Jag tycker att allt umgänge med hästen är träning på ena eller andra sättet i princip. Några undantag finns, jag satt tex och läste vetenskapliga artiklar i förra hästens box på en halmbal medans hon låg o sov. Det är inte regelrätt träning såklart. (för övrigt sjukt mysigt, rekommenderar verkligen!).Hur tänker ni kring inlärning vs ”redan inlärda beteenden”?
Med ”redan inlärda beteenden” menas då mer att göra det man vet/kan med stadga, och för att ”man ska” göra det.
Ska man ta några exempel från oss människor så jublar vi t ex första gången ett barn står upp, medan jag inte fått något jubel eller beröm för det de senaste 40 årenutan nu är det en inlärd självklarhet.
Eller att i första klass få beröm för att kunna ljuda en mening medan det i sjunde klass förväntas läsas en hel bok.
Jag känner också att i dessa diskussioner är det ibland svårt veta vad som är umgänge, eller aktivitet, med hästen och vad som är träning.
För egen del är stor del av tiden med hästarna inte vad jag kallar träning, utan mer av umgänge. Vi tränar ganska sällan, och med tydlig avgränsning, för att jag upplever att hästar (iaf de jag har just nu) är rätt nöjda med att göra saker de redan kan och är säkra med. Nya saker tränar vi nog mest för att jag vill, tror om man frågat dem att de lika gärna kunnat fortsätta som förut?
Men så fort man gör nånting, borstar, leder, matar osv så ser jag det som träning. Sen är det såklart olika intensitet på det.
Jag tror att du menar positiv förstärkning här snarare än belöningsbaserat?Ja då blir det att man har en ideologisk tanke som man vill koppla ihop med en träningsmetod som faktiskt inte hör ihop. Belöningsbaserat härstammar från behaviorismen. Det är en teori om inlärning som studerade djur i kontrollerade miljöer för att förstå människors beteende. De intresserade sig enbart för beteenden, inte inre processer som stress, frustration eller liknande. Miljöer togs det heller inte hänsyn till. Många av studierna skulle av etiska skäl inte kunnat genomföras idag.
Så jag tänker att man får se det som metoder i en verktygslåda. Man kan inspireras men man behöver vara kritisk och anpassa dem till situation och individ.