Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi startat Lydnadsklass 2 för tredje och sista gången.

Resultatmässigt den absolut sämsta starten men med en mycket bra känsla bitvis. I de två tidigare starter har vi haft en väldigt generös domare (samma i båda) och den här gången vad det en betydligt hårdare domare, vilket jag tycker är bra!

169 p, 1:a pris och 2:a plats.

Platsliggande 10
Fritt följ 8 (Tränger, inte med i halt, tempo i språngmarsch) Superbra känsla men jag sprang visst lite för långsamt.
Läggande 7 (Segt läggande, sitter ej helt), Torr i halsen och kraxar fram ett ligg, uppsättandet har strulat ett tag nu.
Sändande med ställande 9 (tempo), Börjar bra men saktar in och nosar på backen vid första konen till höger men hamnade tack och lov i rutan. Jag har aldrig lagt saker i rutan så vet inte varför han gjorde så.
Apportering 8 (Omtag, bättre gripande) Bra fart in, rullade dock apporten i munnen när han springer kan jag inte komma på att han gjort tidigare.
Fritt hopp över hinder 7 (skäller, ss) Kändes bättre än en 7:a men men
Fjärrdirigering 7 (DK, önskvärd snabbare skiften) Kändes sämre än en 7:a, tog ett tag innan Kiro kom på vad vi sysslade men och engagemanget var inget vidare.
Helhetsintryck 7 (Trevligt ekipage!) Antagligen en del avdrag för att två gånger hälsade på TL :cool:
 
Jag har
Har fastnat på hoppet i lkl 2. Hur har ni tränat den? Min hund drar jättemycket åt höger och sätter sig därför väldigt snett mot hindret.

Jag har shejpat själva hoppkommandot för att säkerställa att hunden hoppar ur alla vinklar och sen använt en tassatarget för att få riktning och avstånd från hindret. Med targeten så har jag först tränat på att han ska springa till den och sätta sig på kommando och sen lagt den bakom hindret och kommenderat hopp. Sen har jag växlat med att köra med och utan targeten. Man kan även göra den allt mindre men då tror jag att min hund skulle börja leta efter den. Numera används den väldigt sällan. Viktigt är att ibland belöna på andra sidan hindret och inte alltid vid återhoppet.

Kasta boll över huvudet fungerade för oss men av ganska jobbig bieffekt var att han började skälla när han förväntade sig att jag skulle kasta så det har jag slutat med.
 
Nu har vi startat Lydnadsklass 2 för tredje och sista gången.

Resultatmässigt den absolut sämsta starten men med en mycket bra känsla bitvis. I de två tidigare starter har vi haft en väldigt generös domare (samma i båda) och den här gången vad det en betydligt hårdare domare, vilket jag tycker är bra!

169 p, 1:a pris och 2:a plats.

Platsliggande 10
Fritt följ 8
(Tränger, inte med i halt, tempo i språngmarsch) Superbra känsla men jag sprang visst lite för långsamt.
Läggande 7 (Segt läggande, sitter ej helt), Torr i halsen och kraxar fram ett ligg, uppsättandet har strulat ett tag nu.
Sändande med ställande 9 (tempo), Börjar bra men saktar in och nosar på backen vid första konen till höger men hamnade tack och lov i rutan. Jag har aldrig lagt saker i rutan så vet inte varför han gjorde så.
Apportering 8 (Omtag, bättre gripande) Bra fart in, rullade dock apporten i munnen när han springer kan jag inte komma på att han gjort tidigare.
Fritt hopp över hinder 7 (skäller, ss) Kändes bättre än en 7:a men men
Fjärrdirigering 7 (DK, önskvärd snabbare skiften) Kändes sämre än en 7:a, tog ett tag innan Kiro kom på vad vi sysslade men och engagemanget var inget vidare.
Helhetsintryck 7 (Trevligt ekipage!) Antagligen en del avdrag för att två gånger hälsade på TL :cool:
Grattis till 1a pris! :)
Vissa domare drar väl ganska mkt när det gäller skall.. (Tänker på hoppet)
 
Grattis till 1a pris! :)
Vissa domare drar väl ganska mkt när det gäller skall.. (Tänker på hoppet)

Tack :-)

Stämmer säkert med skallet.

Kl.
Film från tävlingen:

Måste man göra något för att hunden ska få titeln LP2? Har sett att man kan beställa diplom att hänga på väggen men det vill jag inte ha.
 
Måste man göra något för att hunden ska få titeln LP2? Har sett att man kan beställa diplom att hänga på väggen men det vill jag inte ha.

Om jag inte minns helt galet så registreras väl det så snart resultatet kommer in på skk, alltså behöver man inte göra nåt, när du inte vill ha diplomet.
Däremot TROR jag att man får skriva in det själv på sbk tävling..? På hundens informationssida då alltså.

Rätta mig om jag har fel, nån med koll ;p
 
Tack :-)

Stämmer säkert med skallet.

Kl.
Film från tävlingen:

Måste man göra något för att hunden ska få titeln LP2? Har sett att man kan beställa diplom att hänga på väggen men det vill jag inte ha.

Jag tror du måste skicka in en ansökan om diplom som du hämtar på SKKs sida. Där ska man i alla fall kryssa i om man vill ha pappersvarianten eller inte. Så gjorde jag med både Lokes och Rios LP.
 
För mig har det varit så att jag har behövt skicka in endast championatansökan för att det skulle reggas, mina 3 LP kom in automatiskt på Hunddata (fast jag skickade givetvis in efter diplom :D ). På SBKtävling måste man uppdatera själv om man vill att titlarna ska stå med där.

OT:

Idag är jag extra stolt och glad, jag och Lyxa fick en helsida i lokaltidningen :love:

wpid-img_9676.jpg


Min man ska ta med sig ett ex hem efter jobbet, den här kommer nog få ramas in :D!
 
Har hållit på med detaljpill inför helgens tävlingar. Känns bra.
Tränade inkallning med kloss/target och fick till jättefina ingångar, men så snart jag tog bort den var tacklingarna tillbaka.
 
Lycka till @Miao på helgens SM!

Hoppar in i denna tråd :) Startar förhoppingsvis sista gången i 2an på onsdag. Jag är jäkligt less programet i tvåan, vill verkligen börja nöta in 3an nu!
Tidigare har hon pipit lite på träning vilket har eskalerat till MASSOR på tävling! Senaste två mån har hon inte pipit en endaste gång på träning och sista tiden har vi tränat momenten bland mkt folk utan pip då med :-D
Nu är det finslipning på allt (utom rutan som är hennes favvo ;-) ) tills på onsdag ;-)
 
Grymt jobbat pumah! (hur gör man en sån där fin länk?)

Grattis Miao till fina resultat på SM!

Någon som har något bra tips på hur man får hunden att inte springa rakt på vittringspinnarna ( så det flyger all värdens väg)?

Kiro har till min stora glädje fått riktigt bra fart både in och ut vid vittringen förut gick det segt in men nu har vi istället fått ovanstående problem då han bromsar först när han är bland pinnarna. En tanke är att lägga något framför pinnarna som han får runda och på så sätt lära sig att inte springa rakt på dem men jag vet inte om han kommer förstå det och fortsätta med det om man sen tar bort hindret alternativt så kommer han tro att det är just ett hinder och hoppa över det.
 
Grymt jobbat pumah! (hur gör man en sån där fin länk?)
Tack! :-) Om du med "länk" menar resultaten, så handlar det om att inte starta förrän hunden är klar för klassen - i min värld klar att ta ett förstapris med god marginal.
Ang. vittringen, kan du inte prova att lägga godis före pinnarna så han lär sig att sakta ner?
 
@WildWilma de flesta lugnar ner sig om man lägger en stor köttbulle (eller liten hög med smågodis) någon meter framför pinnarna. På min labbe ledde dock detta till att intresset för pinnarna sjönk till 0, han var bara intresserad av att leta godis. Så med honom körde jag bara vittring i uppförsbacke, det hjälpte faktiskt med beteendet på tävling.

Om du med länken menar att man taggar en användare så skriv @ och börja sedan skriv ett användarnamn så ska du få se vad som händer :)
 
@pumah och @Milosari tack för svar och ja det var tagg till användare jag menade kom inte på vad det hette, får se om det fungerar :-)

Ok, ska lägga ut lite godis innan, förut har jag haft godis bland pinnarna men inte nu de senaste gångerna. Jag tänker att jag gör det väldigt synligt att det är godis där för jag vill verkligen inte ha en hund som letar godis.
 
Vi har tävlat i dag :)
Inte nöjd med poängen, dock väldigt nöjd med hur hon betedde sig och känslan på plan :)

Plats 5 sitter
Tandvisning 9
Linförighet 7 nosar, så
Läggande 8,5 ngt långsamt
Inkallning 9 hoppar upp mot föraren
Ställande 0
Apport 5 ngt tugg, lägger sig
Hopp 7 islag, ss
Helhet 7 ngt brist samarbete
Tot 118 p

Ang platsen så blä. Den har börjat strula i form av att hon inte ett riktigt tar uppgiften på allvar. Här var det nosade i början som gjorde att hon satte sig för att nå vad som nu luktade, och sen la sig. Nöjd dock med att hon låg väldigt lugnt och fint när hunden bredvid gick upp och fram till sin förare. Förslag på att få henne mer skärpt? Jag har kommit fram till att jag inte vill h a hakan i backen eftersom hon då inte kan hässja. Känns varken sjysst eller hållbart. Ska testa med externbelöning bakom tänkte jag.

Ställandet la hon sig, apporten funderar jag på om det är ett sätt att undersöka den så jag får väl träna ännu mer på andra apporter. Hoppet var jag nöjd med och missade helt det vi fått kommentarer på.
Överlag höll hon ihop fiiiint :) inte alls störd av tl/domare och det är en seger i sig. Inför platsliggningen en dålig ingång men sen jättefint inför individuella.

Första tävlingen där jag inte varit hysteriskt nervös innan, idag och inför tävlingen har jag verkligen känt att det här kan vi! Kanske därför jag är missnöjd dock eftersom jag verkligen hoppats på förstapris, och att poängen inte är mycket bättre än tävlingen i höstas med så mycket sämre känsla och massa flams. Det beror dock enbart på platsliggningen.
Men men, 2 tävlingar i juli inbokade så det är bara att köra på. Det känns ändå som att vi har där att göra :)

Utanför plan uppför hon sig allt bättre men det är tydligt att det fortfarande behövs mer miljöträning.

Jag var även skrivare i klass 2 med en domare som var väldigt duktig på att motivera sina betyg så jag har fått en hel del värdefull input inför inlärningen av framförallt rutan. Och lärt mig vad som händer om en hund kissar på plan, drar av plan, föraren går fram under platsliggning mm...
 
Senast ändrad:
Nu har jag och Lyxa tävlat SM :love: ! Fy fan vad häftigt och KUL det var :up:!! Vi har så himla roligt ihop på planen (och utanför) jag och min härliga Lyxa! Vi slutade på en hedrande delad 22:e plats av 60 starter :)!

1406141.jpg


1406142.jpg



Det som var allra bäst enl mig i momenten:

  • Galopp till bägge skickkonerna (om än lite slött i dirapp)
  • Hittade rutan
  • Stod i rutan till mitt liggkommando kom
  • Galopp ut och in i vittringen (SÅ synd på omtaget i ingången)
  • Fina raka ingångar med alla apporter
  • Inget fepplande med dirapp
  • Inkallningen, särskilt ställandet!
  • Position, attityd och glädjen i fotgåendet! Och på filmen hör man inte de små ljuden som kom (men som domarna och jag hörde ;) ) så då ser det ju jättefint ut! Fick faktiskt ett par kommentarer från folk som undrade hur vårt fotgående kunde få så låga poäng, men svaret är just ”haoumpf” från Lyxa.
  • Och så slår det mig faktiskt det som flera sa till mig; jag ser förbannat lugn och cool ut på planen, det gillas ;) !
Nu vet jag var vår ribba ligger även under såna extrema förhållanden som det blir på ett SM, och nu håller jag på att lägga upp planen på hur vi ska förbättra oss :) !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 718
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 339
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp