Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lilljessicah

Trådstartare
Jag tyckte att tråden för lydnadsettan var ett jättebra initiativ så här kommer en tråd för oss som är i klass 3 och Elit.

Jag kopierar en del av inledningen från den andra tråden så vi får en aning om varandra. Hoppas att vi kan hjälpa och peppa varann inför kommande tävlingar! :)


Hund: Jaktgolden, snart 3 år.

Lite bakgrund: Började träna och tävla på "riktigt" som 1½-2-åring pga korsbandsskada första året, träningsuppehåll det senaste halvåret. Hund som älskar att träna och fort går det. Har mognat massor under vilan och mycket har ramlat på plats, så nu är vi igång igen. :laugh:

Klass: 3

Tränar mest på: Fjärr, vittring, platssittning.

Håller till: Göteborg.

Kortsiktigt mål: 1a pris med en stadig fjärr och säker vittring.

Långsiktigt mål: SM-poäng.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Far man vara med har fast man tranar i annat land? Jag blandar ibland ihop vad momenten heter pa Svenska, men det ar ju inte sa olika anda.

Vi har varit pa var forsta 'elit' (utility) tavling och inte bara kvalifiserade oss sa vi fick vart forsta "leg" (del tavling, har ocksa maste man ha tre for att fa titeln) men vi tog ocksa en forsta plats rosett.:D

Omedelbart efter brot var 'fjarr' (signal exercise om jag inte tar fel) ihop och ocksa var motsvarighet till rutan (go out).

Resten har hon varit valdigt solid pa ... vi far se hur det gar nasta helg nar vi tavlar igen.

SA:

Hund: Rottweiler

Klass: motsvarighet till klass 3

Tranar mest pa: Fjarr och 'go outs'

Haller till: USA

Kortsigtigt mal: Tva till del tavlingar med battre och battre poang

Langsiktigt mal: Inbjudan till Rottweiler special som en av de basta rottisar i landet
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Vi vill vara med!

Hund: Sami, Japansk spets 3½ år

Bakgrund: LP1 , och ett förstapris i tvåan. Har haft problem med platsen (satte sig) så det tog ett tag för uppflytt ur tvåan. Verkar hyfsat stabilt nu, men har fortfarande lite ljud för sig..

Tränar mest på: Går ej att nöta med den här hunden, så det brukar bli lite på de flesta moment när vi tränar ordentligt (ca 4 ggr/vecka) men en hel del fjärr och vändningar/stegförflyttningar hemma på kvällarna

Håller till: Uppsala

Kortsiktiga mål: Komma till start, poäng i alla moment.

Långsiktiga mål Drömmen är ju att komma till Elit, men ja, man vet ju aldrig ;)


Jag räknar inte med att vi är startklara förränn till våren, så jag väntar på att de nya reglerna ska spikas. Hoppas att ink m läggande tas bort. Läggande är inte hans grej :p
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

+ hastflicka

Hurra! Välkomna! :)

Här kommer ett klipp på ett litet frittfölj med Iver från igårkväll.

FF med Iver

Positionen har blivit mycke stadigare överlag efter vilan, sen har vi fortfarande lite problem med omsättningar men även det har blivit bättre sen sist.

Vet inte om han trodde att det var slut efter första stegförflyttningen bakåt? Jag ska tänka på att vara lite tydligare. Tar gärna emot kritik!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Snygg heltom-marsch! Hur har du fått till det (om det är nåt ni tränat extra på? Det är den svagaste länken i min och kelpiens (se Lkl2-tråden) fotgående.

Tänkte på stegförflyttningarna bakåt, jag skulle velat ha bättre teknik och mindre studsande, men det är du säkert medveten om:)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Snygg heltom-marsch! Hur har du fått till det (om det är nåt ni tränat extra på? Det är den svagaste länken i min och kelpiens (se Lkl2-tråden) fotgående.

Tänkte på stegförflyttningarna bakåt, jag skulle velat ha bättre teknik och mindre studsande, men det är du säkert medveten om:)

Tack!

Jag har klickat fram det. Först har vi tränat massor på att förbereda vändningarna när jag vrider min överkropp lite inför en sväng, så när jag förbereder för en vinkel till höger tex så drar jag bak den axeln lite och tittar dit jag ska och då gör han också det. Därifrån har jag klickat och vänt om. :)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Tänkte på stegförflyttningarna bakåt, jag skulle velat ha bättre teknik och mindre studsande, men det är du säkert medveten om:)

Glömde svara på detta. Jag är nöjd med första steget, sen föll han ju ut bak. Jag ska se om det var en tillfällighet eller om vi har ett problem där.

Sen tänkte jag på de två stegen till vänster. Där korsar jag benen när jag går, fast till höger stegar jag bara åt sidan. Finns det något rätt och fel?
Har för mig att någon sa att man måste stega såsom jag gör åt höger? Hmm..
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Sen tänkte jag på de två stegen till vänster. Där korsar jag benen när jag går, fast till höger stegar jag bara åt sidan. Finns det något rätt och fel?
Har för mig att någon sa att man måste stega såsom jag gör åt höger? Hmm..

Jag funderar över samma sak, för jag gör lika dant, funderar dock på att börja korsa benen åt höger med. Det verkar funka bättre för hunden (även om det går bra det andra med), men med risk för att jag slår ihjäl mig :o
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Jag funderar över samma sak, för jag gör lika dant, funderar dock på att börja korsa benen åt höger med. Det verkar funka bättre för hunden (även om det går bra det andra med), men med risk för att jag slår ihjäl mig :o

Jag tycker att det är skitsvårt. Korsar jag benen åt höger så går jag snett istället. Men stegar jag åt vänster så sparkar jag hunden. :o
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Tävlar inte på denna nivån själv men kikade in. Och mig veterligen finns det inga som helst bestämmelser om HUR du ska gå. Sedan finns det ju sätt som underlättar för hunden och man får ju ett bättre flyt om man gör samma varje gång isf att göra olika.

Gick nyss tävlingslydnadskurs och där gick vi ganska djupt i hur man ska sätta fötter i svängar osv och ja, det blir en jäkla skillnad om man tänker efter och får en fast rutin på detta. Även om vi såg ut som en hög idioter som dansade runt i små piruetter utan hund och blicken på fötterna mitt på plan när vi tragglade in det ;)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Ja herregud vad man har "torrgått" i sina dar. Jag känner mig ganska säker på det nu och vet hur jag ska göra för att vi ska få till det som bäst.

Som jag gör i stegförflyttningarna i filmen är som jag vill göra för att det ska fungera bäst så jag hoppas domarna håller med. :D
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Vi gor inte steg forflyttningar har, men jag kor det som uppvarmning da jag gjarna vill forsoka fixa LP2 och LP3 nar jag kommer till Sverige nasta (och nastnasta:p) gang sa jag 'lyssnar' och lar. :D
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Hejhej,

Bra initiativ :)

Förresten Lilljessicah, tror jag såg Iver och Kittie utanför "min" mataffär häromveckan, hemköp i annedal? :) Iallafall så var det en finfin jaktgolden och en söt liten shipperke med reflextäcke på :)

Hund: Rottweiler, 2 år

Lite bakgrund: Zolo är min första hund och jag har väl gjort i princip alla misstag som går :P Tack och lov har jag en fantastisk och förlåtande hund som lätt lär om. Vi har ett 1:a pris i ettan med 196 p, försökte mig på ett lp1 men då tröttnade Zolo så efter ett par tävlingar utan kontakt tog vi paus och gav oss på tvåan för några veckor sedan och de blev ett 1:a pris med 180 p. Kommer starta tvåan om tre veckor igen men tränar inför trean nu..

Klass: 3

Tränar mest på: Fjärr, vittring, stegförflyttningar

Håller till: Göteborg

Kortsiktigt mål: Satsar på att starta trean till våren

Långsiktigt mål: Så långt som möjligt...

310126_10150332152161847_660236846_8660901_853335510_n.jpg
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Förresten Lilljessicah, tror jag såg Iver och Kittie utanför "min" mataffär häromveckan, hemköp i annedal? :) Iallafall så var det en finfin jaktgolden och en söt liten shipperke med reflextäcke på :)

Ja det stämmer! Jag stod och väntade på deras hundvakter en kväll utanför Hemköp. Vi bor där på Linnégatan nämligen. :)

Nu blev jag genast nyfiken på hur du ser ut. :D
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Vilken fin bild på er!

Nu ska jag hålla utkik om jag ser er på våra promenader. :) Jag är dock sämst på att känna igen folk, man möter ju ett gäng per promenad när man bor i stan. Hehe.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Jag tycker att det är skitsvårt. Korsar jag benen åt höger så går jag snett istället. Men stegar jag åt vänster så sparkar jag hunden. :o

Provade nyss och jo visst, det känns bäst att korsa benen åt vänster och stega åt höger. Högerförflyttningarna såg f ö riktigt bra ut. Måste dock be nån titta på mig/filma för jag har en stark känsla av att jag gör en massa ofrivilliga kropps-dkn :o
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Provade nyss och jo visst, det känns bäst att korsa benen åt vänster och stega åt höger. Högerförflyttningarna såg f ö riktigt bra ut. Måste dock be nån titta på mig/filma för jag har en stark känsla av att jag gör en massa ofrivilliga kropps-dkn :o

Ja visst känns det bäst? Jag har youtubat runt massor nu och de allra flesta gör så som vi, jag kör vidare på det. :)

Filma!!


delvis kl:

Hur har ni det med vittringen föresten? Vad valde ni för inlärningsmetod?
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Grejt, då kör vi på det :D


Ska försöka få till film nån gång...

Jag kör med kottar! Plockar ett gäng kottar med en bajspåse och tar en i handen/lägger i fickan. Perfekt, bara att slänga iväg när de ska "kasseras" och lätt att ta nya om nån skulle slabbas på. Funkar säkert lika bra med naturpinnar. Jag har helt enkelt inte ork att stå och diska/koka pinnar var och varannan dag. Närmare tävling kommer jag självklart göra det, men såhär i inlärningsfasen funkar det kanon.

Jappen är himla nosstyrd och har inga problem att koppla på näsan (det är snarare vårat största problem), så det har bara behövts ett leta-kommando så har han fattat grejjen. Dock är han lite överambitiös och tar gärna ett par kottar till när han väl stoppat på sig den rätta (vilket vi jobbar på och som har blivit mycket bättre)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 689
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tyckte att tråden för lydnadsettan var ett jättebra initiativ så här kommer en tråd för oss som är i Lk2 Kopierar också en del av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 986
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
159 558
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp