis inte är den ultimata agilityhunden så är inte heller jag en särskilt bra agility-förare så jag kände att det inte så himla viktigt (när jag funderade på ras på valp) då det känns som om det finns andra grenar ger mig mer att fokusera på. Däremot tycker jag att agility är super-kul och det ska bli himla kul med kursen. Jag tror dessutom att Qila får en något bättre fysik än Nessie rent agility-mässigt då hon känns lite kortare i ryggen men vi får se hur hon växer på sig.

81458008_10219479343088457_3660949712732684288_n.jpg


Tävlade för ca 2v sedan, lånande även med mig en hund som är tränad fåtal gånger som unghund, hunden är idag 6 år. Tror ni inte den hunden kör 2 superfina lopp, en disk som är helt mitt fel samt en 3,e plats.
Men när det väl är dags för ens egna hund som är tränad betydligt mer så kör man disk x4, jag kan verkligen inte tävla min egna hund av någon anledning, jag fumlar bara runt och kan inte skärpa till mig på plan med min egna. :banghead:

Det är inte mentalt, att det mer kravlöst att köra en hund man inte kan ha några förväntningar på?
Sen har jag märkt när vi byter hundar ibland att man är faktiskt mycket tydligare med en hund man inte tränar, hade man varit lika tydlig med sin egen hund så hade den gått super den med men man tycker att den ska ju kunna det här..
 
Det är inte mentalt, att det mer kravlöst att köra en hund man inte kan ha några förväntningar på?
Jodå det sitter ganska mentalt, är så oavsett gren. När jag tävlade whippeten hade jag så lite krav att jag sket i hur det gick. Det är andra bullar när det kommer till min egna. :angel:
 
Vi har haft årsdebut i helgen. Maze som fyller två år på fredag fick tävla på lördagen i 3 agilitylopp varav vi kommer i mål i ett av dom. Hon har inte riktigt kommit ifrån det där med att springa till hinderfixare å sånt men vi hade roligt och vi blev trea i ett lopp :)
Ultima fick köra klass 2 agility idag söndag och vi kom i mål i 2 av 3 agilitylopp vilket är helt otroligt då hon brukar börja med att skita i mig i minst ett lopp och köra eget race med balansen som första hinder oavsett var det står på planen. Jag var så nöjd då vi klarade alla klurigheter och att hon lyssnade på mig hela tiden även om hon tjuvstartade lite i alla loppen :D. Disken kom av att hon tog ett hinder för mycket :p
82388690_10157153405944200_5628596895296258048_o.jpg
 
Igår hade hemmaklubben tävling så passade på att springa två lopp med Birk. Tycker själv att han gör så himla mycket fint och det kliar i fingrarna att fortsätta jobba på hans grunder :love: Tycker att jag skötte mig bra också, vi är inte synk men detta är två av de bättre rundorna vi gjort tillsammans.

 
Husse var iväg och körde träningstävling i blåbärsklass med Nano förra veckan, hon hade skött sig super! Dessutom är hon nu slutmätt till medium med minsta möjliga marginal :banana:.
Maken hade med bägge hundarna till coachgruppen på tisdagen och både Nano och Nike skötte sig kanon.
Qila och jag var på valpkurs igår, hittills mest trickträning och genomgång av inlärningsmetoder men Qila är verkligen jätteduktig. Maken åkte under tiden och körde tunnelrace med Nessie och Nike, Nessie hade tydligen lyckats få näst snabbast tid vilket inte illa för en kortbening 😁. Nano fick avstå då jag åkte och vaccinerade henne på kvällen.
 
Igår var vi och tränade agility i Herrljunga, alltså 1,5 timme hemifrån. Och det var så himla värt med tre timmar i bil för två timmsr träning för det var så bra!
Har bara hört gott om denna instruktören så förväntade mig att det skulle vara bra, och det var det verkligen. Hon utmanade oss och det var väldigt lärorikt.
Så kul att testa någon annan instruktör också, även om hon jag tränat för innan är jättebra. Så nöjd! 😁👌
 
Funderar på om det är värt att anmäla hundarna till min egna tävling i feb, perfekt med blåbär inför tävlingssäsongen, i år kommer jag även tävla min kompis BC som ska lämna lyfnadskarriären, kan bli spännande. :D
 
Fick precis mail om att jag kommit med på kurstillfälle i augusti med Heidi Penttilä. Har egentligen ganska dålig koll på henne, men vet ju att hon är jävligt duktig iaf. Taggad! 😁

(jag som typ knappt tänkte hålla på med agility, men det är ju för jävla roligt 😁)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp