Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och Ilo debuterade i klass 3 idag och lyckades få ett förstapris och en förstaplacering. Har ej med mig pappret nu men vi låg just över gränsen. Mycket var slarv från mig som DKn, sen ljudade han vid stegförflyttningar och gjorde ett startskall till rutan. Men jag är så otroligt nöjd med honom! Hade aldrig kunnat drömma om att vi skulle gå upp i elit efter första starten! :) Så nu har vi vad vi gör i sommar att träna in elitmomenten.
 
Wow, grattis!

"kl"
Jag har anmält till ettan idag. Och firade det med att komma på att vi inte tränat lydnad seriöst på en månad. Skärpning, 3 veckor kvar!
 
Så här såg våra poäng ut, domare var Cecilia Lundgren som ska döma på lydnads SM i sommar. Tyckte hon var superbra, rättvis men hård! :)

Sittande i grupp : 9.5 - flyttar tass
Platsliggande: 9 - DK, flyttar om
Fritt följ: 7 - växlar pos, extra kommando, sent sitt, snett sättande, ljud
Sättande: 9 - långt kommando
Inkallning m ställande: 9.5 - något sent (lite) glömde även meddela att jag använde tecken och inte röst...
Sändande m lägg och inkall: 8 - startskall, extra kommando fot (trodde men fick säga fot när man kallar in hunden från rutan)
Apportering o hopp över hinder: 9 - tempo tillbaka, sätter om sig
Apportering metall: 8 - tempo tillbaka, sent sitt, skallrar
Vittringsprov o apport: 7.5 - vidrör flera, tempo in, stannar upp
Fjärrdirigering: 7 - extra kommando, stå + sitt. Halvsitter
Helhetsintryck: 9 - synd på ljuden, annars fint
 
Nu har jag anmält mig o min rottistik till vår första lydnadstävling. Den går av stapeln 25/6, måste bara slipa lite men mest av allt måste jag jobba med min egen prestationsångest.
Några råd :)
 
Brukshundklubben i Surahammar har lydnadsvecka med tävlingar flera kvällar. Nike (golden) och jag passade på att debutera i officiell lydnadsklass 1 på hemmaplan och vi lyckades klara 1:a pris både måndag och onsdag kväll, så nu "måste" jag väl nästan starta (minst) en gång till så hon får diplom. Vi har aldrig varit på lydnadstävling innan, förutom att vi gjort en träningstävling innan, och det var rätt nyttigt eftersom jag hade väldigt dålig koll på vad föraren inte fick göra.

Där ser man hur det kan gå, trots att jag för ett år sedan tyckte att lydnadstävling var totalt ointressant, vem orkar bry sig om åt vilket håll hunden har svansen bara den sätter sig... Jag kanske rentav kommer att försöka "göra banan" av henne, så hon går böjd och tittar på mej hela tiden. Men frågan är om jag någonsin klarar att vara så oartig att jag inte (medvetet eller omedvetet) vänder mig mot hunden när jag vill henne något!

Eftersom vi blev tvåa på måndagen och vann klassen på onsdagen måste jag också fundera på vad tusan jag gör av två pokaler. De tar mycket större plats än rosetter!
 
Brukshundklubben i Surahammar har lydnadsvecka med tävlingar flera kvällar. Nike (golden) och jag passade på att debutera i officiell lydnadsklass 1 på hemmaplan och vi lyckades klara 1:a pris både måndag och onsdag kväll, så nu "måste" jag väl nästan starta (minst) en gång till så hon får diplom. Vi har aldrig varit på lydnadstävling innan, förutom att vi gjort en träningstävling innan, och det var rätt nyttigt eftersom jag hade väldigt dålig koll på vad föraren inte fick göra.

Där ser man hur det kan gå, trots att jag för ett år sedan tyckte att lydnadstävling var totalt ointressant, vem orkar bry sig om åt vilket håll hunden har svansen bara den sätter sig... Jag kanske rentav kommer att försöka "göra banan" av henne, så hon går böjd och tittar på mej hela tiden. Men frågan är om jag någonsin klarar att vara så oartig att jag inte (medvetet eller omedvetet) vänder mig mot hunden när jag vill henne något!

Eftersom vi blev tvåa på måndagen och vann klassen på onsdagen måste jag också fundera på vad tusan jag gör av två pokaler. De tar mycket större plats än rosetter!

:rofl::rofl::rofl:
Ja grattis då:up::D
 
Jag har lyckats blinka lite och fått efteranmäla mig och Troja till lydnaden som går.... Nästa helg!O_o
Undrar hur jag tänkte där...
Många moment är bara sådär halvklara... Men men. Vi tävlar gör erfarenhet och för att vi tycker det är kul!
Passar oss bra också med bara två som startar i klass 3 så vi inte blir så många på platsliggning.
Efter att ha kämpat med platsen så fixar hon att ligga 3min med mig utom synhåll! Finally!
Nu blir det att träna med massa olika hundar på platsen i veckan. Fördel är att det är "hemmatävling" så hon (och jag!) känner oss trygga. Räknar inte med ett första pris men hoppas på att kunna skrapa ihop poäng till åtminstone ett tredje, kanske till och med andra :p
 
Eftersom jag hade anmält till ännu en till klass 3 tävling som var i närheten av Ilos uppfödare, valde vi att tävla en till klass 3 så dom fick se honom, innan vi börjar träna elitmomenten. Det blev ett förstapris denna gång med! :)

img_9580_5389ea0c2a6b2213f5221802.jpg
img_9513_5389e947e087c30e2278bab2.jpg
img_9532_5389e9a0ddf2b371880fa3dc.jpg
 
Grattis!

Kl
Körde igenom klass 1 igår när jag ändå var på klubben och finslipade lite detaljer. Känns rätt stabilt i lydnaden även om vi tränat rätt lite senaste tiden. 2 veckir till tävling och jag ser faktiskt fram emot det :)

(Agilitytävling redan imorgon, känns inte alls lika stabilt).
 
Igår tävlade vi i klass 2. Nollade två moment så missade förstapriset (fick 151,5 p) men jag tycker vi gjorde en himla bra tävling i övrigt så är jättenöjd!
Film:

Poängen:
10430493_10152197812798997_6880896188558596447_n.jpg


Har anmält till en ny tävling i slutet på juni. Hoppas vi kan få till det då!
 
Vi var också på tävling igår, och lärde oss att kissar man på planen så nollar man både momentet och helheten :o Hon ska löpa snart och är lite allmänt dryg och nonchalant och "ska baaara" :p

Platsliggande 8 (dk) kom en väääldigt intressant svan och cirkulerade över hundarna och tutade
Tandvisning 7 (reste sig)
Linförighet 0 (väldigt nosig och ofokuserad)
Läggande under gång 7
Inkallning 0 (gjorde inkallningen fint, förutom att hon stannade framför mig och markeringskissade en skvätt och gjorde sen ingången :o)
Ställande under gång 9
Apport 8
Hopp 8 (dunsade in i mig vid ingången)
Helhet 0

Svanen och kissen var ju bara tråkiga omständigheter, sånt som händer, men linförigheten var ju onödig. Hon tappade fokusen på mig efter att hon hälsat på skojiga domaren precis innan linförigheten, fick tillbaka fokus vid språngmarschen. Tidigare tävlingar har de tagit tandvisningen efter platsen men den här gången gjorde de det innan linförigheten, så det får vi öva på :) Resten är jag nöjd med, framförallt läggandet under gång som är vår akilleshäl (hon har vägrat göra den på tävling, gör det fint på träning (oftast)). Så det känns som det där förstapriset finns inom räckhåll :) Nu ska vi ha ett tävlingsuppehåll och träna på :) Roligt att se hur det sakta men säkert går framåt :banana:

Hon hade en himla fin attityd och fokus när vi gick in på planen (tills vi var framme vid tandvisningen), nu ska vi se till att hon håller genom hela programmet. :love:
 
Har fastnat på hoppet i lkl 2. Hur har ni tränat den? Min hund drar jättemycket åt höger och sätter sig därför väldigt snett mot hindret.
 
Har fastnat på hoppet i lkl 2. Hur har ni tränat den? Min hund drar jättemycket åt höger och sätter sig därför väldigt snett mot hindret.
Hur har jag inte tränat det.. Hoppet har varit ett problemområde för oss i över ett år så vi har hunnit gå igenom diverse metoder :p

Men såhär efteråt så förespråkar jag att använda target som dragpunkt kombinerat med att kasta boll över huvudet på hunden medans den är på väg fram till targeten.
 
Jag har kastat boll över huvudet på hunden just när han tar av och hoppar, så varvar jag med att kasta och inte kasta. Tycker jag att han börjar hamna för nära (nu gör vi ju inte längre så eftersom det är hoppapport) så kastar jag mer boll, hamnar han för långt bort kastar jag mindre boll. Då drar sig hunden utåt från hinderet i förväntan på boll. Jag kastar ofta boll när hunden satt sig på andra sidan hindret också. Och de gånger jag kallar tillbaka hunden över hindret. Du får balansera lite på vart bollen behöver kastas fler gånger, och vart den behöver kastas färre gånger för att hunden ska hamna rätt :)
 
Jag har inte tränat uthoppet särskilt mycket utan nöjt mig med att hunden är tillräckligt långt från hindret. Däremot har jag säkrat återhoppet så att hunden alltid tar vägen över hindret tillbaka oavsett hur snett den sitter. Hyfsat snabbt fixat med låg hinderhöjd och klicker :)
 
Jag har inte tränat uthoppet särskilt mycket utan nöjt mig med att hunden är tillräckligt långt från hindret. Däremot har jag säkrat återhoppet så att hunden alltid tar vägen över hindret tillbaka oavsett hur snett den sitter. Hyfsat snabbt fixat med låg hinderhöjd och klicker :)

Ja man ska ju inte utesluta det ena för att man förstärker det andra! :) Jag har dessutom en hund som slickar hindret och har därför valt att träna med lite för högt hinder för att han inte ska ta i det på tävling.
 
Har fastnat på hoppet i lkl 2. Hur har ni tränat den? Min hund drar jättemycket åt höger och sätter sig därför väldigt snett mot hindret.
Jag har shejpat in uthoppet och inte satt ihop det med återhoppet än. Planen är att göra som Milosari och träna in att hoppa tillbaka oavsett hur snett hon hamnar. Jag använder mycket sällan targets och andra hjälper för då måste man ju träna bort dom sen och det passar inte oss.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 718
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 339
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp