Viktoperation

Sv: Viktoperation

För inte så länge sedan läste jag i DN om en undersökning som visade att en stor andel av de personer som gjort en GB-operation behövde MER sjukhusvård 2-3 år efter operationen än vad de hade behövt före... Med tanke på att man inte kan ångra en sådan operation, utan "gjort är gjort", tycker jag det känns som att man tar VÄLDIGT stora risker...

Några långtidsstudier avseende konsekvenserna verkar heller inte finnas...

Jag har tänkt lite längre. Vad händer när man blir gammal alltså t.ex. 75+? Många äldre krymper ju "ihop" och svårt att hålla hull. Det var en av mina tankar vad en sådan op. kan göra till exempel.
 
Sv: Viktoperation

Töjer sig magsäcken efterhand och blir mer normal till slut? (De som går upp en massa i vikt igen borde väl göra det?) i så fall borde man väl få i sig den mat man behöver när man blir äldre?
 
Sv: Viktoperation

Den borde göra det, annars hade folk inte gått upp i vikt igen. Meningen med hela operationen är väl att man ska kunna äta normalt.
 
Sv: Viktoperation

Fast folk pratar ju om minimala måltider varannan/var tredje timme? Det kallar jag inte att äta normalt.

I normalt ätande ingår också sådant som att kunna äta julbord.
 
Sv: Viktoperation

Men dom har ju gjort studier nu som visar att dom som gjort den operationen inte alls måste äta såpass ofta utan kan äta precis som "vanliga" människor gör tidsmässigt. Så det har dom ändrat på om jag fattat rätt.

Sen är det ju så också att dom ska gå ner i vikt, det känns ju som att dom som gör den gör den för att det är ganska akut för hälsans skull. Då kanske man inte ska äta julbord och grejer det första man gör.

Men efterhand kan jag nog nästan garantera att dom kommer kunna äta normalt igen, magsäcken töjer ju sig också.

Men jag vet inte, jag är inte särskilt insatt i det där heller så kan inte uttala mig med säkerhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Viktoperation

Kanske OT men jag har lagt på mig 10 kg, tror det beror på min antideppmedicin. Klättrar sakta uppåt mer och mer.

Men nu har jag lyckats bli av med 4 av dem, trots att jag fortfarande tar medicinen, och fler kilon ska bort...
 
Sv: Viktoperation

Fast folk pratar ju om minimala måltider varannan/var tredje timme? Det kallar jag inte att äta normalt.

I normalt ätande ingår också sådant som att kunna äta julbord.

Det optimala är att äta lite var tredje till var fjärde timma, på så sätt luras kroppen att förbränna hela tiden medan stora måltider är just det som är orsaken till att man går upp i vikt.

Det borde de flesta göra faktiskt, även de som har svårt att hålla vikten och det är här man styr vilka livsmedel man stoppar i sig vilket då bör ske efter behov.
 
Sv: Viktoperation

Så logiskt sett går du inte upp av din medicin längre. Det har stabiliserat sig. Då torde det väl vara så att ifall du rörde mer på dig och käkade bättre så hade du gått ner i vikt? Eller?

Och det var just det jag testade ihop med dietist. Jag gjorde allt rätt och inte ett skit hände. Jag har inte gått upp i vikt på evigheter, men inte ner heller.

Jag kommer troligtvis byta medicin under sommaren eller så. Denna medicinen är den som påverkar vikten minst så min läkare, så det är ju sådär skitkul att byta :/

Jag ska däremot ta sköldkörtelprov, det är inte helt långsökt att det vara ett sådan problem som ställer till det.
 
Sv: Viktoperation

När dom intervjuar skitfeta människor så hävdar dom ofta att dom inte äter mer än andra. Dom kan ju lura sig själva men dom lurar inte andra.
 
Sv: Viktoperation

När dom intervjuar skitfeta människor så hävdar dom ofta att dom inte äter mer än andra. Dom kan ju lura sig själva men dom lurar inte andra.
Så är det oftast, eller så vet dom faktiskt inte hur en vanlig portion ser ut längre. Har vart mer om feta som sitter och äter (för mig) enorma portioner och undrar varför dom har sån övervikt.

Det är nog inte helt lätt att veta vad som är lagom när inte kroppen säger till. Den har ju vant sig vid en större mängd mat.

Sen så glömmer man ju bort en hel del av det man stoppar i sig, därför det är bra med matdagbok så man verkligen ser vad det är man äter egentligen.
 
Sv: Viktoperation

När dom intervjuar skitfeta människor så hävdar dom ofta att dom inte äter mer än andra. Dom kan ju lura sig själva men dom lurar inte andra.

Och så kan det också vara, att man äter typ 1 - 2 gånger per dag. Men då äter man lika mycket på dessa få mål som man borde ha ätit på 5-6 mål och då så blir det fel.

Har ju själv varit där. men äter mer nu än tidigare och har gått ner bra i vikt.
 
Sv: Viktoperation

Det där med en vanlig portion är intressant tycker jag. Portionerna man får när man äter ute är i regel tokstora tycker jag. Ofta är det 2-3 portioner (för mig) i en måltid om man köper ute, då äter jag inte så små portioner ändå.
 
Sv: Viktoperation

Jag har för mig att jag läste något där man hade tittat på normalportioner när man äter ute över tid, och då kan man se satt portionerna har vuxit under senare decennier. Att vi tex får lika många potatisar nu som på 60-talet då många fler var kroppsarbetare, samtidigt som köttmängden har ökat enormt.
 
Sv: Viktoperation

Det där med en vanlig portion är intressant tycker jag. Portionerna man får när man äter ute är i regel tokstora tycker jag. Ofta är det 2-3 portioner (för mig) i en måltid om man köper ute, då äter jag inte så små portioner ändå.

"Normalt" är ju såklart lite olika för alla, men som tex pasta är det generellt normala mellan 70-90g för en portion har jag hört. Jag tror det står på förpackningarna runt 90g också.

Jag tror lite att det större problemet är att många tar mat många gånger om istället för att nöja sig med en portion. Har hört en del gå ner i vikt genom att helt enkelt aldrig ta om. Och ha mindre tallrikar tex så det inte får plats så mycket mat är också en bra ide, då får man ju känslan också av att man tar mera mat än vad man egentligen gör.

Kroppen behöver ju egentligen inte särskilt mycket mat för att klara sig, sen är det ju olika också för om man tränar mycket eller liknande men om man tänker "normala" människor som inte har någon annan direkt motion än vanlig vardagsmotion.
 
Senast ändrad:
Sv: Viktoperation

När dom intervjuar skitfeta människor så hävdar dom ofta att dom inte äter mer än andra. Dom kan ju lura sig själva men dom lurar inte andra.
Jag brukar inte kolla, men satt och slötittade på Biggest Loser häromdagen. Blev riktigt peppad själv faktiskt.

Men min poäng är att där frågade tränaren ifall man väljer att bli tjock. Och det menade ju alla att man inte gjorde. Man var offer för omständigheterna och man blev tjock bara för att. Så ställde han motfrågan, ifall man väljer att leva hälsosamt och vara nyttig, träna osv. Och ja, det var ju alla enade om att man gjorde. Så varför var det inte ett val att vara överviktig? Nä, det kunde de inte svara på och sen kom ju alla fram till att de faktiskt gjort ett val när de valt att vara inaktiva och äta fel.

Jag är absolut inte den som ska säga någonting för jag kämpar konstant med min vikt, för att hålla mig på normalnivå. Jag tänker inte tillåta mig själv att bli överviktig även om jag lätt hade hamnat där. Men i ärlighetens namn så väljer vi alla hur vi vill att kroppen ska vara och se ut. Man kan skylla på mediciner, man kan skylla på skador osv, men när det väl gäller så finns det människor med exakt samma problematik som faktiskt är vältränade och hälsosamma.

Man väljer själv ifall man vill äta godis, ifall man ska unna sig saker, osv. Det är ett val man gör. Man väljer att vara fet!
 

Liknande trådar

Tjatter Jag och grannen funderar på vad sjutton den används till. Den låter hemskt högt när man snurrar den, så frågan är om den är till för att...
Svar
4
· Visningar
293
Skola & Jobb Jobbar i nuläget skift och går på timme, vilket knappt ger några timmar öhvt. Trivs heller inte med att jobba skift så behöver hitta...
2
Svar
25
· Visningar
1 249
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
12
· Visningar
431
Mat Nubråkar det vara så att jag fixk en göassmaskin igår 😇. Har bara hunnit testa en snabb vaniljglass men tyckte det blev jättebra. Jag...
Svar
14
· Visningar
241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp