Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Status
Stängd för vidare inlägg.

Berin

Trådstartare
Jag tyckte att tråden för lydnadsettan var ett jättebra initiativ så här kommer en tråd för oss som är i Lk2

Kopierar också en del av inledningen från den andra tråden så vi får en aning om varandra.

Hund: Hovawart 3 år

Lite bakgrund:
Började hos tränare för allmänlydnadens skull och gled in på tävlingslydnad. Tävlade tre gånger för att få förstapris i ettan. och tänker inte fortsätta i den klassen p g a att det är för många hundar med osäker platsliggning. Vill inte förstöra den med att risken är överhängande at en hund hoppar på min i just det momentet.

Klass: 2

Tränar mest på: Rutan och hoppet

Håller till: Norr om Stockholm

Kortsiktigt mål: 1a pris för uppflyttning till trean.

Långsiktigt mål: Först pris i Lk Elit OM jag inte tröttnar och går över till brukset istället ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Åh, här passar vi ju också in!

Hund Grimm, Kelpie 16 månader

Bakgrund En start i ettan med förstapris, samt en start i Akl spår med uppflytt (igår!)

Tränar mest på Iom appellen så har vi tränat mest på de moment som är samma (apportering, läggande under gång, hoppet), men kommer ta tag ordentligt i rutan och fjärren nu. Inkallning med ställande fungerar bra redan.

Håller till Uppsala

Kortsiktiga mål Uppflytt till trean, ev Lp2

Långsiktiga mål MINST SE LCH, gärna SM och längre :) Gärna ett brukschampionat också med det hör ju inte hit ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Åh, "äntligen" en tråd för Lk2! :D Här platsar jag och min ena lillskit! Den andra passar in den dagen det dyker upp en tråd för "Vi som siktar på skönaste sovpositionen i soffan"!

Hund: Spirre, snart 2årig Mittelspitz

Bakgrund: Fyra eller fem starter i ettan för det jäkla förstapriset.. Mattes tävlingsnerver och (brist på) tävlingsvana är väl det som ställt till det för oss, men till slut så föll bitarna på plats och vi fick vårt första pris (med klassvinst!! :banana: )

Tränar mest på: Ingenting just nu. Eller kanske position i fotgåendet. Han är under rehabilitering och får bara skritta just nu, så det står stilla ganska stilla med träningen just nu.

Men innan vi blev skritt-beordrade så tränade vi mest på farten på tillbakavägen med apporten. Farten ut är det då inga fel på!

Och även massor med platsliggning. Han har varit osäker på den, blev sedan väldigt säker.. Sedan påhoppad på tävling och därmed inte helt säker nu igen.

Håller till: Umeå!

Kortsiktiga mål: Just nu; Bli ordentligt friskförklarad.. SEN position,position, position och raka sättanden!!

Långsiktiga mål
: Gärna ta oss till trean och gärna ett LP. Längre än så siktar jag inte, jag skulle ju inte tävla när jag skaffade honom.. ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Hur har ni tränat in rutan? Min går klockrent de 3-4 första gångerna och beröm och belöning är riklig men sedan 4-5 gången är det som om hon inte förstår. Utan det är bara att lägga ner ruth*lv*tet den dan. Och så börjar vi om vid nästa träning att jag går ut i rutan, låtsas lägga något, går tillbaka, kommenderar och hon springer klockrent in och när hon är i rutan så berömmer jag och hon vänder sig om och då kommer flygande köttbullen eller bollen. Men sedan 4-5 gången så går hon inte ut alls utan kan hoppa ett steg framåt och börja skälla ut mig istället. Hur går vi vidare?
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Jag skulle kunna tänka mig att något av följande pågår i huvudet på din hund:

1. Nu har jag gjort såhär flera gånger i rad, men vi fortsätter traggla så nåt gör jag väl fel?

2. Nu blev det här tråkigt, vi går nåt annat

3. Inte tillräckligt bra belöning för att det ska vara värt att fortsätta.

Kanske?

Vad händer om du flyttar rutan och gör om ritualen på ett annat ställe?

Skickar du 5-6 ggr på rad eller gör du annat emellan?
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Hon blir snabbt uttråkad. Helt sant! Vi gör inte mer än två skick från samma sida utan vi går då från ett annat håll på samma konuppställning. Max två skick så är det kamp/jaktlek mellan men jag gör ingen annan lydnad. Hon är alltid "hungrig" när vi tränar. Dvs hon är inte utfodrad långt innan träning.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Ser man till tävling så är det ju bara ett enda skick till rutan, så allra viktigast är ju att hunden går till rutan på första skicket. :)

Har man en hund som tycker det är jättekul att springa till rutan kan man ju förvisso köra flera skick per träningspass för att verkligen nöta in det, men med en hund som din som snabbt blir uttråkade kan det ju vara läge att köra 1-2 skick per träning.

Bäst vore kanske om du kan köra rutan-träning 1-2 skick varje dag, men det förutsätter ju kanske att man har möjlighet att träna hemmaomkring och inte måste åka till klubben varje dag, det kan ju bli lite svårt att hinna med det annars, om man inte har klubben vägg i vägg typ. ;)

Annars, hur funkar det om du kör 1-2 skick, sen kör en del andra moment emellan och sen 1-2 skick till rutan igen? Är ju också en variant man kan testa.

Men som sagt - tittar man på det rent tävlingsinriktat så är det absolut viktigast att hunden kan springa till rutan första skicket, för du har bara en chans på tävling.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Här vill ju jag också vara med! :)

Hund: Garibaldi, beauceronhane 4 år

Bakgrund: Vi har tävlat klass 1 en gång, med uppflytt, förra våren. Har sen startat fyra gånger i klass två med varierande resultat, som bäst 149 p. Har problem med platsen, mycket pga att han varvar upp när det är andra hundar med, han är väldigt hund- och luktfixerad. Förhoppningsvis kan kastreringen minska det lite.

Klass: 2

Tränar mest på: Platsliggningen, inkallningen (men den ändras väl till årsskiftet, å andra sidan kommer ju ställandet i 3:an sen så lika bra att jobba vidare med det). Just nu är han konvalescent efter kastrering men om nån vecka ska vi dra igång träningen igen och då ska vi fokusera massor på den eländiga platsen...

Håller till: Linköping

Kortsiktigt mål: Uppflyttning till klass 3

Långsiktigt mål: Lydnadschampionat
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Jag håller nog med Åsa, satsa på få repetitioner och att få det att funka första gången med mindre och mindre hjälper. Alternativet om du vill nöta är väl att fixa en belöning som är så åtråvärd att momentet ökar i värde :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Kanon tråd!

HUND: Laikon, Rottis, 7 år

BAKGRUND: Började tävla denna sommaren, har startat 1.an fyra ggr, varav tre 1.a plac..

TRÄNAR MEST PÅ: Läggande under gång(lite seg) samt inkallande med ställande (här måååste han bara va nästan kloss i mig innan han stannar, stannar upp på komandot, men joggar sen närmare innan han stannar:grin:)

HÅLLER TILL: Höör, skåne

KORSIKTIGT MÅL: Komma igång med träningen igen efter min förlossning

lÅNGSIKTIGT MÅL: Att till våren starta en 2.a med bra resultat:)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Vilka moment kommer att vara annorlunda efter nyår? Nån som vet redan? Nya reglementen har ju inte kommit än att beställa.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Hund: Schäfer 3.5 år

Lite bakgrund:Matte har tävlat med tidigare hundar, men haft ett långt uppehåll innan denna hund. Satsar egentligen mest på brukset, men behöver lite tävlingsrutin.

Klass: 2

Tränar mest på:Rutan.

Håller till: Falun

Kortsiktigt mål: Få till bra tävlingsrutiner och förstapris förstås!

Långsiktigt mål: Brukschampionat.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Vilka moment kommer att vara annorlunda efter nyår? Nån som vet redan? Nya reglementen har ju inte kommit än att beställa.

Inkallningen blir en slät inkallning utan ställande.
Platsliggningen blir med ej dold förare

I övrigt tror jag inte det är någon skillnad från idag.

Regelförslagen (som jag tror har antagits utan några ändringar men helt säker är jag inte) finns här: http://sbk.nu/upload/04_Tavla/Lydnad/Regler/regelförslag_lydnadsklass.pdf
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Är med i Lkl 1-tråden också, men i dagsläget tränar vi mest tvåans moment så vi hoppar in här med:D

simba_112 (eller Lisa om man så vill) och Troja, Vit Herdehund 3år.

Tävlingserfarenhet: Ja, har startat flertalet ggr i LklI doch endast ett 1a pris pga strulande platsligg.

Träningsvana: Har gått flertalet kurser bl.a. tävlingslydnad men tränar mest på egen hand.

Säkrast på: Fritt följ

Osäkrast på: Platsligg och apport

Håller till: Gotland

Mål: Ehm.. Lydnadschampionat och SM.. Kapaciteten finns, bara matte som måste få till träningen. Höga mål ja, men de är långsiktiga:D
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Inkallningen blir en slät inkallning utan ställande.
Platsliggningen blir med ej dold förare

I övrigt tror jag inte det är någon skillnad från idag.

Regelförslagen (som jag tror har antagits utan några ändringar men helt säker är jag inte) finns här: http://sbk.nu/upload/04_Tavla/Lydnad/Regler/regelförslag_lydnadsklass.pdf

Hmm, har ju inte startat i tvåan än men med 50 poäng solklara i ettan så kanske jag skulle ställa upp i några tävlingar efter nyår för att plocka LP1 innan start i tvåan. Platsliggningen och tandvisningen är våra klockrena moment. ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Ja, varför inte. :)

Tänk så skönt om man kunde säga att platsen var ett stabilt moment... är lite trött på att ha strul med den, det ställer till så himla mycket. Men det är väl bara att träna, träna och träna lite mer....
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Ja, varför inte. :)

Tänk så skönt om man kunde säga att platsen var ett stabilt moment... är lite trött på att ha strul med den, det ställer till så himla mycket. Men det är väl bara att träna, träna och träna lite mer....

Blir det bättre för dig efter nyår när det blir plats med synlig förare?
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Blir det bättre för dig efter nyår när det blir plats med synlig förare?

Ja, det kommer helt klart att hjälpa just i 2:an - han ligger lugnare/säkrare när jag finns synlig - men sen har vi klass 3 och elit, samt brukset som vi också kör.... så hur som helst måste jag ta tag i att träna platsen ordentligt. Det är bara ett så trååååkigt moment att ha strul med. :mad:
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Jag redde ut Mandy's "pop up" pa plats liggning genom att trana med spegel.:p Jag gick utom synhall och gomde mig med spegel sa jag kunde se henne utan att hon sag mig ... da kunde jag hoppa fram och lagga ner henne igen sekunden hon 'poppade up' for att hon sag nagot hon maste undersoka narmare.

Eller sa gav jag trygghet i att hon visste att jag var kvar ... i vilket fall fungerade det bra. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 673
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tyckte att tråden för lydnadsettan var ett jättebra initiativ så här kommer en tråd för oss som är i klass 3 och Elit. Jag...
10 11 12
Svar
230
· Visningar
18 805
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
159 546
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp