Bukefalos 28 år!

Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Heja Mia! Bra tråd :)

Lite om mig och Zolo då :)

Hund: LP2 Türingen's Zolo

landskamp-8.jpg


Lite bakgrund: Min första hund. Tävlar i lydnad, spår (uppflyttad till högre klass) och pytteliiiiite utställning (1 cert, BIR, BIS-3)

Klass: Uppflyttad till lkl 3, eventuellt start i höst

Tränar mest på: Tränar just nu om våra grunder, främst fria följet och hitta rätt aktivitetsnivå i träningen då Zolo lätt taggar till lite mer än nödvändigt för perfektion ;)

Håller till: göteborg

Kortsiktigt mål: 1:a pris lkl 3, LP3

Långsiktigt mål: SM-start i lydnad och bruks

Film från en träningstävling - dock lägrelydnad :P
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

:laugh: Ja han är jättekul att träna med eftersom han alltid svämmar över i entusiasm och engagemang.
Därför får jag dåligt samvete när jag klantar mig så och "punkterar" hans glädje.

Jag ska testa det du föreslår men jag tror vi väntar tills efter nästa träning:)

Klossträningen var ju assmart! Trillade in på en video som Red_Chili lagt ut:D
Det tror jag verkligen kan vara ngt för oss!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Absolut! Det är alltid lättare att hjälpa till Live :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tycker absolut att du ska prova klossträning. Det har gjort under för bakdelskontrollen på min hund :love: Alla vändningar och ingångar har blivit så sjukt mycket snyggare med hjälp av den!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Idag (eller ja, igår nu :D) så körde vi igenom elitmomenten och kollade av lite. Egna kommentarer kopierade från bloggen (orkar inte skriva om :D!).

Gruppmomenten: Jag har inga tvivel alls på Lyxas stadga i vare sig sittande eller platsliggande. Hon är trygg och stilla i sin sittande position och med hakan i marken i platsliggningen. Och idag så väntade hon igen på mitt kommando trots att det var Runa och Emelie som kommenderade ner sina hundar (eller ja, hon ryckte till liiite när Emelie la ner Elit, men la sig iaf inte ) och la sig sen direkt plats på mitt kommando.

Fotgående: Detta kändes jättebra idag! Flytigt, stadigt, fokuserat, snyggt och energifyllt :D!. Endast små detaljer som jag vill förbättra (något framskjuten position i halter, särskilt sväng-halt) men annars är jag sååååå nöjd med detta moment!!

Zätat: Helhetsmässigt kändes det bra, inga felskiften ! Vi fick ett litet stopp vid sista vinkeln, jag tror att jag sattes lite ur spel när Runa kommenderade mig att vinkla, något för mig att träna på att inte förvänta mig för mycket vad TL ska säga !

Inkallning med ställande och läggande: Här fick Lyxa både hjärnsläpp och låsning ! Hur mycket vi än gjorde så betydde “stanna” helt plötsligt “ligg” i hennes värld. Tills vi vände på momentet åt andra hållet, då gick det lika bra som vanligt .

Rutan: Jättefint moment! Hon hade inte sett rutan, den var utan kantband, och det stod andra koner runtomkring. Ändå satsar hon rätt in i rutan på dirigeringen . Det jag möjligtvis hade kunnat önska är att jag vågat vänta med stannakommandot ett galoppsteg till så hon kom in lite djupare, men det är bara att träna vidare på timingen där.

Dirigeringsapportering: Bra konskick, men vid dirigeringen gick hon mer på syn (det var lite gropigt och lite högt gräs så apporterna var nästan osynliga, mitten syntes lite mer) än på vinkel, och låste sig vid mittenapporten. Blä ! Blev massa stannanden och omdirigeringar på detta, och jag vet ju hur det drar energi från Lyxa. I slutet fick vi iaf till det så att jag kunde dirigera henne bort från apporten, och det är ju värt mycket med en plan B!

Hopp apport: Inte så mycket att klaga på här, förutom att jag säger “stanna” när jag inte får (innan jag kastar apporten, får bara säga det precis när vi ställer upp) och att Lyxa överroterar vid ingången. Vinterprojekt!

Vittringsapportering: För lite hjärna och nos, kanske lite snurrig i skallen efter allt strul med dirigeringen? Till slut rätt pinne in, i galopp och ett bra hållande. Så slutet blev fint och bra, men alldeles för kass start + lyft i fel pinne = FAIL !

Fjärr: Blä igen ! Vi har SVÅRT att få in vår bra fjärr (för en bra fjärr det har vi verkligen, separat!) i kedja. Missuppfattningar och lite låg hund gjorde att det blev ett platsliggande med hakan i backen istället, och där låg hon vad jag än sa . Så det fick bli till att belöna upp nedlägganden med huvudet upp, samt reaktion på första uppsittet (IGEN för jag vet inte huuuur mången gång !).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Apportbock införskaffad! Blev en i trä. Den i metall var ju galet dyr så den får vänta, tror inte han är så känslig ändå.

Ett litet tips om du vill tjuvstarta på metallapporten utan metallbock - lär hunden apportera skedar, salladsbestick osv. Ofta är det ju själva metallen de tycker är läskig och det kan an träna lika bra med vad man har hemma. När hunden väl är ok med materialet brukar det gå jättebra med metallbocken också.

Och så måste jag också fnissa lite i all välmening till ert första försök med träapporten.. jag gjorde likadant med min första hund som jag tränade lydnad med :D :angel:

Hunden iväg som ett skott med "en ny fin leksak" och jag vrålade till förstås :o Hunden var lyckligtvis inte lika förarvek som de efterkommande hundarna har varit, men oj vilken tid det tog att få till apporteringen.

Nu brukar jag göra så här:
Jag visar apporten för hunden först när hunden har fullt fokus på mig och på att ni ska göra något nytt träningsmoment tillsammans. Hunden ska vara uppmärksam men lugn och sansad. Om hunden är osäker på apporten, vilket ju inte är så konstigt när det har blivit fel från början, så uppmuntrar jag varenda litet försök hunden gör. I början bara att den tittar mot apporten, nosar på den, slickar på den osv.

Först fokuserar jag på stadgan i fasthållandet. Hunden ska hålla apporten stadigt och tills jag säger "tack" och den får släppa apporten i min hand. I början håller jag i apporten så att hunden inte bara släpper den på marken. Den ska från början alltid lämnas av i min hand. (Då får jag med mig avlämnandet "automatiskt" i stadgeträningen)

När stadga och avlämnande i handen sitter lär jag in resten av apporteringen - alltså hämtande, ingång och position. Kommandot sätter jag oftast inte förrän hela momentet är klart.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Om hunden är osäker så tycker jag du ska stå närmare, kanske bara någon meter ifrån.

Absolut!
Hon är väldigt trygg på platsen när hon är ensam/med hundar hon känner.
Men nästa gång vi kör med okända hundar så kommer jag helt klart att stå närmre :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Igår körde jag Rut för vår instruktör. Alltid lika kul!

En hel del linförighet, kontakten blir bättre och bättre!

Något som uppkom igår, var att Rut började lyssna på när Anne kommenderade oss. Satte sig innan jag han ge kommando t.ex. Så vi körde en hel del träning med det. Ett tag gick det verkligen runt i Ruts lilla skalle, innan poletten föll ner, och hon väntade på mig istället. Men jag antar att det här är något som man får nöta lite med. ;)

Jag har oxå upptäckt att extern belöning fungerar väldigt bra på min fröken :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL
Har precis anmält mig till en helgkurs för Ditte Andersson i Motala, den var svindyr så jag vågar nog inte berätta för min sambo att jag anmält :o:p
Men hoppas det ska bli givande! Är helgen innan vår planerade start i klass 2, känns som en bra tidpunkt.

Går ni mycket kurser med era hundar?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Brukar du träna på SSBK Farao? För då tror jag jag har sett dig där! (Men jag har inte vågat säga hej, jag visste ju inte om det va du! Eller om du skulle ha en aning om vem jag va om jag kom fram å sa hej)

*KL*
Tävlade i söndags, inte ett dugg nöjd. Han blev helt off när vi gick in på planen och jag började tjata på honom mellan momenten (han ville inte alls komma in i position, satt en meter bort å kollade åt andra hållet). Nu ska vi köra massa kedjor, massa kommendering och INTE ha godis framme i handen under momenten (tror det spelar in i att han nu blivit så att han slutar jobba så fort jag tar undan godiset). I går och i måndags så far han knasfin på träning och jag lyckades nästan gå linföringhet/fritt följ utan alla en miljard DK:n och att glo på hunden som jag brukar.

Poängen:
Platsliggande 9 (dk ligg)

Tandvisning 10

Linförighet 6 (dk, sitter ej, nosar, släpper pos)

Läggande 0 (dk och tveksam transport, ligger ej)

Inkallande 9,5 (avslut)

Ställande 6,5 (steg, dk, avslut)

Apportering 7 (släpper)

Hopp över hinder 9,5 (avslut)

Helhet 7 (okoncentrerat)

Totalt 141,5

Filmer fr tävlingen finns på min youtubekanal
www.youtube.com/spanielsnack
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vad kul med kurs! Jag ska på klinik för henne nästa vecka :)!

Vilka tränar ni för allihop?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL
Har precis anmält mig till en helgkurs för Ditte Andersson i Motala, den var svindyr så jag vågar nog inte berätta för min sambo att jag anmält :o:p
Men hoppas det ska bli givande! Är helgen innan vår planerade start i klass 2, känns som en bra tidpunkt.

Går ni mycket kurser med era hundar?

Kul! Jag har gått en fotgåendeclinic för Ditte, gillar henne skarpt :)! Ni kommer ha jättekul!

Vad kul med kurs! Jag ska på klinik för henne nästa vecka !

Vilka tränar ni för allihop?

De senaste åren har jag mest tränat själv och med träningskompisar, men har tränat för Maria Brandel under 2012 (flerhelgskurs/elitsatsning), och innan dess gått kurser/träningar (med hund, inte bara som observatör) för bl.a Mona Kjernholm, Ditte Andersson, Lillemor Edström, Jessica Svanljung (finska lydnadslandslaget).

Ska 2013 gå en helgkurs i Tävlingspsykologi för Niina Svartberg, ser fram emot den jättemycket :banana:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Heja Mia! Bra tråd :)

Lite om mig och Zolo då :)

Hund: LP2 Türingen's Zolo

landskamp-8.jpg


Lite bakgrund: Min första hund. Tävlar i lydnad, spår (uppflyttad till högre klass) och pytteliiiiite utställning (1 cert, BIR, BIS-3)

Klass: Uppflyttad till lkl 3, eventuellt start i höst

Tränar mest på: Tränar just nu om våra grunder, främst fria följet och hitta rätt aktivitetsnivå i träningen då Zolo lätt taggar till lite mer än nödvändigt för perfektion ;)

Håller till: göteborg

Kortsiktigt mål: 1:a pris lkl 3, LP3

Långsiktigt mål: SM-start i lydnad och bruks

Film från en träningstävling - dock lägrelydnad :P

Fina, duktiga Talangtrupps-ni :love:!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Javisst, det var oss du såg! Jag åker dit när jag tränar för Anne (har bostonterrier och basenji). Annars hänger jag norr om Sthlm. Kom fram och hälsa nästa gång! :)

allm:
Jag har anmält mig till en clinic i fotgående för Ditte Andersson om två veckor. Den är alltså värd att gå på? Jag är lite tveksam om jag kommer hinna, men ska kanske se till att komma ifrån då?

Jag gillar att gå kurser, men ännu mer privat träning (får ut så mycket mer tid då;)). Anmälde till en kurs på Väsby BK, men fick bara reservplats. Tycker att det är svårt att hitta kurser, och sedan hinna anmäla mig innan den är full!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag brukar träna privat för Anders Svensson och Heléne Lindholm. Är väldigt glad över att det finns så många duktiga tränare här i närheten som dessutom håller ganska rimliga priser på sina träningar :)

Sen går jag också en spårkurs där vi tränar lydnad en gång i veckan, för en bruksgubbe som kallas Panken.. Minns inte riktigt vad han riktiga namn är :p
Han har dock ett ganska annorlunda träningstänk i lydnaden jämfört med mina andra tränare, så har hittills inte tyckt att det varit sådär överdrivet givande..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vad kul med kurs! Jag ska på klinik för henne nästa vecka :)!

Vilka tränar ni för allihop?

Skulle gärna träna för någon kunnig instruktör, men jag har tränat helt själv. Antagligen därför det blir stora kontraster när jag tränar och är på tävling vilket märks på poängen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Fick i läxa på kursstarten i måndags att träna utgångsposition med en speciell övning. När vi tränade ikväll var Ebun något övertaggad -hoppade in i position nästan varje gång. Bråkade inte med henne om det när hon nu faktiskt både var taggad på att träna OCH prickade position varje gång!
Skrattade åt eländet och berömde positionen! :angel:

Tränar på BK och just nu för Agneta (Eea) Ring som har tävlingslydnadskursen i höst! Vilket jag blev väldigt glad över då jag tränat lite privat för henne i sommar. Hon är egentligen stationerad på grannklubben men håller kurs för oss i höst:D
Annars har jag inte tränat för någon annan (förutom klubbens instruktörer). Vart kan man hitta kurser och clinics i sitt närområde?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vilka tränar ni för allihop?

Jag har tränat ett par gånger för privatinstruktör och nu är jag med i en lydnadsgrupp där vi är ett gäng på olika nivåer som hjälper varandra och har även stöd av en instruktör :)

Men inga kändisar för er, skulle jag tro :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*snor min egen knapp*

Nu tror jag baske mig att rottisarna leder "rasligan" i den här tråden ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Går ni mycket kurser med era hundar?

Nej, jag experimenterar själv. Tycker det är roligast så :D. Jag fick en helgkurs av klubben för en mycket duktig SM guldmedaljör. Det jag behövde hjälp med var ställandet i klass 1. Instruktören försökte tappert men utan framgång. Han gick bet på min tokmalle. Så till sist fick jag lösa det själv ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 727
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 370
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp