Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

KL

Puttar upp tråden igen :D!

Idag var jag och Lyxa och tävlade lkl 3 igen! Det resulterade i 275,5 poäng, 1:a pris, klassvinst och LP3 :banana:!

521619_10150627112972582_665887581_9247050_1119105923_n.jpg



Domarens poäng och kommentarer:

Sittande i grupp: 10 Utmärkt

Platsliggande: 10 Utmärkt

Fritt följ: 9 Fin kontakt

Sättande: 9 Bra

Inkallande med ställande: 8.5 Något ojämn, DK

Rutan: 9.5 Medvetet

Hopp apport: 9 Lätt slarv

Metallapport: 8.5 Lätt slarv, ojämn

Vittring: 7 Lätt tugg, slarvig avslutning

Fjärr: 7 Olydnad

Helhetsintryck: 9 Lovande, ser bra ut


Så nu lägger vi trean helt bakom oss och satsar fullfjädrat på träning inför elitstarten senare i år :bump:! Fast först en brukslydnadsspurt inför lägrestarten nästa söndag :D!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Grattis!


Jag har bestämt datum för debut med kelpien i trean...Hua, men det är två månader bort :D
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

KL

Idag blev Xo titulerad LP II :D

Nu satsar vi på att starta 3an inom kort! (För kort... vi är anmälda till en tävling i klass 2, men får nu försöka hinna bli klara med klass 3 momenten istället)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Grattis :bump:!

Några filmer från tävlingarna :laugh:? Alltid intressant att se!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

KL:

Jaha, då har men helt oplanerat startat trean igen! Hemmaklubben hade lydnadstävlingar i helgen och jag blev så inspirerad så jag efteranmälde mig till lördagen. Poängmässigt slutade vi på 237,5 poäng och ett andra pris. Vi nollade tyärr fjärren, det hade räckt med en femma där så hade vi varit uppflyttade så det var verkligen stolpe ut! Men jag är himla nöd ändå. Fyra tior (varav en på rutan som vi har tragglat i så många år) och hon höll ihop hela tävlingen. Nu känns det faktiskt som om ett första pris finns inom räckhåll.

Här kommer poängen:
Sittande i grupp: 10
Platsen: 10
Fritt följ: 8
Sättande: 10
Inkallning: 7
Rutan: 10
Hoppapport: 8,5
Metallapportering: 8
Vittringen: 6
Fjärr: 0
Helhet: 9
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Kul! Nästa gång tar ni det!

Här kommer en liten film från vårat kennelläger i helgen. Lite Lkl3-moment med kommendering. Vi har mycket kvar, men en bra bit påväg tycker jag vi är!

Framför allt är det gripandena som behöver jobbas på. Och vad gör min högerarm i FF?!

Har "problem" i vittringen att han vindar(?) in rätt pinne. Hade gärna sett en lite hrm..seriösare analys, men så här ser det ofta ut.. Tankar? Avlämnandet vetefan..linslus? :D

http://www.youtube.com/watch?v=ZFJO9xRpJcM&feature=youtu.be
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

KL

Jag har anmält till vår elitdebut nu :eek::o:p:D:banana:! Bara två månader bort, men som tur är så ska jag träna för Maria Brandel veckan innan och hon lovade att köra igenom oss i ett elitprogram då och ge oss en regelrätt bedömning, så den kommer att ligga till grund för om vi kommer till officiell start eller inte :D!


Här är lite klipp från vår senaste lydnadsträning, första gången vi kör hela elitrutan + lite fjärr och lite grundläggande dirigeringsapportering. Det börjar lossna rätt bra på flera plan nu :laugh:! Duktig Lyxa :love:!

lydnadstrc3a4ning-med-lyxa-016.jpg
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Vad trevligt det ser ut! Hur går det med vittringen och metallen?

Tack så mycket :)!

Vittringen har vi börjat köra på elitvittring (bara hålla pinnen några sek) samt byta pinne efter VARJE gång. Senaste passet 100% rätt pinne + att hon grep pinnen direkt när hon kom till den rätta och inte luktade över de övriga för att säkerställa att ingen annan luktade "mer rätt" :D :banana:!

Nu när metallen kommer vid hoppet är det inga problem! Har börjat lägga mer fokus på stadga nu då hennes sug ut och gripandet har blivit riktigt fint. Så här såg senaste passet ut (titta inte föööör noga på vårt kassa fotgående som kom med på den filmen, vi hade inte tränat fotgående på låååång tid här :angel:)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Kanske lät lite hårt ser jag nu men så menade jag inte alls! Fanns verkligen bra bitar där också! Stegförflyttningarna är jag väldigt avis på bl a...
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

KL

Nu närmar sig debuten med stormsteg, och jag det är lite saker jag inte känner mig helt hundra på:

1; SKA hunden införas på banan kopplad, eller är det frivilligt?

2; Måsta jag ha samma kommando stå-ligg och sitt-ligg i fjärren?

3; I vittringen - delen där jag vänder mig med ryggen mot TL ingår ej i momentet, eller hur? Jag kan utan vidare kommendera "stanna" eller liknande utan risk för dk? Alltså just när jag vänder mig åt fel håll.


Mina stackars nerver..:o :bump:

Edit: Ja, Lkl3 gäller det alltså :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

KL
1; SKA hunden införas på banan kopplad, eller är det frivilligt?

2; Måsta jag ha samma kommando stå-ligg och sitt-ligg i fjärren?

3; I vittringen - delen där jag vänder mig med ryggen mot TL ingår ej i momentet, eller hur? Jag kan utan vidare kommendera "stanna" eller liknande utan risk för dk? Alltså just när jag vänder mig åt fel håll.

1. Det är endast i eliten där det uttyckligen står att hunden SKA införas okopplad, i de andra får man välja själv.

2. Nej, det måste du inte man får ha olika kommandon till alla skiften om man så vill.

3. Ja, du får kommendera hunden att stanna/vänta alt. ta med dig hunden runt så även den vänder ryggen mot vittringspinnarna.

LYCKA TILL :bump:!!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Rättelse och förtydligande: i ettan är det ju givetvis kopplad hund som gäller eftersom det är linförighet som gäller där :p.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

1. Det är endast i eliten där det uttyckligen står att hunden SKA införas okopplad, i de andra får man välja själv.

2. Nej, det måste du inte man får ha olika kommandon till alla skiften om man så vill.

3. Ja, du får kommendera hunden att stanna/vänta alt. ta med dig hunden runt så även den vänder ryggen mot vittringspinnarna.

LYCKA TILL :bump:!!

Tack och tack :bow:
 
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Då var det gjort..

Lördagen gick katastrof, förutom gruppmomenten. Otroligt ofokuserad, hade bara en medföljande kompis (bigwig här) i tankarna, och när hon flyttade sig och han tappade bort henna var förvirringen total :angel:

Katastrof-FF och 4 nollor gav ett.. 0-pris och en tredjeplacering..

Idag gick det bättre. Ingen vän med, så bättre fokus men dock en nollad ruta.

229 p, 2:a-pris och en andraplacering i denna värme får jag väl vara nöjd med. Han är ju inte två år fyllda än :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 691
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tyckte att tråden för lydnadsettan var ett jättebra initiativ så här kommer en tråd för oss som är i Lk2 Kopierar också en del av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 986
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
159 563
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp