Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Nu tranar jag inte in en ruta att springa till, utan att bara springa i full fart rakt fram tills nagot annat sags. Pa tavling kan man inte ge tecken, men under traning satter de flesta handen bredvid nosen och visar "rakt fram" med nagot som "Where is it? where is it?" som upphetsande 'anticipation'. Sedan staller man sig upp och vantar pa order att ga foot rakt fram (och skickar fran footgaende) eller pa ren lydnad skickar man fran sitt dar man ar.

Jag har lart in det med target. Jag har en hard gummi bytta (som hastar ater ur pa marken ute) med 1 - 1 1/2 dm kant. Jag anvander upphojd target barafor att jag har en bufflig rottis som inte marker om hon ar PA target annars. Jag var tvungen att gjora det jatte klart for henne sa hon kande skillnaden.
Nar man staller fram tassarna pa den far man godis eller bollen kommer flygande. Nar hon kunde mitt "tecken" sa hon laste blicken pa target borjade jag backa tills jag kunde skicka fran langre avstand an hon kunde se sin target. Jag la ocksa pa en bit matta uppepa target.
Nar vi hade gjort det till leda :grin: sa skar jag ner en bunke till halften ... flyttade matt biten till nya target och korde ett tag innan jag tog av mattan och la den pa marken. Det handlar om att bygga upp en "trust" att det finns dar innan man sakta gjor target mindre och mindre tills det inte finns.
Jag kan nu skicka min tjej rakt fram var som helst. Pekar jag och sager springer hon rakt fram utan att ha nagot att titta pa tills jag sager till henne att sitta eller ligga. (da det ar olika vilken sorts tavling hoppas jag att vi snart kommer pa att det ALLTID ar sitta pa AKC och att man inte lagger sig dar:angel:)
Viktigt var att ALDRIG skicka henne om hon inte "locked on" och tittade vart jag skickade. Om ogonen fladdrar runt vet de inte vart de ska och det ar bast att gjora ovningen lite lattare igen.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Igår tog jag och Kaj ett förstapris i lydnadsklass elit: 284 poäng och en andraplacering! :D Så himla roooligt och jag är så glad&stolt!! :D
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Grattis :banana::bow::banana:!

Av namnet och poängen att döma så är det du som har en korthårscollie va? Såg något om det via gemensamma vänner på FB ;)!


Extra roligt med ett så duktigt ekipage med en lite ovanligare ras :laugh:!

Film?!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Möjligtvis Åsah med Rusa?

Tyvärr blev det ingen film, mamma som är min tävlingscoach är för nervös för att hantera något så krångligt, haha. Det var förresten en jätteduktig aussie med också, Meg tror jag den heter?!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Möjligtvis Åsah med Rusa?

Tyvärr blev det ingen film, mamma som är min tävlingscoach är för nervös för att hantera något så krångligt, haha. Det var förresten en jätteduktig aussie med också, Meg tror jag den heter?!

Yes! Och har även bekanta i collieklubben, såg att ni blivit grattade där med :)!

Meg var det säkert, Meg & Emma är ett SUVERÄNT duktigt ekipage :bump:!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Knapplånar mig själv:

Har börjat med treans moment nu och jag måste säga att det känns himla bra! Stegförflyttningarna och vändningarna på stället går framåt, inkallningen blir bättre och bättre, rutan gör hon riktigt fint, Metallen och hoppapport hade vi ju sedan tidigare, vittringen hade hon svårt för i början men det har också blivit bättre. Fjärren är nog det som kommer att ta längst tid men jag har hittat ett sätt att köra henne som jag tror på. Alla moment är ju fortfarande på nybörjarnivå men det är roligt att vara igång i alla fall! Sättande under gång har jag inte börjat med ännu. På platsliggningen har jag börjat gömma mig korta stunder och sittande i grupp har jag tidigare tränat själv (alltså utan grupp :)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Kul att ni är på G :bump:! Hoppet i svårighetsgraden är ju som störst mellan klass 2 och 3, sen till eliten är det ju nästan bara påbyggnad ;)!

Själva har vi elitdebut på söndag, och lagom till detta har massa delar i våra moment fallerat :D! Signalkontrollen i zätat är som bortblåst, ställandet i inkallningen blir allt som oftast sitt eller ligg, Lyxa värderar upp apporterna högre än konen i dir.app osv osv :p!

De moment som känns någorlunda är gruppmomenten, fotgående, hopp-metall, vittring, fjärr, rutan. Inga 10: or på långa vägar, men de håller ihop iaf ;).

Men jag kör på ändå, tar tävlingen som en ren infoträning för att se vad som håller och vad som falerar i skarpt läge, och gör en utvärdering efter söndag på en fortsatt träningsplan :laugh:! Vi ska ju vara i den här klassen resten av Lyxas liv, så vi har ju gott om tid att finputsa och bygga säkra moment ;).
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

KL och SKRYTINLÄGG!

I fredags tävlade jag och fluffet Lkl2 för sista gången, vilket resulterade i fina 195,5 p, klassvinst och LP2. Så nu är det ingen återvändo längre, nu är det Lkl3 som gäller ;)


526643_10150948706196984_184597250_n.jpg


.....................................................................................................


Och idag tävlade jag och Grimm-grodan Lkl3, med 275,5 p, klassvinst och uppflytt till Lkl Elit!

dscn2444.jpg





Nu blir det inga mer lydnadstävlingar i år! Kelpien behöver mogna på sig innan jag vill ge mig ut i Eliten med honom, och jappen, ja jag beräknar att det tar iaf ett halvår att få 3:ans fjärr tävlingsbar :angel:

Istället tränar vi nya moment och planerar start i spårappellen för jappen och lägrespår för kelpien :)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

GRATTIS :bump::bump::banana:!!



Jag strök mig från vår elittävling, har en ny inbokad den 15/9 som vi satsar för fullt på :D
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

KL

Och en sista fråga ställd här (så ingen känner sig utanför :D!)

Vad sägs om att slå ihop/starta en ny tråd för "vi som tränar/tävlar för lydnadsklass 1-elit"? Så kan man hålla sig uppdaterad på allas framgångar i en enda tråd, och så behöver man inte "tappa" någon vid uppklassning?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 671
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tyckte att tråden för lydnadsettan var ett jättebra initiativ så här kommer en tråd för oss som är i Lk2 Kopierar också en del av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 981
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
159 544
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp