Viktoperation

Sv: Viktoperation

Ja det är tydligt det :).
Som jag skrev, två av tre har lyckats hålla sin vikt utan ansträngning. Dom äter absolut en mjukglass i solen och en dricker en burk cola ibland, men det sker inte varje dag. Behöver man mjukglass och cola varje dag har man nog inte så normala matvanor..

Nej och då hjälper inte en operation alls.
 
Sv: Viktoperation

Men riktigt sätt SKA man äta var 3:e timme, man ska äta 3 bra mål mat och 2 mellanmål per dag.

Jag hörde på radion för bara ett par dagar sedan att dom som gjort den operationen inte alls måste äta var 3:e timma. Det fungerar lika bra viktminskningsätt om dom äter som en som inte opererat sig gjort.
 
Sv: Viktoperation

Nej?!

Men du skrev att du hellre är överviktig för att då kan du äta mjukglass och dricka cola. Du framställde operationen som något som gjorde en smal och så förlorade man allt annat och jag hävdar att det inte alls bara finns dom två alternativen.
 
Sv: Viktoperation

Nja det var ju inte så jag menade, jag är nog hellre överviktig än går hungrig alltid. Trist att du just valde en del av meningen och tog den ur sitt sammanhang.
 
Sv: Viktoperation

Jag valde inte en enda mening, du har ju skrivit det gång på gång, att du är hellre överviktig än att gå hungrig. Den parallellen är ju en verklighet som inte alla som gjort operationen delar, men du har ju låst fast dig vid att det är antingen överviktig eller skithungrig.
 
Sv: Viktoperation

Kl
Har flera i min närhet som gjort det. Två har gått upp igen pga att de kunde sitta och ljuga om allt de gjort för att gå ner i vikt på mötet innan beslutet.
Alltså bibehöll de sina gamla vanor och åt sig sakta upp igen.
Två har blivit så fina och gör allt för att hålla sig så :)
Jag hade ju valet att äta upp mig tio kilo till och få op eller gå ner. Har gått ner 23 kilo sen mars förra året men har stått still länge nu pga onda fötter och annat strul i mitt liv:)
Men har 15 kilo kvar till målvikten och 20 till drömvikten, men tar kilo för kilo :)

Det är inte ovanligt det upplever jag att många ändrar inte matvanor och motionsvanor efter OP. Nu säger jag INTE att alla äter skräpmat och inte tränar. Men jag har en nära vän som jag ständigt ser äta dagligen Nutella, glass, kakor, pizza. Dessutom så fort någon påpekar något att denna person kanske borde tänka lite så är någon alltid elak.
 
Sv: Viktoperation

knapplån

Jag är väldigt tveksam till operationens fördelar, för det är i alldeles för många fall "fel personer" som låter operera sig. Det är säkert bra för de som äter nyttigt, utan att småäta och som motionerar lagom och ändå är rejält överviktiga.
Men jag sticker ut hakan och påstår att övervikt i de flesta fall beror på någon form av felaktigt ätbeteende. Och i dessa fallen kommer operationen inte hjälpa i längden.

Jag har kunnat följa ett antal opererade vänner och bekant på mer eller mindre nära håll.
en som nog väger bortåt 200 kg vid det här laget
en som är lika kraftigt överviktig nu som h*n var innan
(båda dessa är länge sen, möjligen opererade med gastric bending-metoden, jag vet inte säkert.)
två som jag vet är opererade med gastric bending, den ena är omopererad med GBP; gick ner ordentligt men har lagt på sig en del igen. den andra hoppades få bli omopererad - men det fanns nåt fysiskt problem som gör att en ny operation inte är tänkbar. H*n väger nog 150 kg nu.
en GBP-opererad som småätit sig till en ganska ordentlig övervikt igen - typ samma som före operationen - men som faktiskt sen lyckats banta ner sig till någorlunda normal vikt.

Problemet, som jag ser det, är att det går alldeles utmärkt att fortsätta småäta även som opererad. Och är det det som varit problemet innan så lär det fortsätta vara ett problem även efteråt. Jag tror att många operationer skulle kunna undvikas om man jobbade mer med ätbeteendet istället.

Men märk väl, jag är inte emot ALLA överviktsoperationer! Det finns "hopplösa fall" där operationen verkar vara enda möjligheten och då tycker jag att det är ett bra alternativ för dem som vill låta sig opereras.

Själv kommer jag inte operera mig även om jag skulle kvalificera mig för operation rent viktmässigt.
 
Sv: Viktoperation

Det finns inget att göra åt ep-medicinen, man går upp i vikt av sån, oavsett sort, det är en av biverkningarna typ. Så om jag ska gå ner i vikt utan att svälta mig så får jag sluta med min medicin och då kan man räkna ut hur det slutar.
Men går du konstant upp i vikt hela tiden?
 
Sv: Viktoperation

Smyger in här från ÄU, hoppas det är okej!

Jag gjorde en duodenal switch för ganska precis 6 månader sedan och sist jag vägde mig för ungefär 4 veckor sedan så hade jag gått ned 32kg och har minskat ungefär 2 klädstorlekar. Operationen bara ett hjälpmedel för att "kicka" igång. Jag tränar nu ca 2 ggr i veckan på gym + rider 1 gång i veckan.
Ska äta 6-7 ggr per dygn med mycket protein. Får ta extra vitamintabletter (har zink, järn, kalk-brist) samt b12 spruta ca var 10-12 vecka.
Det som är mest jobbigt efter operationen är att äta. Äter jag inte ordentligt mår kroppen dåligt och jag går inte ned i vikt eftersom kroppen tar hand om all mat istället för att bränna fett, typ.
Kan äta allt men jag blir mycket fortare nöjd när det gäller allt, både mat och "gottis". Smaklökarna ändras också mycket.

Skulle inte kunna säga att jag rekommenderar operationen till någon då detta är någonting som är otroligt personligt beslut. Jag kände att efter att ha slitit med vikten i hela mitt liv så behövde jag "en spark i baken", eller kanske snarare lite mer hjälp.

(Kan tillägga att DS operation skiljer sig ganska mycket från en GP operation när det gäller "livet efter") :)
 
Sv: Viktoperation

Jag valde inte en enda mening, du har ju skrivit det gång på gång, att du är hellre överviktig än att gå hungrig. Den parallellen är ju en verklighet som inte alla som gjort operationen delar, men du har ju låst fast dig vid att det är antingen överviktig eller skithungrig.

Jo du tog meningen ur sitt sammanhang.

JA, jag är hellre överviktig och mätt än hungrig och smal. Det är självklart att alla inte är hungriga, det begriper jag också, men av de jag pratat med så tycker de att det är jobbigt att äta så lite eftersom de fortfarande efter måltiden är hungriga. Nu tar jag inte det som ensam sanning, men det är trots allt något som påverkar min åsikt om viktoperation.

Jag vet att det inte är svart eller vitt, men de beskriver trots allt en del av hur de känner nu efteråt. Det är något jag tycker är viktigt.
 
Sv: Viktoperation

Jag är nog böjd att hålla med dig. Jag var inne på att göra en sådan op eftersom jag hade dryga 20 kg övervikt. Jag pratade med en läkare som jag vet är duktig och erfaren och han rekommenderade det verkligen inte eftersom min övervikt inte var gigantisk. Jag trodde nog att det skulle vara en "quick fix" och att jag inte skulle få ta itu med mitt störda ätmönster på allvar....Men jag började hos en dietist i stället och med hennes fantastiska hjälp fick jag ordning på maten och framförallt; känslorna kring maten. Och kilona bara rasar av, jag har gått ned de där 20 och mer därtill. Men det allra bästa är att det här är en långsiktig lösning för mig som gör att jag aldrig mera behöver bli fet igen. Men för att svara på frågan; av de 4 i min närhet som har gjort operationen är alla feta igen, och det rejält. Det fick mig också att tänka till, det behövs nog mera än bara en operation. Sen såklart är många jättenöjda men det skulle vara intressant om det finns långtidsstudier gjorda på hur många som gått ned och behållit den nya vikten. Men samtidigt har man provat allt så skulle jag ändå göra det eftersom det är så farligt att vara tjock.
 
Sv: Viktoperation

Jag hörde på radion för bara ett par dagar sedan att dom som gjort den operationen inte alls måste äta var 3:e timma. Det fungerar lika bra viktminskningsätt om dom äter som en som inte opererat sig gjort.

Rekommendationen jag fick av Aleris är att äta var 3:e timma då jag äter så lite varje gång.
Nu behöver jag personligen äta så ofta, annars tryter orken för mycket och jag blir okoncentrerad.
 
Sv: Viktoperation

http://tranastyrka.se/magsacksoperation-och-diabetes-typ-2/

Det man fann var att förbättringen efter operationen inte var ett dugg bättre än den väldigt extrema dieten. Där finns ju brister i ett studieupplägg av den här typen då deltagarna givetvis inte går upp all vikt från första perioden innan operationen så det är inte två lika situationer som jämförs. Men oavsett så är det väldigt intressant och det visar att om det finns någon speciell effekt från själva operationen så är det sannolikt så att det är en extrem kalorirestriktion som står för det allra mesta av effekten.

Det är iofs kanske självklart, men de verkar ha trott att bara själva magsäcksoperationen på något sätt har gjort att tex diabetes typ 2 försvunnit så snabbt för vissa. Men det verkade helt enkelt vara den påtvingade dieten rakt av, i just den här undersökningen.

Haken är väl att man skulle vara så förtvivlat hungrig om man bara åt den vansinniga dieten utan operationen. (jag tänkte mer att ts kunde ha rätt i att om man är fruktansvärt hungrig även efter operationen kanske man lika gärna bara kan härma dieten rakt av, hu.)
 
Sv: Viktoperation

*kl*

Jag har tre vänner som opererats. Två av dem har tappat kring 50-60 kilo och är fysiskt aktiva idag. De tränar och tänker på vad de äter, men unnar sig ändå godsaker emellanåt. Ingen av dem upplever att de tvingas "svälta" och vara konstant hungriga. De har verkligen tagit tillvara på möjligheten. Den tredje tappade kanske 20-30 kilo och har väl gått upp 15 av dem igen. Hon äter ute flera gånger i veckan (hamburgare/kinamat osv), dricker läsk varje dag, äter mer mat än jag gör osv. Men hon lever i förnekelse kring hur hon äter och dricker, hon menar på att de andra vännerna haft tur att de lyckats gå ner i vikt. Hon har ingen insikt i att hennes vikt är direkt relaterad till hennes matintag.
 
Sv: Viktoperation

*kl* och lite halvt trådkap kanske..

Hur vet man om en Gbp är rätt väg att gå? När vet man att alla andra vägar är uttömda? Om man har mycket psykiska problem måste de lösas helt först innan man har en vettig chans överhuvud taget?

Denna tråden fick mig att läsa om Gbp och inse att jag har ett BMI nog för att få en sådan operation.. Inget inspirerande alls och det gör mig rädd.. Rädd för att inte kunna lyckas med något, rädd för att behöva lägga mig under kniven, rädd för att få diabetes om jag inte gör det (morsan har och ligger i släkten även om de säger att de verkar skippa varannan generation) :cry:
Borde man ansöka redan nu om att få komma till någon och prata om det? Och kanske få riktig hjälp gå ner i vikt innan? Har länge funderat på att bara träffa en dietist men min vc har ingen och jag vet inte vart jag vänder mig då.. jag vet inte ens om jag orkar vända mig någonstans :(
 
Sv: Viktoperation

*kl*

Jag har tre vänner som opererats. Två av dem har tappat kring 50-60 kilo och är fysiskt aktiva idag. De tränar och tänker på vad de äter, men unnar sig ändå godsaker emellanåt. Ingen av dem upplever att de tvingas "svälta" och vara konstant hungriga. De har verkligen tagit tillvara på möjligheten. Den tredje tappade kanske 20-30 kilo och har väl gått upp 15 av dem igen. Hon äter ute flera gånger i veckan (hamburgare/kinamat osv), dricker läsk varje dag, äter mer mat än jag gör osv. Men hon lever i förnekelse kring hur hon äter och dricker, hon menar på att de andra vännerna haft tur att de lyckats gå ner i vikt. Hon har ingen insikt i att hennes vikt är direkt relaterad till hennes matintag.

Jag tycker det är synd att en del hamnar i den gropen som din tredje vän. Det verkar vara en del som faller i den gropen.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag och grannen funderar på vad sjutton den används till. Den låter hemskt högt när man snurrar den, så frågan är om den är till för att...
Svar
4
· Visningar
276
Skola & Jobb Jobbar i nuläget skift och går på timme, vilket knappt ger några timmar öhvt. Trivs heller inte med att jobba skift så behöver hitta...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: Piaff
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
12
· Visningar
302
Mat Nubråkar det vara så att jag fixk en göassmaskin igår 😇. Har bara hunnit testa en snabb vaniljglass men tyckte det blev jättebra. Jag...
Svar
14
· Visningar
232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp