Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lillskrutten glänste på kvällstävling igår 💖 Hon och husse sprang hem en tredjeplats, fick sitt tredje cert och ag championat:banana:
26959
 
Är så obeskrivligt laddad för debuten i klass 2 i Söderköping.
Mest för att jag hållt min plan sedan november gällande vila och upptrappning av träningen. Två veckor kvar och vi ska fortsätta jobba på balansbommen och s-svängshelvetena veckan som kommer sen blir det två pass med bara fullt ös för att bygga upp en bra känsla inför tävlingen.

Har inga direkta förhoppningar på tävlingen eftersom att hon inte går på full bom än (och det är två agilitylopp och ett hopplopp i Söderköping) så kommer jag mest vilja känna av läget. Mitt enda mål är att hoppar hon KF ska vi ta om nedfarten. Men förhoppningsvis sitter det :D
 
De gjorde det igen🎉 Igår var det tävling, hopp, och lilla vita sprang hem en vinst och en andraplats! Synd att hon inte är lika säker när det kommer till kontaktfält 🙄 Men hon är underbar när hon öser runt en hoppbana 😍
Lillskrutten klämde till med en fjärdeplats och ännu en SM-pinne! Sen slarvade husse lite och glömde att hon inte är så rutinerad, utan behöver lite hjälp ibland 😜
Nu blir det uppehåll fram till Gåsahoppet, nån som ska dit?
 
Vi tävlade i helgen i Väsby, jag och Nessie på lördagen i klass 1 och husse med Nike på söndagen i klass 2.

Nessie hade riktigt bra flyt över hindrena nu så hopptekniken kanske börjar ge resultat, hon gick dock ur slalomet på näst sista pinnen i hopploppet (mattes fel då jag var så fokuserad på nästa hinder så det blev lite slarvigt). Eftersom vi då redan hade en femma så sprang jag på och chansade lite och hon missade en gömd tunnelingång och fick en vägran + lite tidsfel. I agilityloppet blev det pannkaka, jag är smart och visar henne belöningen som jag lägger i lådan (brukar ha belöning på träning också men tråkig frolic och inte köttbullar), hon tar balansen bra och riktigt bra slalom och så vänder vi upp genom en tunnel och swish så försvinner min hund och hoppar ett hinder(=disk) på vägen mot BELÖNINGEN, helt oförstående till att matte ropar in henne och försöker få henne igenom lite mer av banan :p. Nåja, tydligen har ju hunden fart när hon vill så vi har lite att jobba på.
Nike och husse kör dagen efter och husse springer fel och diskar sig i hopploppen och deppar lite då Nike är rätt långsam, inte katastrof långsam men betydligt segare än på träning. De tar sig igenom bägge agilityloppen med tidsfel och husse är lite uppgiven, han säger att det känns som om hon inte vill men jag påtalar att om hon inte ville så skulle hon inte ens gå in på banan utan hon är bara lite bekväm och har precis gått ur löp och då blir hon lite snigel.
Iallafall så har jag erbjudit maken att ta Nessie så länge att tävla med så gör jag ett försök med den lilla grå snigeln nästa helg i Söderköping. För mig är det bra att träna på klass 2 banor så jag blir bättre på att komma runt och om Nike är lite långsam så hinner jag ju orientera mig :p. Nä, jag ska försöka komma underfund med hur man lyckas peppa upp henne på tävling för jag vet ju att hon kan springa på bra om hon vill. Förra året kom hon ju igång och plockade pinnar varje tävling när hon väl var igång och tävlade varje helg men det tog ju till slutet av sommaren att få igång henne (sen kom hon i löp i augusti och blev snigel igen)..
 
Lilla loppan blir 15 månader snart och i full fart mot en tävlingsdebut om ett par månader. Kontaktfälten på balansen har vi börjat med tidigare, på filmen är det andra gången på full höjd över "hela" balansen. Hon har fortfarande inte hittat sin teknik där, blir lite stolpigt än så länge, men fina träffar sätter hon! Vippen var länge sen vi tränade och på filmen första gången hon får smälla ner helt själv, dessutom helt ny vipp. Finns ingen rädsla hos henne vilket är grymt skönt, men vi måste jobba upp förståelsen för placeringen hos henne :)

Sen är det ju det där jädra slalomet kvar, vi har börjat lite allé och det går bra. Ska köra igång ordentligt med korta pass nu när man kan vara ute igen :love:
 
Vi tävlade i helgen i Väsby, jag och Nessie på lördagen i klass 1 och husse med Nike på söndagen i klass 2.

Nessie hade riktigt bra flyt över hindrena nu så hopptekniken kanske börjar ge resultat, hon gick dock ur slalomet på näst sista pinnen i hopploppet (mattes fel då jag var så fokuserad på nästa hinder så det blev lite slarvigt). Eftersom vi då redan hade en femma så sprang jag på och chansade lite och hon missade en gömd tunnelingång och fick en vägran + lite tidsfel. I agilityloppet blev det pannkaka, jag är smart och visar henne belöningen som jag lägger i lådan (brukar ha belöning på träning också men tråkig frolic och inte köttbullar), hon tar balansen bra och riktigt bra slalom och så vänder vi upp genom en tunnel och swish så försvinner min hund och hoppar ett hinder(=disk) på vägen mot BELÖNINGEN, helt oförstående till att matte ropar in henne och försöker få henne igenom lite mer av banan :p. Nåja, tydligen har ju hunden fart när hon vill så vi har lite att jobba på.
Nike och husse kör dagen efter och husse springer fel och diskar sig i hopploppen och deppar lite då Nike är rätt långsam, inte katastrof långsam men betydligt segare än på träning. De tar sig igenom bägge agilityloppen med tidsfel och husse är lite uppgiven, han säger att det känns som om hon inte vill men jag påtalar att om hon inte ville så skulle hon inte ens gå in på banan utan hon är bara lite bekväm och har precis gått ur löp och då blir hon lite snigel.
Iallafall så har jag erbjudit maken att ta Nessie så länge att tävla med så gör jag ett försök med den lilla grå snigeln nästa helg i Söderköping. För mig är det bra att träna på klass 2 banor så jag blir bättre på att komma runt och om Nike är lite långsam så hinner jag ju orientera mig :p. Nä, jag ska försöka komma underfund med hur man lyckas peppa upp henne på tävling för jag vet ju att hon kan springa på bra om hon vill. Förra året kom hon ju igång och plockade pinnar varje tävling när hon väl var igång och tävlade varje helg men det tog ju till slutet av sommaren att få igång henne (sen kom hon i löp i augusti och blev snigel igen)..
Det där med löp ställer till det 🙄 och våra hundar har inget i belöningslådan, det hände sig nog att vita faran drog dit, då sa husse nej, inget i lådan 🤣 Hoppas ni kommer igång igen när hormonerna lugnat ner sig!
 
Tack, vägen dit har inte varit rak och inte klar än ;) Har tränat om hela beteendet över vintern och har precis börjat köra med full balans då jag inte haft tillgång till en sänkbar inomhus om jag inte velat betala 300kr/h.

Under tiden ska vi börja tävla hoppklass 1:D Någon mer som ska till Karlskrona på söndag?
 
Nope
Tack, vägen dit har inte varit rak och inte klar än ;) Har tränat om hela beteendet över vintern och har precis börjat köra med full balans då jag inte haft tillgång till en sänkbar inomhus om jag inte velat betala 300kr/h.

Under tiden ska vi börja tävla hoppklass 1:D Någon mer som ska till Karlskrona på söndag?
Nope, Gåsahoppet nästa för pumibrudarna 😁
 
Vi körde hoppteknik i onsdags med alla tjejerna sen hade vi privatträning med Nano och Nessie i fredags och husse och Nike hade sista tillfället i coachgrupp. Fick mycket beröm för hur mycket Nano utvecklats sen senaste träningen och Nessie var superduktig men matte måste våga lite mer.

Igår var jag i Söderköping med lilla Nike, första agilityloppet missade jag lite av banvandringen på då jag var ute och försökte rasta lilla grå. Nike var långsam men det hjälpte inte att jag vid ett tillfälle stannade upp och funderade på vart vi skulle och vid ett annat tillfälle letar efter Nike som står precis bakom mig. Vi fick massor av tidsfel men kom 1:a då alla utom en till diskar sig och hon fick tidsfel och fel på kontaktfälten.
Andra agilityloppet känns det som Nike har aningen bättre fart men jag är lite otydlig och hon missar en dold tunnelingång och det tar tid att få in henne. Vi kom på tredje plats av fem tävlande.
I sista hopploppet har hon fått upp farten ytterligare även om hon fortfarande inte är så snabb som hon kan vara, loppet går så bra som det kan gå och vi får "bara" nio tidsfel :p.
Väldigt nöjd med den lilla grå snigeln, det kändes ändå som om hon blev lite bättre för varje lopp och jag tror att om ett par tävlingar så släpper det hon behöver bara komma in i tävlandet igen. Jag är väldigt nöjd med att ha kommit runt klass två banor utan att tappa bort mig med mitt guldfiskminne, sista loppet hade jag inte kunnat göra så mycket snabbare för jag kan inte riktigt springa på bra och komma ihåg banan samtidigt :rofl:.

56862223_10217263132484577_7413877322635280384_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 434
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp