Bukefalos 28 år!

Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Sånt där är jättesvårt!

När vi debuterade i ettan på hemmaklubben fick jag veta att en hund som var anmäld alltid brukade resa sig och gå fram till andra hundar. Jag blev hur nervös som helst! När de dessutom hamnade brevid oss visste jag inte riktigt vad jag skulle göra.

I slutändan pratade jag med tävlingsledaren som verkligen uppskattade att få veta i förhand. De skulle hålla ett extra öga på den hunden.
Sen försökte jag sluta tänka negativt.
Det gick bra med platsen, uppenbarligen hade de tränat lite mer för hunden låg stadigt.

Så man vet ju aldrig.
Och bara du som kan avgöra vad du vågar riskera och inte..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det jag blir så satans irriterad på är att ingen rapporterat in tidigare.
Så jäkla surt att JAG ska få lov att missa tävling bara för att nån annan förstör.. Jag hoppas verkligen att jag har fel och att den mirakulöst nog ligger kvar. Får jag några hundar emellan så kanske jag lägger.. Åker dit iaf och känner efter hur det känns på plats..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Hihihi, tummhållningen hjälpte inte hela vägen idag ;)!! Mycket skit men mycket bra ändå är nog den korta sammanfattningen :D!

Den längre historian med länkar till filmer (text kopierad från bloggen):

Som vanligt började det med sittande i grupp. Här finns inte mycket att klaga på, Lyxa satt stadigt och stabilt (några huvudvridningar) under momentet.

Betyg 10

Direkt efter följde platsliggningen. Här har jag lite mer att klaga på ! Segt nedläggande, med en tass under sig (mupphund, hur bekvämt kan det vara ?! ), hakan i backen var totalt borta ur skallen på henne, och ovanpå det blev det ett EK på uppsättandet (som var det som domaren drog för).

Betyg 9 (EK uppsitt)

Sen gick vi direkt in på fotgåendet. Jag fick frågan om jag ville ha två minuter att förbereda mig på, men jag sa att jag var redo att köra direkt (kaxig som man är ;) ). Det var ett riktigt roligt och utmanande fotgående, som direkt började med en språngmarsch som verkade hålla på i eeeevigheter (mannen som tävlade i eliten med mig sa efteråt “jag trodde jag skulle dö under språng marsch !”). Ett långt, kul och knixigt fotgående ! Jag är helt fantastiskt nöjd med känslan i detta moment, det kändes jättebra! Och ser rätt bra ut från sidan också tycker jag, smådetaljer att slipa till men en härlig helhet !

Betyg 8,5 (LS, något luftigt)

Sen kom vi till ett av våra strulmoment, zätat . Och visst strulade det till sig, ett felskifte på det där j*vla sättandet (man kan riktigt se på Lyxas öronspel att hon vet att det blev fel) och så det där extra stoppet (exakt så som det blev i onsdags när vi tränade på Savannen!). Ska jag försöka se något positivt så har vi ett rätt bra fotgående, bra stadga, bra upphämtning, rakriktning och svängar. Men vad gör det när man inte har korrekta skiften ?

Betyg: 5 (felskifte, stannar, DK)

Inkallning med stå och ligg fick rädda upp vår heder lite ! Ska jag vara riktigt kritisk så hade jag önskat lite mer fart första sträckan, men annars var jag rätt nöjd

Betyg: 10

Sen kom mer strul i form av rutan. Det enda som var bra med detta moment var väl konskicket ! Jag sa redan när vi kom till tävlingen att “jag tror att Lyxa kan få problem med rutan, den ligger i skuggan och konen står i strålande sol”. Och rätt fick jag i mina farhågot (fast om det var för detta vet jag ju givetvis inte ). Lyxa hittade inte rutan, siktade på allt annat, gick tillbaka till konen och strulade runt. Jag försökte dirigera om henne, men tillslut ville jag inte tracka henne mer utan valde att ta in henne och berömma henne istället så vi sparade energi till nästa moment.

Betyg: 0

Dirigeringsapporteringen kändes både dålig och riktigt, riktigt bra ! Dåligt för att hon (ännu en gång!) vek av från sin båge till högerapporten (jävvla högerapport ), riktigt riktigt bra för att hon tog mitt stoppkommando trots att hon nästan stod på mittenapporten, och tog min omdirigering till högerapporten direkt utan en tanke på mittenapporten! Så jag är ändå väldigt nöjd med detta !

Betyg: Här måste vår käre domare fått lite positivt hjärnsläpp, för han satte 10 poäng på momentet trots omdirigeringen (såg jag först när jag tittade på protokollet i bilen på väg hem) trots omdirigeringen. Inte ofta man gnäller om att man fått för MYCKET poäng, men rätt ska vara rätt ! Max 8 skulle vi ha, även om omdirigeringen var jättefin !

Hopp apport, är skitnöjd med detta moment för Lyxa satt BLICKSTILL innan mitt kommando, och det är det som vi tränat på mest i detta moment det senaste ! De andra delarna ska höjas upp i träningen snart igen så vi får lite fart in igen.

Betyg: 9 (tempo)

I vittringsapporteringen så blev ju slutprodukten bra (rätt pinne in), men arbetet dit lämnade lite att önska ! Lyxa gick först över pinnarna (?), sen gjorde hon en jättefin och säker sortering, och sen en tråkig trav in och ett snett sättande. Men jaja, hellre rätt pinne in i trav än fel pinne in i galopp !

Betyg: 8 (tugg, tempo)

Och sen så kom vi till det där momenten som jag inte FATTAR att någon varit dum nog att lägga sist i programmet ;):p Fjärren. Den var bara bläääää och uuuuuurk (långsamma halvskiften, felskiften, låsningar). Efter tävlingen kom en ur publiken fram och sa att “fyyyyy vad surt med er fjärr, jag såg ju när du tränade den innan och den var ju GRYMT snygg!” Och det är exakt så det är, vi har oftast en GRYMT snygg fjärr…. enskilt. Men vad f*n hjälper det när jag inte lyckas få den att fungera i tävlingskedja !? Får slita mitt hår lite till över detta faktum….

Betyg: 0

Så såg vår elitdebut ut! Nu blir det hårdträning i veckan så kör vi igen på lördag :banana:!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har bara hunnit se filmen från fria följet, och det var ju grymt snyggt! :bow:
Ska se resten av filmerna vid tillfälle men Ila hälsar iallafall att systeryster är hennes stora idol :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

+ line:

Tack :laugh:! Ja, fira följet kändes GRYMT bra faktiskt, riktigt härligt :love:! Bara att finslipa på det andra så hoppas vi på att vi ska kunna sätta allt på tävling snart. Två nollor på koeff 4 moment är rätt sura att få ;)!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Hade träningstävling igår på klubben. Totalt var vi bara 4st varav två var de som höll i arrangemanget. Konstigt att inte fler passar på när tillfälle ges tycker jag... Jaja, passade mig utmärkt för jag fick mycket hjälp, tips och råd ;) Den ena som var med är den som dömer tävlingen på lördag och de andra två tävlar på elitnivå i bruks. Alla mycket kunniga! Vi började med ett platsligg och Troja låg tryggt och stabilt igen. SÅ skönt! Pratade en del med dem om lördagen och de höll med mig om att det kunde vara bra att avstå med vår historia. Hon som är domare försäkrade dock om att hon bryter OMEDELBART om en hund reser sig och går mot de andra på platsen. Skönt att veta, varit med om domare som väntat på tok för länge..
Fria följet tappade vi lite väl mycket på, dock så gick hon RIKTIGT bra när hon väl var med, tror tappet berodde på en lite nervös matte som var väldigt medveten om att tre personer jag ser upp till iakttog minsta rörelse från både mig och hunden ;)
Fjärren satte vi efter ff då jag ville se om det fungerade bättre när hon inte kört hela programmet, men det är förmodligen tävlingsmässigt det hänger på för plötsligt var det flera dk för att få henne från ligg till sitt. Suck. Hemma fungerar det klockrent.
Läggandet var bra. Kanske något långsamt, men poängmässigt minst 9.
Inkallande tjyvade hon på första så vi gjorde om. Väntade lite extra innanhav kommenderade för att hon ska lyssna på MIG inte TL ;)
Och så var det rutan... Full galopp rakt in, saktade ner dock ett par steg innan rutan men gick in dit hon ska :D Hon börjar fatta, för det var inte jag som ställt upp den och hon hade inte vinden i näsan så hon vädrade inte sin väg in:banana:
Och så apporteringen.. Trots att en galen malle(:angel:) vrålskällde för att hon ville ha den, så sprang T ut och hämtade den och kom in med den. Provade en gång till, utan galen malle ;) Full fart ut och hyfsad in, halvdåligt avslut men ändå helt klart godkänt! Fick mycket positiv respons från övriga som var med, de vet hur det sett ut tidigare.. :D
Hoppet måste jag få ut henne från hindret. Hon fixar det visserligen att hoppa så nära men risken är ju större att hon slår i..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Härligt med så bra träning :laugh:! Låter som att ni verkligen är på god väg!

Fjärren satte vi efter ff då jag ville se om det fungerade bättre när hon inte kört hela programmet, men det är förmodligen tävlingsmässigt det hänger på för plötsligt var det flera dk för att få henne från ligg till sitt. Suck. Hemma fungerar det klockrent.

Jag suckar för exakt samma som du :D! Vi har en grym fjärr separat och i korta kedjor, men jag kan för mitt liv inte få den att fungera i tävlingssammanhang :p! Men det är ju bara att traggla vidare, någon gång hoppas jag att jag hittar nyckeln till problemet :angel:!

Har planer på att - om vi inte får någon mirakulös lösning till tävlingen på lördag :D - att tävlingen efter det köra på att peppa upp henne till "gult kort-nivå (:angel:) till fjärren, göra första skiftet och om det är bra så bryta momentet, ta en nolla och tokbelöna hunden ut från planen.

Ett lite halvdrastiskt steg, men om det är det som behövs så må det så vara :laugh:!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Pff... Finns inga galna mallar. Dom är bara lite för överambitiösa för sitt eget bästa :D

Roligt att det gick bra och att du fick prata med domaren! Känns det lite bättre nu att starta? :)

Delvis KL

Mallen min kan köra ungefär 87 skriften utan att tappa intensitet, dock har jag istället problemet att han flyttar sig frammåt mellan stå och ligg. Jag har backat mycket i träningen och kör det på mycket korta avstånd med godis. Jag vill att han får in tekniken med låsta tassar innan jag börjar backa för långt.

Funderingar på det?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Mallen min kan köra ungefär 87 skriften utan att tappa intensitet, dock har jag istället problemet att han flyttar sig frammåt mellan stå och ligg. Jag har backat mycket i träningen och kör det på mycket korta avstånd med godis. Jag vill att han får in tekniken med låsta tassar innan jag börjar backa för långt.

Funderingar på det?

Jag hade absolut jobbat som du tänker, har han skiftena bra och intensiteten så bra så skulle jag backa tillbaka i avstånd för att hålla totalkoll på tassarnas förflyttning och endast förstärka de skiften där tassarna är låsta. Sen jobba ut på avstånd, men då med en kompis som kan hålla koll på tassarna.

Kör du frysta fram - eller baktassar :)?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Härligt med så bra träning :laugh:! Låter som att ni verkligen är på god väg!



Jag suckar för exakt samma som du :D! Vi har en grym fjärr separat och i korta kedjor, men jag kan för mitt liv inte få den att fungera i tävlingssammanhang :p! Men det är ju bara att traggla vidare, någon gång hoppas jag att jag hittar nyckeln till problemet :angel:!

Har planer på att - om vi inte får någon mirakulös lösning till tävlingen på lördag :D - att tävlingen efter det köra på att peppa upp henne till "gult kort-nivå (:angel:) till fjärren, göra första skiftet och om det är bra så bryta momentet, ta en nolla och tokbelöna hunden ut från planen.

Ett lite halvdrastiskt steg, men om det är det som behövs så må det så vara :laugh:!

Ja varför ska det va så svårt på tävling??
Hemma på träning fungerar skiftena VARJE gång (har ju bara sitt,ligg än) och det på olika avstånd, men när det väl "gäller" så näää... Blir tokig!

Kan ju absolut vara värt att nolla en gång om det fungerar att det tänds en liten lampa att aha! Vi ska visst skifta snabbt och snyggt även på tävling :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Pff... Finns inga galna mallar. Dom är bara lite för överambitiösa för sitt eget bästa :D

Roligt att det gick bra och att du fick prata med domaren! Känns det lite bättre nu att starta? :)

:rofl:
Haha jaja, vi säger väl det då ;)

Bättre och bättre.. OM ja har turen med mig att få ett startnr längst bort från schäfern så kommer jag prova att lägga OM jag lyckas fokusera mentalt..
Inför resterande moment känns det ganska bra faktiskt. Men surt så in i .... att (med största sannolikhet) missa 40p pga nåt jag inte kan kontrollera själv! Finns ju liksom inte på världskartan att man får 10or rakt igenom på övriga moment :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Åh vad jag är träningspepp! Ila och jag ska på kurs ikväll (brukslydnad) och kommer nog åka upp en stund innan för att köra några av tvåans moment. Tänker framförallt kolla av rutan, som nästan nästan börjar likna tävlingsklar. Sen är det nog bäst att fila lite på fjärren då vi inte har kommit så jättelångt med den..

Pepp!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag hade absolut jobbat som du tänker, har han skiftena bra och intensiteten så bra så skulle jag backa tillbaka i avstånd för att hålla totalkoll på tassarnas förflyttning och endast förstärka de skiften där tassarna är låsta. Sen jobba ut på avstånd, men då med en kompis som kan hålla koll på tassarna.

Kör du frysta fram - eller baktassar :)?

Bra, då kör jag så! :)

Ligg - stå är alla 4 frysta.
Stå - sitt är det bak. (Fast här TROR jag att han tar fram bak liiite och backar med fram, svårt att se med säkerhet.)
Sitt - ligg bak.

Men stå - ligg funkar inte :crazy:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hund: LP1 Essmanias Emira, en eurasiertik på 3år

Lite bakgrund: Min första egna hund och hade från början ingen tanke på att tävla. Men det blev att vi började med både utställning, agility och lydnad. Har inte gått några kurser i lydnad/tävlingslydnad utan tränar själv. I våras tog vi LP1 och hon är den 3:e eurasier i sverige som gör det.

Klass: 2

Tränar mest på: Fjärren, apportering och rutan

Kortsiktigt mål: Att göra debut i 2:an till våren (och bli den 2:a eurasiern i sverige att ens starta 2:an)

Långsiktigt mål: ett 1:a pris i lkl2 och om man får drömma lite lyckas ta LP2
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis till en fin debut! SM 2013? :)

Tack :laugh:!

Hehe, gällande SM så får vi väl se till att sluta nolla moment först för att få poäng bra nog kunna kvala dit :D!

Men det är absolut ett mål att tävla SM :)!Får vi inte ihop det till 2013 (kan nog bli lite snutt om tid) så hoppas vi på att fixa det till 2014 eller 2015. 2015 känns kanske mer troligt, då hon förhoppningsvis ska ha en kull runt årsskiftet 2013/2014 :love:!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Åh vad jag är träningspepp! Ila och jag ska på kurs ikväll (brukslydnad) och kommer nog åka upp en stund innan för att köra några av tvåans moment. Tänker framförallt kolla av rutan, som nästan nästan börjar likna tävlingsklar. Sen är det nog bäst att fila lite på fjärren då vi inte har kommit så jättelångt med den..

Pepp!

Pepp pepp :bump:!! Brukslydnad är ju också så sjuuukt roligt!!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Bra, då kör jag så! :)

Ligg - stå är alla 4 frysta.
Stå - sitt är det bak. (Fast här TROR jag att han tar fram bak liiite och backar med fram, svårt att se med säkerhet.)
Sitt - ligg bak.

Men stå - ligg funkar inte :crazy:

Hur lägger han sig från stå? Slänger sig ner i backen eller "fällknivs"-rörelse? Den senare är ju den lättaste varianten för att få till frusna baktassar :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 743
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp