Vigselförrättare i Stockholms län?

Comatose

Trådstartare
...om man inte är så sugen på att anlita ortens skinntorra KSO, finns det andra alternativ? Hur hittar man dem? Funderar på om man kunde ordna en enkel vigsel hemma. Läste att Stockholm typ 2013 förbjudit vigselförrättare att ta betalt och att många efter det slutat, vet inte om det stämmer?
 
Det finns massor av vigselförättare. Det är ett erbjudande till personer som kan vara lämpliga. Det är inte enbart KSO och motsvarande som viger. Vad jag vet tar de flesta inte betalt. Jag har flera förättare i bekantskapskretsen.

Var vigseln ska hållas är helt upp till brudparet. Jag - som agerar vittne allt emellanåt - har varit hemma i kök, i kulturgårdens gästabudssal, i ett museum och i ett "finrum" på en gård.

Det finns helt enkelt inte så många "måsten" vad gäller vigslar. Fundera ut en plats där ni vill vigas och hitta en vigselförättare.
Kommunernas hemsidor bör lämna upplysningar om vilka som finns i resp kommun

Jag gifte mig i grannkommunen eftersom det inte fanns någon vigselförättare vi gillade i min kommun.
 
Länsstyrelsen har nog en lista på hemsidan om jag inte minns fel, eller så kan de maila en på begäran.
 
...om man inte är så sugen på att anlita ortens skinntorra KSO, finns det andra alternativ? Hur hittar man dem? Funderar på om man kunde ordna en enkel vigsel hemma. Läste att Stockholm typ 2013 förbjudit vigselförrättare att ta betalt och att många efter det slutat, vet inte om det stämmer?

Det står på vår kommuns hemsida. Så det kan stå på kommunens hemsida där ni vill vigas.
 
Vigselförrättaren från vår kommun kunde inte det datumet som vi skulle gifta oss så vi bad en från grannkommuen och det var inga problem. Kostade ingenting förutom bensinpengar. Finns listor med namn på kommunernas hemsidor:)
 
Jag tror det är så att kommunen måste se till att någon borgerlig vigselförrättare finns att tillgå. Behöver inte vara KSO, kan vara andra i personalen.

Men även andra personer kan registreras som vigselförrättare och ta uppdrag helt fristående. Det är länsstyrelsen som man ansöker hos och de ska ha register över dem.
Vet en vars kompis gjorde det bara för att kunna viga dem, sedan var det några par till som frågade henne efter det.

Det var folk som var vigselförrättare samtidigt som de hade företag som sålde det övriga "bröllopsarrangemanget" runt som inte var ok, då deras egna kommersiella intressen då går ihop med uppdraget som är myndighetsutövning.
För själva "jobbet" är staten formellt uppdragsgivaren och det får de inte ta avgift för. Speciella kostnader som beror av parets önskemål kan man komma överens om att de betalar, t.ex resa till platsen.

http://www.lansstyrelsen.se/Vastern...borgerliga-vigselforattare/Pages/default.aspx
 
Helt OT - men vad står KSO för?
Kommunstyrelsens Ordförande - kom jag fram till efter en del klurande.

När jag jobbade kommunalt var det f.ö. kommunchefen eller skolchefen (båda personer som gillade uppgiften) paren kunde välja mellan, inte KSO (som inte var den typ av person som hade trivts med rollen)
 
Jag skulle gärna använda mig av vår KSO (för vi bor i samma kommun om jag minns rätt?). Hon är allt annat än snustorr tycker jag. Jättetrevlig och rolig faktiskt :) Men det finns fler om man nu vill ha någon annan istället :) Googla på "vigselförrättare + kommun" och så är det första träffen.
 
Det finns massor av vigselförättare. Det är ett erbjudande till personer som kan vara lämpliga. Det är inte enbart KSO och motsvarande som viger. Vad jag vet tar de flesta inte betalt. Jag har flera förättare i bekantskapskretsen.

Var vigseln ska hållas är helt upp till brudparet. Jag - som agerar vittne allt emellanåt - har varit hemma i kök, i kulturgårdens gästabudssal, i ett museum och i ett "finrum" på en gård.

Det finns helt enkelt inte så många "måsten" vad gäller vigslar. Fundera ut en plats där ni vill vigas och hitta en vigselförättare.
Kommunernas hemsidor bör lämna upplysningar om vilka som finns i resp kommun

Jag gifte mig i grannkommunen eftersom det inte fanns någon vigselförättare vi gillade i min kommun.

Jag svarar alla i samma tråd nu, det var flera som skrev samma sak! :) Jag hade ju hittat kommunens lista över vigselförrättare, men de är alla politiskt tillsatta och det jag undrade var egentligen (ursäkta att jag var oklar!) om det finns fler vigselförrättare än de på kommunens hemsida - och var man i sådant fall hittar dem. Men så verkar det inte vara. Var bara så få personer tycker jag, kändes konstigt att det inte var fler, men så var det visst. Jag läste den här gamla artikeln i DN och tänkte att en sån här person hade kunnat vara något för oss! http://www.dn.se/arkiv/sondag/borgerliga-brollop-som-affarside/

Att man får gifta sig var man vill vet jag :) I vårt fall blir det (om inte stadshuset, så) vår trädgård.
 
Jag skulle gärna använda mig av vår KSO (för vi bor i samma kommun om jag minns rätt?). Hon är allt annat än snustorr tycker jag. Jättetrevlig och rolig faktiskt :) Men det finns fler om man nu vill ha någon annan istället :) Googla på "vigselförrättare + kommun" och så är det första träffen.

Jag vet inte om vi bor i samma kommun (ringer en svag klocka!) men jag är inte speciellt förtjust i henne och hon är dessutom min diametrala motsats, politiskt sett. Hon kanske är en toppenperson privat, men inte den jag vill ska viga oss. :)
 
Jag vet inte om vi bor i samma kommun (ringer en svag klocka!) men jag är inte speciellt förtjust i henne och hon är dessutom min diametrala motsats, politiskt sett. Hon kanske är en toppenperson privat, men inte den jag vill ska viga oss. :)

Nej, det är klart. Har man problem med hennes politiska tillhörighet så ska man ju såklart välja någon annan. Det fanns flera i listan som var S-märkta också :)
 
Jag hade ju hittat kommunens lista över vigselförrättare, men de är alla politiskt tillsatta .
Njae. Politiskt tillsatta är väl inte riktigt rätt begrepp.
Vigselförättare är man i egenskap av att vara en betrodd person. Vilket i en del fall sammanfaller med politiskt uppdrag på hög nivå i en kommun.
Men det kan även vara andra personer.

Så politiskt tillsatt. Det borde betyda att man är utsedd av ett parti. Så är det inte.
 
Njae. Politiskt tillsatta är väl inte riktigt rätt begrepp.
Vigselförättare är man i egenskap av att vara en betrodd person. Vilket i en del fall sammanfaller med politiskt uppdrag på hög nivå i en kommun.
Men det kan även vara andra personer.

Så politiskt tillsatt. Det borde betyda att man är utsedd av ett parti. Så är det inte.
Sammanfaller då VÄLDIGT ofta med att vara politiker. Alla i min kommun är det. Men visst, fel ordval av mig.

http://www.expressen.se/gt/kultur/fraga-kulturen-vem-far-bli-vigselforrattare/
 

Vad gulligt av dig med tips, tack! :) Tyvärr är den personen även präst och den ena av oss är inte med i kyrkan/vill gifta sig borgerligt.

Hjälp vad kräsna vi låter! Det är inte riktigt så jobbigt som det låter, men jag har varit på så många vigslar som kunde gjorts härligare med en bra förrättare, lite det jag är ute efter - en HÄRLIG person! :) :) (Vad nu det är!)
 
Kom på att när jag jobbade i tingsrätten så var det ofta folk som vigdes där. Fick vara vittne några gånger :D Då var det rådmännen som vigde. Nu stod det i artikeln som TS länkade att rådmännen numera inte automatiskt har vigselrätt men nog måste det finnas de som har det där ändå?
Stockholms tingsrätt har iaf ett fantastiskt fint vigselrum i Rådhuset. Kan vara värt att kolla upp? Där är de ju iaf inte politiker :)
 
Hjälp vad kräsna vi låter! Det är inte riktigt så jobbigt som det låter, men jag har varit på så många vigslar som kunde gjorts härligare med en bra förrättare, lite det jag är ute efter - en HÄRLIG person! :) :) (Vad nu det är!)

Vii man ha just en härlig person så kan jag också rekommendera en i kommunen med initialerna G.N. Han är en helt otroligt härlig person med en klockren tysk accent. Berättar små anekdoter och sätter lite guldkant på allt han gör. Vi hade honom ofta som guide när jag jobbade i kommunen och vi skulle ut på rundtur t ex :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 886
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 233
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 518
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 639
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp