the_connemara
Trådstartare
Ungefär ett halvår senare råkade jag se att en klickertränare skulle ha kurs i närheten av mig och anmälde mig lite spontant till kursen. Det var utan tvekan den bästa kurs jag någonsin gått! Den tränaren gav en grundlig introduktion till teorin bakom både positiv och negativ förstärkning vilket gjorde det mycket enklare för mig att analysera varför min häst hade blivit sur i mina tidigare försök.
Jag fortsatte träna för den tränaren och tränar numera nästan enbart med positiv förstärkning. Jag tror att när man tränar med matbelöningar är det otroligt viktigt att man faktiskt förstår hur beteenden formas och hur inlärning fungerar. Tyvärr tycker jag den kunskapen är ganska låg bland hästmänniskor. Jag har träffat så många hästmänniskor som hävdar att dom tränar med positiv förstärkning eftersom dom lärt sina hästar att eftergiften är en belöning...
Utan att alls vara expert tror jag du är rätt på en sak, du använder godis som AVLEDNING (och som du också skriver som muta)
Det är ett helt okej användningsområde för godis/belöningar med, jag använder det vid flera olika tillfällen (god mat i transporten för att avleda att det inte är kul alls åka transport, ett hönät när de skos, godis för att dra sadelgjorden, karamell om de blir rädda för något osv) och gillar det själv skarpt. Men det är egentligen inte en träningsmetod som R+ är, utan en avledning. Och avledning är bra, man vinner mycket på att kunna avleda och skapa bra förutsättningar för att kunna träna (mental avspändhet, positiv inställning till träningen, minskad stress) men det är en annan sak än själva träningen.
För att inte tala om ombetining. Min förra häst var rätt för skrapande ljud på grus. Så en dag så satte jag mig på en stol på ridbanan, skrapade pyttelite med foten. Gav godis. Höll på i kanske 5 min och kunde gå från pyttelite skrap till att verkligen göra 100% av det obehagliga ljudet utan rädslereaktion, utan bara "var är godisen?".
Så pass att jag efter de där 5 min fick henne att byta fokus helt från den läskiga (kommer inte ihåg vad) genom att skrapa med foten på gruset och hon direkt vänder på huvudet och ska ha godis.
Otroligt kraftfullt verktyg. Jag hade innan kämpat med det där ett tag, fick gå upp på pallen SÅ försiktigt innanVilket också visar hur otroligt hemmablind man blir. Hur många kurser har jag gått i det här liksom? Och det tog mig rätt långt tid att komma på att jag bara kunde ombetinga ljudet
![]()
Precis av dessa anledningar som jag inte ville starta tråden som @Gunnar nu ändå bröt ut mot min vilja till en egen tråd, bra inlägg!