Viktigt och mindre viktigt för stallplats

Bukefalos 30 år!

Sofie.S

Trådstartare
Nyfiken på hur andra resonerar när de kollar på anläggning!
Ni som är hyr stallplats eller lösdriftplats, vad är era måsten att ha tillgång till och vad är mindre viktigt att ha tillgång till?

Gör en lista på de tre viktigaste sakerna och tre saker som är mindre viktigt för er. :)

Viktigt:
-Bra, stora, kuperade vinterhagar med bra underlag
-Sommarbeten med skog
-Hästhållningen i övrigt: bra och fräscha stall med god ventilation, lång utevistelse, bra foder, vettiga stallägare & stora (!) boxar/ligghallar, långt över godkända mått ska det vara
Mindre viktigt:
-Ridhus
-Spolspilta
-Service som ingår

Viktigast för mig är en stor hage, begränsad grovfodermängd och flock med hästar. Tyvärr får jag i dagsläget kompromissa detta för bägge mina hästar (ponnyn har liten hage och hästen fri tillgång).

Minst viktigt är fikarum, omklädningsrum och uppvärmd sadelkammare. Det har jag inte haft på flera år nu.

3 måsten:
Stora hagar
Lång utevistelse, minst 12 timmar året runt
Ridbana upplyst

3 icke viktiga
Ridhus
Grovfoder (för kan troligen inte använda det ändå)
Utrymmen till ägare (dvs plats att fika, klä om etc).

Viktigast för mig är bra hagar, möjlighet för hästen att gå i flock, begränsad grovfodermängd. Nästan lika viktigt är förutsättningar för ett för mig enkelt hästliv, dvs en anläggning som är lättarbetad och rutiner som sitter och som passar mig och mitt liv. Jag har även ett behov av inomhustoalett (IBS så jag vill inte frysa om jag fastnar på toa en längre stund), omklädningsrum då jag nästan alltid åker direkt från jobbet och bra träningsmöjligheter med möjligheter att ta dit min egna tränare. Jag har inte heller möjlighet att förvara särskilt mycket hästsaker utanför stallet så bra förvaring är ett måste med. Jag bor och jobbar även så att det är omöjligt för mig att släppa ut eller luncha på vardagar så viss nivå av service är även det ett måste.

Jag har funderat rätt mycket på vad jag kan vara utan, vad jag skulle kunna kompromissa bort. Jag har konstaterat att för mig så är det inte mycket. Fikarum kan jag vara utan men jag vill gärna ha det, uppvärmt och gärna med wifi så att det går att arbeta från stallet när jag kan behöva det. Ridhus behöver inte vara precis vid stallet men jag vill ha i stort sett fri tillgång till ett på nära avstånd. Min kropp kommer göra ont i vissa temperaturer och då vill jag kunna rida i ridhus osv. Men skulle jag vara tvungen att kompromissa bort saker så är det min bekvämlighet som får gå bort. Hästens välbefinnande går utan tvekan före.

Bra hästhållning är det absolut viktigaste!
Det innefattar stora hagar med kompisar, lång utevistelse, bra kvalité på foder och bra stallmiljö.

Bra ridvägar

Tillgång till ridhus och ridbana.

Mindre viktigt är spolspilta, toa, omklädningsrum mm.

Om jag ska välja tre saker så blir det nog:
Viktigt:
- Lång (16+ timmar) utevistelse i bra hagar och allmänt bra hästvälfärd
- Trevligt folk
- Bra ridmöjligheter, det inkluderar ridvägar och ridhus på skrittavstånd

Mindre viktigt:
- Att service ingår
- Utrymmen som fikarum etc
- Spolspilta med varmvatten

Jag står inte uppstallad men jag letar gård för jag behöver flytta. Det jag letar efter är stora kuperade hagar, gärna tracksystem och vindskydd. Upplyst paddock och bra ridvägar. Jag suktar efter olika underlag i hagen för att stimulera hovarna.

@Nepenthe jag känner likadant. Häromkring står många också ensamma i hagen. Små hagar med en häst i varje hage. Tråkigt hästliv.

Beror på varför jag har hästen.
Ni som skriver bra hästhållning ? Vad har ni för erfarenheter ? Det är ju inte ett måste, dålig hästhållning ska inte ens finnas....

Skogsmullehäst
Lösdrift, med stora kuperade hagar
fullservice
Bra ridvägar

Då jag i såna fall bara är ute efter att ha kul i skogen och därför inte kommer rida om det är skitväder. Iom att hästen går på lösdrift rör det inte hästen i ryggen om jag inte kommer ut alls...

Tävlingshäst
Ridhus min 20*60
Bra ridvägar
Inga frimärkshagar

Behöver ridhus så jag kan rida även när det är snorhalt och svinkallt ute... Är inte en som ställer av mina tävlingshästar på vintern.

Jag kan va vilken som ryttare och visst kan tävla med en skogsmullehäst med men det är lättare att vara "on eller off" med de olika kriterierna.

Naturlig hästhållning.
Stora hagar med kompisar. Lösdrift, bra foder
Bra ridvägar

De mesta andra är trivialt 😅

Förvånas över hur mycket många hästar står instängda i sin box… de får jag lite panik över
Jag skulle supergärna ha min hästen på lösdrift istället för box. Problemet är att majoriteten av alla lösdrift (inom ok avstånd) ger väldigt mycket mer än de ca 7 kg hö om dagen som han klarar sig på. Jag väljer mycket hellre box än dubbelt så mycket hösilage än vad han behöver :/

Viltigt

1. Lång utevistelse
2. Bra storlek på hagarna
3. Inte tvång med sommarbete sommarhalvåret.
4. 4 givor grovfoder per dygn

Mindre viktigt
1. Ridhus
2. Spolspilta

Viktigt

- Sunt hästtänk hos ägaren (som också står upp för sina åsikter)
- vettiga hagar året runt (tar hellre kortare tid ute än några timmar längre i skithage).
- mycket service ingår (jag jobbar skift dygnet runt, året runt. Jag kan inte ta in hästen varje kväll/ släppa ut varannan lördag)

Mindre viktigt
- om spån osv ingår
- hinder park
- mycket möjlighet till uteritt. (Nåt måste finnas men inte oändliga vägar)

Måste finnas:
Bra hage dvs lerfri gärna kuperad och blandad terräng med både gräs och skog.
Bra ligghall.
Vatten
Lättjobbat dvs inte behöva släpa skottkärran/vatten/hösilage flera 100 meter genom lera.
Valmöjligheter av grovfoder. Min häst behöver hög kvot med låg mj för att må bra. Ingen fri tillgång.
Ridbana.
Ljus torr uppställningsplats.
Låg omsättning. Min häst är knepig vid ihopsläpp så större lösdrifter med många hästar som byts ut hela tiden går bort.

Önskar
Ridhus
Bra ridvägar
Ridsällskap
Spolspilta

Just nu står vi i ett litet stall där jag och en vän hyr en egen lösdrift som vi sköter själva. Vi bestämmer själva vilket grovfoder vi vill ha och hämtar själva så en del jobb men väl värt det. Hämtar även allt strö och annat

Har allt på min måste lista men bara ett av mina önskemål dvs bra ridvägar. Tyvärr är hästen inte säker vid uteritt själv och det är klent med ridsällskap så får ibland traila till ridsällskap och det känns lite trist när vi är omgärdade av fantastiska ridvägar..
På vintern trailar vi till ridhus, tar 5 Min till närmaste ridhus så det är ändå helt ok, illig anläggningsavgift oxå.

Nyfiken på hur andra resonerar när de kollar på anläggning!
Ni som är hyr stallplats eller lösdriftplats, vad är era måsten att ha tillgång till och vad är mindre viktigt att ha tillgång till?

Gör en lista på de tre viktigaste sakerna och tre saker som är mindre viktigt för er. :)
Viktigt:
Stora, torra hagar med mycket utevistelse (eller snarare inte för leriga, allt blir blött under vintern)
Stora boxar, över minimimått
Ridhus
(Vill lägga till en 4e här - bra ridvägar)

Mindre viktigt:
Fikarum
Paddock
Spolspilta

Jag har egen gård med lösdrift men kraven har väl varit ungefär samma.

Viktigt:
Stora hagar
Kompisar
Upplyst ridbana (har bara på gräs hemma men upplyst iaf)
Lösdrift/lång tid ute

Inte viktigt:
Ridhus

Önskvärt: uppvärmd sadelkammare, varmvatten, möjlighet att spola häst (har allt hemma, spolplats utomhus)

Häromkring är det bara lerjordar. Jag har inte fri tillgång till foder på min lösdrift även om det gick bra med min stora häst.

Alla skriver att stora hagar är viktigt, men vad är stor hage för er?
Vi har egen gård och hästfolk som kommer till oss tycker att vi har jättestora hagar. Vi har inte jättestora hagar. Ponnyns hage är ca 0,5 ha skogshage. De storas vinterhage är något större men hästarna använder bara halva vintertid när det blir mycket snö. Halva skog halva gräs. På sommaren har de ca 3 ha bete fördelat på tre hagar som jag öppnar upp emellan efter behov. De har tillgång till betet fram tills snön kommer någon gång i november. Vi har sandjord så marken klarar sig bra trots mycket regn på hösten.
De flesta stall häromkring har i mina ögon små hagar, typ 10x15 till 20x40 m där hästarna går själva eller två och två.
Ofta även små sommarhagar som tas ned så fort det blir augusti.
I de här små hagarna går många gånger även föl och unghästar.

För mig är en stor hage omkring 1 ha :) då har de plats att röra sig ordentligt, även om jag har två mindre hagar omkring 0,5 ha - det funkar också.

Alla skriver att stora hagar är viktigt, men vad är stor hage för er?
Vi har egen gård och hästfolk som kommer till oss tycker att vi har jättestora hagar. Vi har inte jättestora hagar. Ponnyns hage är ca 0,5 ha skogshage. De storas vinterhage är något större men hästarna använder bara halva vintertid när det blir mycket snö. Halva skog halva gräs. På sommaren har de ca 3 ha bete fördelat på tre hagar som jag öppnar upp emellan efter behov. De har tillgång till betet fram tills snön kommer någon gång i november. Vi har sandjord så marken klarar sig bra trots mycket regn på hösten.
De flesta stall häromkring har i mina ögon små hagar, typ 10x15 till 20x40 m där hästarna går själva eller två och två.
Ofta även små sommarhagar som tas ned så fort det blir augusti.
I de här små hagarna går många gånger även föl och unghästar.
Jag tycker det beror på hur hagen ser ut. Mina hästar har nu en vinterhage som är 2,5 ha. Den är blandad skog och ängar och såpass kuperad är hästarna kan tappa bort varandra. Dvs de ser inte igenom hela hagen. Detta gör att de rör på sig mycket även fast jag inte har något tracksystem. Hagen tål mycket regn och blir inte hal vilket passar mina barfota hästar. En hage med sandjord hade varit drömmen! Att stalla upp på ett ställe med 20x40 hagar hade för mig inte varit något alternativ, det går emot allt jag har lärt mig om hästvälfärd.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka