Bukefalos 28 år!

VIktiga funderingar inför återbesök...

Sv: VIktiga funderingar inför återbesök...

Måste fråga, ingen ömhet vid tryck på sula, stråle? Funderar på om det är något min häst har.
 
Sv: VIktiga funderingar inför återbesök...

Jag skulle tycka att man lika gärna kan chansa på att spruta bursan som dom verkar chansa på ngt annat... Problemet är kanske att man måste spruta under röntgen, och jag skulle inte låta vem som helst göra det, utan en "gammal räv" i gamet...
Det finns en risk med att spruta strålbensbursan, den kan läcka när man sprutar och det är INTE bra! Så det kanske inte bra att göra det utan att ha konstaterat inflammation.


Jag fick tid snabbt, på kliniken där jag har varit kommer en ambulerande MRI en gång i veckan. Se till att din försäkringsbolag godkänner MRI, min kostade 12000kr...
Vad är det för ambulerande MRI? Kör den bara i sthlms trakten? vet du?
 
Sv: VIktiga funderingar inför återbesök...

Varför finns det dem som har fått behandling i strålbensbursan utan att magnetröbtgat eller har de gjort en chansning om inget annat fungerar.
Tar det lång tid att få tid för magnetröntgen?
Jag bor i Kalmar län, antar att jag kommer ha långt till närmsta klinik som gör detta!

Det finns en klinik i Skåne som gör MRI på stående hästar. Du behöver alltså inte söva hästen som i Skara. - vilket är en stor risk.
 
Sv: VIktiga funderingar inför återbesök...

Jag vet faktist inte, men min häst blev röntgad på Mälarklininken i knivsta!
 
Sv: VIktiga funderingar inför återbesök...

Jodå det gick bra. Hästen var i princip ohalt. Vetrinären tyckte hon såg en liten hälta när vi sprang i gången första gången. Hästen och jag sprang väldigt sakta. Hon ville att vi skulle springa en gång till och det gjorde vi men vi satte lite mer fart på honom. Då blev hon övertygad att hon inte såg någonting. Vi gick ut i ridhuset och longerade i båda varven och han ser jättefin ut, ingen hälta och rör sig rytmiskt och fint.
Han har ju inte heller avbelastat benet på senare tid som han gjorde väldigt tydligt innan.
Jag diskuterade alla punkter väldigt noga med henne men hon menar att detta är en väldigt tydlig hovledsinflammation han släcker klockrent efter bara några minuter vid bedövning och han har varit gallig och spänd över hovleden till för tre veckor sedan. Hon tror som hon trodde redan vid början på skadan att han har vrickat sig och att han är svag i sina hovleder. Att inte adequaninet fungerade till en början och att cortisonet fungerade denna gång fast det inte gjort det innan kunde bero på olika skador behöver olika behandlingar.
Hur som helst var ju jag väldigt orolig för strålbenet men när vi kollade tillbaka i hans journal på besöket då vi upptäckte strålbenet så släckte han inte på bedövningen, det har han gjort alla gånger nu 100 %.

Nu tyckte vet att jag skulle låta han vila lite, gå på bete och gå i större hage successivt. Han ska även gå på tryptovit under tiden. Han får även glucovet hela tiden. Men finns det något annat bra jag skulle kunna ge? Såhär är jag nu, jag vet att aldrig hästen kommer bli en häst jag kan träna eller tävla med men det har jag vetat ett tag. Det märks på hela hästen att han mår så mycket bättre och det känns så skönt. Så var ännu en ny pers över....phu! Hur går det för dig?
 
Sv: VIktiga funderingar inför återbesök...

Det märks på hela hästen att han mår så mycket bättre och det känns så skönt. Så var ännu en ny pers över....phu! Hur går det för dig?

Det låter ju jättebra! Skönt att få en tydlig diagnos så du slipper fundera mera. Nu vet du ju.

Min mår bra så länge han inte rids, så jag har slutat rida honom nu. Vet inte vad jag skall göra faktiskt. Vad gör man? Låta han gå i hagen resten av livet?
Det är dyrt oxå för jag har inget eget stall och det går väl an nu under sommaren när det är skönt att vara ute.
På vintern vill han gärna inte vara ute så länge. :cry:
 
Sv: VIktiga funderingar inför återbesök...

Som tur är har vi precis köpt gården som vi har hyrt ca 2 år tillbaka så stallplats och så är inga problem. Men vid en skadeperiod hade jag han uppstallad och allt blir så mycket jobbigare, dels med passet om de t ex står i sjukhage (man vill ju passa hela tiden) och dels pengarna. Plus att det finns andra i stallet som kanske inte alltid tänker på att just min häst faltiskt är skadad. Men vad säger vet kommer han bara klara att gå i hage?
Finns det något ställe där de behöver sällskap kanske en annan pålle som behöver rehabiliteringssällskap eller finns det ngt lite mindre ställe som inte kostar så mycket där du dkulle kunna ha honom och en shettis?

Jag vet precis hur du har det och att det är skitjobbigt, ibland undrade jag vad jag höll på med, att jag bara ställde till det för mig själv, både känslomässigt och pengamässigt men de betyder så mycket och så länge de har livsgnistn där och det har verkligen min haft hela tiden. Dessutom har jag haft honom sedan han var tre år och nu är han tolv så det finns fruktansvärt starka band mellan oss.

Ska du in till klinik igen?
 
Sv: VIktiga funderingar inför återbesök...

Vad hälrigt med eget stall! allt blir lättare, då kan de få gå där och alla praktiska saker är mkt lättare precis som du skriver.

Då har vi haft våra hästar lika länge!:love: Visst blir det ett väldigt starkt band. Jag ser precis på honom hur han mår och vad han tänker.

Jo, jag skall till kliniken igen, skall bara samla ork först. :crazy:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 161
Senast: Centaur
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 998
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 325
Senast: Nethril
·
Hästmänniskan Som en del säkert läst i en tidigare tråd så velade jag ju ifall jag skulle behålla min häst (importerat halvblod, född 1996) eller göra...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 585
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp