Vigselförrättare i Stockholms län?

Kom på att när jag jobbade i tingsrätten så var det ofta folk som vigdes där. Fick vara vittne några gånger :D Då var det rådmännen som vigde. Nu stod det i artikeln som TS länkade att rådmännen numera inte automatiskt har vigselrätt men nog måste det finnas de som har det där ändå?
Stockholms tingsrätt har iaf ett fantastiskt fint vigselrum i Rådhuset. Kan vara värt att kolla upp? Där är de ju iaf inte politiker :)

Joo, de FÅR ju vara politiker, men jag vill helst inte vigas av den/dem jag blir arg på varje gång jag öppnar lokaltidningen bara! :)

Alternativet är att åka in till stadshuset, då tror jag inte att man vet i förväg vem som viger? Menn det känns lite tråkigt. Det är 3 min per par och lång kö där utanför med andra som ska gifta sig, om vi var hemma kunde vi kombinera det med vår 75-årsfest (jag fyller 35 och han 40 nästa år). Och vi kunde vara i trädgården... Läste dock att den vigselförrättare som jag länkade till i DN här ovan kan ordna en vigselcermoni hemma som man sen gör "laglig" i stadshuset efteråt. Skulle kunna vara nåt även om det är lite bökigare.

Mest fattar jag inte varför man verkar ha gjort om systemet så att så många vigselförrättare slutat!
 
Varför skulle inte den du gör hemma vara giltig?

Hon är alltså före detta vigselförrättare. Hon skriver så här på sin hemsida:
Jag har varit vigselförrättare under 12 år men sedan 2013 har jag inte mitt förordnande kvar då jag alltid skriver personliga vigslar efter att jag träffat brudparet. För detta tar jag betalt och det har nu Länsstyrelsen i Stockholm bestämt sig för att förbjuda. Detta innebär att det är svårt att få personlig vigslar i Stockholms län. Jag skriver och genomför numera endast ceremonier för brudpar som vill ha en personlig vigsel men som genomför det juridiska delen i Stockholms stadshus.

http://bidahlborg.com/?page_id=148
 
Hon skriver så här:
Jag har varit vigselförrättare under 12 år men sedan 2013 har jag inte mitt förordnande kvar då jag alltid skriver personliga vigslar efter att jag träffat brudparet. För detta tar jag betalt och det har nu Länsstyrelsen i Stockholm bestämt sig för att förbjuda. Detta innebär att det är svårt att få personlig vigslar i Stockholms län. Jag skriver och genomför numera endast ceremonier för brudpar som vill ha en personlig vigsel men som genomför det juridiska delen i Stockholms stadshus.

http://bidahlborg.com/?page_id=148

Aha hen är alltså inte vigselförrättare längre...
 
Vii man ha just en härlig person så kan jag också rekommendera en i kommunen med initialerna G.N. Han är en helt otroligt härlig person med en klockren tysk accent. Berättar små anekdoter och sätter lite guldkant på allt han gör. Vi hade honom ofta som guide när jag jobbade i kommunen och vi skulle ut på rundtur t ex :)

Personen hade en fantastisk rolig (förvirrande, härlig, plottrig, hjärtlig) hemsida! :) Ska kolla upp honom, tack!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 883
Senast: Fazeem
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 511
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 630
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 905
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp