Bukefalos 28 år!

Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Debut i 1an idag.
Tokvarmt!
Började inget bra, 2 hanhundar flög upp och ihop på platsen, vilket gjorde att fler reste sig. Pärla satte sig dock bara. Det var just en sån här sak som förstörde platsen för oss för lång tid på en kurs innan så när vi la om hundarna hade jag lite fjärilar i magen minst sagt. Fick ge ett dk för att hon skulle lägga sig i andra platsen, men sen låg hon klockrent med hakan i backen :love: Så glad och stolt över henne! Blev en 8a på det momentet pga dk:et.
Tandvisningen gick som jag förutspått, hopp hopp puss puss puss. 7a på det momentet. Och sen nollade vi resten :D
Jag har inte tränat med henne i sån här värme så hon var alldeles slö och loj och hade noll fokus. Spolade av henne lite med en vattenslang strax innan vi skulle in men det hjälpt inte. Vid inkallningen lyssnade hon fint, tills hon kom till mig och bestämde sig för att inte alls sitta utan springa till domaren och heja lite. Apporten tyckte hon tydligen att domaren skulle ha med för hon sprang fram med den o spottade ut den framför fötterna på honom. Den var ny iaf ;) :o Hoppade fint med men där gjorde jag fel. Tog tydligen ett steg. Helhet 6.
Jag är jättenöjd ändå, just för att platsen blev så lyckad som den blev efter cirkusen i början. :love:
Nu kan det ju bara gå bättre nästa gång ;)

pwOpjQ9.jpg
 
Tack för svaret :)

Vi var på en inofficiell idag och slog till med en 3eplacering. Inga toppenpoäng men betydligt bättre än i helgen (faktiskt mer än dubbla antalet poäng :rofl: ) och vi fick poäng på alla moment utom läggandet under gång. Det tar sig :angel::D

Kul att domaren tyckte att vi var ett fint team när det väl funkar och att det kommer se bra ut bara vi får till fokuset och mina slarvfel.
 
fyllde år häromdagen och i present så anmälde mina föräldrar mig till tävlingslydnadskursen som jag sneglat lite på! Känns jätteroligt och kursen startar i juni. Instruktören verkar himla bra på pappret så jag är väldigt pepp!
 
Jag har anmält mig till min första kurs i tävlingslydnad :nailbiting::D nu har jag fått kallelsen och i den har jag fått i uppgift att kolla på klipp på min ras för de tränar lydnad för att göra mig bekant med hur de fungerar samt att hitta en tränare/ekipage som ska influera lite som förebild och mål. Och jag som aldrig hållt på med något liknande vet ju inte vart jag ska börja leta.

Klipp på min ras är ju bara youtub'a men förebild vet jag inte var jag ska börja leta. Har ni noga förslag på bra ekipage/tränare efter mina tankar: träna med positiv förstärkning, rolig träning, lyckliga glada hundar, lek och samspel där man har kul tillsammans och presterar med glädje (inte strikt och hårt likt polis/militär eller hur jag ska förklara)? Jag vet ju inte riktigt vad detta är mer än det jag sett på youtube så jag vet inte riktigt vad jag vill ha och vad man ska vilja ha.
Men det jag räknat upp ovan är det jag känner just nu, så om det finns några förslag på sådana ekipage så vore det iafl en början att kolla på dem och se om det är något jag känner för :)

Några bra tips inför kursen? Den startar i slutet på juni så det är ju lite tid kvar. Är sjukt nervös och spänd men jag hoppas det blir roligt :)
 
Jag har anmält mig till min första kurs i tävlingslydnad :nailbiting::D nu har jag fått kallelsen och i den har jag fått i uppgift att kolla på klipp på min ras för de tränar lydnad för att göra mig bekant med hur de fungerar samt att hitta en tränare/ekipage som ska influera lite som förebild och mål. Och jag som aldrig hållt på med något liknande vet ju inte vart jag ska börja leta.

Klipp på min ras är ju bara youtub'a men förebild vet jag inte var jag ska börja leta. Har ni noga förslag på bra ekipage/tränare efter mina tankar: träna med positiv förstärkning, rolig träning, lyckliga glada hundar, lek och samspel där man har kul tillsammans och presterar med glädje (inte strikt och hårt likt polis/militär eller hur jag ska förklara)? Jag vet ju inte riktigt vad detta är mer än det jag sett på youtube så jag vet inte riktigt vad jag vill ha och vad man ska vilja ha.
Men det jag räknat upp ovan är det jag känner just nu, så om det finns några förslag på sådana ekipage så vore det iafl en början att kolla på dem och se om det är något jag känner för :)

Några bra tips inför kursen? Den startar i slutet på juni så det är ju lite tid kvar. Är sjukt nervös och spänd men jag hoppas det blir roligt :)

Jag tror du överanstränger dig lite :D. Ni kommer ju knappast bli korsförhörda på läxan. Jag ger också mina elever i uppdrag att hitta målbilder, men när vi pratar om målbilder så handlar det om en känsla. Metoden får de ju av mig så det spelar ju ingen roll hur målbilden har tränat, bara hunden ser glad och nöjd ut.

Jag brukar visa den här som exempel. Det är inte någon tävlingslydnad men de ser ut att ha fantastiskt roligt och så har hunden jättefin kroppskontroll.
 
@Milosari Haha så kan det mycket väl vara :p Men iomed att jag aldrig tränat tävlingslydnad så tänkte jag ta uppgiften seriöst :D jag har dock tittat på mycket filmer från tävling på lydnads1an för att se vad målet är och vad vi förhoppningsvis ska kunna i höst :)

Trevlig film! Mer sådana tips. Alltid roligt att kolla på trevliga ekipage!
 
Jag har anmält mig till min första kurs i tävlingslydnad :nailbiting::D nu har jag fått kallelsen och i den har jag fått i uppgift att kolla på klipp på min ras för de tränar lydnad för att göra mig bekant med hur de fungerar samt att hitta en tränare/ekipage som ska influera lite som förebild och mål. Och jag som aldrig hållt på med något liknande vet ju inte vart jag ska börja leta.

Klipp på min ras är ju bara youtub'a men förebild vet jag inte var jag ska börja leta. Har ni noga förslag på bra ekipage/tränare efter mina tankar: träna med positiv förstärkning, rolig träning, lyckliga glada hundar, lek och samspel där man har kul tillsammans och presterar med glädje (inte strikt och hårt likt polis/militär eller hur jag ska förklara)? Jag vet ju inte riktigt vad detta är mer än det jag sett på youtube så jag vet inte riktigt vad jag vill ha och vad man ska vilja ha.
Men det jag räknat upp ovan är det jag känner just nu, så om det finns några förslag på sådana ekipage så vore det iafl en början att kolla på dem och se om det är något jag känner för :)

Några bra tips inför kursen? Den startar i slutet på juni så det är ju lite tid kvar. Är sjukt nervös och spänd men jag hoppas det blir roligt :)
Jag tycker att Miao här på forumet är en jättefin förebild. Hon och Lyxa har ett grymt samarbete och jag blir alltid väldigt peppad av att läsa om och se deras träning och tävling! Hon har massor med filmer på sin blogg (som du hittar om du googlar på Lyxlirarens).
 
Och så tycker jag att det är kul att se Maria Brandels filmer. Hon håller på med så mycket påhittiga grejer och är ju grymt duktig!
 
Ila och jag har anmält oss till tävling! Jag har velat fram och tillbaka kring om det är en bra ide eller inte men nu får det bära eller brista ;)
LKL 2 i början av juni på hemmaplan :)
 
Tack!

Nu skriver jag mest i den här tråden om Lyxa, men jag har faktiskt startat upp lydnadsträning med min andra blivande tävlingshund också! Boss, en dvärgschnauzer på 5 månader :)!

Igår var vi inne och tränade på ett grönområde i stan! Med en skatepark på ena sidan och bilväg/promenadstråk på andra, och Boss jobbade på jättebra trots att det är första gången han tränade i sån störning. Vi körde ett par pass med baklängesmarsch inför fotgåendet, där Boss fick jobba både i koppel och helt lös. Det blev också några omgångar med sitt& ligg och stanna kvar, och ur det så körde jag även lite platsliggning. Det är första gången vi kör platsliggning utanför hemmets fyra väggar, och jag är SÅ nöjd med hur jag kunde ta ut avståndet och Boss låg stilla och säkert kvar på platsen :) .

1405185.jpg


Utöver detta tränade han även såna där grundläggande vardagsgrejer som att inte skälla ut andra hundar, inte dra i kopplet så han kräks, ta både godisbelöning/kampbelöning/social belöning med lika stor glädje och engagemang, ligga både i bur och utanför buren och vänta på sin tur och lite annat som hör vardagen som en blivande tävlingshund till ;).

1405184.jpg

1405182.jpg

1405186.jpg


Och efter lydnadsträning blev man TRÖTT sa Boss ;)

1405187.jpg



Jag och Boss går en valpkurs för blivande tävlingshunden nu för Mona Kjernholm, och har till hösten anmält oss till en Mot Lydnadsklass 1 för henne också. Ska bli så kul att starta upp lydnadskarriären "på riktigt" med Boss :up:!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 733
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 370
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp